DÜNYADA VE TÜRKİYE’DE DİL VE KONUŞMA PATOLOJİSİ/TERAPİSİ MESLEĞİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ERASMUS PROGRAMI ve İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

1 2 HE in General …………… EM…………… EM Projects …………….. VenueVenue MEU KYK Info on EM in General Yüksek Lisans ve Doktora Programları İçin Hareketlilik.
To Be / Nationalities Ek fiil / Uyruklar
Hayatboyu Öğrenme Programı Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı Leonardo da Vinci Genel Tanıtım.
Eğitim alanında Topluluk eylem programı
AVRUPA YÜKSEK ÖĞRETİM ALANI FAALİYETLERİ KAPSAMINDA TÜRK YÜKSEK ÖĞRETİM SİSTEMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ Tanınma / AKTS ve DE 7 Mayıs 2012 Prof. Dr. Lerzan.
İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ
27 Haziran 2008, Prof. Dr. A.S.GÖKALP BOLOGNA SÜRECİ VE KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ Prof. Dr. Ayşe Sevim Gökalp Prof. Dr. Ayşe Sevim Gökalp.
HÜTF TIP-BİLİM DOKTORU (MD-PhD) BÜTÜNLEŞİK PROGRAMI YÖK’nin tarihli sayılı yönetmeliği ile açıldı ve eğitim yılında faaliyete.
HAYAT BOYU ÖĞRENME (LLP) Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMINDAKİ TEMEL İLKELER
SERBEST VETERİNER HEKİMLİĞİN SORUNLARI (PET SEKTÖRÜ)
Türkiye'de Büyük Kentler Dışında Kurulan Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümlerinin Özellikleri ve Kurulmakta Olan Bölümlere Öneriler 50.Kütüphane Haftası Doç.
TIPTA UZMANLIK EĞİTİMİ ve YETERLİK KURULLARI
HİBELER Mine MUT İstanbul Üniversitesi
HEMŞİRELİK VE EBELİK KONSEYİ (HEK)
ÖZEL EĞİTİM VE KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
EĞİTİM; Canlılarda davranış değişikliği meydana getirmek için yapılan faaliyetlerdir. Bütün canlılar eğitilebilirler! Uzm.Öğr.Muzaffer GARİP.
İLAÇLA AKILCI TEDAVİ EĞİTİMİNDE TFD’nin ROLÜ
İZMİR İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ B İ LG İ İŞLEM SA Ğ LIK İ STAT İ ST İ KLER İ ŞUBES İ.
ÜNİVERSİTE HASTANE İŞLETMECİLİĞİ - MARMARA ÜNİVERSİTESİ DENEYİMİ
KOÜ HUKUK FAKÜLTESİ «Adalet gücü bağımsız olmayan bir milletin, devlet halinde varlığı kabul olunmaz.»
SAĞLIK TURİZMİ VE ÜNİVERSİTELER
AVRUPA BİRLİĞİ EĞİTİM VE GENÇLİK PROGRAMLARI MERKEZİ BAŞKANLIĞI Hayatboyu Öğrenme Leonardo da Vinci (Mesleki Eğitim) Programı.
ENGELL İ L İĞ E_NÖROLOJ İ K YAKLA Ş IM Doç. Dr. Recep ALP Nöroloji AD RALP.
Aile Hekimliğinin Tarihçesi
H.Ü. ONKOLOJİ ENSTİTÜSÜ 1.Ocak – 15.Şubat 2012
DERS:SAĞLIK HUKUKU KONU:HEMŞİRELİK KANUNU Hazırlayan: Türkan YILMAZ
1 Süt Pazar Durumu Brüksel, 22 Ocak Ocak AB ÜRETİMLERİ AB-28 Tedarik/Üretim Gelişmeleri Ocak-Kasım 2014 ile Ocak-Kasım 2013 kıyaslaması.
Hazırlayan:Emin BORANDAĞ 4/3/ HTML HTML (Hyper Text Markup Language) internet üzerinde web sayfası oluşturmak için kullanılan bir betik dilidir.
Prof.Dr. Kırali MÜRTEZAOĞLU Mühendislik Fakültesi Dekanı
AB Erasmus Eğitim Programı Öğrenci-Öğretim Üyesi Değişimi
Üniversitelerin Taslak Stratejik Planlarının Değerlendirilmesi
İLERİ GÖRÜNTÜ İŞLEME (Prof. Dr. Sarp ERTÜRK).
BTO 206 Öğretim Tasarımı İş/Görev Analizi.
BB419 BAHÇE BİTKİLERİNDE MESLEKİ İNGİLİZCE 3 teorik Pazartesi 13:30-16:15 Doç. Dr. Zeynel DALKILIÇ ,
