İletişim Duası بسم الله الرحمن الرحيم اذْهَبْ إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İLETİŞİM NEDİR? İletişim,nesnel kriterlere dayalı aktaranın ve algılayanın,algısından bağımsız olan bilginin ve kişilerin özelliklerinin ifadesi olan duygu.
Advertisements

TED ANTALYA KOLEJİ REHBERLİK HİZMETLERİ.
T.C SAĞLIK BAKANLIĞI ÇAYELİ DEVLET HASTANESİ HASTA HAKLARI BİRİMİ
SEMİNERİMİZE HOŞ GELDİNİZ
Çocuk ve Ergenlere DİN ÖĞRETİMİ
MANİFESTO.
Etkili İletişim.
بسم الله الرحمن الرحيم Yaz Kur’an Kursları Yol Haritası.
Etkili İletişim.
HASTA VE YAKINLARI İLE İLETİŞİM
Etkili İletişim. Muhatabımız 1) Gündemle demlenmeyenler 2) Lafızperest olmayanlar 3) Kişi bekçisi değil fikir işçisi olanlar “söz meclisten içeri”
Merfû hadise örnek: Muvatta, Vukutu’s-salât, 5.
Ahlâkın İletişimi & İletişimin Ahlâkı-
Nasıl Öğreniriz?. Hepimiz vücudumuza dışarıdan gelen etkileri içsel olarak ifade etmek amacıyla kullandığımız beş duyuya sahibiz.
VAAZ HAZIRLAMA VE SUNMA İLE İLGİLİ TEMEL İLKE VE YÖNTEMLER
İLETİŞİM.
DİNLEME.
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
4. SINIF 1. ÜNİTE 1.5. SELAMLAŞMA
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akdağ Öğretim Yöntemleri
Vaaz ve İ leti ş im. İletişim Duası بسم الله الرحمن الرحيم اذْهَبْ إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي.
DUYGU KUMBARAMDA DOSTLUK BİRİKİYOR!
Konuşma Becerisini Geliştirici Yöntem ve Teknikler
İŞ VE MESLEK DANIŞMANLIĞI UYGULAMALI DANIŞMANLIK EĞİTİMİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ.
TASARRUF NE GÜZELDİR.
Mustafa Kemal YALINKILIÇ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
V. REHBER VAİZ YETİŞTİRME PROGRAMI SUNUM VE DEĞERLENDİRME GRUPLARI
Hadis Usûlü 2. Ders (2. hafta)
ÖLÜMCÜL HASTALIK... Doğan Cüceloğlu'nun eğitimindeki katılımcılarla bir konuşmasından: Doğan Cüceloğlu: - Arkadaşlar, aranızda ölümcül hastalığı olan var.
İLETİŞİM BECERİLERİ MODÜLÜ
İletişim ve Empati.
CAN KULAĞI Ramazan Bayraktar.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN İLKELERİ
EĞİTİM ORTAMLARINDA ŞİDDETİN ÖNLENMESİ VE AZALTILMASI
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
İLETİŞİM BECERİLERİ.
KAYGI VE TEST EDİLME KAYGISI
HİZMETTEKİ GÖREV VE İLKELERİMİZ KENDİMİZİ SORGULAMA VE TANIMLAMA BOŞ GEREKSİZ BİLGİ KİRLİLİĞİ, GÖRÜNÜM KİRLİLİĞİ, ZAMAN KAYIBI, İSRAFINI ÖNLEME. DÜZENLİ,
Kişilerarası iletişim çatışmaları
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
ÖZSAYGI VE ATILGANLIK.
Didim Akbük Sağlık Eğitim Merkezi
Diksiyon nedir? Konuşmada, kelimenin seçilmesi, imlasına ve veznine göre söylenmesi ve ifadenin rahatlıkla anlatılması. Fesahat, belagat, telaffuz ve natıka kelimeleri.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
En fazla ödül kazanmış olan İngilizce Dil Eğitimi Programı.
DİNLEME BECERİLERİ YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI
İLK OLARAK ÖĞRENCİMİZİ TANIMAYA ÇALIŞALIM.SONUÇTA HER İNSANIN KENDİNE GÖRE BİR TARZI VARDIR. EĞER BİZ ÇOCUĞUMUZUN İLETİŞİM VARDIĞIMIZ ZAMAN ONA DAHA RAHAT.
Çalışma Yaprağı.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
Kişisel Rehberlik.
KİNAYELİ SÖYLEYİŞ VE KİNAYELİ SÖYLEYİŞİN DİNLEYİCİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
3.1. Güzel Söz Söyleyelim 3.2. Güzel Davranışlarda Bulunalım
AKLIN KORUNMASI.
ETKİLİ SUNUM NASIL YAPILIR?
VAAZ HAZIRLAMA VE SUNMA İLE İLGİLİ TEMEL İLKE VE YÖNTEMLER
VAAZDA MENKIBE VE ŞİİRLERDEN YARARLANMA ESASLARI
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ. ETKİLİ OKUMA BECERİLERİ  Okurken anlamayı kontrol etmek Metin hakkında soru sormak ve cevaplamak Yüksek sesle okumak.
Arkadaş, Çalışmaktan yorgun düştüğümüz günlerimizde Allah’ a (c.c) bir Dua etmeyi sıklıkla unuturuz ama mailimizi kontrol etmeyi unutmayız. Bu yüzden ,
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Doğru Çalışma Yöntemleri
ÖZGEÇMİŞ-MÜLAKAT işsizlik KUYUMCU -TASARIMCI tezgahtarlık
بسم الله الرحمن الرحيم Etkili İletişim.
Sunum transkripti:

