ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE KURUM ve AİLENİN ÖNEMİ
Advertisements

GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
Şİddet Muhammet GÜLER.
MS ve Ruhsal Sorunlar Dr. Levent Tokuçoğlu 2004.
Yrd. Doç. Hatice DEMİRBAŞ G.Ü.Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ.
GERÇEK ÖZÜR BEDENDE DEGİL DÜŞÜNCE VE ANLAYIŞTADIR.
ANA BABA VE ERGENLİK.
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR
TÜRKİYE HALK SAĞLIĞI KURUMU BAŞKANLIĞI 0-6 Yaş Çocuğun Psikososyal Gelişimini Destekleme Programı (ÇPGD)
ANA BABA TUTUMLARI. Tuncay DEMİRTAŞ.
Ergenlerde Madde Bağımlılığı
FARKI BİRLİKTE YAŞAYALIM
PRESENTATİON TECHNİQUES Issen A. jehad ILT- 4
İNTERNET GÜVENLİĞİ İÇİN İNTERNET GÜVENLİK SEMİNERİ
ÇOCUK İHMALİ.
Duyarlı olalım, çocuk haklarına saygı duyalım…. Çocuğa yönelik şiddet için yaygın olarak kullanılan terim çocuk istismarıdır ve çocuğun ailesi ya da ondan.
ÖZEL TERCÜMAN LİSESİ ANAOKULUNDAN İLKÖĞRETİME SEMİNER PROGRAMI
İSTİSMARA UĞRAMIŞ VE İHMAL EDİLMİŞ ÇOCUKLAR
Medya Araçlarının Yararları Ve Zararları
HAYIR DİYEBİLMEK LÜLEBURGAZ REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
AİLE VE İLETİŞİM AİLE VE İLETİŞİM.
AİLE TUTUMLARI Funda HANOĞLU Psikolojik Danışman.
AİLE TUTUMLARI.
AİLE İÇİ İLETİŞİM VE ANA-BABA TUTUMLARI
OKUL ÖNCESİNDE AİLE KATILIMI
ŞİDDET NEDİR ? Şiddet, güç ve baskı uygulayarak insanların bedensel veya ruhsal açıdan zarar görmesine neden olan bireysel veya toplu hareketlerin tümüdür.
0-18 YAŞ AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI
SALDIRIYA UĞRAYAN ÇOCUKLARDA CİNSEL ZEDELENME. Dr. Finkelhor ve Dr. Brown 1985’de yayınladıkları makalelerinde çocuğa yönelik cinsel sataşma ve saldırıların.
ÇOCUK İZLEM MERKEZİ DİYARBAKIR ERDAL KARALAR SOSYAL HİZMET UZMANI.
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
ŞİDDET NEDİR???.
AİLE TUTUMLARI GATA 2 Nasıl Bir Çocuk Yetiştirmek İstiyorsunuz?
DUYGUSAL GELİŞİM Duygu: Ansızın şiddet ve yoğunluk düzeyi değişebilen yansıma veya tepki olarak hissedilen içsel yaşantılardır.
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
DİĞER TUTUMLAR.
 "Dünyada her yıl yakla ş ık 1,6 milyon insanın ş iddet olayları sonucu hayatını kaybetti ğ ini biliyor musunuz? Yapılan halk sa ğ lı ğ ı ara ş tırmaları,
ÇOCUK İZLEM MERKEZİ DİYARBAKIR ERDAL KARALAR SOSYAL HİZMET UZMANI.
Viran ş ehir Rehberlik ve Ara ş tırma Merkezi STRESLE BAŞA ÇIKMA YÖNTEMLERİ.
AİLE TUTUMLARI ve ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
ERGENLİK DÖNEMİNDE GÖRÜLEN PSİKOLOJİK PROBLEMLER.
ŞİMDİ ÇOCUĞUNUZUN DOĞDUĞU ZAMANA DÖNMENİZİ ÇOCUĞUNUZLA GEÇİRDİĞİNİZ O İLK AYLARI DÜŞÜNMENİZİ İSTİYORUM.
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
HOŞGELDİNİZ.
İNTERNET ORTAMINDA ÇOCUĞUN CİNSEL İSTİSMARA UĞRAMASININ ÖNLENMESİ
HOŞGELDİNİZ.
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
AİLE TUTUMLARI REHBERLİK SERVİSİ.
ANA BABA VE ERGENLİK.
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
Bütünleştirme uygulamaları
AİLE TUTUMLARI.
Yetişkinliğe Geçiş Dönemi; Ergenliğe kIsa bİr bakIş
Risk faktörleri-koruyucu faktörler perspektifi
T. C. ANKARA VALİLİĞİ İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ E ĞITIM Ş UBE M ÜDÜRLÜĞÜ WWW. ASM. GOV. TR.
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
AİLE TUTUMLARI. 2 Nasıl Bir Çocuk Yetiştirmek İstiyorsunuz?
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÇOCUK VE ERGENLERDE CİNSEL GELİŞİM VE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğü Sağlık Sunumları:
OKUL REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI OKUL REHBER ÖĞRETMENİ ZEHRA KOCA
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
Çocuk Ruh Sağlığı Risk / Koruyucu Etkenler
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
AİLE TUTUMLARI.
BAĞIMLILIK NEDİR? NE DEĞİLDİR?
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
Sunum transkripti:

ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ Prof.Dr.Ayşe AVCI Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Ruh Sağlığı ve Hastalıkları ABD

ÇOCUK İSTİSMARI ve bir kaza sonucu ortaya çıkmayan , Çocukla bakıcısı arasında, çocuğun fiziksel ve/veya gelişimsel durumuna yansıyan ve bir kaza sonucu ortaya çıkmayan , her türlü etkileşim ya da etkileşim eksikliğidir.

ÇOCUK İHMALİ Ana baba ya da bakım veren kişinin çocuğa bakma ve koruma yükümlülüklerini gereğince yerine getirmemeleridir.

İstismar fiziksel, duygusal ve cinsel olabilir İhmal de fiziksel ve duygusal olabilir.

ÇOCUK İHMALİ BELİRTİLERİ “Uygun ve yeterince iyi bakımın ne olduğuna karar vermek güçtür. Bu nedenle fiziksel ihmal belirtileri şöyle sıralana bilinir. Bebeklerde pişikler Kirli ve uygunsuz giysiler Solgun ve iyi beslenmemiş görünüm Saçlı deride bakımsızlık ve parazitler

ÇOCUK İHMALİ NEDENLERİ Anne mental yönden donuk ya da ruhsal sorunları olabilir Baba işsiz ve eve gelmeyen bir baba olabilir Ev düzensiz, kirli bakımsız olabilir İşsizlik, borç, kalabalık aile, anne ya da babanın aşırı alkol kullanımı Ana-babanın sosyal çevre kısıtlılığı Ana-babanın eğitimsizliği Ana-babanın diğer iş ve uğraşlarla aşırı ilgileri

DUYGUSAL İSTİSMAR İtme- Kabul etmeme Bebeklik döneminde anababa bebeğin bağlılık göstermesini kabul etmez Okul öncesinde anne baba çocuğu ailedeki etkinliklerden uzak tutar. Okul çocuğu:Çocuğun özüne olumsuz iletiler gönderir. Ergenlik: Çocuktan beklenilen sosyal rollerin ayırdında olmayı kabul etmez.

Önem Vermemek Bebek: Anne-baba bebeğin spontan davranışlarını yanıtlamaz. Okul öncesi: Çocuğu sosyal etkinliklerden kısıtlar ya da duyguca pekiştirmez. Okul çocuğu: Çocuğu korumaz ya da yardım gereksinimini karşılamaz. Ergen: Anne-baba rolünü üstlenmez ve çocukla ilgilenmez.

Bozmak-ayartmak Bebek: Uygun olmayan davranışın öğrenilmesini destekler bağımlılık yaratır. Okul öncesi: Saldırgan ve cinsel içerikli davranışı destekler. Okul çocuğu: Saldırgan, cinsel içerikli suça yönelik davranışı ve bağımlılık yapıcı madde kullanımını destekler. Ergen: Bu tür davranışlar için teşvik ve yardım eder.

İzole etme Bebek: Çocuğu ailedeki diğer bireylerden ya da bakıcıdan uzak tutar. Okul öncesi: Kendinden başka kimseyle ilişkisi olmaması gerektiğini öğretir. Okul çocuğu: Arkadaş ilişkilerinde cesaretini kırar/engeller. Ergen: Ev dışındaki etkinlikleri ve sosyalleşmeyi önler.

Terörize etme Bebek: Ana-baba kasıtlı olarak çocuğun çevresindeki olumsuz uyaranları arttırır. Okul öncesi: Çocuğu cezalandırmak ya da eğitmek amacıyla abartılı davranır. Okul çocuğu: Çocuğa ikili iletiler verir. Ergen: Çocuğu tehdit eder gururunu kırar.

FİZİKSEL İSTİSMARIN DOLAYSIZ BELİRTİLERİ Anne-baba belirtilerin kendiliğinden ortadan kalkmasını bekler sonra sağaltım arar. Yaralanmaya getirilen açıklama yetersiz ve belirsizdir. Başka incelemeler sırasında rastlantısal olarak da ortaya çıkabilir. Yaraların dağılımı çocuğun gelişim düzeyi ile birlikte değerlendirilmelidir.