ESPAÑA SİSTEMA DE EDUCACİÓN LA EDUCACİÓN SUPERİOR LA FORMACİÓN DE LOS DOCENTES AB Ülkelerinde Eğitim Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Nurcan BUNAR.
LOGO Akdeniz Belediyeler Birliği Gençlik Bilgilendirmesi Sunumu Antalya Büyükşehir Belediyesi Eurodesk Temas Noktası.
Türk Tıp Fakültesi yayınlarında kurallar ve dergiler Sağlık Bilimlerinde Süreli Yayıncılık Ulusal Sempozyumu Kasım 2008, Ankara Öğr. Gör.
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu DİPLOMA EKİ PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (KAZANIMLARI) DİPLOMA EKİ EĞİTİM SEMİNERİ Dönemi Bologna Sürecinin Türkiye’de.
Dünyada ve Türkiye’de Aile Hekimliği
TÜRKİYE’DE MEDİKAL FİZİK EĞİTİMİ
LATİN AMERİKA BREZİLYA VENEZUELA.
Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından finanse edilmektedir. Building Mutual Trust Between the Labour Market and Education Panel Session.
TANIŞMA AD-SOYAD MEMLEKET MEZUN OLUNAN LİSE MEZUNİYET YILI
Koordinatörler Toplantısı - 14 Mayıs 2009 Hayatboyu Öğrenme Programı-Erasmus Desteklenen Faaliyetler: Yoğun Programlar (IP) ve Diğer Proje Faaliyetleri.
Erasmus ve Hibeler Mine MUT Erasmus Ofis Sorumlusu 29 Kasım 2007 Erasmus Koordinatörler Toplantısı.
ANKOS Kullanım İstatistikleri Kullanım İstatistikleri Çalışma Grubu ANKOS 7.Yıllık Toplantısı, 31 Mayıs-2 Haziran 2007 Karadeniz Teknik Üniversitesi.
MDK ALT YAPI KIYASLAMA ÇALIŞMA GRUBU
EVDE SAĞLIK HİZMETLERİ: NEDEN VE NASIL? Çankaya Belediyesi Örneği
BİREYSEL MOTİVASYON TEKNİKLERİ
Bu Proje Avrupa Birliği ve T ü rkiye Cumhuriyeti tarafından ortaklaşa finanse edilmektedir ” CIVIL SOCIETY DIALOGUE EU – TURKEY CHAMBERS PARTNERSHIP GRANT.
AKTS ve DE Etiketleri Müracaatları için Program Bazında Yapılacak Çalışmalar Hazırlayanlar:Dr. Ali Osman KURT Dr. Nesrin KENAR Uluslararası İlişkiler Koordinatörlüğü.
Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından finanse edilmektedir. Mesleki ve Teknik Eğitimin Kalitesinin Geliştirilmesi Projesi Improving.
EPMA European Association for Predictive, Preventive & Personalised Medicine.
Bu proje Avrupa Birliği ve Tu ̈ rkiye Cumhuriyeti tarafından finanse edilmektedir. Technical Assistance for Increasing Primary School Attendance Rate of.
Genel Bilgilendirme Yrd.Doç.Dr.Sevinç HATİPOĞLU Erasmus Kurum Koordinatörü 07 Ekim 2009 Tanışma Toplantısı.
INFORMED CONSENT Assist.Prof.Dr. Mehmet KARATAS Dept. of History of Medicine & Ethics.
AVRUPA ÜNİVERSİTELER BİRLİĞİ KURUMSAL DEĞERLENDİRME PROGRAMI DENEYİMLER-KAZANIMLAR Prof. Dr. Selda Önderoğlu Hacettepe Üniversitesi HÜADEKK Üyesi Özdeğerlendirme.
ULUBATLI HASAN PRIMARY SCHOOL (ULUBATLI HASAN İLKÖĞRETİM OKULU) BERGAMA, İZMİR TURKEY.
SİYASET BİLİMİ LİSANS PROGRAMI
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
VETERİNER HEKİMLİĞİ TARİHİ
EKONOMİ LİSANS PROGRAMI
FINLAND EDUCATION SYSTEM I am talking about the Finnish education system today.
ETwinning Nedir?. Türkiye’de 81 ilin katılımıyla yürütülen 1.Projemiz.
Tanınma / AKTS ve DE Prof. Dr. Lerzan ÖZKALE Bologna Uzmanı
Sunum transkripti:

