Yeni Nesil Operasyon Destek Sistemi ve Yazılımları & OSS/J

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
.NET FRAMEWORK -MASAÜSTÜ VE SUNUCU YAZILIMLARI
Advertisements

VERİTABANI YÖNETİM SİSTEMLERİ
Raporlama ve İş Zekası Çözüm Platformu
• 2001 yılında kuruldu. • E-Ticaret ve E-Tahsilat alanlarında yazılımlar ve çözümler geliştirmekte. • 4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgesi yasasına.
Yazılım Geliştirme ve Java
GÖRMEK İNANMAKTIR Herkes İçin Kolay Analizler
Sinan Doğan, Esra Beyoğlu
Kurumlar Arasındaki Alan-Kesiştirici İşbirliği İlişkisi İçin Kerberos Güvenlik Sistemini Geliştirme: “Gelişen & Doğrulanabilir E-Toplum” İçin Yenilikçi.
Company Logo  Suzhou GreatStar Technology Development Co., Ltd GÜVENİLİR, ETKİLİ & EN ÖNEMLİSİ DÜŞÜK MALİYETLİ CAD GStarICAD 2008 SİSTEM24 TÜRKİYE YETKİLİ.
WEB SERVİCE İDRİS YÜRÜK MAHMUT KAYA.
1 BTME: Mobil Peer-to-Peer Uygulamalar İçin Bluetooth Uygulama Çatısı.
Kurumsal Kaynak Planlama ( Enterprise Resource Plannning)
.NET FRAMEWORK.
WinDesk Çözümü.
ÇOK AMAÇLI TEDARİKÇİ SEÇİMİ PROBLEMİNDE GENEL İNDİRİM POLİTİKALARI
INTERNET TABANLI HASTA KAYDI PAYLAŞIMI VE TELEKONSÜLTASYON PLATFORMU
BELGELEME Ian Sommerville, “Software Documentation”,
Burcu Musaoğlu Data Sistem A.Ş..
Çevre ve Orman Bakanlığı Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı
Proje yönetiminde başarının yeni formülü. Daha başarılı projeler Daha ekonomik çözümler Daha özelleşmiş hizmetler için… Neden ?
Bilgisayar Mühendisliği Bölümü Bilgi Servisleri (IS) GRID Kullanıcı Eğitimi Boğaziçi Üniversitesi 2007, İstanbul Emrah AKKOYUN.
BTP 108 BİLGİSAYAR AĞ SİSTEMLERİ AĞ KAVRAMI Birden çok bilgisayarın birbirine bağlı olarak kullanılmasıyla oluşturulan çalışma biçimine bilgisayar ağı.
Dağıtık Ortak Hafızalı Çoklu Mikroişlemcilere Sahip Optik Tabanlı Mimari Üzerinde Dizin Protokollerinin Başarım Çözümlemesi I. Ulusal Yüksek Başarım ve.
SOME-Bus Mimarisi Üzerinde Mesaj Geçişi Protokolünün Başarımını Artırmaya Yönelik Bir Algoritma Çiğdem İNAN, M. Fatih AKAY Çukurova Üniversitesi Bilgisayar.
TESİS YÖNETİMİ DİREKTÖRLÜĞÜ
BBY Bilgi Teknolojisi ve Yönetimi
Bora GÜRSEL CBÜ BAUM Proje Yöneticisi
OHSAS NEDİR? FİRMA ADI.
1 Yetkili Satıcı Toplantısı – Fethiye 2008 Operatör konsol ve Enformasyon sistemi OSPC Yetkili Satıcı Toplantısı 2-4 Mayıs 2008 Fethiye.
Math in Advertising....
Prof. Dr. M. Erdal GÜZELDEMİR
HR-WEB Web Tabanlı İnsan Kaynakları Uygulamaları
Çevre ve Orman Bakanlığı Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı
Intelligent Network and Mobile Agents Agent kavramı 90’ların başında çıkmıştır. Agent kelimesinin kesin bir tanımı bulunmamaktadır. Bazı yerlerde uygulama.
İSİM UZAYLARI (NAMESPACE)
TEST – 1.
.NET Teknolojileri .NET mimarisi VB.NET, C.NET, C#.NET
Bilgi Sistemi Organizasyonlar içerisindeki kontrol ve karar verme mekanizmalarında kullanılacak bilginin toplanması, işlenmesi, saklanması ve dağıtılmasını.
İLETİŞİM ÇÖZÜMLERİNDE ENTEGRASYON
WINDOWS NT GENEL YAPISI
Şişecam S ayısal Yönetimle Verim VIII. "Türkiye'de İnternet" Konferansı 20 ARALIK 2002 Canan Özcan Türkiye Şişe ve Cam Fab. A.Ş.
İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ
Chapter 1: Giriş.
Microsoft'un birincil hedefi işletim sistemlerinin kullanımını daha kolay hale getirmektir: Windows 2000 aşağıdaki özellikleri sayesinde bu geleneği devam.
Kurumsal Kaynak Planlama ( Enterprise Resource Plannning)
Fonksiyonel Bakış Açısıyla Sistemler
MOBİL ARAÇLARDA ETMEN TEKNOLOJİSİNİN KULLANIMI
Karar Bilimi 1. Bölüm.
Türk Hava Kurumu Üniversitesi
Bilgisayar Ağlarına Giriş
NetKafem Kullanımı Basit, Maliyeti Düşük, İşlevleri Güçlü
Mobil İletişimin Gelişimi
Kurumsal ve Gelişmiş Stratejik Planlama Çözümü.
Akıllı İstemcileri Geliştirmek ve Dağıtmak
Kurumsal Ağlarda Uzak ve Merkezi İşlem Birimlerinin Sanallaştırılması: Bir Uygulama Emrah ÇOLAK, SGK Aydın ÇETİN, Gazi Üniversitesi ŞUBAT 2016.
YENİ TÜRK TİCARET KANUNU SÜRECİNDE YOL HARİTASI Hazırlayan: Recep Aşır Temmuz 2012.
Ata TÜRKFİDANI Yaşar Üniversitesi, İzmir ANKOS AEKA OpenAIREplus – Zenodo Son Gelişmeler 3. Ulusal Açık Erişim Çalıştayı Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı.
Bilgisayar Mühendisliğindeki Yeri
XML ve XML WEB SERVİSLERİ Volkan ALTINTAŞ. XML Bağımsız bir kuruluş olan W3C tarafından tasarlanmıştır. Herhangi bir kurumun tekelinde değildir. Kişilerin.
Modern Taşımacılık Yönetimi Yaklaşımları 3PL 4PL ŞEVVAL OLGAÇ.
Kurumsal Java Nedir? Bora Güngören Portakal Teknoloji Yeditepe Üniversitesi
Nesne Tabanlı Yazılım Geliştirme Bora Güngören Portakal Teknoloji EMO Ankara Şubesi
NetOpenX-REST Burak Çelik Uyarlama Araçları Uzmanı.
One Touch Video Kurumlar, İşletmeler ve Çağrı Merkezleri için internet tabanlı ve mobil etkileşimli video çözümü 2010 Avaya Inc. All rights reserved.
Asp.Net Veritabanı İşlemleri
haZIRLAYAN: ELİF KARAOĞLU
Server Yönetim Programları
J-guar Uyarlama Aracı Arif BATTAL Uyarlama Araçları Danışmanı.
İçerik Tarihçe Hizmetlerimiz ve Çözümlerimiz Organizasyon Yapısı
.NET Teknolojileri .NET mimarisi VB.NET, C.NET, C#.NET
Sunum transkripti:

