CANLILAR DÜNYASINI GEZELİM ve TANIYALIM

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PROJEYİ HAZIRLAYAN Bahattin Karlankuş
Advertisements

CANLILAR DEYİNCE AKLA SADECE HAYVANLAR GELMEMELİDİR
CANLILAR DÜNYASINI GEZELİM,TANIYALIM
Canlı nedir?Cansız nedir?
Canlılar.
Çevremizdeki Canlılar Hayvanlar Bitkiler
HAYVANLAR ALEMİ İçerik : Huriye KORKMAZ Sınıf Öğretmeni.
CANLILARIN DÜNYASINI GEZELİM
KONU:HAYVANLARI SINIFLANDIRALIM Hayvanlar İkiye Ayrılır
BİTKİLERDE ÜREME.
HAYVANLARDA ÜREME İnsanlarda olduğu gibi hayvanlardada bir hayat döngüsü vardır. Hayvanlar,beslenme,çoğalma şekli ve yavru bakımı açılarından farklılık.
hazırlayanlar Ece ÇINAR 5-L 1572 Nisa Nur GÜNEŞ 5-L 1716
ÇİÇEKSİZ BİTKİLER
BİTKİLER.
Yard. Doç. Dr. Neşet DEMİRCİ
DERS ADI: HAYAT BİLGİSİ KONU ADI: ÇEVREMİZDEKİ CANLILAR HAZIRLAYANLAR:
CANLILAR 1.Bakteriler 2.protista 3. Mantarlar 4. Bitkiler 5. Hayvanlar.
CANLILAR DÜNYASINI GEZELİM, TANIYALIM.
CANLILARIN ORTAK ÖZELLİKLERİ Dersimiz.com
HAYVANLARIN SINIFLANDIRILMASI
HAYVANLARDA ÜREME, BÜYÜME VE GELİŞME
HAYVANLAR CANLIDIR İnsanlar, bitkiler ve hayvanlar dünyadaki canlı varlıklardır. Canlı varlıkların beslenme, hareket etme,solunum yapma, büyüme, çoğalma.
BENİ TANIMAK İSTER MİSİNİZ?
TC. MARMARA ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ SINIF ÖĞRETMENLİĞİ 186 İLKNUR BEKTAŞ 201 SELDA AKAY 3-C CANLILARIN ÇEŞİTLİLİĞİ.
HAYVANLARIN SINIFLANDIRILMASI
ATLIOĞLU İLKÖĞRETİM OKULU
ÇEVREMİZDEKİ VARLIKLAR
ÇEVREMİZDEKİ CANLILARI TANIYALIM
YAKIN ÇEVREMİZDEKİ ORGANİZMALAR
Çevremizdeki Canlılar
HAYVANLARIN SINIFLANDIRILMASI YAŞAM GRUBU ÜNİTE SUNUMU.
CANLILARIN DÜNYASINI GEZELİM, TANIYALIM
? Bu canlıları gruplandırmasında arkadaşımıza yardım eder misiniz?
CANLILARI TANIYALIM Hz:İSMAİL BAŞPINAR.
Canlıları tanıyalım.
HAZIRLAYANLAR SERKAN ÖZTÜRK KADİR HASKIRIŞ
Canlıların Dünyasını Gezelim Tanıyalım
HAYVANLAR.
CANLILAR DÜNYASINI GEZELİM TANIYALIM
Çevremizdeki Canlılar
CANLILAR DÜNYASINI GEZELİM, ÖĞRENELİM
KONULAR 1-BİTKİLER 2-HAYVANLAR 3-MANTARLAR 4-MİKROSKOBİK CANLILAR.
Hazırlayanlar Müge Çagman G. Pınar Sıdal
OMURGALI VE OMURGASIZ HAYVANLAR
HAYVANLAR ALEMİ.
OMURGALI HAYVANLARIN ÖZELLİKLERİ
Canlıların Dünyasını Gezelim ve Tanıyalım.
ÇEVREMİZDEKİ CANLILAR.
CANLILARIN ÇEŞİTLİLİĞİ
CANLILAR DÜNYASINI GEZELİM VE TANIYALIM
Canlılar Dünyasını Gezelim, Tanıyalım
4. Sınıf fen ve teknoloji dersi Canlıların dünyasını gezelim
ÜNİTE : 5 CANLILAR DÜNYASI. CANLILARI SINIFLANDIRALIM Çevremizde birçok canlı vardır. Dünyada ismini sayamayacağımız çok canlı vardır. Kedi Gül.
4-MİKROSKOBİK CANLILAR
DERS: FEN BİLİMLERİ ÜNİTE: 5 CANLILAR DÜNYASINI GEZELİM TANIYALIM.
BEN KİMİM ? Karada yaşarım Havucu Çokkkk Severim. Otçulum TAVŞAN.
Doğadaki canlıların,aralarındaki benzerliklerine göre gruplandırılmasına ………………. Denilir Doğadaki canlıların,aralarındaki benzerliklerine göre gruplandırılmasına.
X A. CANLILARI NEDEN SINIFLANDIRIYORUZ? Büyüme, gelişme, çoğalma (üreme), beslenme, solunum yapma, uyarılara tepki verme ve hareket etme gibi ortak özelliklere.
BİTKİLER.
CANLILARIN SINIFLANDIRILMASI
CANLILAR HAYVANLAR türüdür türüdür BİTKİLER e ayrılır e ayrılır
CANLILARIN SINIFLANDIRILMASI
Çevremizdeki Canlılar Hayvanlar Bitkiler
CANLILAR 1-Bitkiler;çiçekli bitkiler, çiçeksiz bitkiler. 2-Hayvanlar;omurgalı hayvanlar,omurgasız hayvanlar. 3-Mantarlar;şapkalı mantarlar,maya mantarları,kültür.
6.SINIF FEN BİLİMLERİ. KONU: BITKI VE HAYVANLARDA ÜREME BÜYÜME VE GELIŞME  Canlıların kendilerine benzer bireyler meydana getirmesine üreme ya da çoğalma.
6.SINIF FEN BİLİMLERİ. KONU: BITKI VE HAYVANLARDA ÜREME BÜYÜME VE GELIŞME  Canlıların kendilerine benzer bireyler meydana getirmesine üreme ya da çoğalma.
HAYVANLAR ALEMİNİ GEZELİM , GÖRELİM, ÖĞRENELİM..
Çevremizdeki Canlılar Hayvanlar Bitkiler
Canlılar.
Sunum transkripti:

CANLILAR DÜNYASINI GEZELİM ve TANIYALIM

A) CANLILARI TANIYALIM Fotoğraflardaki canlıları sınıflandırmanız istenseydi hangi özelliklerini dikkate alırdınız? Neden?

1. Çevremizdeki Varlıklar Çevremizdeki canlıları incelemeyi kolaylaştırmak için bilim insanları, varlıkların benzer ve farklı özelliklerine göre sınıflandırma yapmışlardır. Çevremizdeki varlıklar canlılar ve cansızlar olmak üzere sınıflandırılabilir

Çevrenizde gördüğünüz çiçekler, ağaçlar, bütün hayvanlar canlı varlıklar sınıfına girer. Bir bilim insanı olduğunuzu düşününüz. Bu durumda aşağıdaki fotoğraflarda yer alan canlı varlıkları nasıl sınıflandırırdınız?

Solunum, boşaltım, hareket etme, beslenme, büyüme ve üreme gibi özelliklere sahip olan varlıklara canlı denir. Bu özellikler canlıların ortak özellikleridir.

2. Bitkileri Sınıflandıralım Bitkiler kendi besinlerini kendileri üretirler. Diğer canlıların besin ve oksijen kaynağıdır. Suda ya da karada yaşayabilirler. 2’ye ayrılırlar:

Çiçeksiz Bitkiler: Çiçeği bulunmayan, az gelişmiş bitkilerdir. Karayosunları, su yosunları, eğrelti otu, at kuyruğu, ciğer otu ve kibrit otu çiçeksiz bitkilere örnektir.

Çiçekli Bitkiler: Çiçek, kök, gövde ve yaprak gibi kısımları bulunan gelişmiş bitkilerdir.

Kök: Toprak altında bulunan, bitkiyi toprağa bağlayan kısımdır. Bitkinin toprağa tutunmasını sağlar. Su ve suda çözünmüş maddeleri alır. Turp, havuç gibi bazı bitkilerin kökleri besinleri depolar.  

Gövde: Toprak üstünde bulunan, dal, yaprak ve çiçeği taşıyan kısımdır Bitkinin dik durmasını sağlar. Topraktan alınan su ve minerallerin yapraklara iletilmesini sağlar. Bazı bitkilerde sert ve kalın, bazı bitkilerde yumuşak ve incedir.  

