 Bazı yenilikler vardır ki yayılma sürecinin hemen başından itibaren kullanılmaya başlanır ve çok kısa zamanda çok yüksek bir orana ulaşır, internetin.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Strateji Tasarımı İlker acar.
Advertisements

KÜLTÜR ve SANAT Yaratıcı kültürel yaşama sahip olmak dengeli, dinamik ve sağlıklı bir toplum yaratmak için gereklidir. Sanatın tüm dalları toplumun kültürel.
ANLATIM BOZUKLUKLARI Ali Burak YOLAŞAN.
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
Diffusion of Innovations Yeniliklerin Yayılması
MARKA YÖNETİMİ HAFTA V.
ÖZGÜVEN NE DEMEKTİR? Kendine güvenmenin ne anlama geldiği konusunda birçok yanlış görüş vardır ve bunlar özgüven kazanmada insanın önünde engel oluştururlar.Kendi.
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
”YENİLİKÇİLİK VE BENİMSEME KATEGORİLERİ” VII
 Yenilik karar süreci bir bireyin, yeniliğe dair ilk bilgileri edinmekten yeniliğe karşı bir tutum oluşturmak, benimsemek ya da reddetmek için karar.
Yönetim ve Organizasyon
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
KalDer - Üye Memnuniyeti Araştırması TMME Araştırma, KalDer’in 2005 yılından bu yana KA Araştırma tarafından yürütülen TMME modelinin KalDer müşterileri.
LİDERLİK.
ÖĞRENME STİLLERİ.
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
Bölüm 14 Stratejik Değerleme ve Kontrol
RESEARCHMODEL RESEARCH LAYOUT ARASTIRMAMODELI LOYALTY.
MESLEKİ ETİK Çevre Etiği Prof.Dr. Fatih M. Botsalı MK MK
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
ALGILAMA YÖNETİMİ BÖLÜM 7.
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
HAFTA I.
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
İŞLETMELERDE İFLAS.
BLOGLAR ARACILIĞIYLA Pazarlama SEDAT BAŞDAĞ. Kelimenin ilk oluşumu, "Web" ve "Log" kelimelerinin birleşmesinden oluşmuş, “Weblog” olarak isimlendirilmiştir.
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Çok Kültürlü Bir Bakış Açısına Göre Çocuklar
XIII.BÖLÜM YENİLİKLERİN YAYILMASI VE KONUMLANDIRMA
Doç.Dr. Şirin Karadeniz ÖĞRETIM UYGULAMASI IÇIN PLANLAMA.
Hizmet Pazarlamasında Tutundurma Kavramı
Üniversitelerde e-öğrenmenin yayılımı
KENDİMİ TANIYORUM Kazanım: Kendini tanımanın ders seçimindeki önemini fark eder. 9. Sınıf 74 nolu kazanım etkinliği.
Gözde Ocak, Yasemin Koçak Usluel, Günnur Uzunbeycan, Galip Kaya
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
KAVRAM ÖĞRETİMİNDE ÇALIŞMA YAPRAKLARININ KULLANILMASI
VERİMLİLİK ARTIRMA TEKNİKLERİ
ENM 307 YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Dersin Koordinatörü:. Prof. Dr
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
BAŞARI ÇALIŞMA ve KARİYERLER
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Pazarlama İletişimi Altunışık-Özdemir-Torlak.
Yenilik ve Yeni Ürün Altunışık-Özdemir-Torlak.
TARTIŞMA *Tartışma Türleri.
CREATIVITY &PROBLEM SOLVING Brainstorming, Questions, Hats
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
GÖRSEL TASARIM.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
YENİLİKLERİN YAYILMASI VE BENİMSEME SÜRECİ
EBRU DEMİR B SPOR YÖNETİCİLİĞİ ERSİN ESKİLER.
Atatürk’ün Tartı ve Ölçülerde Yaptığı Yenilikler
GİRİŞİMCİNİN ÖZELLİKLERİ NELERDİR?
MODERN YÖNETİM TEORİSİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
Sağlık iletişimi ve Kuramları
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
Bölüm 14 Stratejik Değerleme ve Kontrol
Bilgisayar Bilimi Problem Çözme Süreci-2.
TEKNOLOJI VE TASARIM DERSI.
Tüketici Davranışı Modelleri-4 Howard-Sheth Modeli
KURUMSAL İLETİŞİM.
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
İKNA SÜRECİ.
İletişim nedir Temel İletişim. Bir aklın, başka bir aklı etkileme sanatıdır. İletişim.
Sunum transkripti:

 Bazı yenilikler vardır ki yayılma sürecinin hemen başından itibaren kullanılmaya başlanır ve çok kısa zamanda çok yüksek bir orana ulaşır, internetin Amerika’da yetişkinler arasında yılları aralığında % 71 oranında yaygınlaşması bunun örneğidir.

 Yeniliklerin benimsenmesini % 49’la 87 oranında etkileyen beş özellik vardır.  Bunlar; göreceli avantaj, uyumluluk, karmaşıklık, denenebilirlik ve gözlemlenebilirlik’tir.

 Bu özelliklerin yanı sıra diğer bazı değişkenler de değişimin benimsenme sürecini etkiler. Bunlar: 1-Yenilik kararının türü, 2-Yenilik karar sürecinin değişik aşamalarında yeniliğin yayıldığı iletişim kanallarının yapısı, 3-Yeniliğin yayıldığı sosyal sistemin yapısı, 4-Değişim ajanlarının yeniliğin yayılmasında verdiği promosyon destekleri.

 Yeniliklerin özelliklerinin ve benimseme sürecinin ölçülmesi ile ilgili ilk çalışmalar önce çiftçilerle daha sonra da eğitim alanında okullarda yapılmıştır.Bu çalışmalarda Likert tipi faktör analizi yapan ölçekler kullanılmıştır yılında Gary C Moore ve İzak Benbasat 15 ölçekli bir metot geliştirmişler ve bu ölçüm metodu daha sonra çok farklı yayılımlarda kullanılmış ve geçerli sonuçlar elde edildiği görülmüştür.

 Yenilikler ve yeniliklerin kabul süreci ile ilgili araştırmalar çoğunlukla birey merkezli olarak yapılmaktadır.Ancak topluluk,cemaat ve organizasyonlarla da bu araştırmalar yapılabilir.

 Yeniliklerin benimsenmesi sürecinde özelliklerle ilgili genellemeler geçmişte elde ettiğimiz tecrübelerin sonucunda ortaya çıkmıştır.Peki bu genellemeler gelecekte yayılacak yeniliklerin benimsenmesi sürecinde kullanılamaz mı?İleriye yönelik bu araştırmalar “kabul edilebilirlik” özelliği olarak tanımlanır ve gelecekte yapılacak çalışmalarda yeniliğin daha çabuk benimsenmesini kolaylaştırması beklenir

 Göreceli avantaj yeniliğin halen kullanılmakta olandan ne kadar avantajlı olduğunun anlaşılma derecesidir.Bu avantajın derecesi ekonomik karlılık,sosyal prestiji devam ettirme ve diğer şeylerle açıklanabilir.Yeniliğin yapısı, benimseyenler açısından ne tür göreceli avantajların önemli olduğunu belirler

 Yeniliğin başlangıç fiyatı benimsenme derecesinde belirleyici olabilir.  Bazen bir yeniliğin yayılması sırasında fiyatın düşmesi de o yeniliğin yayılmasında önemli bir etken olabilir.

 Başkalarının yenilik fikirlerini taklit etmenin statü ile ilgisi vardır ve pek çok insan sosyal statü kazanmak amacıyla yenilikleri benimser.  Yenilikleri kabul eden kişilerin bazılarında statü arayışları diğerlerinden farklıdır.Örneğin erken benimseyenler,geç benimseyenlere göre daha statü düşkünüdürler.

 Her yenilik kişilere asgari düzeyde bir ekonomik avantaj veya sosyal statü sağlar, ancak bir de uzmanları tarafından tanımlanan bir grubun davranışı vardır ki buna aşırı benimseme diyoruz.Bu kişiler yeniliğin boyutunu,ne işe yaradığını, yararlarını veya kendilerine uygunluğunu, sosyal statülerine katkısını anlamadan her türlü yeniliğe balıklama atlarlar

 Yeniliklerin yayılması süreci belirsizliklerin azaltılması sürecidir.Kişiler ve organizasyonlar yenilik karar sürecinden geçerler.Buradaki amaç yeniliğin göreceli avantajlarını öğrenmekle ilgili bilgi eksikliğidir.Potansiyel benimseyiciler yeniliğin var olandan farklılığını öğrenmek isterler.Bu nedenle göreceli avantaj verilecek mesajlarda önemli bir ağırlığa sahiptir.

 Bazı yenilik türleri vardır ki benimsenmesi uzun süre alır,çünkü faydalarının ortaya çıkması uzun zamana yayılır.Önleyici yenilik dediğimiz kavram gelecekte ortaya çıkabilecek sakıncaları ortadan kaldırmak için bu gün ortaya attığımız düşüncelerdir.

 Değişim ajanlarının çoğu yeniliklerin benimsenme sürecini hızlandırmak için ödül veya primi kullanırlar.Ödülün temel amacı benimseyenler için göreceli faydayı arttırmaktır.Ödüller doğrudan nakit olabileceği gibi benimseme sürecinde davranış değişikliğini hızlandıracak, cesaret arttırıcı, kişiye veya organizasyona verilen şeylerdir.

 Bazen hükümet veya yönetim tarafından yapılması istenen değişiklikler bireyler tarafından ilgiyle karşılanmayabilir.Aile planlaması konusunda olduğu gibi.Bu durumlarda yeniliklerin benimsenmesi ve uygulanması konusunda baskıcı bir tavır sergilenebilir.

 Uyumluluk,var olan değerlere,geçmiş deneyimlere,potansiyel benimseyicilerin ihtiyaçlarına bağlı olarak yeniliğin algılanma biçimidir.Fikir daha fazla uyumluysa belirsizlik azdır ve benimseyicinin durumuna daha yakındır.Yenilik 1-sosyo- kültürel değer ve inançlara,2-daha önce kabul edilmiş fikirlere ve /veya 3-yeniliğe benimseyicinin ihtiyacına göre uyumlu veya uyumsuzdur.

 Yeniliğin kültürel değerlere uyumsuzluğu benimsenmesini engeller.Hindistan’da hala sol elle yemek kültürel olarak kirli olarak algılanmaktadır.Hijyenin olmadığı geçmiş dönemlerden kalan bu inanç şehirlerde kuvvetli olarak devam etmektedir.Bu inancı değiştirmek için milyonlarca Hintlinin ikna edilmesi gerekmektedir.

 Yenilik kültürel değerler kadar geçmişte kabul edilen fikirlere de uygun olabilir. Yeniliğin geçmiş fikirlere uygunluğu benimsenme hızını arttırabilir veya yavaşlatabilir.Eski fikirler zihni yapının temel taşıdır ve yenilikleri algılama ve değerlendirmenin ölçütüdür.Eski bilgiler yenileri değerlendirmek için bir standart oluşturur,belirsizliği azaltır.Yenilik olumsuzluğu denilen kavram ilk yeniliğin benimsenmemesi halinde sonrasındakilerin de başarısız olacağı saptamasıdır

 Yeniliğin uygunluğunun bir ölçüsü de hissedilen ihtiyaçları karşılama derecesidir. Potansiyel benimseyiciler yenilik ve neticelerini görene kadar bu yeniliğe ihtiyaçları olduğunu hissetmeyebilirler.Yenilik, beklentileri ve ihtiyaçları ne kadar karşılarsa o kadar hızlı yayılır.

 Yenilikler çoğu zaman bireyler tarafından tekil olarak algılanmazlar.Bunun yerine genellikle bir çoğunun bir arada olduğu bir demet olarak algılanır.Bir yeniliğin kabulü diğerlerinin benimsenmesini tetikler ve çoğunlukla aralarında bir bağ vardır.Bir yeniliğin kesin bir sınırı yoktur.Olası ortalama alıcıların gözünde birisi diğerine yakın gözükür.

 Yeniliğe verilen isim onun algılanmasını dolayısıyla benimsenme oranını etkiler.Kelimeler algılamayı şekillendirir. Bazen yeniliklerde teknik adların konulması onların anlaşılmasını zorlaştırmaktadır

 Konumlandırma konusunda genel kanı kişinin, yeni bir yeniliğe o yeniliğe benzer yeniliklere nasıl yaklaşıyorsa aynı şekilde yaklaşacağıdır.Bu sosyal pazarlama ve Pazar araştırmalarından elde edilmiş bir sonuçtur

 Konumlandırma araştırmalarının özel bir çeşidi olan uygunluk araştırmaları,ne tür bir yeniliğin ortaya çıkarılması gerektiği konusunda araştırma ve geliştirme çalışmalarına yön gösteriri.Uygunluk araştırmalarında eğer A tipi yerine B tipi yenilikler tercih ediliyorsa ARGE araştırmaları o yöne kaydırılır.

 Kırsal Filipin’de bir sağlık uzmanı yerli halka doğum kontrol haplarının kullanımını çok basit fakat etkili bir şekilde anlatmıştı.Köylüler iping iping ağacının tohumunu yiyen tavukların yumurtayı kestiklerini biliyordu.O da bu bilgiden yola çıkarak doğum kontrol haplarının üremeyi durduracağını anlattı ve başarılı oldu.Burada geçmiş deneyimlerden ve benzerlikten faydalandı

 Karmaşıklık yeniliğin göreceli olarak anlaşılması ve kullanılması zor olarak algılanması durumudur. Herhangi bir yeni düşünce zorluk-basitlik ekseninde sınıflandırılabilir.Bazı yenilikler muhtemel benimseyicilere açık ve net iken diğerleri öyle değildir.

 Bireysel olarak yeniliğin denenebilmesi o yeniliğin kabul edilmesini kolaylaştırmaktadır.

 Gözlemlenebilirlik, yeniliğin sonuçlarının başkaları tarafından ne kadar anlaşılabildiğidir.Bazı fikirler kolay gözlemlenebilir ve başkalarına aktarılır,diğerleri ise o kadar kolay değildir.