VERGİLEME İLKELERİ VE VERGİ KÜLTÜRÜ İLİŞKİSİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
Advertisements

Vergi ile İlgili Kavramlar
Milli Emlak Genel Müdürlüğü Performans Sözleşmesi
KAZANIMLAR 5. Bir Türk vatandaşı olarak cumhuriyetin Türk milletine kazandırdığı vatandaşlık temel hak ve sorumlulukları bilincini kazanır.
İNSAN HAKLARI
MALİ SOSYOLOJİ
Refah İktisadı Tanım: Kamu Ekonomisi
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
KAMU HARCAMA SÜRECİ AÇISINDAN SAYIŞTAY VE ROLÜ. Bağımsızlık ve Tarafsızlık Bağımsızlık, Sayıştay ın bir yüksek denetim ve yargı kurumu olarak varlığının.
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
1) İÇ DENETİM KAVRAMI İç denetim, kamu idaresinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına.
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
VERGİLEME İLKELERİ VE VERGİ KÜLTÜRÜ
TÜRK MİLLİ EĞİTİMİNİN İLKELERİ
AB GENÇLİK( YOUTH ) PROGRAMI
ERK İSG&İK – –
VERGİLEME İLKELERİ VERGİ KÜLTÜR İLİŞKİSİ VERGİYE BAKIŞ
MUHASEBENİN TEMEL KAVRAMLARI
Anayasal Vergilendirme İlkeleri
ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ İÇ DENETİM BİRİMİ
İYİ YÖNETİŞİM.
BÜTÇE HAKKI KAVRAMI VE TARİHSEL GELİŞİMİ
MERKANTİLİZM TANIM Orta çağın sonları ile sanayi devrimi arasında kalan dönem. Ticaret Ev-sanayi şeklinde başlayan sanayi Kapitalist sınıf: sanayiciler,
Hazırlayanlar: Ahmed Özdemir Enes Sartaş Ali Caner Akyüz Atakan Cengiz
VERGİ HUKUKUNUN GENEL ESASLARI
YÖNETİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR
VERGİ (devam).
H.Abdullah KAYA Daire Başkanı Ankara
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
 GVK 94 üncü maddesi GENEL TEVKİFAT uygulaması olmakla birlikte 2006 yılı başından itibaren uygulamaya giren GVK Geçici 67’inci maddesi de SPESİFİK-KISMİ-
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
Klasik iktisadi yaklaşım
ETİK SÖZLEŞME.
DOLAYSIZ VERGİLER OTOKONTROL ARAÇLARI 07 HAZİRAN HAZİRAN 2003.
İŞLETME BİLİMİNE GİRİŞ
(Genel) Vergi Hukuku.
Gelir Vergisi.
Mühendislik Ekonomisi
BÖLÜM 3 EKONOMİLERDE TEMEL SORUNLAR
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Egemen Olan İlkeler: 2
BÜTÇE NEDİR 1. Bütçe: Bütçe, gelecekteki belirli bir dönemde gerçekleşmesi öngörülen gelir ve giderlerin karşılıklı tahminlerini içeren cetveldir.
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
MESLEKİ ETİK ŞUBAT 2015 TOPLUMSAL YOZLAŞMA Mehmet ERDEM.
SOSYALİZM NEDİR? Kara dayalı sistemindeki özel mülkiyet yerine ortak mülkiyetin, sermayeyi elinde tutan azınlık kitlenin kendi istekleri doğrultusunda.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
BEN OLMADAN BENİM ADIMA HİÇ BİR ŞEY! Bağımsız Yaşam hareketinin merkezinde “engelli bireyler” in kendileri vardır. Engelli bireyler, kendi hayatlarına.
EĞİTİMİN POLİTİK TEMELLERİ
Sosyal Güvenlik Hukuku 1. Ders
İktİsadİ ve Hukukİ sİstemler ve polİtİkalar
FİNANS YÖNETİMİ.
Refah Ekonomisi 1.  Bir toplumda refah artışı olarak etkinlik üzerinde anlaşılmışsa ve tam rekabet koşulları geçerli ise Pareto Etkinlik kendiliğinden.
VII. Ünite SİYASET FELSEFESİ
Kamu Yönetiminin Denetlenmesi
ADI : RİFAT ÇABAS SINIF :MALİYE BÖLÜMÜ ŞUBE :E NO : DERS : EĞİTİMDE TEKNOLOJİ KULLANIMI DERSİN ÖĞRT:SUAT ÇAPUK MUHASEBE VE FİNANSMAN VERGİ.
MUHASEBE MESLEĞİNDE NEDEN ETİK OLMALI? Muhasebe meslek mensupları açısından etik, moral ilkeler siteminin çalıştırılması, müşteriler, toplum ve diğer muhasebe.
Öğr. Gör. Erkan ÇAKIR erkancakir.net
EĞİTİMİN MALİYETİ VE FİNANSMANI
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
DEMOKRASİ NEDİR?. Gücünü halktan alan, yönetimde halk iradesinin etkin olduğu eşitlik, adalet, özgürlük, insan hakları prensibine dayanan anlayışa demokrasi.
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Görevleri, Rolleri ve Yeterlikleri
KAMU YÖNETİMİNDE ETİK.
MEDENİ HUKUK.
BÜTÇENİN UYGULANMASI Bütçenin uygulanma aşamasında iki esas mevcuttur:
ATATÜRK İLKELERİ
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM KAR DAĞITIM KARARLARI.
TVS’NİN ANALİZİ Prof. Dr. Selda AYDIN.
Test 1.
HUKUK BAŞLANGICI 14.
Sunum transkripti:

VERGİLEME İLKELERİ VE VERGİ KÜLTÜRÜ İLİŞKİSİ Kader Eliaçık

I-VERGİ KAVRAMI İnsanların bir arada yaşama zorunluluğu, bu zorunluluktan kaynaklanan ortak ihtiyaçların devlet tarafından karşılanması gerekliliğini ortaya çıkarmaktadır. Devlet ise; günümüzde hem miktar hem de çeşitlilik olarak artan bu harcamaları karşılayabilmek için kaynağa ihtiyaç duymaktadır. Devletin harcamalarını gerçekleştirebilmek için başvurabileceği en önemli gelir kaynağı vergilerdir. Bu nedenle iyi bir vergi sistemi devletler için hayati öneme sahip bir konudur. İyi bir vergi sisteminin oluşturulmasında hangi ilkelerin göz önüne alınması gerektiği konusu, verginin alınmaya başladığı ilk zamanlardan bu tarafa tartışılan bir konu olmuştur.

II-VERGİLEME İLKELERİ Vergileme ilkeleri, ayrı ayrı vergilerden veya bir vergi sisteminden beklenen ekonomik, sosyal ve mali fonksiyonların gerçekleşebilmesi için vergi bileşiminin oluşturulmasında, tekniğinde ve uygulanmasında dikkat edilmesi gereken, uzun yılların deneyimi sonucu ortaya çıkmış ve/veya iktisadi ve mali düşünce sistemi içinde önerilmiş temel unsurlar veya kurallardır. Vergileme ilkeleri ve vergilemenin temel esasları ile, vergilemede uyulacak kurallar ve vergilemede beklenen amaçlar ifade edilmektedir. Zira bu, çeşitli vergi fonksiyonlarının etkili ve uyumlu bir şekilde uygılanmasına imkan veren “İyi bir vegi sistemi”nin kurulmasına yardımcı olmaktadır.