Yeni Nesil Operasyon Destek Sistemi ve Yazılımları & OSS/J Orçun Bükücü – Uzman Yazılım Mühendisi, Vodafone Teknoloji Hizmetleri A.Ş. 24 Ekim 2008 NGOSS & OSS/J 24 Ekim 2008

Ajanda Geleneksel OSS/BSS NGOSS yaklaşımı OSS/J Prosspero Vodafone ve NGOSS NGOSS & OSS/J 24 Ekim 2008

Geleneksel Operasyon ve İş Destek Sistemleri (OSS/BSS) ve Problemler Operatörlerin operasyonlarını kesintisiz ve düzgün bir şekilde yürütmelerini sağlayan bilgisayar sistemleri(Problem raporlama, alarm üretme, iş emirlerinin kontrolü, envanter denetimi…) Farklı üreticilerden farklı ürünler Ortak dil ve arabirim yok Standart özellikler yok Karmaşık sistem mimarisi … Sonuç : Planlama zorluğu, Öngörülemeyen Entegrasyon maliyetleri, Operasyon ve Güvenlik riskleri NGOSS & OSS/J 24 Ekim 2008

Geleneksel Operasyon ve İş Destek Sistemleri (OSS/BSS) ve Problemler Çözüm : NGOSS & OSS/J NGOSS & OSS/J 24 Ekim 2008

Yeni Nesil Operasyon Destek Sistemi ve Yazılımları (NGOSS) NGOSS ,TeleManagement Forum bünyesinde, geleneksel OSS/BSS problemlerini çözmek için geliştirilen bir tasarım felsefesi ve bu konuda izlenmesi gereken yolları ve standartları ortaya koyan araçlar bütünüdür. Birlikte çalışabilen OSS/BSS uygulamaları için, tanımlanma, gerçeklenme, tedarik konularında yol gösterir ve aşağıdaki iyileştirme prensiplerini ortaya koyar: İş süreçleri ve bileşen gerçeklemelerinin birbirinden ayrılması. Birbirinden bağımsız bileşenlerden oluşan, dağıtılmış sistem mimarisi. Tüm sistem bileşenlerinin paylaştığı veri modelleri. Ortak haberleşme altyapısı. Önceden tanımlanmış, ortak arayüzler. NGOSS & OSS/J 24 Ekim 2008

Yeni Nesil Operasyon Destek Sistemi ve Yazılımları (NGOSS) NGOSS’i oluşturan yöntemler/modeller: İş Süreçleri Modeli – eTOM(enhanced Telecom Operations Map): Servis ve ürün sağlayıcıların iş akış ve süreçlerini modellemek için kullanabilecekleri bir modelleme yöntemi. Enformasyon Modeli – SID(Shared Information/Data Model): Üreticiler ve İntegratörler arasında paylaşılan veriler için kullanılan ortak bir dil. Entegrasyon Modeli – TNA(Technology Neutral Architecture): Entegrasyon prensipleri ve ürünlerin kullanacakları ortak arabirimler. Uygulama Modeli – TAM(Telecom Applications Map): OSS uygulamalarının rolleri ve fonksiyonları. NGOSS & OSS/J 24 Ekim 2008

OSS/J (OSS through Java) OSS/J, NGOSS prensipleri çerçevesinde evrensel bir Programlama Arabirimi(API) grubu tanımlayarak, OSS sistemlerinin iletişimi için ortak bir dil oluşturmayı hedefler. TMF tarafından NGOSS kapsamında, 2000 yılında başlatılmış teknik bir programdır. Gönüllü geliştiricilerin katkısına açık bir süreç olan Java Community Process (JCP) vasıtasıyla, OSS/J API'lerinin geliştirilmesini yönetir. Üyeleri arasında telekom operatörleri, yazılım geliştiriciler, sistem integratörleri, OSS ekipman üreticileri ve akademik kuruluşlar bulunmaktadır. NGOSS & OSS/J 24 Ekim 2008

OSS/J (OSS through Java) OSS/J API'leri, EJB(Enterprise JavaBeans), Java Web Servisleri (Web Services ya da Java Mesajlaşma Servisleri (JMS) teknolojileri ile gerçeklenebilir. Bu gerçeklemelerin herbirine "profil" adı verilir. NGOSS & OSS/J 24 Ekim 2008

