Hadis Usûlü 3. Ders (3. hafta)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hadis Usûlü 12. Ders (14. hafta)
Advertisements

V. ÜNİTE: HADİSLERİN TAHLİL VE TENKİDİ.
RAVİLERİN SAYILARINA GÖRE HADİS ÇEŞİTLERİ.
KOLAYLAŞTIRINIZ, GÜÇLEŞTİRMEYİNİZ. MÜJDELEYİNİZ, NEFRET ETTİRMEYİNİZ.
مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْاَخِرِ فَلَايُؤْذِجَارَهُ وَمَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْاَخِرِ فَلْيُكْرِمْ ضَيْفَهُ وَمَنْ
SEMİNERİMİZE HOŞ GELDİNİZ (6 Saat). Bu SEMİNERDE vaazlarda hadis seçimi ve kullanımına ilişkin esaslar ile bir konu ile ilgili hadislerin hangi kaynaklardan.
KAYNAKLAR. 6. Bibliyografya Bibliyografya, araştırma boyunca kullanılan her türlü referans kaynağının sunulduğu bölümdür. Ancak bu materyallerin somut.
Merfû hadise örnek: Muvatta, Vukutu’s-salât, 5.
Hadis Usûlü 11. Ders (13. hafta)
حَدَّثَنِي عَبْدُ العَزِيزِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، (*) Senedin başı (R6)
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى قَالَ:
SIHHATİNE GÖRE HADİS ÇEŞİTLERİ.
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ، قَالَ (R7)
حَدَّثَنِي حَرْمَلَةُ بْنُ يَحْيَى التُّجِيبِيُّ، (R7)
REĞAİB KANDİLİ.
Hadis Usûlü 2. Ders (2. hafta)
HANBELİ MEZHEBİ İmam-ı Hanbel (Ahmed bin hanbel)'in kendi usulüne göre şer'i deliller çıkardığı hükümlere ve gösterdiği yola Hanbeli Mezhebi denir. Ehl-i.
HADİS TARİHİ.
C++ Ders Notları 2.Ders (Dilin Yapısı)
MEZHEPLER.
Din Anlayışındaki Yorum Farklılıklarının Sebepleri
Mâtürîdî (Arapça: الماتريدي‎) ya da tam adıyla Ebu Mansur Muhammed bin Muhammed bin Mahmûd el-Mâtürîdî es-Semerkandî, Hanefi mezhebinden olanların itikad.
İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar sade bir hayat yaşıyorlardı
FERGÂNİ Ebu el-Abbas Ahmed bin Muhammed bin Kesir el-Ferganidir.
HADİS İLİMLERİ.
NEVEVÎ. الحديث الأول عن أمير المؤمنين أبي حفص عمر بن الخطاب رضي الله تعالى عنه قال : سمعت رسول الله صلى الله تعالى عليه وعلى آله وسلم يقول : « إنَّما.
Rivayet Dönemi Hicri Üçüncü Asır 4. Ders.
Hicri Dördüncü ve Beşinci Asırlar
Nakil Dönemi-devam 8. Ders.
Nakil Dönemi 6. Ders.
Nakil Dönemi-devam 7. Ders 7. Ders.
Son Dönem 9. Ders.
Son Dönem -devam 10. Ders.
Hazırlayan:Ömer Faruk Şahin
Son Dönem -devam 11. Ders.
1 1.ÜNİTE KUR’AN’A GÖRE HZ. MUHAMMED’(sav)İN KONUMU SAYFA:
Hadis Kaynaklarının Güvenilirliği Hakkındaki Oryantalistlerin İddiaları ve Eleştirisi 11. Ders.
HADİSLERİN BİZLERE ULAŞMA MACERASİ. حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، حَدَّثَنَا يَحْيَى، عَنْ شُعْبَةَ، حَدَّثَنِي عُمَرُ بْنُ سُلَيْمَانَ، مِنْ وَلَدِ عُمَرَ بْنِ
1 3. Şerh Ve Derlemecilik Dönemî  Hicrî 8. asır ortalarından başlayıp, asrımızın başına kadar devam eden bu dönem kelâm ilminin taklid, duraklama ve gerileme.
3.1. Güzel Söz Söyleyelim 3.2. Güzel Davranışlarda Bulunalım
1 ÖNEMLİ İTİKADI MEZHEPLER  1- Ehl-i Sünnet Kavramı  2- Ehl-i Bid’at Kavramı.
Hadis Tarihi Dersinin Konusu, Kaynakları ve Temel Terimleri
Kuran-ı kerimin ilk ayeti 610 yılında hira sultanlığında inen Alak suresinin ilk beş ayetidir.
Vaaz ve İrşatta K. KERİM VE MEALLERDEN YARARLANMA ESASLARI (1. Bölüm)
JUYNBOLL, Gautier Herald A. ( )
- HADİS - 1- Peygamber Efendimizin söz, fiil ve takrirlerinin sözlü ifadesidir. 2- Peygamberimize izafe edilen söz, fiil, takrir ile yaradılış veya ahlaka.
İsnadla İlgili Oryantalist Kavramlar ve Eleştirisi II
İsnadla İlgili Oryantalist Kavramlar ve Eleştirisi
SÜNNETE ÇAĞDAŞÇI YAKLAŞIMIN TARİHİ ve FİKRİ ARKA PLANI
Sahih hadislerin anlaşılma problemi
Temel Hadis Kavramlarıyla İlgili Oryantalist İddialar ve Eleştirisi
Hint Alt Kıtasında Sünnet
Oryantalistlerin Yöntemleri ve Eleştirisi
İbn Ömer’in Azatlısı Nafi Hakkındaki İddialar ve Eleştirisi
Birçok Ravinin Uydurma Olduğu İddiası
Hadis Alimlerin Uydurma Hadislerin Cazibesine Katıldıkları İddiası ve Eleştirisi
İSLAM DÜNYASINDA DİN PSİKOLOJİSİ
YUNUS EMRE MATÜRİDİ.
RİVAYET DÖNEMİ HİCRİ ASIRLAR ÖZELLİKLERİ.
İslam dininde, fıkıh yani İslam hukuku konusunda anlayış, metod ve uygulama açısından farklı düşüncelere sahip mezhepler bulunur.Bu mezheplerin başlıcaları.
MEZHEPLER (5 MEZHEP) Hamza Solak. HANEFI MEZHEBI  Hanefi mezhebi, (Arapça: الحنفية veya المذهب الحنفي) İslam dininin sünni fıkıh mezheplerinden biri.
İMÂNLA İLGİLİ HADİS-İ ŞERİFLER عن عبدالله بن عمرو رَضِيَ اللّهُ عَنْهما عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ
TEFSİR TARİHİ SUNUM ÖDEVİ ABDULLAH HALİT KORUCUOĞLU ÖMER FARUK ÇOŞKUN.
HADİS Mİ DEĞİL Mİ?. “Vatan sevgisi imandandır.” Bu sözün halk arasında Peygamber Aleyhisselam’a nispeti pek yaygındır. Fakat kaynaklarda bunun hadis olmadığı.
KOLAYLAŞTIRINIZ, GÜÇLEŞTİRMEYİNİZ. MÜJDELEYİNİZ, NEFRET ETTİRMEYİNİZ. Buhârî, İlm, 12; Müslim, Cihâd, 6.
ABBÂSÎLER-KÜLTÜR VE MEDENİYET I
TEFSİR Bir şeyi iyice açıklamak, keşfetmek anlamında "el- Fesr" masdarından tef'il babında bir kelime. Istılâhta beşerî takat oranında, Allah Teâla'nın.
İSLAMDA KUL HAKKI İHLALİ
RIYAZU’S SALIHIN BUNYAMIN YILDIZ
MERAK, İLMİN HOCASIDIR..
Sunum transkripti:

Hadis Usûlü 3. Ders (3. hafta) HADİS USULÜNÜN TANIMI ve KAYNAKLARI Yrd. Doç. Dr. Ali KUZUDİŞLİ

I. Hadis Usulünün Tanımı Hadis Usulü: Rivayetin hakikati, çeşitleri, hükümleri, ravilerin halleri, şartları ve rivayetin sınıflarını bildiren ilimdir. Hadis Usulü, ilk dönemlerden itibaren “Ulûmü’l- hadîs” (علوم الحديث) adıyla bilinmiştir. Hadis usulü yerine kullanılan diğer isimler: “Dirâyetü’l-hadîs” (دراية الحديث). “Mustalahu’l-hadîs” (مصطلح الحديث) “İlmü’r-rivâye (علم الرواية) veya “Usûlü’r-rivâye (أصول الرواية).

II. Hadis Usulünün Kaynakları A. Üçüncü Asır: Ali b. el-Medînî (ö. 234/848): Ulûmü’l-hadîs (-) ve İlelü’l-hadîs (+). Muhammed b. Abdillah b. Abdilhakem (ö. 268/882) : Ma’rifetü ulûmi’l-hadîs (-) İmam Şafiî: er-Risâle (+) Buhârî: Sahih’in bazı bölümleri ve el-İlel (-) Müslim: Mukaddime (Sahîh’in başında) Ebû Davud: er-Risâle (Mekkelilere gönderdiği mektup) (+) Tirmizî: el-İlel (Sünen’in sonunda) ve el-İlelü’l- kebîr (+) (+) : Günümüze ulaşmış. (-) : Günümüze ulaşmamış.

II. Hadis Usulünün Kaynakları A. Üçüncü Asır -devam İbn Ebî Hatim: el-Cerh ve’t-Ta’dîl. (Birinci cildin mukaddime kısmı ve ikinci cildin baş tarafı) ve İlelü’l-hadîs (+). Yahya b. Maîn: et-Tarîh ve’l-İlel (+) Ahmed b. Hanbel: Kitâbü’l-İlel ve ma’rifetü’r- ricâl (+) Hadislerin arasını bulmak için ve garip kelimelerini açıklamak amacıyla bu asırda çeşitli eserler yazılmıştır. En meşhuru İbn Kuteybe’nin “İlmu muhtelifi’l-hadîs”idir. (Türkçe’ye “Hadis müdafaası” adıyla çevrilmiştir.)

II. Hadis Usulünün Kaynakları B. Dördüncü Asır ve Sonrası Mütekaddimûn Dönemi Eserleri Râmehürmüzî (360/971): el-Muhaddisü’l-fâsıl beyne’r-Râvî ve’l-vâî Hâkim en-Nîsâbûrî (405/1014): Ma’rifetü Ulûmi’l-hadîs Hatîb el-Bağdâdî (463/1071): el-Kifâye fi ilmi’r- rivâye İbn Abdilberr (463/1071): Camiu beyâni’l-ilm

II. Hadis Usulünün Kaynakları B. Dördüncü Asır ve Sonrası Müteahhirûn Dönemi Eserleri Kadı Iyaz (ö. 544/1149): el-İlmâ’ ilâ marifeti usûli’r-rivâyeti ve takyîdi’s-simâ’ İbnu’s-Salâh (ö. 643/1245): Ulûmu’l-hadîs İbn Dakîk el-Îyd (ö. 702/1302): el-İktirâh fî beyâni’l-ıstılâh

II. Hadis Usulünün Kaynakları B. Dördüncü Asır ve Sonrası Cumhuriyet Dönemi Eserleri Bâbanzâde Ahmed Naim (ö. 1934): Mukaddime (Tecrîd-i Sarîh’in başında) İzmirli İsmail Hakkı (ö. 1946): Tarîh-i Hadîs Yakın Döneme Ait Eserler Tayyib Okiç: Bazı Hadis Meseleleri Üzerine Tetkikler (1959) Talat Koçyiğit: Hadis Usulü (1967) Ali Yardım: Hadis I-II (1992)

II. Hadis Usulünün Kaynakları B. Dördüncü Asır ve Sonrası Oryantalistlerin Çalışmaları Ignaz Goldziher: Muhammadanische Studien (2. cilt) Joseph Schacht: Origins of Muhammadan Jurispuridence G.H.A. Juynboll: Muslim Tradition (Hadis Tarihinin Yeniden İnşası)

II. Hadis Usulünün Kaynakları B. Dördüncü Asır ve Sonrası Yeni Usul Denemeleri Seyyid Ahmed Han: Râh-ı Sünnet ve’l-bid’at (1850) Musa Carullah: Kitabü’s-sünne Fazlur Rahman: Islamic Methodology in history

3. Hafta dersinin sonu Diyanet İslam Ansiklopedisinden (DİA) İmam Şafiî’nin hadisçiliğini özetleyiniz. Râmehürmüzî’nin el-Muhaddisü’l-fâsıl isimli eserini inceleyerek ana başlıklarını tanıtınız. Aşağıdaki hadisi ezberleyiniz ve “Concordance”tan kaynağını bulunuz. «عَن أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه أَنَّ رَسُولَ اللهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ: (مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَاليَوْمِ الآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْرًا أَوْ لِيَصْمُتْ، وَمَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَاليَوْمِ الآخِرِ فَلاَ يُؤْذِ جَارَهُ، وَمَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَاليَوْمِ الآخِرِ فَلْيُكْرِمْ ضَيْفَهُ»

Bu hadisin senedinde kaç ravi bulunmaktadır? 3. Hafta dersinin sonu Bu hadisin senedinde kaç ravi bulunmaktadır? Senedin başındaki ravinin ismi nedir? Senedin sonundaki ravinin ismi nedir? Bu hadisin senedi için hangi hadis terimlerini kullanabiliriz?