III-VERGİLEME İLKELERİNİN GELİŞİMİ A – Magna Carta İngiliz kralı, Kral I. John, 1215 Haziran'ında imzalanan Magna Carta Libertatum (Büyük Özgürlük Fermanı) 63 maddelik bir fermandan ibarettir. Bu fermanın en önemli üç maddesi şunlardır: 1- Hiçbir hür insan, yürürlükteki kanunlara başvurulmaksızın tutuklanamaz, hapsedilemez, mülkü elinden alınamaz, sürülemez veya herhangi bir şekilde yok edilemez.(Burada sözü edilen hür insanlar sadece senyörler, kilise adamları, vasatlar ve vasatların vasatları ile hür köylüler, denen topluluklardı) 2- adalet satılamaz, geciktirilemez, hiçbir hür yurttaş ondan yoksun bırakılamaz 3- kanunlar dışında hiçbir vergi, yüksek rütbeli kilise adamları ilenbaronlardan meydana gelen bir kurula danışılmadan, haciz yoluyla veya zornkullanılarak toplanılamaz

B- İbni Haldun’un Vergileme İlkeleri İbni Haldun 14. Yüzyılda yazmış olduğu Mukaddime adlı eserinde vergilemenin temel ilkelerinden söz etmiştir. İbni Haldun kitabında; devlet gelirleriyle ve özellikle vergilerle ilgili bazı ilkelere uyulması gereğini hatırlatmıştır. Kitabın 2. Cildinde “Yazılanların ve emanet olarak bırakılanların en güzeli, Hüseyn oğlu Tahir'in, oğlu Abdullah'a yazdığı mektup. Halife Memun, Abdullah'a, bu mektuptan alıntıda “Topladığın malları müstahaklar arasında doğruluk ve eşitlikle böl, şerefinden dolayı şeref sahibine ve zenginliğinden dolayı zengine ayrı muamelede bulunma, havassını ve hizmetinde bulunanları vergi ödemekten muaf tutma, kudret ve takatleri dışında ödenekler ödemeye kimseyi zorlama, adalet haricinde tekliflerde bulunma...” demiştir. Burada vergilemenin dürüstlük, adalet, eşitlik, genellik ve ödeme iktidarı gibi temel kuralları ile karşı karşıyayız. Yani, vergi bütün mükellefler arasında, dürüst ve adilce ve eşitlik kurallarına göre, yani hiç kimseyi asil ve zengin olduğu veya yöneticiye yakınlığı nedeniyle vergi dışı bırakmadan ve en önemlisi herkesin ödeme gücünü aşmayacak şekilde alınmalıdır.İbni Haldun; “Benim bildiğim ölçüde, devlet ve kamu yönetimine ilişkin söylenebileceklerin en güzelini içeriyor bu mektuptakiler” demek suretiyle bu ilkeleri savunmuştur.

tarafından beğenilen ve güncelliğini koruyan ilkelerdir. C - Adam Smith'in Vergileme İlkeleri Adam Smith'in 1776 yılında yayımlanan The Wealth of Nations (Milletlerin Zenginliği) kitabında yer alan vergileme ilkeleri, bütün maliye otoriteleri tarafından beğenilen ve güncelliğini koruyan ilkelerdir. Adam Smith’e göre ideal bir vergi sisteminin temel özellikleri şunlar olmalıdır: a) Adalet : Herkes kendi gelirine orantılı olarak kamu harcamalarına katılmalı, b) Kesinlik : Ödeme şekli ve zamanı önceden belli olmalı, c) Uygunluk : Mükellefe en az rahatsızlık verecek şekildeolmak, d) İktisadilik : Vergi uyum maliyeti düşük olmalıdır D-Adolph Wagner’in Vergileme İlkeleri – Mali İlkeler: Yeterlilik İlkesi, Esneklik İlkesi, – İktisadi İlkeler: Uygun Vergi Kaynakları ve Çeşitlerini Seçme İlkesi, – Ahlaki İlkeler: Genellik İlkesi, Eşitlik İlkesi, – Vergi Tekniği İle İlgili İlkeler: Belirlilik İlkesi, Uygunluk İlkesi ve İktisadilik İlkesi.