İletişim Duası بسم الله الرحمن الرحيم اذْهَبْ إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي وَاجْعَلْ لِي وَزِيرًا مِنْ أَهْلِي (Tâhâ, 24-29)

Birlikteliğimizin Temel Hedefleri  İletişimin temel ilkelerini tespit etme  Vaaz ve irşat hizmetlerinde bu ilkelerin yansımalarını belirleme  Vaaz ve irşat hizmetlerinde etkiyi ve verimi olumsuz etkileyen engellere çözüm üretme  İmamlarımızın vaaz ve irşat becerisini geliştirmek için yapılacak eğitimlere iletişim özelinde bir yol haritası belirleme

İlkelerimiz  İncitmemek &  İncinmemek

Din Hizmetinde Üç Temel 1. Doğru Bilgi 2. Doğru Yöntem 3. Doğru Uygulama

İletişimden Önce  Kendini tanı [Güçlü & Zayıf]  Muhatabı ona has yönleriyle tanı [Cemaati ihtiyaçları, sorunları, beklentileri vb. yönleriyle tanıma] “Bir adamı tanımak için düşüncelerini, acılarını, heyecanlarını bilmemiz lazım hiç değilse. Hayatın maddi olaylarıyla ancak kronoloji yapılabilir. Kronoloji de aptalların işidir” (Cemil Meriç)

1. İletişimin Önemi -halk ve beyân- الرَّحْمَنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ خَلَقَ الْإِنْسَانَ عَلَّمَهُ الْبَيَانَ (Rahman, 1-4) كمالك تحت كلامك ---- در فكر سخن زنده در گفت سخن مرده (Mevlâna, Divân-ı Kebir)

Konuşmayı geliştirme çalışmaları  Önyargıları izâle “ ….Allah vergisi”  Etkin ve düzenli dinleme çalışmaları  Düzenli nitelikli kalemlerden sesli okuma çalışması

2.İletişimin Rengi -niyet- (İyi niyet – iyiye niyet) إِنَّمَا الأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ ، وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى (Buhâri) صحة الفهم وحسن القصد من أعظم نعم الله التي أنعم بها على عبده بل ما أعطي عبد عطاء بعد الإسلام أفضل ولا أجل منهما بل هما ساقا الإسلام وقيامه عليهما (İbnü’l-Kayyım, İ’lamu’l-Muvakkıîn)

Niyetin İletişime yansımaları  Cemaatin sayısına göre performansın değişmesi  İlgi çekme kaygısı ve bilgi kullanımında kontrolsüz hareket etme

3.İletişimin Temeli -değer & saygı- لَمَّا نَظَرَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى الْكَعْبَةِ، قَالَ: " مَرْحَبًا بِكِ مِنْ بَيْتٍ مَا أَعْظَمَكِ وَأَعْظَمَ حُرْمَتَكِ، وَلَلْمُؤْمِنُ أَعْظَمُ حُرْمَةَ عِنْدَ اللهِ مِنْكِ (Beyhaki, Ş. İman) فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِذاً وَاللَّهِ تَجِدَنِى كَاسِداً. فَقَالَ النَّبِىُّ - صلى الله عليه وسلم- « لَكِنْ عِنْدَ اللَّهِ لَسْتَ بِكَاسِدٍ ». أَوْ قَالَ « لَكِنْ عِنْدَ اللَّهِ أَنْتَ غَالٍ » (Müsned )