DÜNYADA VE TÜRKİYE’DE DİL VE KONUŞMA PATOLOJİSİ/TERAPİSİ MESLEĞİ PROF. DR. SEYHUN TOPBAŞ ANADOLU ÜNİVERSİTESİ DİLKOM SAĞLIK BİL. ENS. DİL VE KONUŞMA TERAPİSTLİĞİ A.B.D 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

DÜNYADA DKT BİR BAĞIMSIZ MESLEK MİDİR? EVET 1. Mesleki eğitim programları Her ülkenin kendi eğitim sistemi içinde belirlenen mesleki standartlar, etik ilkeler ve uygulama zorunluluklarını sağlayan programlardan mezun kişiler 2. Meslek dernekleri Meslek haklarını koruyan, sınırlarını belirleyen, standartlarını oluşturan, eğitim ilkelerini ve etik kuralları belirleyen; ve bunların gerçekleşme durumunu akredite eden ve denetleyen dernekler 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

NASIL DKT OLUNUR? Söz sahibi dernekler Ülke bazında American Academy of Speech Correction, 1926, 1927 ASHA (American Speech, Language & Hearing Association) RCSLT (Royal College of Speech & Language Therapists, 1945) CASLPA (Canadian Association of Speech-Language Pathologists and Audiologists) ASPL ( The Speech Pathology Association of Australia Limited) CFFa (Federal Speech-Language Pathology and Audiology Council, Brazil) AJSLHT (Assoc. of Registered Speech, Language & Hearing Therapists,Japan, 1997) 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

Uluslararası dernekler IALP (International Association of Logopedists and Phoniatrists), 1924 Üst kuruluş- birçok ülke derneği CPLOL (Standing Liason Committee of E.U. Speech & Language Therapists/Logopedists), 1987 AB üye ülkeler (31 professional organizations in 28 countries) 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

Dünyadaki ve AB ülkeleri hareketlilik Meslek adı Meslek tanımı Etik ilkeler, meslek sınırları ve standartları ve eğitim standartları Yasal yetkileri İstihdam koşulları ve özel klinik açma hakları Disiplinler arası işbirliği MUTUAL AGREEMENT 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

ÜLKELERE GÖRE MESLEK ADI Meslek Unvanı Türkçe Karşılığı Ülke Adı Speech and Language Pathologist Konuşma ve Dil Patoloğu ABD, Kanada Speech and Language Therapist Terapisti Avustralya, İngiltere, İrlanda Speech, Language & Hearing Therapist Konuşma, Dil ve İşitme Japonya Logoped i Logopedist Logoped Almanya, Avusturya, Belçika, Danimarka, Holanda,İspanya, İsveç, İtalya, Yunanistan Orthophoniste Ortofonist Belçika, Fransa Fonoaudiologia Fonoodyolog Brezilya 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

MUTUAL AGREEMENT ASHA, RCSLT, CASLPA, ASPL MESLEK ADI Speech-Language Pathologist (SLP): Includes the terms Speech and Language Therapist (SLT) and Speech Pathologist (SP). Speech-Language Pathology: Includes the terms Speech and Language Therapy, and Speech Pathology. Orthophonie, logopedics, Speech and Language Therapy covers the same concept in all countries. (MRCASA, 1 January 2005) 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