OSS/J (OSS through Java) OSS/J API'leri, amaçlarına göre ayrı spesifikasyon istekleri (Java Specification Request - JSR) olarak ele alınırlar. JCP bünyesinde aşağıdaki JSR'lar bulunmaktadır: OSS Common API (JSR-000144) OSS Service Activation API (JSR-000089) OSS Quality of Service API (JSR-000090) OSS Trouble Ticket API (JSR-000091) OSS Billing Mediation API (JSR-000130) OSS Inventory API (JSR-000142) OSS Service Quality Management API (JSR-000210) Pricing API (JSR-000251) NGOSS & OSS/J 24 Ekim 2008

OSS/J (OSS through Java) OSS Discovery API (JSR-000254) Fault Management API (JSR-000263) Order Management API (JSR-000264) Performance Management API (JSR-000285) OSS/J Common API, tüm OSS sistemlerinin temel ve ortak davranışlarını içerir. Diğer API'lerin herbiri, common API ile birlikte kullanılır. NGOSS & OSS/J 24 Ekim 2008

OSS/J (OSS through Java) OSS/J programında, her bir API ile birlikte kullanıcılara şu çıktılar sunulur: API Arayüz Spesifikasyonu: Genel erişime açık olup, katılımcıların önerileri ile (Request for Proposal) gelişmeye açıktır. Referans Gerçekleme (Reference Implementation, RI): Belli bir API'nin OSS/J programı tarafından sunulan gerçeklemesidir. Arayüzlere bağlı kalmak koşuluyla yazılım geliştiriciler kendi uygulamalarını gerçekler. Teknoloji Uyumluluk Araçları (Technology Compatibility Kit, TCK) OSS ürün veya çözümlerini sunan üreticilerin, bu ürün ya da çözümlerinin OSS/J ile uyumluluklarını test edebilecekleri araçlar. NGOSS & OSS/J 24 Ekim 2008

Prosspero Prosspero, NGOSS bünyesinde 2006'da hayata geçirilmiş bir programdır. Programın amacı, OSS/J API’sinin kullanıldığı gerçek bir problemin çozümüne ilişkin bir “çözüm paketi” sunmaktır. Bir onay mekanizmasi olarak çalışır.OSS/J API lerinin gerçek hayatta kullanılmış olmakla beraber aşağıdaki özellikleri de sağlaması gerekir: Problemin tanımı Çözümün kapsamı Gerçek hayat senaryoları Çözümün dayandığı TMF standartları, metodolojileri ve teknolojileri Referans gerçekleme Uyumluluk test altyapısı NGOSS & OSS/J 24 Ekim 2008

Prosspero Uyumluluk sertifikasyonu süreci Spesifikasyon Değişiklik İstekleri (RFP) için rehber Adım adım gerçekleme rehberi Destek kanalları Egitim kanalları Endüstride mevcut çözümler NGOSS & OSS/J 24 Ekim 2008

Prosspero - Problem Raporlama Entegrasyonu Çözümü kullanım durumları (Use case) Problem Raporlama Entegrasyonu Çözümü (Trouble Ticket) ilk Prosspero onaylı OSS/J API’dir ve ilk defa Vodafone Almanya’da kullanılmıştır. NGOSS & OSS/J 24 Ekim 2008

Prosspero - Problem Raporlama Entegrasyonu Çözümü Problem raporlama sisteminin bir müşterisi (TT system customer), bir problem raporu yaratır (creator). İstek bir OSS/J istemcisi (OSS/J client) tarafından TT sistemine OSS/J TT API yoluyla iletilir (CREATE TT kullanım durumu). Bir servis sağlayıcı (editör), problemi çözer ve çözümü TT sistemine girer. (UPDATE TT kullanım durumu). Problemin çözümünden sonra problem raporu çözülmüş (cleared) durumuna gelir. Müşteri, problem raporunda meydana gelen değişikliklerden bilgilendirme olayları (notification events) yoluyla haberdar olur ve problem raporu hakkında TT sisteminden bilgi çeker (GET TT kullanım durumu). Müşteri, problem raporunun kapatılmasından sorumludur (CLOSE TT kullanım durumu). NGOSS & OSS/J 24 Ekim 2008