IV- İKTİSADİ, SOSYAL VE İDARİ VERGİLEME İLKELERİ Her ekonomik sistemin gerçekleştirmek zorunda olduğu çeşitli hedefler vardır. Kaynak dağılımında etkinlik, gelir dağılımında adalet, ekonomik istikrar, büyüme gibi temel ekonomik hedeflere ulaşmada, rasyonel ve etkin bir vergi sistemine ihtiyaç duyulur. Bir vergi veya vergi sistemi, ekonomik hedefleri gerçekleştirme derecesini de etkileyebilir. Diğer yandan vergi sisteminin yükünün, bireyler arasındaki dağılımı da önemlidir. Bu durumda verginin ya da bir vergi sisteminin değerlendirilmesi, söz konusu hedeflere ne ölçüde uygun olduğunun belirlenmesine ve vergi yükünün dağılımında adaletin sağlanmasına bağlıdır. İşte bir ekonomik sistemin toplumca kabul edilmiş hedeflere göre, vergilerin ve vergi sisteminin sahip olması gereken bitelik ve özellikleri, vergileme ilkeleri adı verilen kuralları ortaya çıkarmıştır

A- İKTİSADİ VERGİLEME İLKELERİ Vergilemenin iktisadi ilkeleri, vergilerin temel iktisadi amaçlarının gerçekleştirilmesine katkı sağlayacak nitelikte olmasını ifade eder. Devletin temel iktisadi amaçları, iktisadi büyüme ve gelişmenin sağlanması yanında,tam istihdam ve fiyat istikrarının sağlanması şeklinde özetlenebilir. Belirtilen bu amaçlara, kıt olan kaynakların etkin kullanımı ve dağılımı ile ulaşılabilir. Vergilemenin iktisadi ilkelerini, vergilemede tarafsızlık ilkesi ve vergilemede iktisadi etkinlik ilkesi olarak incelemek mümkündür. 1-Vergilemede Tarafsızlık İlkesi Vergilerin tarafsızlığı, devlet tarafından alınan vergilerin miktarının, piyasanın işleyişini bozmayacak bir düzeyde olmasını ifade eder. Bu nedenle vergiler ne kadar az olursa o kadar tarafsız olur. Bir vergi sisteminin tarafsız olabilmesi için en başta; • Tespit edilen vergi oranlarının düşük olması, • Vergi oranlarının “düz” (flaş) olması, • Belirli kişi ve kurumlara vergi imtiyazları tanımaması gerekir 2- Vergilemede İktisadi Etkinlik İlkesi Bu ilkeye göre vergilerle iktisadi kalkınmaya elverişli faaliyetler teşvik edilip, verimli olmayan faaliyetler caydırılmalıdır

B- SOSYAL VERGİLEME İLKELERİ Sosyal adaletin gerçekleştirilmesinde bir sosyal politika aracı olarak vergiler önemlidir. 1 - Vergilemede Genellik İlkesi Genellik ilkesi, herkesten vergi alınmasını, başka bir değişle vergi alırken, toplum bireyleri arasında hiçbir ayırım yapılmamasını ifade eder Zamanımızda bu ilke, her vatandaşın ödeme gücü oranında vergi kapsamına alınması, ödeme gücü zayıf olanların ise vergilendirilmemesi biçiminde ortaya konulmaktadır. Vergi ödeme güçlerine göre herkesin vergi ödemesi, vergide genellik ilkesinin özünü oluşturmaktadır 2 - Vergilemede Eşitlik İlkesi Vergilemede eşitlik ilkesine göre, bireyler genel vergi yüküne, kendi ödeme güçlerine göre katılmalıdırlar. Diğer bir ifade ile vergilemede eşitlik ilkesi, mükelleflerin vergi ödeme güçlerini dikkate almak suretiyle vergilendirilmesidir.

