İNSAN-BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ BÖLÜM 1: İNSAN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GİRİŞ BÖLÜM:1-2 VERİ ANALİZİ YL.
Advertisements

Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
BİLİŞSEL SÜREÇLER Abdurrahman İNAN
Bilişsel süreçler Ömer Faruk KOCAMAN
Prof.Dr.Şaban EREN Yasar Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi
DOĞAL SAYILAR.
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
KİŞİSEL KAMP MALZEMEN Kamp malzemelerini şu ana başlıklar altında düşünebilirsin. Uyku malzemesi Yemek malzemesi Temizlik malzemesi Zorluklara karşı hazır.
ÇOKLU ORTAM UYGULAMALARINDA GÖRSELTASARIM.
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
Diferansiyel Denklemler
ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
ALIŞVERİŞ ALIŞKANLIKLARI ARAŞTIRMASI ÖZET SONUÇLARI Haziran 2001.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
HİSTOGRAM OLUŞTURMA VE YORUMLAMA
Bilişsel Öğrenme Kuramı
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
Dördüncü Grup İkinci Harf B sesi sunumu Mürşit BEKTAŞ.
Etkili Sunumlar İçin Dikkat Edilmesi Gereken Kurallar
Öğrenme ve Öğretme Kuramları Doç. Dr. İbrahim H. Diken
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
İmalat Yöntemleri Teyfik Demir
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
ALGI NEDİR ? Duyusal uyarımların anlamlı deneyimlere çevrilme süreci. Bu deneyim, yani algı, uyarım ile sürecin ortak ürünüdür.
Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi
ALGILAMA YÖNETİMİ BÖLÜM 7.
BÖLÜM 4 BEBEKLİKTE FİZİKSEL GELİŞİM. BÖLÜM 4 BEBEKLİKTE FİZİKSEL GELİŞİM.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
ÖĞRENME Yrd. Doç. Dr. Mukaddes Erdem H.Ü. Eğitim Fakültesi
BELLEK VE BELLEK SÜREÇLERİ
4 X x X X X
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
Mukavemet II Strength of Materials II
Yard. Doç. Dr. Mustafa Akkol
3.Ünite Öğrenme,Bellek,Düşünme DÜŞÜNMENİN YAPITAŞLARI
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
1 DEĞİŞMEYİN !!!
1 eğitimde yeni yaklaşımlar İbrahim KALYONCU Zehra Kitapçıoğlu İlköğretim Okulu Ocak 2007 Tonya Halk Eğitim Merkezi “ y e n i d e r s p r o g r a.
HAYAT BİLGİSİ SORULARI.
ÇOK DEĞİŞKENLİ FONKSİYONLARDA
Proje Konuları.
BÖLÜM 1: HUMAN (İNSAN) ÜMMÜHAN AVCI, 2008
BÖLÜM 6.
-İLETİŞİM- SUNUSU.
İnsan – Bilgisayar Etkileşimi İnsan
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
Diferansiyel Denklemler
14 - KAVRAM HARİTALARI KAVRAM HARİTALARI.
HAZIRLAYANLAR: Nida GÖNÜLAL Seda BENLİ
GELİŞİM VE ÖĞRENME GELİŞİM PSİKOLOJİSİ Ders 4 BİLİŞSEL GELİŞİM
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi BÖLÜM 2 Duyusal, Kısa Süreli ve İşleyen Bellek.
Probleme Dayalı Öğrenme
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II. Algı açısından baktığımızda, insanın bilişsel sistemi, etrafımızdaki dünyayı gelen bilgileri  Bağlam.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT IV. İnsan beyninde kısa süreli ve uzun süreli olmak üzere iki tane bellek merkezi vardır. Kullanıcılar, internet.
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
BİLİŞSEL GELİŞİM.
YAZILIM DEĞERLENDİRME
GÖRME ENGELLİLER.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II
Bölüm 5 İLETİŞİM VE EĞİTİM
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRENMEDE BİLİŞSEL YAKLAŞIM: BİLGİYİ İŞLEME MODELİ
ALGILAMA Duyu organlarının uyarılması akabinde oluşan ani bir ayırt ediciliktir.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

İNSAN-BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ BÖLÜM 1: İNSAN Ders Sorumlusu: Doç.Dr. Hakan TÜZÜN Hazırlayan: Pınar MUTLU HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