MESLEK TANIMI “DKT, iletişim ve dil (lisan) ile ilgilenir ve etiyolojisine bakmaksızın çocuklarda, ergenlerde, yetişkinlerde ve yaşlılarda tüm konuşma, ses, konuşma ve yazıyla ifade edilen dil (lisan) (dilin algılanması ve üretilmesinin yanı sıra sözel olmayan dilin uygun biçimlerini) ve yutma bozukluklarını tedavi eder. DKT, iletişim-dil-konuşma-yutma ile ilgili bozuklukların önlenmesi, değerlendirmesi, ayırıcı tanının konulması, tedavisi ya da uygun çözümlerin geliştirilmesi ve bilimsel incelemesinden sorumludur. Bunların uygulamaya sokulması süreçlerinin temelinde yer alan, çoğu kez de ekibin lideri ya da ekipte yer alan elemanların ekip içi iletişim ve eşgüdümünü sağlayan meslek elemanıdır.” (CPLOL,1999,1997,1994,1990).   09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

DKT MESLEĞİNİN ÖZERKLİĞİ-AUTONOMOUS-LIBERAL PROFESSION In its exact definition, autonomy means self-government. It contrasts with the term hegemony, which means the domination of one state or group by another. As it applies to professions, and particularly to the profession of speech-language pathology and audiology, autonomy acquires some special connotations, hence this definition: An autonomous profession is one in which the practitioner has the qualifications, responsibility, and authority for the provision of services which fall within its scope of practice. Federal laws generally do not require the supervision and direction of speech-language pathologists and audiologists by physicians or members of any other profession. Autonomy does not mean complete freedom from all monitoring and regulation…open to external review and regulations of federal, state , and accrediting agencies, professional associations… ASHA DOI:10.1044/policy.RP1986-00204, CPLOL EC General Directive 89/48 1988 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

Scope of practice Speech-language pathologists provide clinical services that include the following: prevention and pre-referral screening assessment/evaluation consultation diagnosis treatment, intervention, management counseling collaboration documentation referral ASHA DOI:10.1044/policy.SP2007-00283 IALP/CPLOLSLP (profess. & kin) 076.107-010. 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

SCP-uygulamalarda DKT rolü-yetkisi ve diğer personel sorumlulukları… 9. using instrumentation (e.g., videofluoroscopy, FEES/ST, electromyography, nasendoscopy, stroboscopy, endoscopy, nasometry, computer technology) to observe, collect data, and measure parameters of communication and swallowing or other upper aerodigestive functions; (bakınız policy statements) 14. developing, selecting, and prescribing multimodal augmentative and alternative communication systems, including unaided strategies (e.g., manual signs, gestures) and aided strategies (e.g., speech-generating devices, manual communication boards, picture schedules); 17. selecting, fitting, and establishing effective use of prosthetic/adaptive devices for communication and swallowing (e.g., tracheoesophageal prostheses, speaking valves, electrolarynges; this service does not include the selection or fitting of sensory devices used by individuals with hearing loss or other auditory perceptual deficits, which falls within the scope of practice of audiologists; ASHA, 2004); 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

EĞİTİM ABD de Dil ve Konuşma Terapisti/Pataloğu yetiştiren bölümler ASHA tarafından akredite 4 yıllık lisans + 2 YL SLP Lisans tercihan iletişim boz., ya da ilgili disiplinler ama herhangi bir lisans da yeterli. Bu durumda + Bilimsel Hazırlık Pratik uygulamaların az bir kısmı lisans önemli kısmı YL düzeyinde yapılmaktadır. Çalışabilmek için 9 ay çalışma +sınav Dernek Mesleki yeterlik belgesi (CCC) 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

TÜRKİYE AB YOLUNDA…. …the Helsinki Meeting, besides Turkey's candidacy, the Fifteen state members have unanimously resolved to carry out unification negotiations with twelve countries, i.e., the ten candidate countries of Central and Eastern Europe, Cyprus and Malta (CPLOL, 2001). Bu nedenle CPLOL kararlarına uymak gerekiyor. 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

Speech and Language Therapy in European countries For a brief description of the profession in a specific country - encompassing the organization of services, education, authorization / recognition of diplomas, status of the profession, and professional organization - point at the name of the country and click. 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

