PEDİATRİK REHABİLİTASYON

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Türkçe Ana Dili Öğretmeni
Advertisements

ENGELLİ ÇOCUKLAR İÇİN EVDE BAKIM VE REHABİLİTASYON ÖNERİLERİ Doç. Dr
HEMİPLEJİ VE TEDAVİ PROGRAMI
Prof. Dr. A. Ayşe Karaduman 08. Nisan Kazan - Ankara
TED KAYSERİ KOLEJİ OKUL ÖNCESİ BÖLÜMÜ “NİSAN AYI BÜLTEN”
SEREBRAL PALSİ ve REHABİLİTASYONU
Dr. Mustafa Arif Eras Avrupa Meslek Yüksek Okulu
Çocuğumuzu tanımanın önemi:
4-6 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
OKUL ÖNCESİ DÖNEM GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Aylık Çocukların Gelişim Özellikleri
Serebral palsi Yrd.Doç.Dr. Bülent ÜNAY.
DERS: HAYAT BİLGİSİ KONU: VÜCUDUMUZU TANIYALIM.
Bel ağrısı ve tutukluk olan hastanın ayırıcı tanısı
Aylık Çocukların Gelişim Özellikleri
OLGU 1 Prof. Dr. Hidayet SARI.
OLGU 11 Prof. Dr. Hidayet SARI.
BEL BACAK AĞRILI HASTA AYIRICI TANISI
Yenidoğanın Muayenesi
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
1 0-6 Yaş Devinsel Gelişim Bedensel Gelişim devinsel gelişimin önkoşuludur.
3-4 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİĞİ
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
PEDİATRİK REHABİLİTASYON
0-6 YAŞ ARASI ÇOCUKLARIN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları
BEL BACAK AĞRILI HASTA AYIRICI TANISI
BEL AĞRILI HASTA AYIRICI TANISI
BEL veDİZ AĞRILI HASTA AYIRICI TANISI
BEL KALÇA AĞRILI HASTA AYIRICI TANISI
Bel ağrısı ve tutuklukla gelen hastanın ayırıcı tanısı
BOYUN AĞRILI HASTA AYIRICI TANISI
SPİNA BİFİDA’DA FİZİK TEDAVİ VE REHABİLİTASYON
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı Yenidoğan Yoğun Bakım Servisi Olgu Sunumu 7 Mayıs 2013.
DİZ AĞRISI OLAN HASTA AYIRICI TANISI
FİZYOTERAPİDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
SEREBRAL PARALİZİLİ ÇOCUKTA GÖRÜLEN DİĞER PROBLEMLER
ANAMNEZ ALMA Yrd. Doç. Dr. Pembe Hare Yiğitoğlu Çeto
ÇOCUK BÜYÜME VE GELİŞMESİ
HEMİPLEJİK HASTADA GÖRÜLEN DİĞER PROBLEMLER
POSTUR ANALİZİ Yrd. Doç. Dr. Pembe Hare Yiğitoğlu Çeto
MUAYENE YÖNTEMLERİ Yrd. Doç. Dr. Pembe Hare Yiğitoğlu Çeto
BÖLÜM 3 MOTOR GELİŞİM VE DESTEKLEYİCİ ÖNERİLER
FİZYOTERAPİDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
İSKELET SİSTEMİ
FİZİK TEDAVİ Yrd. Doç. Dr. Pembe Hare Yiğitoğlu Çeto
MUAYENE YÖNTEMLERİ Yrd. Doç. Dr. Pembe Hare Yiğitoğlu Çeto
FİZYOTERAPİDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Birinci Sınıf Çocuklarının Gelişim Özellikleri Fiziksel Özellikleri En az iki kaynaktan edindiği bilgileri kullanarak yeniden anlam kurmaktır. Fiziksel.
DİL GELİŞİMİ.
HAREKET ve FONKSİYON GELİŞİMİ
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
HAZIRLAYAN:Bedirhan YILMAZ
KAS İSKELET SİSTEMİNE İLİŞKİN KONJENİTAL ANOMALİLER KONJENİTAL EKSTREMİTE ANOMALİLERİ Dr. Nazan ÇALBAYRAM.
ADANA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
OKUL ÖNCESİ GELİŞİMİN ÖNEMİ
OKUL ÖNCESİ GELİŞİMİN ÖNEMİ
İSKELET SİSTEMİ
NÖROLOJİK HASTAYA YAKLAŞIM
MULTİPL SKLEROZ REHABİLİTASYONU
0 – 6 YAŞ GRUBUNDAKİ ÇOCUKLARIN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ.
MÜSKÜLER DİSTROFİ (KAS DİSTROFİSİ) Zeliha IŞIK
İSKELET SİSTEMİ
TEMEL HAREKETLER DÖNEMİ
ÖĞR.GÖR.CEM SAMUT.
İSKELET SİSTEMİ
Sunum transkripti:

PEDİATRİK REHABİLİTASYON Prof.Dr. Şafak Sahir Karamehmetoğlu İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Anabilim Dalı

ÖYKÜ (1) Prenatal: Annenin yaşı Geçirdiği hastalıklar Mevcut hastalıkları Alışkanlıkları Aşırı kilo alma, verme

ÖYKÜ (2) Prenatal: 6. Kullandığı ilaçlar 7. Radyasyon 8. Travma 9. Rh uyuşmazlığı 10.Kalıtsal hastalık

ÖYKÜ (3) Perinatal: Doğum süresi Erken doğum Anestezi İlaçlar (indüksiyon) Travma

ÖYKÜ (4) ÖYKÜ (4) Perinatal: 6. Düşük doğum ağırlığı 7. Düşük apgar skoru 8. Kuvöz 9. Yoğun bakım 10.Emme refleksi

ÖYKÜ (5) ÖYKÜ (5) Postnatal: Travma Enfeksiyon Metabolik hastalık Damarsal anomali Oksijensiz kalma

ÖYKÜ (6) Okul çağı: Geçirdiği hastalıklar Mevcut hastalıklar Allerji İlaçlar Epileptik atak

ÖYKÜ (7) Okul çağı: 6. Ameliyat 7. Travma 8. Kan basıncı 9. NDS 10.Beslenme

GELİŞİM - 1 Boy Kilo Baş çevresi Büyüme Takip

GELİŞİM - 2 Motor işlev Bilişsel işlev 0-1 ay düzenli uyur, uyanıkken hareketlidir, fleksor tonüs, otomatik refleks yürüme, yüzüstü yatarken başını yana çevirir, eller yumruk, yakalama Ağlar, sese döner, güven hissi, alışkanlık, annesi ile kendisini ayırt edemez 4 ay Ellerinden tutulup oturtulmaya çalışıldığında başını orta hatta tutar, yüzüstü yatarken başını 90° kaldırır, sırtüstü döner, eller açıktır Beslenme şişesini tanır, güler, cevap verir gibi sesler çıkarır, kucağa alınmaktan hoşlanır 7 ay Desteksiz oturabilir, yüzüstü dönebilir, ayakta tutulduğunda zıplar, bir elden diğerine cisim geçirebilir, cisimleri çarparak ses çıkarır Aileden olanlarla olmayanları ayırt eder, düşen cisimleri takip eder, tek heceli kelimeler kullanmaya başlar, 10 ay Emeklemeye başlar, kısa süre ayakta durabilir, hafif “O” bacak vardır, lomber lordoz oluşur, parmaklarla tutar, başparmak işaret parmağı ile oppozisyon yapar, parmakları ile kendini besler Dikkat çekmek için bağırır, konuşmaları taklit etmeye çalışır, “mama” “baba” gibi kelimeleri anlamlı olarak kullanır, ayrılışlara uygun tepki verir