İçindekiler Giriş Giriş-Çıkış Kanalları İnsan Belleği Düşünme: Nedensellik ve Problem Çözme Duygu Kişisel Farklılıklar Psikoloji ve Etkileşimli Sistem Tasarımı HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Giriş İnsan-Bilgisayar Etkileşiminde ilk olarak insan ele alınmıştır çünkü Etkileşimli sistemlerin merkezindedir. Yardım (assist) için bilgisayar sistemini tasarlamıştır. Kullanıcının istekleri bizim birincil önceliğimiz olmalıdır. Bilişsel Psikoloji genel başlığı altında insan psikolojisi alanı incelenecektir. İnsan psikolojisi, etkileşimli bilgisayar sistemlerinin tasarım ve üretimi ile ilgisiz görünebilir fakat aslında ilgilidir. Çünkü Bir kişi için bir şey tasarladığımızda o kişinin kapasitesi ve sınırlılıklarını anlamamız gerekir. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Giriş Bilişsel psikolojinin bilgisayar sistemleri ile ilgisi olan yönü ele alınacaktır İnsanlar etrafındaki dünyayı nasıl algılar? Bilgiyi nasıl saklar ve işler? Problemleri nasıl çözer? Somut olarak nesneleri-hedefleri(objects) nasıl manipüle eder? Bu konuda basitleştirilmiş modeller geliştirilmiştir. 1983 yılında Card,Moran ve Newell’ın tanımladığı “İnsan İşlemci Modeli”. Bu modelde 3 alt sistem vardır: Algısal sistem, Hareket sistemi Bilişsel sistem Bütün bu sistemlerin her biri kendi işlemci ve belleklerine sahiptir. Model, kesin koşullar altında sistem davranışlarını etkileyen bir takım işlem ilkelerini öne sürer. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Giriş İnsan, bilgi işleme sistemi analojisi olarak ele alınacaktır. (burada geleneksel bilgisayar sistemine daha yakın) Bilgi gelir, Saklanır ve işlenir, Sistemden çıkar. Sistemin 3 bileşeni: Giriş-Çıkış Bellek Bilgi İşleme Süreci HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

GİRİŞ-ÇIKIŞ KANALLARI İnsanın dış dünya ile etkileşimi bilgiyi alma (girdi) ve gönderme (çıktı) ile oluşuyor. İnsanın bilgisayar ile etkileşimi: çıktı girdi Bilgi Bilgi girdi çıktı HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

GİRİŞ-ÇIKIŞ KANALLARI 5 ana duyumuz vardır: Görme İşitme Dokunma Tatma Koku alma Benzer şekilde uzuvlar, parmaklar, gözler, baş ve ses sistemi gibi çeşitli efektörler vardır. Parmaklar yazı yazma ve fare kontrolü yaparak insan-bilgisayar etkileşiminde ana rolü oynamaktadır. İnsan-Bilgisayar Etkileşimi için en önemli duyular HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Bilgi alışı SES TIK SESİ 1 2 GÖRME DUYMA 3 DOKUNMA HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi DOKUNMA

Görme Görme duyusu fiziksel ve algısal sınırları olan karmaşık bir eylemdir ama normal bir insan için temel bilgi kaynağıdır. İkiye ayrılır: Dış dünyadan uyarıcı alan fiziksel alıcı İşlemci ve uyarıcıyı yorumlayıcı HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Göz Görme ışık ile başlar. Cisimden yansıyan ışık ile gözün arkasında cismin ters görüntüsü oluşur. Bu görüntü, alıcılar tarafından elektrik enerjisine çevrilir ve nöronlarla beyne yollanır. Göz HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Görüş Algısı Görüş açısı hem nesnenin büyüklüğünden hem de göze olan uzaklığından etkilenir. Eğer iki nesne aynı uzaklıkta ise büyük olan daha büyük görüş açısına sahiptir. Benzer şekilde aynı büyüklükte fakat farklı uzaklıktaki nesnelerden ilerideki daha küçük görüş açısına sahiptir Bir nesnenin görüş açısı büyüklüğünü algılamamızı etkiler. Eğer görüş açısı çok küçükse bütünü algılamamız zorlaşır. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Boyut ve derinliği algılama Görüş açısı azaltılan yani uzaklaştırılan nesnenin daha küçük algılanması beklenir. Gerçekte ise boyutları algılamamızda görüş açısı değişse bile kişinin yüksekliği aynı kalır. Buna boyut değişmezlik kanunu denir ve bu kanun boyutları algılamamızın başka faktörlere dayandığını gösterir. Bu faktörlerden biri derinliğin algılanmasıdır. Derinlik, benzer şekilde boyut ve yükseklik bize gördüğümüz nesnelerin göreli konumları ve uzaklıkları hakkında ipuçları verir. Diğer bir faktörde benzerliktir. Eğer bir nesnenin belli bir boyutta olmasını beklersek, onun uzaklığını böylelikle kestirebiliriz. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Parlaklığı algılama Işık düzeylerine gösterilen öznel tepkidir. Nesnenin yüzeyine düşen ışık miktarı ve yansımadan yani parlaklığından etkilenir. Göze çarpan farklılıklar ölçülebilir. Görüş keskinliği titreşerek değişen parlaklıkla artar. Göz bunu sabit olarak bir ışığın hızlıca açılıp kapanması olarak algılayacaktır. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Rengi algılama Renk yoğunluk ve doyumdan oluşur. Renk ışık tayfının dalga boyu tarafından belirlenir(mavi kısa, yeşil orta, kırmızı uzun) 150 farklı rengi ayırt edebiliriz. Yoğunluk rengin parlaklığı,doyum ise renkteki beyazlığın miktarıdır. Yoğunluk ve doyumun çeşitlenmesiyle 7 milyon farklı rengi algılayabiliriz. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Görme Sürecinin Kapasitesi ve Sınırlılıkları Resimleri algılama yolları göz önüne alındığında görme sisteminin kapasitesi ve sınırlılıkları da olduğu anlaşılıyor. Fakat bu sadece küçük miktarda bir algı. Görme süreci resimden retinaya yansıyan ışık ile resmi transfer etmeyi ve yorumlamayı da içerir. Beklentilerimiz, görme algımızı etkiler. Eğer nesnenin boyutlarını biliyorsak bizden ne kadar uzakta olursa olsun onu algılarız. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Görme Sürecinin Kapasitesi ve Sınırlılıkları Görme süreci, nesne etrafında hareket ederken nesneyi sabit görmemizi sağlar. Nesnelerin renk ve parlaklığı ışıktaki değişime rağmen sabit algılanır. Görme sistemi hareket ve parlaklıktaki değişiklikleri eşitler, dengeler ve telafi eder. Görsel yanılsamalar bazen fazla telafiden meydana gelir. Yorumlama ve beklentiler, belirsizliği ortadan kaldırmak için kullanılabilir. Fakat boyut algısı güvenilir değildir. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