Inhabitants (millions) Speech and Language therapists COUNTRY Inhabitants (millions) Speech and Language therapists Inhabitants per SLT Austria ¤ 8.090.000 about 1000 8.090 Belgium • 10.170.226 3.962* 2.567 Cyprus • 700.000 127    5.512    Czech Republic   Denmark • 5.400.000 1150 4.695 Estonia • 1.410.000 200    7.050    France • 62.000.000 15.357 4.037 Finland ๏ 5.255.580 1.047 5.020 Germany • 82.259.000 9.013 9.126 Greece • 10.000.000 800 12.500 Italy • 57.000.000 8.000 7.125 Ireland • 4.000.000 550 7.273 Latvia ◊ 2.306.600    360    6.590    Luxembourg 423.700 37 11.451 Netherlands • 16.000.000 4.800 3.333 Norway ◊ 4.600.000 1.150 4.000 Portugal • 10.299.000 650 15.845 United-Kingdom • 58.800.000 10.083 5.832 Spain 39.000.000 4.500 8.667 Sweden • 9.011.392 1180 7.636 Total (372.612.926) (59.459) 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

AB ülkeleri CPLOL Tüzüğü 'nün 4. maddesinde: "Konuşma ve dil terapistleri, her ülkenin kendisi tarafından verilen Dil ve Konuşma Terapistliği alanına özgü diploma sahipleri olarak tanımlanacaktır" denilmektedir (1995). Çoğu AB ülkesinde lisans düzeyinde eğitim doğrudan mesleğe yöneliktir. Pratik uygulamalar içindedir. Çoğu AB ülkesinde lisans diplomaları Sağlık veya Eğitim Dairelerinde onaylanmaktadır. 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

Revision of the Minimum Standards for Education Completed by the Education Commission Adopted at the General Assembly, Riga 12 May 2007 In order to achieve the requisite knowledge, skills and competencies as outlined below it is CPLOL’s view that such studies must be undertaken at University or equivalent academic level, in accordance with the principles of the Bologna charter in realizing the European Higher Education Area, taking account of CPLOL Resolution 9* (GA, Malmo, Oct. 2003). 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

DKT açısından CPLOL Resolution 9* BOLOGNA deklarasyonu üniversite eğt. düzeyine 4 yıllık lisans şartı +2 yıl ilkesi getiriyor. Çünkü AB ülkeleri arasında düzenlik var. Bu ABD ye ve dünya ülkelerine uyum demek. Türkiye bu yönden sınıfı geçti. DKT açısından CPLOL Resolution 9* 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

RESOLUTION NO. 9 CPLOL meeting at Malmö on 18 and 19 October 2003 -accepted the Bologna Declaration of 1999, for higher education; requests that all the EU member countries seek progressively to incorporate the principles laid down in the declaration; draws attention to the need for initial education for speech and language therapists to be at Masters level; proposes that CPLOL national member organisations should always be consulted on the process of reforming and bringing their initial education in line with the principles and contents of the Bologna declaration. Finally CPLOL draws attention to the fact that it represents the profession at European level and it should therefore be consulted by the various European authorities, committees and expert groups on all matters concerning speech and language therapy. 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

NE GETİRİYOR? 4 yıllık lisans + 2 yıl YL Lisans eğitimi açısından ABD gibi 4 yıllık DKT lisansı + 2 yıl DKT YL ya da 4 yıllık ilişkili meslek lisansı + 3.5- 4 yıl YL Doktora bu eğitimin üstüne + 4 yıl ile branşlaşarak uzmanlaşma 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

Programların yapısı – Biyo-medikal Bilimler Dilbilim Fizik, ses fiziği ve akustik, matematik, insan biyolojisi-anatomisi-fizyolojisi, insan genetiği, nöroloji, odyoloji, KBB, geriatri, çocuk sağlığı-gelişimi, psikiyatri, ortodonti, foniyatri Dilbilim Sesbilim, sesbilgisi, deneysel sesbilim, genel dilbilim, psikodilbilim, nörodilbilim, sosyodilbilim, çokdillilik v.b Dil ve Konuşma Bilimleri Mesleki Dersleri Sesletim-sesbilgisi, ses, akıcılık, edinsel dil (afazi, v.b), gelişimsel dil bozuklukları, yutma-beslenme, motor konuşma, ADİS, okuma-yazma, otizm, işitme v.b Davranış Bilimleri Psikoloji, nöropsikoloji, eğitim/özel eğitim, sosyoloji Araştırma Yöntemleri İstatistik, BAY Halk Sağlığı 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

