Yrd. Doç. Dr. A. Özgür KARAGÜLLE Arş. Grv. Gültekin ALTUNTAŞ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Lojistik Yönetimi Ders – III
Advertisements

Lojistik Yönetimi Ders – V
TEMEL LOJİSTİK Doç. Dr. Murat ERDAL muraterdal.com.
YÖN339 Ders - VI Taşımacılık Yönetimine Giriş
PAZARLAMA KARMASI DAĞITIM.
KİŞİSEL SATIŞ Müşteri istek ve ihtiyaçları doğrultusunda gösterim ve ikna etmeye dayalı tutundurma çabalarına kişisel satış denir.
Global Pazar Analizi 1. adım: Organizasyonun U/A’laşmaya ne derece hazır olduğunu incele. Finansal ve fiziksel kaynaklar, ilgili beceri ve yetenekler,
PERAKENDECİLİK VE TOPTANCILIK
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 7
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
Pazarlama Karma Elemanları: DAĞITIM
FİZİKSEL DAĞITIM KANALLARI VE PLANLAMA DAĞITIM İŞLEMLERİ VE SÜREÇLERİ
Tarımsal Pazarlama Aykut ORDUKAYA AB Uzmanı
YÖN339 Ders - I Taşımacılık Yönetimine Giriş
Lojistik Yönetimi Ders – II
Lojistik Yönetimi Ders – I
TIBBİ MALZEME YÖNETİMİ
Bölüm 10 İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler)
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
YÖN339 Ders - II Taşımacılık Yönetimine Giriş
İşletme Yönetimine Giriş Arş. Grv. Gültekin ALTUNTAŞ
Yrd. Doç. Dr. A. Özgür KARAGÜLLE Arş. Grv. Gültekin ALTUNTAŞ
Dağıtım Kanalları PAZARLAMA İLKELERİ
Üçüncü Parti Lojistik (3 PL)
Yrd. Doç. Dr. A. Özgür KARAGÜLLE Arş. Grv. Gültekin ALTUNTAŞ
Yeni Pazarlama Teknikleri
Hızlı Tüketim Ürünleri
6.Bölüm Endüstriyel Pazarlar ve Uluslararası Pazarlar
DAĞITIM (PAZARLAMA) KANALLARI TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ
Hızlı Tüketim Ürünleri
Dağıtım kanalları ve fiziksel dağıtım
STOK MALİYETİ.
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
Pazarlama Kanalları ve Dağıtım Politikaları
İşletmelerde Bilişim Sistemleri
Tedarik Zinciri Yönetimi
Altunışık, Özdemir, Torlak – Modern Pazarlama
1 İşletmeye Giriş Konu 12: İşletmelerde Pazarlama Yönetimi - II Yrd.Doç.Dr. Yıldırım Osman Çetmeli Yaşar Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Girişimcilik.
Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL
Pazarlama Kanalları ve Dağıtım Politikaları
İşletmelerin Kuruluşu, İş Planı ve Fizibilite
Copyright © 2010 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall.
ÜRETİM VE OPERASYON YÖNETİMİ 2009 Prof.Dr. Şakir ESNAF İ.Ü.MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ AVCILAR İSTANBUL.
Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
Modern Taşımacılık Yönetimi Yaklaşımları 3PL 4PL ŞEVVAL OLGAÇ.
TEDARİK ZİNCİRİ TASARIMI
Tedarik ziNCİRLERİ yÖNETİmi
DAĞITIM KAVRAMI ve DAĞITIM KANALLARI
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ Tedarik Zinciri – Temel Kavramlar
Depo Elleçleme Personel Eğitimi
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 9. Hafta İşlevsel veya Bölümsel Stratejiler Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
PAZARLAMA İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR VE PAZARLAMA ANLAYIŞLARI
LOJİSTİK MALİYETLERİN YÖNETİMİ
KİTAP: PROF.DR. BÜLENT KOBU
ÜNİTE 2: ÜRETİM YÖNETİMİ.
İşletme Yönetimi.
Tedarik Zincirinde Karar Aşamaları
Tedarik Zincirinde Karar Aşamaları
Pazarlama İlkeleri.
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ VE LOJİSTİK
PAZARLAMA KANALLARI VE FİZİKSEL DAĞITIM
MEHMET AKİF MTAL. ULAŞTIRMA HİZMETLERİ ALANI SUNUMU
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİM SİSTEMLERİ
İŞLETMEDE BİLGİ SİSTEMLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Yrd. Doç. Dr. A. Özgür KARAGÜLLE Arş. Grv. Gültekin ALTUNTAŞ LOJ436 Lojistik Yönetimi Ders - III Yrd. Doç. Dr. A. Özgür KARAGÜLLE Arş. Grv. Gültekin ALTUNTAŞ