The quick brown fox jumps over the the lazy dog. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Optik ilizyonlar gibi arayüz tasarımında da her şey gerçekten olduğu gibi algılanamayabilir. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Nesnelerin oluşturdukları bütün onları algılayışımızı etkiler. Optik ilizyonlar sayfa simetrisini etkiler. Sayfanın merkezini gerçek yerinden biraz yukarıda görme eğilimindeyizdir. (Grafik tasarımında optik merkez denir.) Sayfa sonu kenar boşluklarını eşitlemek için %50 oranında artırma eğilimindeyiz. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Okuma Süreci Algı ve metin süreci arayüz tasarımları için önemli bir konudur. Arayüzler her zaman biraz metinsel görünüm gerektirir. Okuma sürecinde çeşitli aşamalar vardır: Sayfadaki kelimenin görsel deseni algılanır. Dilin dahili temsili kullanılarak şifre çözülür. Dil süreci söz dizim, semantik(anlam) analiz süreci ve ifadeler ya da cümleler üzerinde işlem yapmayı içerir. İlk iki aşamanın arayüz tasarımını nasıl etkilediği üzerinde durulacaktır. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Okuma Süreci Okuma sırasında gözler ani hareketler yapar ve yerleşir. Algılama yerleştirme süresinde meydana gelir. Okuma sürecinde harflerin tanınması gibi kelimeler de tanınmaktadır. Bilinen kelimeler kelimenin şekli ile tanınmaktadır. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Okuma Süreci Metnin okunma hızı onun okunabilirlik seviyesini gösterir. Çizgiler arası boşluk orantılı olduğu sürece yazı tipi boyutu olarak 9 ile 12 büyüklükleri okunabilirdir (Tinker, 1965). Çizgi uzunlukları 58 ile 132 mm arasında ise okunabilirdir. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Okuma Süreci Bilgisayar ekranından okumanın kitaptan okumadan daha yavaş olduğu araştırmacılar tarafından kanıtlanmıştır (Muter, 1982). Daha uzun satırlar Sayfada daha az kelime Yönlendirme Sayfanın merkezine aşinalık İyi bir metinsel arayüzde bu faktörler azaltılabilir. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Okuma Süreci Negatif kontrast kullanımı (açık renk ekran üzerine koyu renk yazılar) daha yüksek ışık sağlar. Bu nedenle pozitif kontrasta göre daha fazla keskinlik verir. Bu, okunabilirliği artırır. Bilimsel kanıtlar negatif kontrastın daha çok tercih edildiğini ve daha iyi performans verdiğini öne sürüyor (Bauer, Coutaz, 1991). HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Duyma Süreci Duyma havadaki titreşimler veya ses dalgaları ile başlar. Kulak bu titreşimleri alır, iletir, çeşitli aşamalardan geçirir ve duyma sinirlerine iletir. Kulak çevre hakkında bilgi sağlar: uzaklıklar, yönler, nesneler vb. Ses titreşimlerle ya da hava basıncı ile değişir. Sesi farklılaştıran karakteristik özellikler: Ses frekansı Gürültü Tını Ton Genişlik Tip veya kalite HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Duyma Süreci İnsan duymada seçicidir. İnsan arka planda gürültü olsa dahi yeni sesleri duyabilir. Örneğin; bir partide kalabalığın ve gürültünün içinde kendi adını seçebilir. Kulak sesteki ince değişiklikleri ayırt edebilir ve aşina olduğu sesleri üzerinde konsantre olmadan tanıyabilir. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Duyma Süreci Arayüz tasarımında ses nadiren kullanılmaktadır. Genelde: Uyarı sesleri Hatırlatıcı sesler kullanılmaktadır. Multimedyada ise sesin potansiyeli sıklıkla kullanılmaktadır. Müzik, Sesli açıklamalar ve Efektler bulunmaktadır. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Arayüzde Ses Kullanımı Dikkat – Önemli konularda ya da sürecin sonunda kullanıcının dikkatini çekmek için kullanılabilir. Durum bilgisi – Sürekli arkaplan sesleri durum bilgisini iletmek için kullanılabilir. Ör: İlerleme sürecini izleme. (Görsel dikkat gerektirmeden) Onaylama – Bir etkinliğe bağlı sesler, etkinliği gerçekleştiğini ya da tam tersini söyleyebilir. Ör: dosya silmek ile sesin ilişkilendirilmesi. Yönlendirme – Kullanıcının sistemde nerede olduğunu bildiren değişken sesler kullanılabilir. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Dokunma Dokunma duyusu dış dünya hakkında önemli bilgiler verir. Sıcak ya da soğuk bir nesneye dokunduğumuzda bizim için uyarı anlamı taşıyabilir. Dokunma duyusunun olmaması hareketlerimizin hızı ve doğruluğu azaltır. Yapay Gerçeklik oyunlarında bilgisayar ürünü nesneler görünür fakat fiziksel dokunma duyusu yoktur. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Dokunma Diğer duyuları hasar görmüş kişiler için dokunma duyusu önemlidir. Arayüzlerde kabartmalı yazılar birincil bilgi kaynağıdır. Uyarıcı ciltteki alıcılar aracılığıyla alınır: ısı alıcısı: sıcak ve soğuk ağrı alıcısı: şiddetli basınç, ısı ve acı mekanik alıcısı: basınç Son alıcılar insan-bilgisayar etkileşimi ile ilgilidir. Bazı alanlar diğerlerinden daha duyarlıdır. Örneğin; el ve ayak parmakları. Kinethesis - bedenin durumunun farkındalığı. Rahatlık ve performansı etkiler. Daktiloya dokunulduğunda parmakların birbirine yakınlığının farkında olma ve klavyeden gelen dönütler önemlidir. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Hareket Bir soruya cevap verirken butona tıklamak gibi basit bir hareket birden çok işlem adımı içerir. Uyarıcı (soru) duyusal alıcılarla alınır ve beyne iletilir. Soru işlenir ve bir cevap üretilir. Beyin uygun kaslara cevap vermesi için emir verir. Hareket zamanı fiziksel özelliklere bağlıdır: yaş, sağlık gibi. Tepki zamanı duyusal kanala uyarıcının ulaşmasına göre değişir. Tepki zamanı uyarıcı tipine bağlıdır: Görsel sinyallere 200ms İşitsel sinyallere 150 ms ağrıya 700ms de tepki verilmektedir. Karışık sinyal ise daha hızlı tepki oluşturur. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Hareket Tepki zamanının artması doğruluğu azaltır. Bilgisayar oyunlarında üst seviyelerde hızlı cevap verilmesi gerektiği zamanlarda tepki zamanının azalması gerekir. Harekette hız ve doğruluk etkileşimli sistemlerde önemlidir. (özellikle hedefe yönelmede zaman bakımından önceliklidir) Hedef bir buton, menü ya da ikon olabilir. Hareket zamanı hedefin boyutu ve hareket edilen alana bağlıdır. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Hareket Fitts' Law bir ekranın hedefine vurmada geçen zamanı tanımlamaktadır: Movement Time = a + b log2(Distance/Size + 1) Bu, hedef tasarımlarımızı etkilemektedir. Kullanıcılar küçük nesneleri manipüle etmekte zorlanmaktadırlar. Hareket edilen alan mümkün olduğunca küçük, hedef boyutu mümkün olduğunca büyük olmalıdır. Pasta grafiği şeklindeki menüler listelere göre daha çok tercih edilmektedir çünkü tüm bileşenler birbirine eşit uzaklıktadır. Listeler kullanıldıysa en çok kullanılan özellik kullanıcıya en yakın olanıdır, örneğin menünün en üstü. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

