Öykü ( Hikaye )
Öykü ( Hikaye ) Gerçekleşmiş ya da gerçekleşmesi mümkün olayların kişi, zaman ve mekâna bağlı olarak farklı bir kurguyla anlatılmasına "öykü (hikâye)" denir.
Öykü ( Hikaye ) Orta Çağda özellikle Hindistan’da Bin Bir Gece Masalları, sağlam bir hikâye geleneğinin varlığını bildirmiş;
Öykü ( Hikaye ) Rönesans’tan özellikle XIX. yüzyılda romantizm ve realizm akımlarının gelişmesiyle bağımsız bir tür hâline gelmiş,
Decamerone adlı hikâye kitabı bu türün başlangıcını oluşturmuştur. Öykü ( Hikaye ) İtalyan yazar Boccacio’nun Decamerone adlı hikâye kitabı bu türün başlangıcını oluşturmuştur.
Öykü ( Hikaye ) Türk edebiyatında destan döneminden başlayarak gelişen bir anlatma, hikâye etme geleneği vardır.
Öykü ( Hikaye ) Divan edebiyatında mesnevi, halk edebiyatında âşıklar tarafından kahvelerde ve köy odalarında söylenen halk hikâyeleri bu türün önemli örneklerini oluşturmuştur.
Öykü ( Hikaye ) Bu dönemde meddahlar tarafından el, yüz ve ses taklitleriyle anlatılan meddah hikâyeleri de hikâye türünün bir örneği olmuştur.
Öykü ( Hikaye ) Tanzimat Döneminde yapılan ilk tercümeler aracılığıyla Türk edebiyatı modern hikâyeyi tanımıştır.
1871’de yayımlanan Emin Nihat’ın Müsameretname'si ilk öykü denemesi; Öykü ( Hikaye ) 1871’de yayımlanan Emin Nihat’ın Müsameretname'si ilk öykü denemesi;
Ahmet Mithat Efendi’nin Letaif i Rivayat'ı ilk öykü; Öykü ( Hikaye ) Ahmet Mithat Efendi’nin Letaif i Rivayat'ı ilk öykü;
Samipaşazade'nin Küçük Şeyler'i ise Batılı anlamda ilk öykü olarak Öykü ( Hikaye ) Samipaşazade'nin Küçük Şeyler'i ise Batılı anlamda ilk öykü olarak kabul edilmiştir.
Halit Ziya Uşaklıgil, Mehmet Rauf, Öykü ( Hikaye ) Servet-i Fünun Döneminde hikâye iyice gelişmiştir. Bu dönem yazarları hikâyeyi romanın yanında bir uğraş olarak ele almışlardır. Halit Ziya Uşaklıgil, Mehmet Rauf,
Öykü ( Hikaye ) Millî Edebiyat Döneminde Halide Edip Adıvar, Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Reşat Nuri Güntekin hem roman hem hikâye yazmış;
Öykü ( Hikaye ) Ömer Seyfettin ve Memduh Şevket Esendal hikâyeyle uğraşmış ve hikâyenin yaygınlaşmasını sağlamışlardır.
Cumhuriyet Döneminde Türk hikâyeciliği en parlak dönemini yaşar. Öykü ( Hikaye ) Cumhuriyet Döneminde Türk hikâyeciliği en parlak dönemini yaşar.
Öykü ( Hikaye ) Edebiyatımızda kısa hikâyeyi başlı başına bir tür olarak önemseyen ilk yazar Ömer Seyfettin olmuş, Maupassant tarzı hikâyenin öncüsü olmuştur.
Öykü ( Hikaye ) Ömer Seyfettin ve Hikâyelerinde tasvir ve ruh çözümlemesinden çok olaya önem vermiş, hikâye ile toplumu düzeltmek istemiştir.
Öykü ( Hikaye ) Hikâyeye modern bir hava getiren hikâyeci Memduh Şevket Esendal ise günlük hayattan kesitler sunarak Çehov tarzı denen durum hikâyesinin öncüsü olmuş;
Öykü ( Hikaye ) Memduh Şevket Esendal hikâyelerinin temelinde insan sevgisini; köylünün, kenar mahalle insanının, küçük memurların gösterişsiz hayatlarını anlatmıştır.
ele almış, insan sevgisi- Öykü ( Hikaye ) Diğer bir durum/kesit yazarı olan Sait Faik Abasıyanık da hikâye- lerinde “küçük insanı" ele almış, insan sevgisi- ni dile getirmiştir.
Öykü ( Hikaye ) Sait Faik'i diğer yazarlardan ayıran özellik kendi kişiliğini hikâye kişileriyle birleştirip onlarla birlikte yaşamasıdır.
Öykü ( Hikaye ) Maupassant Tarzı Hikâye Aslolan "olay"dır.
Öykü ( Hikaye ) Maupassant Tarzı Hikâye Olay örgüsü kişi, zaman ve mekâna bağlıdır.
Öykü ( Hikaye ) Maupassant Tarzı Hikâye Olaylar serim, düğüm, çözüm bölümlerine uygun verilir.
Öykü ( Hikaye ) Maupassant Tarzı Hikâye Olay beklenmedik bir sonla biter.
Öykü ( Hikaye ) Çehov Tarzı Hikâye Hikâye olaya dayanmaz.
Öykü ( Hikaye ) Çehov Tarzı Hikâye Günlük hayattan bir kesit sunar.
Öykü ( Hikaye ) Çehov Tarzı Hikâye Hayatın doğallığı içindeki insanların davranışları yansıtılır.
Öykü ( Hikaye ) Çehov Tarzı Hikâye Serim, düğüm, çözüm bölümleri bulunmaz.
Öykü ( Hikaye ) Çehov Tarzı Hikâye Abartılmamış gerçekler anlatılır. Belli bir sonucu yoktur.
Öykü ( Hikaye ) Halk Hikayeleri Âşıklar tarafından anlatılır.
Öykü ( Hikaye ) Halk Hikayeleri Manzum - mensur karışıktır.
Öykü ( Hikaye ) Halk Hikayeleri Anonimdir.
Öykü ( Hikaye ) Halk Hikayeleri Aşk ve kahramanlık konuları işlenir.
Öykü ( Hikaye ) Halk Hikayeleri Olağanüstü özellikler vardır.
Öykü ( Hikaye ) Halk Hikayeleri Belirsiz bir yer ve zamanda geçer.
Öykü ( Hikaye ) Ben Merkezli Hikayeler Kişisel bunalım ve çıkmazlar anlatılır.
Öykü ( Hikaye ) Ben Merkezli Hikayeler Kahraman kendi ruh hâlini ve hayal dünyasını yansıtır.
Öykü ( Hikaye ) Ben Merkezli Hikayeler I. tekil kişiyle anlatılır.
Öykü ( Hikaye ) Ben Merkezli Hikayeler Her konuda yazılabilir.
Öykü ( Hikaye ) Ben Merkezli Hikayeler Birey, dış dünyayı olduğu değil kendi ruh durumuna göre olması gerektiği gibi algılar ve anlatır.
Öykü ( Hikaye )