Giriş Otomobil üreticisi, FORD... Henry FORD'un amacı tam kontrol... Dünyanın ilk dikey bütünleşik kompleks yapısı... Hammadde ve malzeme temininin devamlılığını sağlamak amacıyla, Kömür madenleri, demir cevheri işletmeleri, hatta boya için soya fasulyesi tarlaları... Yaklaşık 1 milyon hektarlık Fordlandia... Ek olarak, üretilen araçların taşıması için, Demiryolu, karayolu, denizyolu işletmelerine yatırım. Detroit, ABD'den başlayan, Kanada, Avustralya, Yeni Zelanda, Birleşik Krallık, Güney Afrika'ya uzanan 40'ın üzerinde imalat, hizmet ve montaj işletmesinin satış noktalarına yönelik tüm envanter akışını kontrol etmek amaçlı düşünce... 2

Giriş Ford'un kendisine ait işletmeleri kalite ve maliyet açısından performans olarak geride bırakan diğer işletmeler... Ford'un “mülkiyet-temelli kontrol”den “kanal ilişkilerini planlama”ya kayan stratejisi... Elde kalan kaynakların temel imalat yeteneklerini koruma ve geliştirilmeye kaydırılması... Sonuç, “hiçbir işletme kendi kendisine yetemez...” düşüncesi. 3

Kanal Yapısı Kanal, serbest pazar sistemi içerisinde eşya, mal ve hizmetlerin değiş tokuşunun (başka bir deyişle mülkiyet transferinin) yapıldığı birim... Aracı, toptancı, perakendeci... Mal ve hizmetlerin alım satım sürecinde yer alan işletmeler arasındaki ilişkiler sistemi... Bir işletmenin asıl başarı veya başarısızlığının belirlendiği birimler... Kanal yapısının çeşitliliği ve karmaşıklığı, genel geçer bir kanal stratejisinin belirlenebilmesini oldukça zorlaştırır. 4

Tüketim Ürünlerinde Dağıtım Kanalı Çeşitleri Kanal Yapısı Tüketim Ürünlerinde Dağıtım Kanalı Çeşitleri Üretici – Tüketici Üretici – Perakendeci – Tüketici Üretici – Toptancı – Perakendeci – Tüketici Üretici – Acenta – Toptancı – Perakendeci – Tüketici Endüstriyel Ürünlerde Dağıtım Kanalı Üretici – Endüstriyel kullanıcı Üretici – Acenta – Endüstriyel kullanıcı

Kanal Yapısı Güç temelli, aleyhte ilişki yerine işbirliği... İşletmeler, planlama ve uygulama aşamasında işbirliği yaparlarsa, sinerji yaratarak kendi başlarına olacaklarından daha etkin ve verimli olurlar... Günümüzde önemli olan ilişki yönetimi... Co-optation – (Cooperation & Competition) Örneğin, havayolu işletmeleri... 6