İNSAN BELLEĞİ HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Duyusal Bellek Duyuları uyaranlar için tampon görevi görür. İkonik Bellek: Görsel uyaranlar için Yankısal Bellek: İşitsel uyaranlar için Dokunsal Bellek: Dokunsal uyaranlar için Sürekli üzerine yazılabilen belleklerdir. Bilgi kısa süreli belleğe geçer veya üzerine yazılır ve kaybolur. Uyarıcılar duyusal kayıttan kısa süreli belleğe dikkat ve seçici algı ile geçerler. Dikkat, aklın birbiriyle yarışan bir çok uyarıcı veya görüşlerden biri üzerine konsantre olmasıdır. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Kısa Süreli Bellek (KSB) – Çalışan Bellek Bilginin geçici olarak geri çağrılması için bir not defteri görevi görür. Kısa süre için gerekli bilgiyi depolamak için kullanılır. Belleğe yaklaşık 70ms de süratle erişilebilir. Geçici olarak tutulan bilgi yaklaşık 200ms de süratle bozulabilir. Sınırlı bir kapasiteye sahiptir: Bir kişi ortalama 7± 2 birimlik bilgiyi hafızada tutar (Miller, 1956). HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

KSB KSB’de bilgiyi gruplayarak okuma, KSB’nin kapasitesini artırır. 26535756852 265 357 568 52 Gruplamanın kalıplara göre yapılması hatırlamayı kolaylaştırır. Telefon numaraları (Alan kodu + numara) HEC ATR ANU PTH ETR EET THE CAT RAN UP THE THREE HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