Yaprak: Bitkinin yeşil renkli kısmıdır. Fotosentez ile besin üretilmesini sağlar. Solunum ve boşaltıma yardımcı olur.  

Çiçek: Bitkinin üreme organıdır Çiçek: Bitkinin üreme organıdır. Elma, armut, papatya, lale, domates, çam, kavak, elma, kayısı, zeytin vb. çiçekli bitkilerdir.

Taç yapraklar: Çiçeğin dikkat çeken renkli ve kokulu yapraklarıdır Taç yapraklar: Çiçeğin dikkat çeken renkli ve kokulu yapraklarıdır. Bu özellikleriyle böcekleri ve arıları kendilerine çeker. Çanak yaprak: Çiçeğin yeşil renkli kısmıdır. Tomurcuk halindeyken çiçeği korur. Yeşil renkli çanak yapraklar fotosentez de yapar. Erkek organ: Çiçek tozlarının (polen) üretildiği kısımdır. Sayıları dişi organdan fazladır. Dişi organ: Çiçeğin ortasında bulunan, yumurtanın bulunduğu kısımdır. Tohum burada oluşur. Etrafında erkek organ bulunur. Çiçek sapı: Çiçeğin gövdeye bağlandığı kısımdır.

3. Hayvanları Sınıflandıralım Vücudumuza şekil veren, dik durmasını sağlayan ve iç organlarımızı koruyan yapıya iskelet denir. Kemikten veya kıkırdaktan bir iskeleti olan hayvanlara omurgalı hayvanlar, iskeleti bulunmayan hayvanlara ise omurgasız hayvanlar denir.

Omurgasız Hayvanlar: Vücutlarında iskelet bulunmaz. Omurgalı canlılara göre daha basit canlılardır. Karada ve suda yaşayanları vardır. Midye, denizyıldızı ve yengeç suda, toprak solucanı, uğur böceği, kelebek, sinek, çekirge, örümcek, akrep ve karınca karada yaşayan omurgasız canlılardır. Altı grupta incelenirler:

Omurgalı hayvanlar: Omurgasızlara göre gelişmiş yapıya sahip olan omurgalılar beş gruba ayrılır.

Balıklar: Tatlı ya da tuzlu sularda yaşarlar. Solungaç solunumu yaparlar. Yüzgeç ve kuyrukları ile hareket ederler. Vücutları koruyucu pullarla kaplıdır. Yumurta ile çoğalırlar.

Kurbağalar: Göl ve nehir kenarlarında yaşarlar. Yaşamlarının bir kısmını suda bir kısmını kara da geçirirler. Bu nedenle iki yaşamlılar olarak bilinir. Suda yaşarken solungaç solunumu, karaya çıktıklarında akciğer ve deri solunumu yaparlar. Derileri nemli ve kaygandır. Yumurta ile çoğalırlar. Yumurtadan yeni çıkan yavrulara larva(iribaş) denir. Başkalaşım geçirirler.

Sürüngenler: Büyük bir çoğunluğu karada yaşayan sürüngenlerin suda yaşayanları da vardır. Akciğer solunumu yaparlar. Sürünerek hareket ederler. Vücutları sert kemik veya pullarla kaplıdır. Yumurta ile çoğalırlar. Kaplumbağa, timsah, kertenkele, yılan, su kaplumbağası vb. sürüngenlere örnektir.

Kuşlar: Yaşam alanları çok geniştir. Akciğer solunumu yaparlar. Kanatları sayesinde uçabilirler. Ancak deve kuşu, penguen, tavuk, hindi gibi kuşların uçmaları sınırlı şekildedir. Vücutları tüylerle kaplıdır. Yumurta ile çoğalırlar.

Memeliler: Çoğunluğu karada olmakla birlikte suda yaşayanları da vardır. Akciğer solunumu yaparlar. Omurgalı hayvanların en gelişmişleridir. Vücutları genellikle kıllarla kaplıdır. Doğurarak çoğalırlar ve yavrularını sütle beslerler. İnsan, deve, kedi, köpek, fare, zürafa, aslan, kaplan, yunus, fok, balina ve yarasa memeli hayvanlara örnektir.

4. Mantarları Tanıyalım Kendi besinlerini kendisi üretemeyen basit yapılı canlılardır. Nemli, ılık, az ışık alan yerler ile orman ve çayırlarda yaşarlar. 4 grupta incelenirler:

Küf mantarları: Canlı kalıntılarını çürüterek yaşarlar. Açıkta kalmış ekmek, peynir ve meyvelerin üzerinde çoğalabilir. Penisilin adı verilen antibiyotik 1928 yılında Alexander Fleming tarafından küf mantarından elde edilmiştir. Alexander Fleming ve iki arkadaşı, bu çalışma ile 1945 yılında Nobel Tıp Ödülü’nü kazanmıştır.