Kanal Yapısı Birincil kanal paydaşı » Stok taşıma sorumluluğuna katılan veya finansal riskin en azından bir kısmını üstlenen işletme... Örneğin, perakendeci. Tipik birincil paydaşlar, imalatçı, toptancı ve perakendeci işletmeler, tarım ve madencilik işletmeleri biçimindedir. Özel kanal paydaşı » Birincil kanal paydaşları için temel hizmetleri belirli bir ücret karşılığında yerine getiren işletme... Örneğin, taşıma işletmesi. Tipik özel paydaşlar, taşıma, depolama, montaj, reklam, gümrük, sigorta işletmeleri, vb. işletmelerdir. Birincil ve özel kanal paydaşlarının birleştirilmiş yetenekleri, mal ve eşyaların sınıflandırılarak ve konfigüre edilerek (başka bir deyişle “assortment” yapılarak) müşteri isteklerinin yerine getirilmesini sağlar... 7

Kanal Yapısı – Geleneksel İşlevler Değişim işlevi Alım Satım Fiziksel dağıtım işlevi Taşıma Depolama Kolaylaştırma işlevi Standartlaştırma Pazar finansmanı Risk üstlenme Pazar bilgisi ve pazar araştırması 8

Lojistiğin Geleneksel İşlevlere Katkısı Uzmanlaşma Temel düşünce, ölçek ve kapsam ekonomisi Taşıma, depolama, elleçleme, paketleme, vb. Tasnif (Assortment) Yoğunlaşma (Concentration) Uyarlama (Customization) Dağıtım (Dispersion) 9

Lojistiğin Geleneksel İşlevlere Katkısı Tasnif (Assortment) Yoğunlaşma (Concentration) Belirli bir ürünün vey çok çeşitli ürünlerin bir grup olarak satılabilmesi için büyük miktarlarda edinilmesi Çok miktarda sipariş yerine tek bir sipariş verilmesi İşlem sayısını düşürür. Distribütör, toptancı, merkez depo, vb. Minimum işlem ilkesi Uyarlama (Customization) Siparişlerin isteğe göre sınıflandırılarak gruplandırılması Katma değerli lojistik hizmetlerin sunumu Dağıtım (Dispersion) Lojistik işletmeleri bir kısmında ya da tümünde hizmet sunar. Örneğin, P & G... 10

Kanal İlişkileri Envanter Akışı İşletme Fiziksel Dağıtım İmalat Desteği Müşteri Tedarik Tedarikçi Bilgi Akışı 11

Kanal İlişkileri Tedarik Zinciri Yönetiminin (TZY) temel düşüncesi, verimliliğin tedarik zincirinde yer alan taraflar arası bilgi paylaşımı ve ortaklaşa planlama çalışmaları ile arttırılabileceği düşüncesidir. TZY açısından işbirlikçi ilişkiler üç boyutun gelişmesine yol açar: Rekabetçi tedarik zinciri Göreceli risk, güç ve liderlik davranışı Başarı unsurları 12

Rekabetçi Tedarik Zinciri Tedarik zinciri düzenlemelerinin temel güdüsü, rekabetçi kanalların geliştirilebilmesidir. İşbirlikçi davranış riski düşürecek, bütünsel lojistik operasyon sürecinin etkinlik ve verimliliğini arttıracaktır. Aylak ve tekrarlanan hareketlerin ayrıştırılmasını sağlayacaktır. Örneğin, tedarik zincirine yönelik olarak yapılan bir araştırma, konfeksiyon sektörü için hammaddeden müşteriye uzanan tedarik zincirinin 66 hafta, tıbbi dikiş ipliği için 12-18 ay, bakliyat için 104 gün olduğunu göstermektedir. 13

Göreceli Risk, Güç ve Liderlik Davranışı Risk açısından, Tedarik zincirinde yer alan her bir partner, Belirli bir rolü üstlenir. İşbirliği sayesinde uzun dönemde daha iyi olacağına inanır. Genel kural olarak sahip olduğu yeteneğin uzmanlık derecesi ne kadar yüksekse, o kadar az risk üstlenir. 14

