48 - 60 Aylık Çocukların Gelişim Özellikleri PSİKO- MOTOR GELİŞİM *Çizgi üzerinde yürür *Çift ayakla belli bir uzaklığa atlar. *Çift ayakla sıçrar. *Geri geri çift ayakla sıçrar. *Tek ayak üzerinde sıçrar *Tek ayak üzerinde birkaç saniye durur. *Ayak değiştirerek iner çıkar. *Topu kendisi sıçratıp yakalar. *Bisiklete biner ve bisikletle köşeleri döner.20 cm yükseklikten atlar. *Topuk ve ayakucuyla yürür. *Dokuz blokla kule yapar. *Modele bakarak yuvarlak ve kare şeklini çizer. *Çeşitli şekiller çizer ve boyar. *Boncuk, makarna vb. nesneleri ipe dizer.
SOSYAL-DUYGUSAL GELİŞİM *Adını-soyadını ve yaşını bilir. *Toplum içinde kendinden beklenen davranışı sergiler. *Yetişkinlerin konuşmalarına katılır. *Oyuncaklarını paylaşır. *Grup oyunlarında yetişkinlerin liderliğini kabul eder. İzin ister. *Bir sorunu olduğu zaman yardım ister *Övülmekten hoşlanır. *Kendinden küçüklere yardım etmeye karşı isteklidir
*Kendisine verilen üç yönergeyi dinler ve yerine getirir. DİL GELİŞİMİ *Kendisine verilen üç yönergeyi dinler ve yerine getirir. *Birleşik cümleler kullanır. *Resimdeki saçmalıkları açıklar. *Zıt sözcükleri söyler. *Konuşmalarında bağlaç kullanır. *Konuşmalarında sözcüklerin olumsuz biçimlerinde kullanır.
BİLİŞSEL GELİŞİMİ *İnsan resmini 6 öğeyi içerecek şekilde çizer. *4–8 parçalı bul yapı tamamlar. *1’den 10’a kadar olan nesneler ile rakamlar arasında ilişki kurar. *Nesneleri ortak özelliklerine göre (taşıtlar, hayvanlar, büyük/küçük nesneler, ağır/hafif nesneler vb.)sınıflandırır. *1’den 20’ye kadar ezbere sayar. *3’lü, 4’lü eşit setleri eşleştirir. *İki yarım daireyi birleştirip tam bir daire yapar. *Baştaki, sondaki, ortadaki gibi mekânsal konumları ayırt eder. *Bir olayı oluş sırasına göre sıralar. *Model olunduğunda 10 küpten kule yapar. *Nesnelerin neden yapıldığını söyler.“neden?” sorusuna cevap verir. *Dokuları ayırt eder. *8 rengi isimlendirir.Renkleri gruplandırır.Renkleri tonlarına göre sıralar. *Bazı paraları tanır ve isimlendirir. *Kısa bir süre önce gördüğü resmi hatırlar.
*Eksik resimleri modele bakarak tamamlar. *Gösterilen resimle ilgili bir öykü anlatır. *Öyküdeki 5 ana noktayı hatırlar ve tekrarlar. *Neden-sonuç ilişkilerini kurar. *Etkinliklere bağlı olarak günün hangi zamanında olduğunu söyler. *Bir nesnenin diğerine göre ağır ya da hafif olduğunu söyler.
*Yardımla saçını tarar. *Giysisindeki büyük düğmeleri ilikler, çözer. ÖZBAKIM BECERİLERİ *Yardımla saçını tarar. *Giysisindeki büyük düğmeleri ilikler, çözer. *Boyuna uygun bir askıya ceketini ya da hırkasını takar. *Ayakkabılarını bağlar ve fiyonk yapar. *Ellerini ve yüzünü yardımsız yıkar. *Dişlerini fırçalar. *Sofra kurallarına uyar *Yemekle ilgili araç gereçleri uygun kullanır. *Sofra kurmak gibi ev işlerinde yardımcı olur.