Parazit Mantarlar(Hastalık Yapıcı Mantarlar): Mantar hastalığına neden olurlar. İnsan, hayvan ve bitkilerin üzerinde yaşayabilirler. El ve ayak tırnaklarında şekil bozukluklarına, çocukların ağzında oluşan pamukçuk hastalığına ve saç kıran hastalığına parazit mantarlar neden olur.

Maya Mantarları: Çıplak gözle görülemezler. Hamurun mayalanması, yoğurt ve peynir yapılmasında maya mantarları rol alır.

Şapkalı Mantarlar: Vitamin ve protein bakımından zengin ve %90’ı su olan besin madde sidir. İhtiyaç duydukları besinleri başka canlılardan hazır olarak ya da topraktan alırlar. İnsanlar tarafından yenilebilen mantarlara kültür mantarları denir. Bazı şapkalı mantarlar zehirlidir. Bu nedenle kültür mantarları dışındakileri yemememiz gerekir.

5. Mikroskobik Canlılar Suda, havada, toprakta ve diğer canlıların vücudunda yaşayabilirler. Çıplak gözle görülemezler. Mikroskop adı verilen araçla görülürler. Mikroskop 17. yüzyılda Hollandalı Anton van Leeuwenhoek ve İngiliz Robert Hooke tarafından geliştirilmiştir.

Amip, öglena, paramesyum (terliksi hayvan), bakteri vb Amip, öglena, paramesyum (terliksi hayvan), bakteri vb. mikroskobik canlılara örnektir.

Yararlı Mikroorganizmalar: İnsanlar için faydalı olan mikroorganizmalardır. Sütten yoğurt ve peynir oluşumu, üzümden sirke yapılması yararlı mikroorganizmalar sayesinde gerçekleşir. Topraktaki atıkların çürümesini sağlayarak toprağın verimini artırırlar.

Zararlı Mikroorganizmalar: Çeşitli hastalıklara sebep olan mikroorganizmalardır. Verem, zatürre, kolera, tifo, dizanteri, tetanoz gibi hastalıkları mikroskobik canlılar yapar. Zararlı mikroorganizmalar besinlerde bozulmasına neden olur. Dişlerimizin çürümesine neden olurlar.

B) İNSAN ve ÇEVRE İLİŞKİSİ Sizce hangi çevre sorunları insan kaynaklıdır?

Çevre canlı ve cansız varlıkların bir arada etkileşim halinde olduğu ortamdır. İnsanların doğaya olumlu ve olumsuz etkileri vardır.

İnsanların Çevreye Olumsuz Etkileri: Hızlı nüfus artışıyla gelişen düzensiz yapılaşma ve orman alanlarının yok olması Sanayileşmenin artması nedeni ile oluşan hava kirliliği Tarımda kullanılan kimyasal ilaçların toprak ve su kirliliğine neden olması Gelişigüzel atılan çöplerin toprak ve su kirliliğine neden olması Orman tahribi ve orman yangınları

İnsanların kullandığı parfüm ve deodorantlar ile ev ve taşıtlarda kullanılan yakıtların havayı kirletmesi ve bunun sonucunda küresel ısınma oluşması Çevredeki bozulmalar nedeni ile bazı canlıların neslinin tükenme tehlikesi altına girmesi Çevre kirliliği nedeni ile kunduz, Anadolu leoparı, Akdeniz foku, kelaynak, orkide gibi canlıların nesli tükenme tehlikesi altındadır.

Çevre Kirliliğini Önlemek İçin Neler Yapılabilir: Yakın çevreden başlayacak olursak kâğıt israfını azaltarak ağaçların kesilmesi engellenmelidir. En yakınımızdaki sınıftan başlayarak yerlere çöp atılmamalı, görülen çöpler ise alınarak çöp kovasına atılmalıdır.

Güneş enerjisi, rüzgâr enerjisi gibi temiz enerji kaynakları kullanılmalıdır. Özel araç yerine toplu taşıma araçları kullanılmalıdır.

Fabrika bacalarına filtre takılmalıdır. Tarım ilaçları ve gübreler bilinçli kullanılmalıdır. Ormanlar korunmalı ve ağaç dikilmelidir.