Göreceli Risk, Güç ve Liderlik Davranışı Güç açısından, Tedarik zincirinde, Daha geniş kapsama alanına sahip az sayıda işletme olarak kalmaları, Yaşamı sürdürebilmek açısından önemli olan pazarda ne olduğuna ilişkin bilgiye sahip olmaları, İmalatçılar açısından yeni kanallar geliştirmenin zorluğu ve maliyetinin yüksekliği, İtme imalat sisteminin yerini çekme imalat sisteminin alması nedeniyle, güç perakendeciye doğru kaymakta gözükse de esas güç imalatçı veya distribütördedir. Genel kural olarak, en güçlü işletmeler, tedarik zinciri düzenlemelerinin geliştirilmesinde öncülük ederler. 15

Göreceli Risk, Güç ve Liderlik Davranışı Liderlik açısından, Bireylerin bir lidere gereksinimi olduğu gibi tedarik zincirinin de bir lidere ihtiyacı vardır. Bu anlamda, tedarik zincirinde, Daha büyük ölçeğe, Ekonomik güce, Müşteri sahipliğine, Geniş bir ağa sahip olması gibi nedenlerle herhangi bir işletme lider olabilir. Burada önemli olan lojistik entegrasyon açısından önemli işlevlerin uygun işletmelerce gerçekleştirilmesini sağlayacak yapıcı bir liderliğin oluşturulabilmesidir. 16

Başarı Unsurları Başarılı işbirliklerinin sekiz I'si... Bireysel Mükemmeliyet (Individual Excellence) Önem (Importance) Karşılıklı Bağlılık (Interdependence) Yatırım (Investment) Enformasyon (Information) Bütünleşme (Integration) Kurumsallaşma (Institutionalization) Dürüstlük (Integrity) 17

TZİ – Başarıyı Attıran Unsurlar Perakendeci İşletmeler Üretim İşletmeleri Yüksek işbirliği düzeyi Enformasyon paylaşımı Amaç / hedeflerin benzerliği Karşılıklı çıkarların tanınması Açık iletişim Kontrollü uygulama Üst yönetim desteği Ortak görev ekipleri Envanter kontrolü Kendini / kaynaklarını adama Fayda realizasyonu

TZİ – Başarıyı Azaltan Unsurlar Perakendeci İşletmeler Üretim İşletmeleri Küçük ölçekli stok saklama birimleri İletişim eksikliği Üretici işletmelerin değişime direnci Güven düzeyi Enformasyon sistemleri Uyumsuz sistemler Uyumsuz veri biçimleri Teknik konu uzmanlığı Müşterilerin değişime direnci Perakendeci işletmenin hazır olması

Lojistik İşbirlikleri Hizmet temelli işbirliklerini teşvik eden unsurlar: İşletme yöneticilerinin, Yalnızca işletmenin esas işine odaklanmak istemesi, İşletmeleri doğru büyüklüğe ulaştırmak gereğini hissetmesidir. Güçlü ve işe yarar ilişkiler geliştirilebilmek için lojistik operasyonların 4 özelliği önemlidir: Karşılıklı bağımlılık Temel uzmanlık Güç dengesi İşbirliği 20

Lojistik İşbirlikleri Karşılıklı bağımlılık Bir hizmet ya planlandığı gibi gerçekleştirilir ya da :( Siyah ile beyaz kadar belli, gri alan yok! Temel uzmanlık Lojistik hizmetlerin büyük bir çoğunluğu ölçek ve kapsam ekonomisi ile ilintilidir. Güç dengesi Esas güç imalatçı veya distribütörde olduğundan, tedarik zincirinin düzenleyicileri ve lojistik hizmet alıcıları onlardır. İşbirliği Nerede olursa olsun, ne gerekirse gereksin! 21