Bilişşsel Hedeflerin Ölçülmesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
Advertisements

KISA CEVAPLI TESTLER ve DOĞRU-YANLIŞ TESTLERİ
Çoktan Seçmeli Sınavlar
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Tam Öğrenme Modeli (Mastery Learning)
Temel Kavramlar ve İlkeler
BİLİŞSEL HEDEFLERE GÖRE DAVRANIŞ YAZMA (ANALİZ–SENTEZ-DEĞERLENDİRME)
ÖĞRETİM ANALİZİ Amaçların Sınıflandırılması Bilişsel Öğrenmeler
Nitel Araştırmalarda Görüşme
ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLER
Yazılı Sınavlar ve Açık Uçlu Yanıtların Değerlendirilmesi
ÖĞRETİMİ TASARLAMA: STRATEJİLER
Eğitimde Program Geliştirme Hedef
Psik.Dan.& Reh. Yusuf ŞARLAK
Öğretim Hedeflerinin Sınıflandırılması
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Bir Bakış
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -8-
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Basamaklı Öğretim Modeli (Layered Curriculum Model)
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
DEĞERLENDİRME ARAÇLARININ GELİŞTİRİLMESİ
Sözlü Sınavlar Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
BİLİŞSEL HEDEFLERE GÖRE DAVRANIŞ YAZMA (KAVRAMA-UYGULAMA) ÖĞRETİM ÜYESİ: PROF.DR.MUSTAFA ERGÜN HAZIRLAYAN: GÜLDEN SONGUN AFYONKARAHİSAR 2008.
BİLİŞSEL HEDEFLERE GÖRE DAVRANIŞ YAZMA (KAVRAMA VE UYGULAMA)
Bilişsel Hedeflere Göre Davranış Yazma
BLOOM VE BİLİŞSEL TAKSONOMİ
Doç. Dr. Arif ALTUN Arş. Gör. Meryem YILMAZ-SOYLU
Eğitimde Program Geliştirme Ölçme ve Değerlendirme Boyutu
Devinişsel Hedeflerin Sınıflandırılması
Devinişsel Hedeflere Ulaşma Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
ÜNİTE 7: PROGRAM TASARISI HAZIRLAMA
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
Bloom’un (bilişsel) Taksonomisi
12 - KELİME İLİŞKİLENDİRME TESTLERİ
DİL BİLGİSİ ÖĞRETİMİ Yrd. Doç Dr. Ş. Dilek BELET.
Ölçme ve değerlendirme, sınıf içi öğrenme sürecinde öğrencide istenilen davranış değişikliğinin ne derece gerçekleştiğini belirlemede, eğitim sürecinin.
Öğretim Materyallerinin Değerlendirilmesi
HEDEF TAKSONOMİLERİ AHMET TEVFİK KARAASLAN. İnsan Eğitim TOPLUM İstendik özellikli İstendik Toplum insanlar.
PSİKO-MOTOR (DEVİNİŞSEL) ALAN
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Temel Kavramlar ve İlkeler
Akademik Becerilerin İzlenmesi ve DEğerlendirilmesi
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
PSİKO-MOTOR (DEVİNİŞSEL) ALAN
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 6
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 10
TAM ÖĞRENME MODELİ.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
EĞİTİMDE KULLANILAN ÖLÇME ARAÇLARI
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Bloom ve Bilişsel Taksonomi
ABİDE Madde Örnekleri Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Madde Örnekleri Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Madde Örnekleri Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Eşleştirme ve Doğru/Yanlış Maddeleri
Sınav Türleri: Uzun Yanıtlı ve Kısa Yanıtlı
Üst Düzey Zihinsel Beceriler
Sunum transkripti:

Bilişşsel Hedeflerin Ölçülmesi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık

Eğitimde hedefler öğretimi yönlendirmesi ve kılavuzluk etmesi açısından gerekli görülmektedir.

Hedeflerin aşamalı olarak sınıflandırılması üç alanda yapılır: Bilişsel Duyuşsal Devinişsel (psikomotor)

Bilişsel Alan Zihinsel öğrenmelerin çoğunlukta olduğu alandır Bilişsel Alan Zihinsel öğrenmelerin çoğunlukta olduğu alandır. Bilgi, kavram, ilke ve bilişsel becerilerle ilgili hedefleri kapsar.

Duyuşsal Alan Hissettiklerimizin yoğunlukta olduğu alandır Duyuşsal Alan Hissettiklerimizin yoğunlukta olduğu alandır. Duygu, değer, tutum, ilgi gibi hedefleri kapsar.

Devinişsel (psikomotor) Alan Zihin ve kas koordinasyonunu gerektiren becerilerin çoğunlukta olduğu alandır. Hareket etme ve koordinasyonla ilgili hedefleri kapsar.

Yaygın kabule göre bilişsel alan hedefleri Bloom taksonomisine göre sınıflandırılır.

Bloom taksonomisi 1956 yılında Benjamin Bloom tarafından geliştirilmiştir. 6 basamağı vardır. Bilgi Kavrama Uygulama Analiz Sentez Değerlendirme

Bilgi basamağı bilginin tanınması ve hatırlanması ile ilgilidir Bilgi basamağı bilginin tanınması ve hatırlanması ile ilgilidir. Öğrenci kendisine sunulan bilgiyi aynen hatırlar.