TÜRKİYE’DE DURUM…. Yasal boşluklar ve meslek eğitimi olmaması nedeniyle uzun yıllar BOŞLUK… Bu boşluk diğer ilişkili disiplinlerden meslekler tarafından doldurulmaya çalışılmıştır: Psikolog, özel eğitimci, doktor, odyolog, fizyoterapist v.b 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

Türkiye’de DKT dağılımı nedir ? Türkiye’de 2001 yılı itibariyle DKS hizmetler içinde en amaca uygun Konuşma terapisti ve en ilişkili meslek odyolog sayıları en düşük düzeydedir. (Topbaş, Konrot,Başal, 1996; Topbaş ve Özdemir, 2001). DİLKOM, 2003 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

Türkiye’de uluslararası görev tanımlarına uygun unvana sahip çok az terapist bulunmaktadır. Ülke genelinde DKS bireylere bir şekilde götürülen hizmetler amaca uygun personel tarafından verilmemektedir. 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

AMACA UYGUN MESLEK ELEMANI YETİŞTİRME DİLKOM –1999 ve Sağlık Bil. Ens. DKT ABD kuruldu; 2000 YL, 2004 DR Yurt dışında eğitim almış ve dönmüş DKT ler tarafından Ayrı ve bağımsız bir meslek olması gerekliliği 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

TÜRKİYE’DE PROGRAMLAR ÜNİVERSİTE ANA DİLİM DALI PROGRAM ADI Hacettepe KBB Odyoloji ve Konuşma Bozuklukları YL ve DR Eğitim Odyolojisi Marmara Odyoloji ve Konuşma Bozuklukları Dokuz Eylül Odyoloji YL Gazi İşitme ve Konuşma Bozuklukları 19 Mayıs Başkent Anadolu Dil ve Konuşma Terapistliği Gaziantep YL – 1 mezun Öğrenci yok Ses, Konuşma ve Lisan Terapisi (Logopedi) YL-Öğrenci yok 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

Odyoloji & DKT iki ayrı, bağımsız meslek ama kardeş disiplin… Odyoloji ve Dil-Konuşma Bozukluklarında giriş düzeyindeki programlar kapsam ve sunum açısından farklılaştığından Standart 3.0 -Müfredat- iki alt unsura ayrılmıştır: Odyoloji için 3.0A ve Dil-Konuşma Bozuklukları için 3.0B. Bu ayrımın amacı söz konusu iki meslek dalındaki müfredat farklılıklarının altını çizmektir. Her iki alanda akreditasyon için başvuran programların her iki müfredat koşulunu da karşılaması gerekir. (ASHA standartları, SCP) 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

Yük.Lis. eğitimi almakta olan öğrenci Kurum adı DKT Uzman sayısı Eğitim gördüğü yer Anadolu Üniv. DİLKOM 1 (Profesör Dr.) 1 (Doç. Dr.) İngiltere Türkiye Doğu Akdeniz Üniv. Ankara Üniversitesi Amerika Birleşik Devletleri Türk Silahlı Kuvvetleri Reh. Mrk. 1 (Dr.) İst. Cerrahi hastanesi 1 (Dr. Md.) Foniatrist Almanya Öğretim Üyesi Toplam 6 Özel 1 (Yüksek Lisans) Amerikan Hastanesi İst.Üniv. Cerrahpaşa Bilim Üniv. Tıp Fak Hast 2 (Yüksek Lisans) DİLKOM (2004-2005 mezunu) Acıbadem Hastanesi İzmit Devlet Hast DİLKOM (2005-2006 mezunu) İst. Bakırköy Ruh ve Sinir Hast. Hast. Yeditepe Üniv. Tıp Fak Hast 1 (Yüksek Lis. Dr. Öğ) DİLKOM (2006-2007 mezunu) 19 Mayıs Üniv.Tıp Fak.Hast İnönü Üniv.Tıp Fak.Hast Anadolu Üniv.DİLKOM 7 (Yüksek Lis. Dr. Öğ) Çeşitli kurumlar 24 (Yüksek Lisans) DİLKOM (2004-2007 mezunu) Toplam Uzman 44 Yük.Lis. eğitimi almakta olan öğrenci 15 (1. yılında) 12 (2. yılında) 5 (3. ve 4. yılında) DİLKOM Toplam öğrenci 32 Halen yurt dışında okuyan ve çalışan?? Toplam ÖÜ, Terapist ve aday 82 BİLİNMEYEN ??? 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