KSB Yakınlık Etkisi Son kelimeler, ortadaki kelimelerden daha kolay çağrılır. Fakat hemen sonrasında faklı bir görev verilirse yakınlık etkisi engellenir. Geri sayma Bu da KSB’de geri çağırmanın başka bilgiler tarafından engellendiğini gösterir. Bu engelleme, geçmiş bilgilerimizi geri çağırırken etkili olmaz. Bu da uzun süreli bellek ile kısa süreli bellek ayrımını göstermektedir. KSB görsel kanal ve işitsel kanaldan oluşur. Bu iki kanal birbirini engellemez. Eğer görev cümlesi aynı kanala hitap ederse engelleme oluşur. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Görsel-Mekansal Not Defteri İşitsel Döngü Görsel-Mekansal Not Defteri Merkezi İşlemci İşitsel-Görsel Sistem Beddeley’in KSB Modeli HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Uzun Süreli Bellek (USB) KSB not defteri olarak çalışıyorsa USB de ana kaynak olarak çalışır. Gerçek bilgi Tecrübe Davranış kuralları Sınırsız kapasiteye sahiptir. Erişim zamanı kısadır, yaklaşık saniyenin 10’da biri kadar. Unutma USB’de daha yavaş gerçekleşir. Bilgi, KSB’de tekrarlanarak USB’ye geçer. KSB’deki gibi bilginin engellenmesi yoktur, bilgi saatler ya da günler sonra bile aynıdır. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Bower (1975) Uzun Süreli Bellek bilgi sınıflarının bazılarının genel listesini yapmıştır.

USB İki çeşittir; Anlamsal bellek anısal bellekten elde edilir. Anısal: Bir dizi halindeki olaylar ve deneyimleri sunan bellektir. Anlamsal: Elde ettiğimiz gerçekler, kavramlar ve becerilerin yapılandırılmış kaydıdır. Anlamsal bellek anısal bellekten elde edilir. Tecrübelerimizden yeni gerçekler ve fikirler ediniriz. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

USB Anlamsal Bellek Yapısı: Bilgiyi hem görsel hem de sözel olarak kodlanmış ve birbirlerine bağlanmış olan ağlarda depolar. Bilgiye erişim sağlar. Bilgi bitleri arasındaki ilişkileri gösterir. (Şemalar ve önerme ağlarıyla) Çıkarım yapmayı destekler. Anlamsal Ağ Modeli Bilgi türlerinin nasıl saklandığını ve sunulduğunu açıklayan bir modeldir. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

USB bilgiyi anlamsal ağlarda depolar (Anlamsal Ağ Modeli) HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

USB Anlamsal ağ modeli, daha karmaşık olan (birden çok madde ya da etkinlik içerebilir) nesne ya da olayların temsili için yeterli değildir. Yapılandırılmış temsiller bu karmaşık nesne ya da olayların depolanmasını sağlar. Çerçeve Senaryo Yapılardaki sıralandırmalar niteliklerin eklenmesine izin verir. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

USB-Çerçeve Tabanlı Temsil Nitelikler sıralanır. Sıralama süreç bilgisini de içerebilir. Olaylar ya da işlemler bir sıra ile ilişkili olabilir. Çerçeveler, semantik ağları yapılandırılmış hiyerarşik bilgiler ile genişletir. Her maddenin birbiri ile ilişkisi açıkça belirtilmiştir. Köpek Değişmez Bacaklar: 4 Varsayılan Gıda: etobur Ses: havlama Değişken Boy:65cm Renk:Kahverengi HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

USB-Senaryo Tabanlı Temsil Durumların yorumlanmasında kalıplaşmış bilginin modellenmesidir. Senaryo bağlam için uygun bilgiyle doldurulabilir elemanlardan oluşmaktadır. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

USB-Senaryo Tabanlı Temsil Veteriner Ziyareti İçin Senaryo Giriş Koşulları: Köpek hasta Veteriner açık Sahibinin parası var Sonuç Köpek daha iyi Sahibi daha fakir Veteriner daha zengin Destekler Muayene çizelgesi Araçlar İlaç Roller Veteriner muayene eder Tanıyı koyar Tedavi eder Sahip köpeği getirir Ödemeyi yapar Köpeği alır Sahneler Veterinere ulaşma Odada bekleme Muayene Ödeme İzler Köpeğin ilaca ihtiyacı var Köpeğin ameliyata ihtiyacı var HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

USB-İşlemsel Bilgi Temsili Üretim Sistemi Modeli Durum-olay kuralları USB’de depolanmıştır. KSB’ye gelen yeni bilgi, durum kurallarından birisi ile uyuşabilir ve eylem ortaya koyulabilir. Birkaç üretim kuralı: EĞER köpek kuyruğunu sallarsa SONRA köpeği okşa EĞER köpek hırlarsa SONRA kaç HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

USB Süreçleri 3 ana eylem vardır: Toplam Zaman Hipotezi Bilgiyi depolama ya da hatırlama Unutma Bilginin geri getirilmesi Toplam Zaman Hipotezi Öğrenilen miktar öğrenmeye harcanan zaman miktarı ile doğru orantılıdır. Uygulama Etkisinin Dağılımı Yapılan araştırmalar öğrenme için ayrılan sürenin zaman içerisine yayıldığında daha etkili olduğunu göstermektedir (Baddeley ve diğerleri, 1978). Haftada 1 saatlik kurslar 2 ya da 3 saatlik kurslardan daha etkilidir. (Haftalık süre azaldıkça toplamda kursun bitme süresi uzar) HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