DOLAYLI BELİRTİLER Organik nedeni olmayan büyüme yetersizliği Zihinsel ve sözel gelişim yetersizliği Davranış bozuklukları; ‘donuk, kollayıcı, gözleyici’ tutum, otistik özellikler, otostimulasyon, uyku bozuklukları Düşük özsaygı-Benlik kavramında zayıflık Psikosomatik belirtiler Yetişkinlerle ilişki kurmakta zorluk ve korku Aşırı saldırgan ya da içe dönük tutum

CİNSEL İSTİSMAR Çocukla yetişkin arasındaki her tür cinsel etkileşimdir. Ne şekilde olursa olsun bir yetişkin bir çocuğa cinsel amaçla yaklaşmışsa burada bir istismar vardır denilebilir. Ancak durum çocuğa verdiği zarara göre değerlendirilmelidir. Yetişkinler için önemli görülmeyen bazı durumlar çocukta korku, kirlenmişlik ve suçluluk gibi duygular yaratabilir.

Cinsel istismar çeşitleri Sözel istismar Telefon konuşmaları Teşhircilik- Gösterimcilik Röntgencilik Cinsel ilişkiye tanık olma Çocuğun bedenine cinsel amaçla dokunma Müstehcen yayınlara konu etme Fuhuşa itme Irza geçme Ensest- Yasak sevi

Cinsel istismara yönelenler Saldırganların yaş ortalaması 25-30 yıldır Saldırganların çok azının daha önceden cinayetten, cinsel suçlardan mahkumiyeti vardır. Saldırganların çoğu daha önceden çocuk tarafından bilinmektedir Saldırgan toplumun yerleşik inanışına karşın yaşlı bir sapıktan daha çok, aileden ya da aileye yakın biridir

Parker and Parker 1984 Eğer bir baba kendi bebeğinin bakımı ile 3 yaşına değin ilgilenmişse babanın bir cinsel istismarcı olma ihtimali, kendi çocukların olduğu kadar başkalarının çocuklarına da istatistiksel olarak düşmektedir.

Finkelhor’a göre Çocuğu anneden uzak yaşadığı bir dönemin olması Çocuğun duygusal olarak anneye uzak olması Annenin eğitimli olmaması Anne çocuğa cinsel eğitim vermede yetersiz olması Çocuğun babadan doğal bir sevgi ve sevecenlik görmemesi Ekonomik sorunlar Çocuk istismarını arttırır

İSTİSMARIN DEĞERLENDİRİLMESİ İstismarcının kişilik özellikleri Diğer aile üyelerinin özellikleri İstismara uğrayan çocuğun özellikleri Sosyal etkenler Durumsal etkenler

ÇOCUĞUN ÖZELLİKLERİ Edilgen olma Özgüven eksikliği Bakıma gereksinimi olma Anne ile yetersiz iletişim Yeterli sayıda arkadaşı olmaması Özellikle zeka geriliği

Durumsal Özellikler Çocuk üzerinde yetersiz gözetim ve denetim olması İstismarcının çocuk üzerinde daha fazla sorumluluk alması Aynı odada hatta aynı yatakta yatma Evin düzensiz, kirli, bakımsız ya da obsesif bir biçimde temiz olması

CİNSEL İSTİSMAR ÖNCESİ Motivasyon İç engelleri aşmak Dış engelleri aşmak Çocuğun direncini aşmak

SONRASI GİZLİLİK: Amacı aile sisteminin / failin korunmasıdır. Failin cinsel eylemi tekrarlayabilmesine olanak tanır ÖRTBAS ETME: Namus kavramı, olaydan toplumun haberdar olmasını ve tedavi girişimini engelleme, sistemi koruma, çocuğun suçlanmasını doğurur. ORTAYA ÇIKMA: Tesadüfen: Ruhsal belirtilerle, cinsel oyunlar nedeniyle, görülme, gebelik, cinsel hastalıklar, fiziksel yaralanma Planlanarak: Çocuğun bilerek ya da diğer olası kurbanı koruyarak istismarcıyı suçlaması

CİNSEL İSTİSMARA UĞRAMIŞ ÇOCUKLARDA ZEDELENMENİN DİNAMİKLERİ Zedelenmiş cinsellik İhanet duygusu Acizlik Damgalanmak

ÖNLEME Yüksek risk gruplarının belirlenmesi Bu kişilerin mevcut sistemleri kullanmasını sağlama Uygun ek hizmetler sağlama Herkesin sağlıklı olmasını sağlama Sosyal reform Eğitim