Halen Toplam DKT 82 Odyoloji… 200 (tahmini) 282 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

TÜRKİYE’DE DKT MESLEĞİ DKT ABD programı ASHA ve CPLOL kararlarına uygun olarak yürütülüyor; Ders uygulamaları hariç , Zorunlu en az 400 saat vaka yönetimine yönelik klinik uygulama program içinde yürütülüyor. Diğer disiplinlerin Öğretim üyelerinden katkı 15 ÖÜ sürekli ders + yurt dışından ÖÜ getirtme Arş.Grv. Yurt dışına gönderme Erasmus AB ve projelerle ABD YÖK Uzman Dil ve Konuşma Terapisti unvanı verilmesini onayladı. Diplomaların Sağlık Bak. istihdam onayı çalışmaları sürüyor. 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

Meslek hakları DKBUD (Dil ve Konuşma Bozuklukları Uzmanları Derneği,Türkiye), 2004 kuruldu. Meslek haklarının korunması Standartlar, etik ilkeler , sınırlar v.s üzerinde çalışıyor. 2 yılda bir kongre düzenliyor 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

Piyasanın talebi Yüksek Lisans programımızdan 2004 yılından beri mezun olanları (41 bilim uzmanı terapist) hesaba katarak bir terapist başına düşen nüfus hesaplaması yapıldığında, toplam nüfusa oran 1 terapiste / 1,489,361 kişi olarak ortaya çıkmaktadır. Dil ve konuşma bozukluğu olan bireylerin dünyadaki genel %3.5 tahmini oranları göz önüne alındığında bu oran (1 terapist /148,936), durumun ciddiyetini ortaya koymaktadır. Bir uzmana düşen genel nüfus sayısının ortalama 7000 olmasını kabul edecek olursak, nüfus değişimlerini sabit tutarak şu anda acilen 1000 dil ve konuşma terapistine gereksinim duyulmaktadır. 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

Türkiye’de Dil ve Konuşma Terapisti/Pataloğu yetiştiren bölümlerin Amacı, insan iletişimi, gelişimi ve bozuklukları konusunda ayırıcı tanı koyabilen sorunları bağımsız olarak değerlendirebilen, gerekli öğretim ve terapiyi bağımsız olarak planlayan, terapiyi gerçekleştirme yetkisine sahip olan, başvuran kişiyi gerektiğinde başka kurum ve/veya uzman hekim/diğer mesleklere havale etme hizmetlerini sağlayan Bilimsel dayanaklı uygulama /etkililik araştırmaları planlayıp uygulayabilen, Etik kurallara saygılı CPLOL-AB kriterlerine uygun programlardan mezun meslek grubu elemanları yetiştirmeleri gerekmektedir. 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

GELECEĞİN MESLEĞİ Dünyada her 6 kişiden 1 i dil ve konuşma sorunlu Artan nüfüs Yaşlılık yaşı Avrupa Birliği mesleki standartlar Diplomaların uluslar arası geçerliği 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

NEREDE ÇALIŞABİLİRLER? Üniversitelerin Tıp Fakülteleri,uygulama hastaneleri, araştırma merkezleri, enstitüleri ya da klinikleri v.b Resmi ya da özel hastaneler Okullar, özel özel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri Özel klinik açma hakları 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

Kaynaklar http:// www.cplol.org http:// www.ialp.org http://www.asha.org http://www.rcslt.org http://www.dilkom.anadolu.edu.tr Topbaş, S. (2006) A Turkish perspective on communication disorders. Logopedics, Phoniatrics, Vocology, 31:76-88. Topbaş, S. Ege, P.& Konrot, A. (2003) Türkiyede Dil ve Konuşma Terapistliği. Eskişehir: Anadolu Üniv. Yay. 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ

Teşekkür ederim 09.04.2017 Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