USB Süreçleri Tekrar, bilgiyi iyi öğrenebilmek için yeterli değildir. Bilgi kişi için anlamsızsa hatırlamak zordur. Kavramlardan oluşan bir grup kelimeyi hatırlamak, nesnelerden oluşan bir grup kelimeyi hatırlamaktan daha zordur. Kader, yaş, soğuk, inanç, sessiz, mantık, fikir, değer, geçmiş, büyük. Tekne, ağaç, kedi, çocuk, kilim, tabak, kilise, silah, baş. Anlam ve Aşinalık Hatırlaması kolay bilgi: Eğer bilgi anlamlı ve aşina isek bireyin var olan yapılarıyla ilişkilendirilebilir ve kolayca belleğe alınabilir. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

USB Süreçleri - Unutma Unutmanın 2 ana teorisi vardır. Bozulma USB’de tutulan bilgi sonunda unutulur. Ebbinghaus anlamsız heceler ile yaptığı araştırmalar sonucu bellekteki bilginin logaritmik olarak bozulduğunu bulmuştur. Engelleme (Ket vurma) Bilginin bellekten engelleme yoluyla kaybolmasıdır. Geriye ket vurma Yeni bir bilgi edinirsek eskilerinin kaybolmasına neden olur. Yeni telefon numaramız eski numaramızı hatırlamamızı zorlaştırır. İleriye ket vurma Eski bilgi izleri yeni bilgileri engeller. Yeni bir eve taşındıktan sonra eski evin yolundan gitme. Unutma duygusal faktörlerden dolayı da gerçekleşebilir. Olumlu bilgiler olumsuzlara göre daha çok hatırlanır. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

USB Süreçleri - Unutma Bilginin USB’de tamamen kaybolmayacağına dair kanıtlar mevcuttur. Proaktif kısıtlama, engelleme ile kaybolan eski bilginin korunmasını kanıtlamıştır. Dil tecrübesi. Bazı bilgiler mevcuttur fakat tatmin edici bir şekilde ulaşılamamaktadır. Bilgi geri çağrılamayabilir fakat tanınabilir ya da sadece ilham ile geri çağrılabilir. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

USB Süreçleri - Unutma Bilginin geri alınması: Geri çağırma Tanıma Bilgi bellekte yeniden üretilir. Sınıflandırma ile bilginin geri çağrılması daha kolaydır. Tanıma Bilginin tanımı belleğin bu bilgiyi daha önce gördüğünü söyler. Daha az karmaşık bir bilişsel eylemdir. Canlı görüntü Bir kelime grubunda hikaye uydurularak kelimelerin geri çağrılması daha kolaydır. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Belleğimizi Geliştirmek Sözcük Asma Yöntemi Bu yöntemin bir çok çeşidi vardır. Fakat hepsinin temelinde; tıpkı bir askılıkta ceket, şapka gibi her tür eşyayı asabilecek "askı" ların bulunması gibi, öğrenilecek her türlü kelimenin "asılması"na olanak sağlayacak, askı görevi gören bir grup sabit sözcüğün öğrenilmesi yatar. Kimileri de bu askıları "hafıza çivileri" olarak betimlemiş, yöntemi da hatırlanması gereken sözcüklere bu çivileri çakmak olarak tanımlamıştır. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Belleğimizi Geliştirmek-Sözcük Asma Yöntemi Görsel İlişki Örneğin; Bir, bir piredir. İki, bir iptir. Üç, bir süttür. Dört, bir gözdür. Beş, bir balıktır. Altı, bir martıdır. Yedi, bir kedidir. Sekiz, bir sakızdır. Dokuz, bir domuzdur. On, bir ton balığıdır. Asma listesini öğrendikten sonra bir grup kelimeyi bu askılara asarsınız. Bunu yapabilmenin yolu, asılan sözcükler ile hatırlanması gereken sözcükler arasında etkileşim kurmanız, bunu zihninizde canlandırmanızdır. Örneğin; hatırlamak istediğiniz sözcüklerin ilki fil ise, fil ile pire arasında bir ilişki olduğunu zihninizde canlandırabilirsiniz. Bu ilişki ne kadar sıra dışı ve tuhaf kurulursa sözcüğü hatırlama olasılığınız o kadar artar. Video Bölüm 1 Bölüm 2 HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