3-Vergilemede Adalet İlkesi Vergide adalet ilkesi, verginin adil olması gerektiğini ifade etmektedir. Adil bir vergi sisteminin amacı, kamu hizmetlerini gerçekleştirmek üzere alınacak vergilerin toplumu oluşturan kişiler arasında hak ve adalete uygun bir şekilde dağıtılmasıdır. 4-Vergilemede Ödeme Gücü (İktidar) İlkesi İlkenin esası, kamu gereksinmelerine bireylerin ödeme güçleri oranında katılmaları düşüncesinden oluşmaktadır. Vergi ödeme gücü, vergilemede adaletin sağlanmasında öne sürülen yaklaşımlardan “ödeme gücü yaklaşımı” ile ilgili bir kavramdır. 5-Vergilemede Fayda (İstifade) İlkesi Bu ilkeye göre, her fert kamu hizmetlerinden faydalanma oranında vergi ödeyecektir. Burada vergi yükünün dağılımında piyasa kurallarının kullanılması söz konusudur. Böylece her yükümlünün gönüllü olarak kamusal faaliyetlere yapmak istediği katkı ile, ödeyeceği vergi aynı olacaktır

C- İDARİ VERGİLEME İLKELERİ İdari amaçlı vergileme ilkeleri, vergi yasalarında yükümlüye sağlanması gerekli kolaylıklar ve vergisinin tahsilini kolaylaştırıcı nitelikteki ilkelerden oluşmaktadır. 1-Vergilemede Belirlilik İlkesi "Kesinlik" adı da verilen bu ilkeye göre, her vatandaşın ödemek zorunda olduğu vergi; tutar, çeşit, ödeme zamanı, şekli, vb. bakımından keyfi değil kesin, açık ve belirli olmalıdır. 2-Vergilemede Tasarruf İlkesi Vergilemede tasarruf ilkesine göre, verginin devlete olan maliyeti mümkün olabildiğince düşük olmalıdır. 3-Vergilemede Kolaylık İlkesi Bu ilkeye göre, vergilemede ödeme zamanları, ödeme yeri, ödeme şekli ve ödenecek tutar kesin ve belirli olmalıdır. Ayrıca düzenlemeleri mükellefler tarafından kolayca anlaşılabilecek ve uygulanabilecek biçimde hazırlanmalıdır. Vergilerini ödemede maddi zorluklarla karşılaşan bazı mükelleflerin vergi borçlarının tecili, hatta bazı nedenlerden dolayı vergi borçlarını ödeyemeyecek duruma düşenlerin vergi borçlarının terkin edilmesi de bu ilke gereğidir. 4-Vergilemede Açıklık İlkesi Vergi yasaları açık bir dille ve herkesçe anlaşılabilecek bir şekilde düzenlenmelidir.

5- Vergilemede Kanunilik İlkesi Günümüzde, verginin hangi hallerde doğduğu, kimlerin vergi mükellefi olduğu, tahakkuk ve tahsili konuları Modern Sosyal Hukuk Devletinde, bir yandan devletin egemenliğine bağlı kişilerin ve öte yandan vergi dairelerinin, uyma zorunluluğunda bulundukları kanunlarla düzenlenmiştir. Vergi kanunla konulur ve alınır. 6- Vergilemede İstikrarlılık İlkesi Vergide istikrar ilkesi; vergi ile ilgili olarak vergilendirme tekniği konusunda yapılan düzenlemelerin sık sık değiştirilmemesini, düzenli olmasını ifade etmektedir. 7-Vergi Tedbirlerinin Tutarlılığı ve Sistematik Bütünlüğü İlkesi Vergi sistemlerindeki tutarsızlıklar, sistemin rasyonalitesini ve hakkaniyete uygun oluşunu tehlikeye düşürebilmektedir. Vergi sistematiği, bir verginin konulması sırasında vergi konusunda mevcut hükümlerin birbirleriyle uyum halinde bulunmasını, kanun maddeleri arasında çelişkilerin bulunmamasını ifade eder. 8-Vergi Tedbirlerinin Uygulanabilirliği İlkesi Bu ilkeye göre, vergi sistemi bir bütünlük içinde şekillendirilmeli, alınan vergi tedbirleri ve bunların amaçları normal bir vatandaşın anlayışına ve politik eğilimlerine, aynı zamanda verginin uygulanmasında tarh, tahsil ve kontrol görevini yapacak kurumların kapasitelerine uygun olmalıdır.