GELİŞİM - 3 Motor işlev Bilişsel işlev 14 ay Yardımsız yürür, aşırı diz ve kalça fleksiyonu, ayağın yere tam teması söz konusudur, diz ve ayakta hafif valgus vardır. Küpleri üstüste dizelebilir, kalemi tüm avucu ile tutup karalayabilir. Aynı şekilde kaşık tutabilir, elbisesini çıkarabilir, Tek kelime konuşur, emirleri anlar, hareketleri anlamlandırır, utanır, kas ve eklemlerini kullanmaktan ve idrar ve gaita kontrolünden haberdardır. 18 ay Yürürken topukla basmaya ve erişkin tip yürüme şekli oluşturmaya başlar, sandalyede oturur, geriye yürüyebilir, dominant el belli olur, kalem tutabilir Ev işlerini taklit eder, bardaktan içmeye başlar, vücut kısımlarını gösterir, hayır der, kendine ait bir dil oluşturur. 2 yıl Koşar, merdiven çıkar, iner, iki bacağının üzerinde zıplar, 8 küplü kuleler yapar, başparmak ve işaret parmağı ile kalem tutar İki kelimeli cümleler kurar, fiil kullanır, ismini söyler, basit emirleri yerine getirir, sembolleri anlamlandırır 3 yıl Merdiveni koşarak çıkıp inebilir, kolunu yukarı kaldırarak cisimleri fırlatabilir Tuvalet eğitimi tamamlanır, suçluluk duyar, cinsellik kavramı oluşur

GELİŞİM - 4 Motor işlev Bilişsel işlev 4 yıl Bir bacak üzerinde zıplar, plantar ark oluşur, mekik hareketi ile oturur, parmak ve el bileği hareketi ile kalemi rahatça tutar, makasla keser. Diğer çocuklarla oynar, hayali kişiler oluşturur, elbiselerini giyer çıkarır, geçmiş deneyimlerini anlatır, neden, nasıl ne zaman sorularını sormaya başlar 5 yıl Parmak ucunda zıplar, bir parmak ucunda 10 saniye kadar durur, basit insan çizebilir, kollarını uzatarak tutabilir Takım oyunu oynar, çatal kullanır, dişlerini fırçalar, akıcı konuşur, 10’a kadar sayar, çevresel etkenleri daha iyi anlamlandırır 6 yıl Bisiklet kullanır, alfabedeki harfleri yazabilir, topu tutar ve atar Çatal ve bıçağı rahatça kullanır, masa oyunları oynar, dil bilgisi kurallarına uyar, telaffuz normaldir 7 yıl GYA giderek daha iyi hale gelir. Saçını tarar, kendi bakımından sorumlu tutulabilir, mantıklı düşünür

GENEL DURUM GENEL DURUM Ateş Tansiyon Nabız sayısı Vücut yapısı Renk değişikliği Ödem

FİZİK MUAYENE-1 Enspeksiyon (çok önemlidir!) Anne/babadan ayrılmaya tepkisi Görsel ve işitsel farkındalığı Genel tavrı (sakin/hiperaktif, uyumlu/zor) Etraftaki eşyalara ilgi (bilgisayar, oyuncak) Dikkat, konsantrasyon

FİZİK MUAYENE-2 Motor aktivitelerin şekli ve etkinliği Anne, baba ve doktorla iletişimi Anne, baba, doktora uygun davranış reaksiyonu Konuşma kalitesi Anne, babanın çocuklarına davranışı

FİZİK MUAYENE-3 Mavi sklera (osteogenesis imperfecta) Asimetrik yüz hatları (yüz felci) Sütlü kahverengi lekeler (nörofibromatozis) Skolyoz Ayak deformiteleri

FİZİK MUAYENE-4 Palpasyon: Fontaneller Deri (ateş, terleme, soğukluk) Nodüller (romatizmal hastalıklar) Kaslar (tonüs, fibrozis, hipertrofi) Eklemler (şişlik, kızarıklık, hassasiyet)

FİZİK MUAYENE-5 Nörolojik muayene Refleksler(Moro, palmar, plantar Tonüs (hipertoni, hipotoni) Aktif hareket Kas kuvveti (0-5) Koordinasyon Duyu