Prosspero - Problem Raporlama Entegrasyonu Çözümü Prosspero uyumlu bir OSS/J TT entegrasyon çözümünden, kullanım durumu ve standartlara uyumlulukla birlikte aşağıdaki özellikleri de sağlaması beklenir: Kullanım Durumları: TT sunucusu tüm OSS/J API çağrılarını desteklemeli Standardizasyon: OSS/J uyumlu tüm istemcilerin, sadece konfigürasyon değişiklikleri ile TT sunucusuna bağlanabiliyor olması gerekir. TT sunucusuna bağlanacak bir OSS/J istemcisinin sadece Prosspero Problem Raporlama Entegrasyonu Çözümü paketindeki bilgilerle tasarlanabiliyor olması gerekir. NGOSS & OSS/J 24 Ekim 2008

Prosspero - Problem Raporlama Entegrasyonu Çözümü Eklenti ve Değisiklikler: TT sunucusu entegrasyon çözümü, var olan TT veri modelini (JSR 144 ve 91) değiştiremez. Veri modelinde yapılacak değişiklikler, JSR 144 ve 91 başlıklarının kendi süreçleri yoluyla önerilebilir. Veri modeline ilişkin değişiklik önerileri, genel işlevlerde büyük çaplı bir değişikliğe yol açmamalıdır. Bir eklenti, onu kullanabilme yetisine sahip bir TT istemci veya sunucusu tarafından kullanılabilir. Yeni eklentiler için güncellenmemiş bir istemci ya da sunucu, TT işlevlerinin geri kalanını eskiden olduğu gibi kullanabilmelidir. NGOSS & OSS/J 24 Ekim 2008

Prosspero - Problem Raporlama Entegrasyonu Çözümü Taşınabilirlik: OSS/J çözümleri, platformdan bağımsız şekilde tasarlanmalıdır. Performans ve Ölçeklenebilirlik: Kapasite artırımları (scaling) konfigürasyon yoluyla sağlanabiliyor olmalıdır. Güvenilirlik: Sistem, maruz kalınan farklı koşullarda aynı performansı gösterebilmelidir. Belli bir mesaj iletilmesi gereken yere bir ve yalnız bir kere teslim edilmelidir. Hiçbir mesaj kaybolmamalıdır. İstemci, isteklerinin sunucu tarafından yerine getirilip getirilmediği konusunda bilgilendirilmelidir. NGOSS & OSS/J 24 Ekim 2008

Vodafone ve NGOSS Vodafone Almanya Problem Raporlama Entegrasyonu Çözümü’nü ilk uygulayan operatordür. Diğer ülke operatörlerinin de katılımıyla ortak bir problem raporlama sistemi kurulmuştur(ITTS/VINE - Vodafone Information Exchange) NGOSS & OSS/J 24 Ekim 2008

Vodafone ve NGOSS Bir Vodafone Operatorü JMS veya Web servisi profillerinden herhangi birini kullanarak ITTS/VINE platformuna erişebilmektedir. ITTS/VINE için TT kullanım durumları: Bir Vodafone Operatörünün bir diğer Vodafone Operatörüne OSS/J TT isteği göndermesi. Bir Vodafone Operatörünün bir ürün sağlayıcıya OSS/J TT isteği göndermesi. Bir ürün sağlayıcının bir Vodafone Operatörüne OSS/J TT isteği göndermesi. Bir ürün sağlayıcının başka bir ürün sağlayıcıya OSS/J TT isteği göndermesi. Bir ürün sağlayıcının veya operatörün ITTS/VINE platformuna bir OSS/J TT isteği göndermesi ve bu isteğin çok sayıda operatör ve ürün sağlayıcıya yayınlanması (broadcast). NGOSS & OSS/J 24 Ekim 2008

Teşekkürler. orcun.bukucu@vodafone.com NGOSS & OSS/J 24 Ekim 2008