DÜŞÜNME: MUHAKEME VE PROBLEM ÇÖZME Aklımızda sonucunu oluşturan bilgiye gidiş yollarıdır. Mantıklı düşünme yolları Tümdengelim, Tümevarım, Kaçırma. Her mantıklı düşünme yolunu günlük hayatımızda kullanırız fakat her biri, bizi farklı yollarla sonuca ulaştırır. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Tümdengelim Verilen dayanak noktalarından gerekli sonuç mantıksal olarak elde edilir. Örnek: Eğer günlerden Cuma ise işe gidecektir Günlerden Cuma Bu yüzden işe gidecektir. Mantıksal sonucun doğru olması zorunlu değildir: Örnek: Eğer yağmur yağıyor ise zemin kurudur Yağmur yağıyor Bu yüzden zemin kurudur. Gerçek ve mantıksal doğru çatışabilir. Örnek: Bazı insanlar bebektir Bazı bebekler ağlar O zaman “Bazı insanlar ağlar” HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Tümevarım Gördüğümüz durumları genelleştirerek görmediğimiz durumlar hakkında çıkarım yapmaktır. Örnek: gördüğümüz bütün fillerin hortumu vardır. Bu yüzden bütün filler hortuma sahiptir. Güvenilmez fakat yararlıdır (Çevre hakkında bilgi öğrenirken) : Örnek: Bütün fillerin yaşadığı yeri görmesek de filler hakkında gerekli bilgilere sahibizdir. Tümevarımın doğru olduğunu değil, sadece yanlış olduğunu kanıtlayabiliriz. Kaç tane hortumlu fil gördüğümüzün ya da varlığını bilmemizin önemi yoktur, bir başkası hortumsuz olabilir. Tümevarımımızı destekleyici kanıtlar toplamak yapabileceğimiz en iyi şeydir. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Kaçırma Kaçırmada olaydan nedene muhakeme yapılır. Gözlemlediğimiz olaylar için açıklama yapmada kullandığımız bir yöntemdir. Örnek: Sam içkiliyken hızlı araba kullanır. Eğer Sam’i hızlı araba kullanırken görürsem, içkili olduğunu varsayarım. Güvenilmezdir; yanlış açıklamalara yol açabilir. Elbette ki yukarıdaki açıklama çok güvenilir bir açıklama değildir. Hastaneye yetişmek için arabayı hızlı kullanmış olabilir. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Problem Çözme Sahip olduğumuz bilgiyi kullanarak bilinmeyen bir göreve çözüm bulma sürecidir. Yeni durumlarla karşılaştığımızda bilgiye uyum sağlamaktır. Sıklıkla çözümler özgün ve yaratıcıdır. Problem çözme kuramları: 20.yy’ın ilk yarısında Gestalt bir problem çözme kuramı ortaya attı. Bilgiyi ve kavramayı yeniden kullanmak. 1970’lerde Newell ve Simon Problem Alanı Kuramını ortaya attı. Akıl , kısıtlı bir bilgi işlemcidir. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Gestalt Kuramı Davranışçılar tarafından ortaya atılmıştır. Davranışçılıktan bilgi işleme kuramlarına kaymaktadır. Problem çözme hem yaratıcı hem de çoğaltıcıdır. Yaratıcı problem çözme kavrayış ve problemin yeniden yapılandırılmasını içermektedir. Yaratıcı problem çözme çekicidir fakat “kavrayış” vb. açıklamada yeterli kanıt yoktur. Çoğaltıcı problem çözme davranışçıların iddia ettiği gibi eski deneyimlere dayanmaktadır. Gestalt kuramı, yeterli kanıt bulamamıştır. Yapılanmanın ne zaman gerçekleştiğini, kavrayışın ne olduğunu açıklamaz. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Problem Alanı Kuramı Newell ve Simon problem çözmenin problem alanının merkezinde olduğunu ileri sürmüşlerdir. Problem alanı problem durumlarından oluşmaktadır. Problem büyük olabilir bu nedenle problem çözme yasal operatörler kullanmayı içerir. Problem bir başlangıç durumu ve bir de hedef durumuna sahiptir, insanlar operatörleri kullanarak baştan sona doğru ilerlerler. Operatörlerin seçiminde sezgisel yöntemler kullanılabilir. Araç-amaç analizi bu yöntemlerden biridir. Araç-amaç analizi ile asıl problem alanı karşılaştırılır ve ikisi arasında bir çözüm bulunur. Satranç oynamak. Başlangıç durumu tahtayı düzenlemek, hedef durumu şah-mat. Bilgi işleme sistemi çalıştırılır. Problem alanı kısa süreli belleğin kapasitesi ve hızı ile sınırlıdır. İyi tanımlanmış alanlarda problem çözmeyi uygulamak Newell ve Simon’un Genel Problem Çözme modeline uygun düşer. Örnek: yap-bozların bilgi yoğunluklu alanlara tercih edilmesi HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Problem Çözmede Analoji Problem çözmenin üçüncü kuramıdır. Burada üzerinde durduğumuz yeni çıkmış problemleri insanların nasıl çözdüğüdür. Bunlardan birisi benzerlikleri haritalamadır. Benzerlikleri Haritalama: Yeni probleme benzer bilinen bir alanla ilgili bilginin haritalanmasıyla yapılır. Bilinen ile yeni arasındaki benzerlikler kaydedilir. Sonra bilinen alandaki operatörler yeni alana nakledilir. Eğer alanlar anlamsal olarak farklı ise benzerlikleri haritalama zordur. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Beceri Kazanma Bütün problem çözme yolları ele alınan farklı problemlerle bir noktada yoğunlaşmıtır. Ancak tüm problemler yeni değildir. Becerilerin kazanılması ve kazanılan bu becerilerin davranışa dönüştürülmesi esastır. Beceriye sahip olan insanlarda, bir çok bilgi kısa süreli bellekte yapılan yığınlama ile nitelendirilir. Beceriye sahip insanlar problemleri gruplarken yüzeysel değil kavramsal gruplarlar. Beceriye sahip insanlar bilgiyi daha etkili olarak yapılandırılır. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Bilgiyi bellekten geri getirirken aşağıdaki kuralı kullanabiliriz. IF cook[type, ingredients, time] THEN Cook for: time Cook [caserole, [chicken, carrot, potatoes], 2 hours] Cook [caserole, [beef, dumplings, carrots], 2 hours] Cook [caserole, [flour, suger, butter, eggs], 45 mins] HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