FİZİK MUAYENE-6 EHA Yatarken Ayakta Yürürken

Dirsek ekstansiyonu (- 25°) Kalça ekstansiyonu (- 30°) FİZİK MUAYENE-7 EHA Dirsek ekstansiyonu (- 25°) Kalça ekstansiyonu (- 30°)

FİZİK MUAYENE-8 Yürüme bozuklukları Asimetrik adım genişliği Parmak ucunda yürüme Çaprazlama Trendelenburg (ördekvari) Stepaj İstemsiz hareketlerle yürüme

DUYU ABDOMİNAL T6 – T 12 KREMASTER L1 – L2 ANAL S4 – S5

DİĞER ORGANLAR Kalp (anomali, miyopati, kolajen hastalık, spinal kord hasarı, Guillain Barré, polio, ilaç) Akciğer (miyopati, travma, skolyoz, polio, cp) Mesane (spina bifida, spinal kord hasarı) Barsak (spina bifida, spinal kord hasarı)

FONKSİYONEL DEĞERLENDİRME Görme İşitme Konuşma Kaba motor İnce motor Sosyal davranış

Torakal instabilite kriterleri-2 HASTALIKLAR Serebral palsi Spina bifida Travmatik beyin hasarı Spinal kord yaralanması Nöromüsküler hastalıklar Ampütasyonlar Romatizmal hastalıklar Travma Torakal instabilite kriterleri-2

SEREBRAL PALSİ Beyin hasarı İlerleyici değil Kalıcı Değişime uğrayabilen Hareket, tonus, koordinasyon ve postür bozukluğu

Rehabilitasyon Eğitim Ekip çalışması Ailenin katılımı

Baş Gövde Kollar Bacaklar Epilepsi Görme İşitme Konuşma Algılama Davranış bozuklukları Mental retardasyon

TİPLERİ Hareket, postür ve tonus bozukluklarına bağlı olarak değişik tiplerde görülür; 1.      Spastik 2.      Flask 3.      Atetoz 4.      Ataksik 5.      Mikst paternler.

SPASTİK TİP 1.      Hemiplejik 2.      Diplejik 3. Kuadriplejik

FİZİK MUAYENE Kas tonüsü  Derin refleksler  Primitif refleksler (+) Postür anomalileri (+) Motor gelişim  Anormal hareket (+)

5/5 Normal 100 4/5 İyi 75 3/5 Orta 50 2/5 Zayıf 25 1/5 Çok zayıf 10 Kas Testi 5/5 Normal 100 4/5 İyi 75 3/5 Orta 50 2/5 Zayıf 25 1/5 Çok zayıf 10 0/5 Sıfır Derece %

Ashworth 1: Çok hafif 2: Hafif 3: Orta derecede 4: Ciddi 0: Normal tonus 1: Çok hafif 2: Hafif 3: Orta derecede 4: Ciddi

EKİP Fiziyatrist Pediatrist Fizyoterapist Hemşire Sosyal çalışmacı Psikolog İş Uğraşı Terapisti Konuşma Terapisti Özel Eğitim Öğretmeni Çocuk Gelişim ve Eğitim Uzmanı Çocuk Eğiticisi Hasta ve ailesi

SP rehabilitasyonunda genel amaçlar Anlaşılabilir konuşmayı öğretmek Üst ekstremitelerini normale yakın kullanmasını sağlamak Alt ekstremitelerini fonksiyonel kullanarak yürümeyi öğretmek Normale yakın bir görünüm kazandırmak

Spastisitenin tedavisi EHA egzersizleri Uygun pozisyon Germe egzersizleri KK egzersizler Lokal soğuk uygulama Elektriksel stimülasyon EMG biofeedback Germe splintleri Baklofen, diazepam Lokal enjeksiyonlar (botulinum toxin A) Tendon transferi, miyotomi, tenotomi Ortezler ve yardımcı cihazlar

Rehabilitasyon bir süreçtir, kişiyi vergi mükellefi haline getirmedikçe başarılı sayılamaz.