Vaaz ve irşatta muhataba yönelik değer göstergeleri  Hitap cümlelerinin etkin kullanılması  Olumlu davranışı pekiştirme  Konuyla bağlantılı dua cümleleri  Suçluya değil suça, günaha vurgu  Genelleme yapmama  Vakti verimli kullanma

4. İletişimin Dâvetiyesi -tebessüm- مَا رَأَيْتُ أَحَدًا أَكْثَرَ تَبَسُّمًا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- (Tirmizi) « الْمُؤْمِنُ مَأْلَفَةٌ وَلاَ خَيْرَ فِيمَنْ لاَ يَأْلَفُ وَلاَ يُؤْلَفُ » (Müsned)

5. İletişimin Sıhhati - anlama &güzeli görme- Ebû Mahzûre (Müsned; Nesâi, Sünen; İ. Mâce, Sünen) Muâviye b. Hakem: مَا رَأَيْتُ مُعَلِّمًا قَبْلَهُ وَلَا بَعْدَهُ أَحْسَنَ تَعْلِيمًا مِنْهُ فَوَاللَّهِ مَا كَهَرَنِي وَلَا ضَرَبَنِي وَلَا شَتَمَنِي قَالَ إِنَّ هَذِهِ الصَّلَاةَ لَا يَصْلُحُ فِيهَا شَيْءٌ مِنْ كَلَامِ النَّاسِ إِنَّمَا هُوَ التَّسْبِيحُ وَالتَّكْبِيرُ وَقِرَاءَةُ الْقُرْآنِ (Müslim)

Vaazda iletişimin sıhhati için  Marifetin iltifata tabi olduğu gibi iltifatın da marifete tabi olduğunu unutmama  Muhataba olumlu bakma  Halkın irfanına güven  Kısa cümleler kurma  Ses tonunu ve hızını doğru ayarlama

6.İletişimin Devamı “İşi Kolay Kılma” وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ (Hac, 78) يَسِّرُوا وَلاَ تُعَسِّرُوا ، وَبَشِّرُوا(وَسَكِّنُوا) وَلاَ تُنَفِّرُوا (Buhari) عَلِّمُوا وَيَسِّرُوا وَلاَ تُعَسِّرُوا وَإِذَا غَضِبَ أَحَدُكُمْ فَلْيَسْكُتْ (Müsned) “gelin tanış olalım işi kolay kılalım”

Vaazda iletişimi devamlı kılmak için  Uygulanabilirliği ön plana çıkarma  Çözüm üretme  Dikkat çekme ama dikkati hapsetmeme  Ara özetlerle dinlemeyi etkin kılma  “Anlatacağım çok husus vardı ama…”; “buraya özellikle dikkat çekiyorum; hiç unutmayın” vb.ifadelerden kaçınma  Kısaca vaazı dinleyeni “ben bunu yapamam” değil “evet ben hocanın dediklerini başarabilirim” duygusuyla uğurlama

7. İletişimin Hedefi - Algıyı, İlgiyi ve Duyguyu yönetmek - « لاَ يَتَحَدَّثُ النَّاسُ أَنَّهُ كَانَ يَقْتُلُ أَصْحَابَهُ » (Buhari)

Algıyı, ilgiyi ve duyguyu yönetmek için  Vaaza etkin giriş (AİD)  Duygu – bilgi dengesini gözetme (D)  Duygu yatırımı yapma (D)  Dışarıdakine değil karşıdakine konuşma (İ)  Mecaz içeren ayet vb. bilgileri altyapıyı hazırlamadan sunmama (A)  Yoklama değil varlama yapma (D)  Yaşanılabilir örnek verme (Aİ)  Bilgiyi anlamlandırma (İ)

