Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİŞSEL SÜREÇLER Abdurrahman İNAN
Advertisements

Bilişsel süreçler Ömer Faruk KOCAMAN
Temel Kavramlar: Öğrenme İlkeleri
Bilişsel Öğrenme Teorileri ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME
Temel Kavramlar ve İlkeler
Bilgiyi İşleme Modeli TAHİR BENEK
15. BÖLÜM BİLGİYİ İŞLEME KURAMI
Öğretim Etkinlikleri Modeli
Bilişsel Öğrenme Kuramı
KONU: BİLGİYİ İŞLEME MODELİ
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim Hedeflerinin Sınıflandırılması
JEROME BRUNER ‘İN ÖĞRENME KURAMI
3.Ünite Öğrenme,Bellek,Düşünme
Eğitim ve Eğitim Psikolojisi
Proje Tabanlı Öğretim (Proje Temelli Öğretim)
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
ÖĞRENME Yrd. Doç. Dr. Mukaddes Erdem H.Ü. Eğitim Fakültesi
BELLEK VE BELLEK SÜREÇLERİ
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Beyin Temelli Öğrenme.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öykü Tabanlı Öğretim The Storyline Method
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Gözleyerek Öğrenme Kuramı
Çoklu ortam mesajları hazırlanırken “zihin nasıl çalışır?” kavramı neden önemlidir ?
Devinişsel Hedeflere Ulaşma Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Ahlak Gelişimi.
Yapısal Kişilik Kuramı
Kişilik Gelişimi.
Motor Gelişim.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Topografik Kişilik Kuramı
Temel Kavramlar ve İlkeler
Performans Değerlendirme
Öğretim Materyallerinin Değerlendirilmesi
Sayısal Öyküleştirme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
İkili Kodlama Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyı.
Gestalt Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Temel Kavramlar ve İlkeler
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
FİZYOLOJİK PSİKOLOJİ Doç. Dr. Şenol Beşoluk.
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi BÖLÜM 2 Duyusal, Kısa Süreli ve İşleyen Bellek.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Yapısal Kişilik Kuramı
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
Bilişşsel Yük Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
BÖLÜM 5 ARAÇ-GEREÇLERİN ÖĞRETİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ.
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
BİLGİ İŞLEME MODELİ.
Uzun Süreli Bellek I.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRENMEDE BİLİŞSEL YAKLAŞIM: BİLGİYİ İŞLEME MODELİ
ALGILAMA Duyu organlarının uyarılması akabinde oluşan ani bir ayırt ediciliktir.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Sunum transkripti:

Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık Bilgiyi İşleme Modeli Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık

Bilgiyi işleme modeli, insanın bilişsel süreçlerini bilgisayar teknolojisine benzeterek açıklamaya çalışan bir modeldir.

Bu model insanın bilişsel yapısını duyusal kayıt, kısa süreli bellek ve uzun süreli bellek adı verilen veri depolama yapılarından oluştuğunu ileri sürer.

Bilgi; dikkat, tekrar, kodlama gibi bilişsel süreçler ile bir depodan diğerine aktarılmaktadır.

Modeldeki yapılar insan sinir sisteminde var olduğu kabul edilen yapılardır. Bilgi depoları nöronlar arası bağlar, bilişsel süreçler ise beyindeki elektrokimyasal değişmeler ile açıklanmaktadır.

Duyusal Kayıt Kısa Süreli Bellek Uzun Süreli Bellek Uyarıcılar Dikkat ve Algı Kodlama ve Tekrar Tekrar Geri Çağırma Anısal Anlamsal İşlemsel

Modele göre uyarıcılar duyu organları ile algılandıktan sonra duyusal kayıt adı verilen bir birime ulaşır.

Duyusal kayıttaki bilgi, uyarıcının kopyası biçimindedir Duyusal kayıttaki bilgi, uyarıcının kopyası biçimindedir. Duyusal kayıt biriminin kapasitesi sınırsızdır. Ancak bilgi duyusal kayıtta çok kısa bir süre kalabilmektedir. Her bir duyu organı için ayrı bir duyusal kayıt deposu olduğu düşünülmektedir.

Beklenti ve dikkat süreçlerinin etkisiyle duyusal kayıtta bulunan bilgilerin bir kısmı kısa süreli belleğe iletilmek üzere seçilmektedir.

Duyusal kayıttaki bilgilerden dikkat edilen ancak çok küçük bir bölümü kısa süreli belleğe aktarılmaktadır.

Uyarıcıların aralıksız, ardı ardına verilmesi durumunda bilgi henüz seçilip aktarılamadan duyusal kayıttan silinmektedir.

Seçilen bilgiler duyusal kayıttan kısa süreli belleğe aktarılmaktadır.

Kısa süreli belleğin işlevi bilgileri kısa süreliğine depolayıp onlar üzerinde çeşitli işlemler (kodlama, anlamlandırma, karşılaştırma vs.) yapılmasını sağlamaktadır. Bu yüzden kısa süreli belleğe işleyen bellek adı da verilmektedir.

Kısa süreli bellek hem kapasite hem de zaman açısından oldukça sınırlıdır.

Araştırmalar kısa süreli bellekte 5-9 arasında bilgi parçasının yalnızca 20 saniyeye kadar tutulabildiğini göstermektedir.

Daha fazla bilginin kısa süreli bellekte tutulabilmesinin bir yolu bilginin gruplanmasıdır. Örneğin 5 3 4 5 7 6 biçimindeki 6 birimden oluşan bir sayı dizisi 53 45 76 biçiminde gruplanırsa 3 birim olarak kısa süreli bellekte saklanabilmektedir.

Kısa süreli bellekte bilgiyi daha uzun sürelerle tutmanın yolu ise zihinsel tekrardır.

Kısa süreli bellekteki bilgilerin bazıları işlem gördükten sonra depolanması için uzun süreli belleğe iletilirken bazıları unutulmakta bazıları ise depolamaya gerek görülmeden tepki üreticilere gönderilmektedir. Örneğin bazen zihinden yapılan bir toplama işleminin sonucu kısa süreli bellekte hesaplandıktan sonra bu bilgi tepki üreticiye gönderilerek sonucun yazılması sağlanmakta ancak bu bilgi uzun süreli bellekte depolanmamaktadır.

Yeni bilgilerin sunulmasında kısa süreli belleğin sınırlılıkları dikkate alınmalıdır. Bilginin hızlı ve sürekli biçimde aktarılmaya çalışılması yerine aralıklarla, farklı biçimlerde aktarılması daha yerindedir.

Ayrıca otomatikleşmenin kısa süreli bellek üzerine binen yükü azalttığı belirlenmiştir. Yetkin bir şekilde öğrenilen bilgiler çok az zihinsel işlem görerek tepkiye dönüştürebilmektedir.

Uzun süreli bellek, bilginin sürekli olarak depolandığı bölümdür Uzun süreli bellek, bilginin sürekli olarak depolandığı bölümdür. Bilginin uzun süreli bellekte depolanması, nöronlar arasında kurulan bağlar yolu ile olmaktadır.

Uzun süreli belleğin kapasite ve süre açısından sınırsız olduğuna ilişkin bazı kanıtlar bulunmaktadır.

Ancak doğru biçimde anlamlandırılmış ve kodlanmış bilgiler uzun süreli bellekten geri çağrılabilmekte yani hatırlanabilmektedir.

Bilginin uzun süreli belleğe aktarılmasında tekrar etme, kodlama, örgütleme gibi zihinsel işlemler devreye gitmektedir.

Uzun süreli belleğin anısal, anlamsal ve işlemsel olarak üç bölümden oluştuğu düşünülmektedir.

Anısal bellek, kişisel yaşantılarımızın depolandığı birimdir Anısal bellek, kişisel yaşantılarımızın depolandığı birimdir. Anısal bellek yaşantılarımızın bire bir olmayan görüntülerini depolamaktadır.

Sonrakiler öncekileri bozduğu için sürekli tekrar eden olağan yaşantıların anısal bellekte yer bulması zordur. Özel, olağandışı olaylar çaba gerektirmeksizin anımsanabilir.

Anlamsal bellekte ise kavramların ve olguların bilgisi depolanmaktadır.

Anlamsal bellekteki bilgiler ağlar ve şemalar biçiminde birbirlerine bağlanarak depolanmaktadır.

Anlamsal bellekteki bilgiler hem görsel hem de sözel olarak depolanabilmektedir. Her iki biçimde depolanmış bilginin geri çağrılması daha kolay olmaktadır.

Bir işin nasıl yapılacağı ile ilgili bilgiler ise işlemsel bellek denen birimde depolanmaktadır.

Bilginin işlemsel bellekte depolanarak belirli bir örüntü oluşturması zor ve zaman alıcıdır. Ancak işlemsel bellekte depolanmış bilgiler kolay kolay unutulmamaktadır. Tekrar ve otomatikleşme bilginin işlemsel bellekten çağrılmasını kolaylaştırmakta, sergilenen davranışların akıcı olmasını sağlamaktadır.

Kaynaklar Erişti, B. (2013). Bilgi İşleme Kuramı. G. Can, (Ed.), Eğitim Psikolojisi. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını: Eskişehir. Senemoğlu, N. (2005). Gelişim Öğrenme ve Öğretim, Kuramdan Uygulamaya. Gazi Kitabevi, Ankara. http://acikders.ankara.edu.tr/ http://www.psikolik.com/ http://www.egitimpsikolojisi.com/ http://notoku.com/