Kavrama basamağı kazanılan bilginin özümsenmesi ve organize edilmesiyle ilgilidir. Öğrenci sunulan bilgiyi kendi cümleleriyle ifade eder, örnek verir, açıklar.

Uygulama basamağında öğrenilenlerin uygulamaya aktarılması söz konusudur.

Analiz basamağında öğrenci edindiği bilgiyi parçalara böler, parçalar arasındaki ilişkileri inceler.

Sentez basamağı sunulan bilgi parçalarının birleştirilip bir bütün haline getirilmesiyle ilgilidir.

Değerlendirme basamağı bilginin bir ölçüte göre yargılanmasıyla ilgilidir

Hatırlama, tanımlama, tanıma, isimlendirme, listeleme Kavrama Basamak Göstergeler Bilgi Hatırlama, tanımlama, tanıma, isimlendirme, listeleme Kavrama Çevirme, yorumlama, örnek verme, şemayla gösterme, tablolaştırma, değiştirerek yazma, sonucu kestirme, yeniden düzenleme, başka sözcüklerle ifade etme Uygulama Yapma, çalıştırma, kurma, hesaplama, ilkeyi uygulama, problem çözme, oluşturma Analiz Karşılaştırma, parçalara ayırma, bölümleme Sentez Birleştirme, tasarlama, üretme, yeniden düzenleme, karar verme, yapılandırma Değerlendirme Yargılama, değer biçme, irdeleme, ispat etme, karar verme, kanıt gösterme

Doksanlı yıllarda Bloom Taksonomisi revize edilerek üzerinde bazı değişiklikler yapılmıştır. Bu yapılan değişiklikler sonrasında orijinal taksonomi iki boyutlu hale getirilmiştir. Bunlar bilgi boyutu ve bilişsel süreç boyutlarıdır.

Olgular bilgisi Kavram bilgisi İşlem bilgisi Biliş üstü bilgi Hatırlama Anlama Uygulama Analiz Değerlendirme Sentez Olgular bilgisi Kavram bilgisi İşlem bilgisi Biliş üstü bilgi

Uygulama 1 Aşağıdaki bilişsel hedefleri (kazanım) Bloom taksonomisine göre sınıflandırınız: Elementlerin mol kütleleri ve tek tek atomların kütleleri üzerinden Avogadro sayısını hesaplar. Mol kavramı ile Avogadro sayısı arasında ilişki kurar. İzotop kavramını kullanarak bazı elementlerin mol kütlelerinin tam sayı çıkmayışını açıklar. Saf maddelerden ve derişimi belli çözeltilerden çıkarak bilinen derişim ve hacimde çözelti hazırlar. Türkçedeki seslerin özelliklerini açıklar. İfadenin gerektirdiği biçimde tonlama yapar. Kelimelerin anlam oluşturmada birbirleriyle ilişkilerini belirler Dilek istek cümlelerini kullanarak metin yazar Sunum yapar Makalenin toplum hayatındaki rolünü sorgular

Bilişsel alan hedefleri çeşitli araçlar kullanılarak ölçülebilmektedir: Yazılı sınavlar Sözlü sınavlar Kısa yanıtlı sınavlar Çoktan seçmeli sınavlar Doğru yanlış sınavları Eşleştirmeli madde sınavları

Yazılı Sınavlar Yazılı sınavlarda yanıtlayıcının açık uçlu soruları yanıtlaması ya da açık uçlu maddelere tepkide bulunması beklenmektedir. Yazılı sınavlarda kesin tek bir doğru yanıt olmayabilir. Verilen yanıtın doğruluğuna puanlayıcı tarafından öznel biçimde karar verilir.

Sözlü Sınavlar Sözlü sınavlarda yanıtlayıcının tepkileri sözlü olarak alınır. Sözlü sınavlar genellikle bireysel olarak yapılır. Sözlü sınavlarda puanlama yanıtlayıcının konuşma becerisi, ikna gücü gibi değişkenlerden etkilenebilir.

Kısa Yanıtlı Sınavlar Kısa yanıtlı sınavlarda yanıtlayıcılardan sınav maddelerine en fazla bir cümle ile tepkide bulunması beklenir. Kısa yanıtlı sınavlardaki maddelerin kökleri eksik madde (boşluk doldurma) ya da soru biçiminde olabilir.

Çoktan Seçmeli Sınavlar Yanıtlayıcıların bir dizi seçenek arasından seçip işaretleyerek tepkide bulundukları sınavlardır. Çoktan seçmeli sınav maddelerinin genellikle tek bir doğru yanıtı vardır. Ancak bazı durumlarda birden fazla doğru yanıtı olan maddeler de bu sınavlarda kullanılabilir.

Doğru Yanlış Sınavları Bu tür sınavlarda yanıtlayıcının bir kısmı doğru, bir kısmı yanlış olarak verilmiş önermeleri sınıflandırması istenmektedir. Sınıflandırma işi genellikle doğru / yanlış biçiminde yapılır. Ancak bazı durumlarda farklı sınıflandırmaların da yapılması istenebilir.

Eşleştirmeli Madde Sınavları Bu tür sınavlarda yanıtlayıcıdan bir dizi öncül ile bir dizi yanıtı eşleştirmeleri beklenmektedir.

Uygulama 2 Bloom taksonomisinin basamaklarının her birine uygun birer adet açık uçlu ve birer adet çoktan seçmeli test sorusu oluşturunuz.