8. İletişimin Tamiri -özür dilenme- « مَنْ كَانَتْ لَهُ مَظْلَمَةٌ لأَحَدٍ مِنْ عِرْضِهِ أَوْ شَىْءٍ فَلْيَتَحَلَّلْهُ مِنْهُ الْيَوْمَ ، قَبْلَ أَنْ لاَ يَكُونَ دِينَارٌ وَلاَ دِرْهَمٌ ، إِنْ كَانَ لَهُ عَمَلٌ صَالِحٌ أُخِذَ مِنْهُ بِقَدْرِ مَظْلَمَتِهِ ، وَإِنْ لَمْ تَكُنْ لَهُ حَسَنَاتٌ أُخِذَ مِنْ سَيِّئَاتِ صَاحِبِهِ فَحُمِلَ عَلَيْهِ » (Buhari; Ahmed b. Hanbel)  Bir özür kategorik olmalı

Vaazda iletişimi tamir için  Yanlış, eksik bilgilendirmeleri ve anlatımları vaktinde tashih etme  Gereksiz özür ve helalleşmeden kaçınma  Şartlı ve suçlayıcı özür dilememe

İletişim Engelleri ve Yansımaları  Kibir- Haset - Riya - Süm’a- Ucb – Zillet  Aşağılama - küçümseme- umursamama - reddetme- genellleme-yönlendirme- tanımlama….

 İmamlarımıza yönelik seminerlerde vaaz ve iletişim becerisini geliştirmek için ne tür uygulamalar yapabiliriz yapabiliriz?

1. Nitelikli bir vaazı özet olarak dinleme ve değerlendirme  > Dinlemeden önce gerekli yönergeler verilir  > Vaaza giriş, ses tonu, vücut dilini kullanma,özetleme, konu bütünlüğü vb. hususlarda değerlendirmeler alınır.  > Siz olsaydınız bu konuda farklı neler yapardınız / nasıl giriş yapardınız / nasıl özetlerdiniz vb. sorularla vaaz değerlendirilir.

2. Nitelikli yazılı bir metni okuma  > Alanımızla ilgili nitelikli bir metin seçilir  > Katılımcıların bu metni okumaları ve sınıfın huzurunda sunmaları sağlanır  Okurken vurgulara, telaffuzlara işaret edilir > Dinleyicilerden bu metinden anladıklarını kendi ifadeleriyle özetlemeleri istenir

3. Gurup çalışması  Oluşturulan guruplara bir konu verilir  Gurubun bu konu hakkında 10 – 15 dakikalık bir vaaz hazırlaması istenir.  Gurup içerisinde her bir üye tarafından vaazın guruba sunulması ve olgunlaştırılması istenir > Seçilen bir kişi gurubun vaazını tüm sınıfla paylaşır ve sınıf olarak vaaz sunumu değerlendirilir.

Uygulamalarda Genel İlkeler  1. Özgüven kazandırılmalı  2. Değerlendirmelerde iki temel yönerge kullanılmalı  - Neleri güzel yaptı?  - Siz olsaydınız nasıl yapardınız?  3. Alkış gibi motive araçları da kullanılabilir  4. Kuvvetli ve geliştirmeye açık yönler vurgulanmalı

Özet yerine Nitelikli bir iletişim için  Akl-ı Selim  Kalb-i Selim  Zevk-i Selim sahibi olmalı Nitelikli bir iletişim için  öz  göz  söz Etkin ve verimli olmalı

İleri Okumalar İçin  1. Din Öğretimi, S. Akyürek  2. Tidef, Etkili Din Öğretimi  3. Din Eğitiminde İletişim ve Dini tutum, Mevlüt Kaya  4. Psiko Sosyal Açıdan Dini İletişim, Mustafa Köylü  5. Asr-ı Saadet ve Raşid Halifeler Döneminde Hitabet, M. Reşid Özbalıkçı  6. Dini İletişim, Suat Cebeci  7. “Muhammed” (Hitabeti) Mad., DİA  8. Terapi, Kemal Sayar  9. Yeniden İnsan İnsana, Doğan Cüceloğlu

Sorgulama Doğru niyetle, uygun üslupla, değerinize ve saygınlığınıza zarar vermeden, tebessümle, sizleri anlama ve sahip olduğunuz güzellikleri keşfetme çabası içinde işi zorlaştırmadan, ilgi ve algıyı olumlu duygularla yöneterek özür dilemeye hacet bırakmayacak bir çalışma yapabildik mi?

Bu birliktelik bize ne kazandırdı?

Dua ve Selam ile فى أمان الله