V-VERGİ KÜLTÜRÜ Vergi kültürü, kısaca “toplumu oluşturan bireylerin hür vicdanlarında vergi verme gereğini duymaları” şeklinde tanımlanmaktadır. Bireylerin bu kültür düzeyine ulaşabilmesi için öncelikle aileden başlayan, çeşitli okullarda devam eden görsel yazılı ve diğer iletişim araçlarıyla beraber dinsel kurumlarca da desteklenecek bir eğitim almaları gerekmektedir. Yapılan araştırmalar toplumların vergi algılama düzeylerinde farklı olduğunu, her toplumun kendine özgü bir vergi kültürü olduğunu ortaya koymaktadır. Irk, dil, din, tarih, iktisadi anlayış, mülkiyet anlayışı, coğrafİ özellikler gibi pek çok faktörün bileşiminden oluşan kültürün, vergi açısından da bir alt yapı oluşturduğu kabul edilmektedir.

Vergi kültürü kavramı ilk kez Schumpeter tarafından kullanılmış ve “herhangi bir sosyal kurum gibi alınan her vergi, kendisinin ekonomik ve psikolojik açıdan uygunluğunu ve geçerliliğini yansıtmaktadır ancak diğer sosyal kurumların aksine vergi ve vergi sistemi sonsuz yaşamaz” şeklinde tanımlanmıştır. Schumpeter ve izleyicilerinin vergi kültürü anlayışı, ulusal vergi sistemini bir sanat olarak ele alıp, bu sanatı icra eden vergi ekonomistleri, vergi bürokratları ve oyunun diğer aktörleri üzerinde odaklaşmaktadır. Vergi ve kültürü birlikte ele alan Alfons Pausch ve Pausch’un vergi kültür kavramının kaşifi olarak gördüğü Armin Spitaler ile bu kavram daha belirgin olarak ortaya çıkmaktadır. Spitaler’e göre ise vergi kültürü ekonomik, sosyal, kültürel, tarihsel, coğrafik, psikolojik bireysel ilkeler ve toplumların birbirinden farklılık arz eden öteki kültür unsurları tarafından etkilenmektedir Vergi kültürünün oluşmasında eğitimin rolü ile birlikte devletin uygulayacağı vergi politikalarının da etkisi çok önemlidir. Bu nedenle, devletin vergi politikalarını oluştururken ve uygularken verginin genel ve esas ilkelerine saygı göstermesi gerekmektedir. Buna göre;

1. Vergi adil olmalıdır: Vergi kişilerin ödeme gücüyle doğru orantılı olarak alınmalıdır. 2. Vergi yaygın olmalıdır: Vergi toplumun belirli bir kesimine yüklenmemeli ve vergi yükü toplumun her kesimine yaygınlaştırılmalıdır. 3. Vergi yasal olmalıdır: Verginin kanunla getirilmesi ve bireye yüklenmesi, vergi hukukunun en önemli ilkesidir. 4. Vergi normları kolay anlaşılır olmalıdır: Vergi, bireylerin kolayca anlayabileceği basit normlarla yüklenmeli veya kaldırılmalıdır. 5. Vergi düzenlemeleri istikrarlı olmalıdır: Vergiye uyum sağlamada çok önemli kurallardan birisi vergi düzenlemelerinin istikrarlı olmasıdır. 6. Gelir idaresi mükellefe yardımcı olmalı ve sevecen davranmalıdır: Bir ülkede vergi kültürünün yerleşmesinde belki de en önemli rolü gelir idaresi üstlenmektedir. Çünkü mükellef ile devlet arasındaki somut vergileme ilişkisi, gelir idaresi aracılığıyla sağlanmaktadır. 7. Devlet anlayışı değişmelidir: Vergi kültürünün gelişmesi için toplumda devlet anlayışı da değişmelidir. Topluma devlet kurumunun esasında vatandaşlar için var olduğu ve ütlenmiş olduğu hizmetlerin gerekliliği anlatılmalıdır.