AND inggredients are [chicken, carrot, potatoes] THEN Kademeli olarak zihnimiz işlemsel hale gelmiştir ve her durum için özel kurallar üretmişizdir. IF type is casserole AND inggredients are [chicken, carrot, potatoes] THEN Cook for: 2 hours AND inggredients are [beef, dumplings, carrots] IF type is cake AND inggredients are [flour, suger, butter, eggs] Cook for: 45 mins. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

AND inggredients are ANYTHING THEN Sonuç olarak bu özel kuralları genelleyip Genel Amaç Kuralları doğrultusunda ortaklıkları kullanabilirsiniz. IF type is casserole AND inggredients are ANYTHING THEN Cook for: 2 hours HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Hatalar ve Zihinsel Modeller İnsan yetenekleri arasında bilgiyi yorumlamak ve beceriyle kullanmak etkileyicidir. Ancak her koşulda hatalar yaparız. Bazı hatalar önemsizdir sonuçları geçicidir. Bazıları ise çok ciddi hatalardır düzeltilmesi için büyük çaba harcamak gerekir. Neden hata yaparız ve kaçınmak neler yapmak gerekir? Bazı hatalar davranışın bağlamındaki değişikliklerden meydana gelir. Eğer bir davranışın deseni otomatik hale gelmişse ve bazı yönlerini değiştirmişsek, daha tanıdık olan desen başarılı olacak ve hata meydana gelecektir. Buna kayma denir. Niyet doğru fakat yaparken başarısızlık vardır. Nedenleri zayıf fiziksel beceri ve dikkatsizlik olabilir. Deneyimli davranıştaki değişiklikte kaymaya neden olabilir. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Hatalar ve Zihinsel Modeller Diğer hatalar bir sistemin veya durumun yanlış anlayışı veya modelidir. İnsanlar sistemlerin nedensel davranışını anlamak için kendi kuramlarını inşa ederler. Buna zihinsel modeller denir. İnsanlar davranışı açıklamada zihinsel modeller oluştururlar. Eğer yanlışsa (gerçek sistemden farklı ise) hatalar meydana gelir. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

DUYGU İnsanın deneyimlerini bilişsel yeteneklerinden çok duygusal durumlar etkiler. Olumlu duygular insanın daha yaratıcı olmasını, karmaşık problemlere çözüm üretebilmesini sağlarken, olumsuz duygular düşünce karışıklığına yol açarak insanı zora sokar. Rahat olduğumuz ya da düşündüğümüz zaman problem çözmek daha kolay, sıkıntıda olduğumuz zaman daha zor olacaktır. Duygu kesinlikle uyarıcıya verilen hem bilişsel hem de fiziksel cevapları içermektedir. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

DUYGU Duygu nasıl çalışıyor ile ilgili çeşitli teoriler bulunmaktadır: James-Lange: Duygu, uyarıcıya verdiğimiz psikolojik yanıta bizim yorumumuzdur. Cannon: Duygu uyarıcıya verdiğimiz psikolojik bir yanıttır. Schacter-Singer: Duygu içinde bulunduğumuz durumda psikolojik yanıtlarımızın değerlendirmemizin sonucudur. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

DUYGU Fiziksel uyarıcıya verilen biyolojik yanıta etki denir Etki durumları nasıl yanıtladığımızı etkiler. olumlu yaratıcı problem çözme olumsuz sınırlı düşünme “Olumsuz etki kolay görevleri bile zor hale getirebilir, olumlu etki zor işleri yapmayı kolaylaştırabilir” (Donald Norman, 2002). Arayüz tasarımında; Stres problem çözmenin zorluğunu artıracaktır. Rahatlamış kullanıcılar tasarımdaki kusurları daha fazla affedici olacaktır. Estetik olarak hoş ve tatmin edici arayüzler olumlu etkiyi artıracaktır. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

BİREYSEL FARKLILIKLAR Her insanın yeterlikleri ve sınırlıkları farklıdır. Bireysel farklılıklarımızın farkında olmamız gerekir. Bu farklıklar: Uzun dönem cinsiyet, fiziksel ve zihinsel yetenekler Kısa dönem stres ve yorgunluğun etkisi Değişen Yaş Tasarımcı olarak kararımızı verirken bireysel farklılıklara dikkat etmeliyiz. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

PSİKOLOJİ VE ETKİLEŞİMLİ SİSTEM TASARIMI Tüm bunları etkileşimli sistem tasarımlarına nasıl taşıyacağız? Bir psikolojik prensip uygulamak ya da tasarımı düzgünce sonuçlandırmak için psikolojideki bağlam anlayışına ve belirli deneysel durumların anlayışına ihtiyaç duyulmaktadır. Klavuzlar, tasarıma yardımcı modeller, değerlendirme için teknikler konularından ileriki bölümlerde bahsedilecektir. HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Kaynakça Dix, A., (1993). Human-Computer Interaction, 3rd edition, Prentice Hall, (2003). HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

TEŞEKKÜRLER… HU BÖTE 2010-2011 Bahar Dönemi BTÖ 611: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi