HAVAYOLU PAZARLAMASI, YOLCU TALEBİNİN ÖNEMİ VE TALEP TAHMİNİ TUNCEL ÖZ
Çeşitli Pazarlama Kavramları Havayolu Pazarlaması Yolcu Talebini Belirleyen Faktörler Talep Tahmin Teknikleri
Pazarlama Tüketici ihtiyaçlarının belirlenmesi, bu ihtiyaçları gideren ürün veya hizmetlerin üretilmesi, bu hizmetlerin fiyatların ve dağıtım kanallarının tespiti ile satış arttırıcı çabalar ve satışla sonuçlanan bir işletme faaliyetidir.
Pazar Belirli bir ihtiyacı ve isteği paylaşan, o ihtiyacı ve isteği karşılamaya istekli olan ve değişimi gerçekleştirmeye yetkisi olan alıcılar topluluğudur.
Pazar Bölümlendirmesi ve Yararları Hizmetini sunacağı hedef pazarı belirleyerek, bu hedef pazara uygun bir pazarlama karması geliştirmektir. Pazar bölümünün ihtiyaç ve istekleri daha iyi saptanır. Şiddetli rekabetten kaçınılır. İşletme, kaynaklarını ve yeteneklerini seçtiği Pazar bölümüne uygun biçimde geliştirir.
Pazar Bölümlendirme Kriterleri Demografik Bölümlendirme Coğrafik Bölümlendirme Psikolojik Bölümlendirme Davranışsal Bölümlendirme
Pazar Bölümlendirilmesinde Yapılan Hatalar Genellikle yapılan ilk hata, işletmelerin pazarlarını çok fazla bölüme ayırmaya yönelmeleridir. İşletmenin pazarını uygun bir şekilde farklı bölümlere ayırmaması ve dolayısıyla farklı ihtiyaçları olan kişilerin bir bölüm içinde toplanmasıdır.
Havayolu Pazarlaması İşletmenin amaçlarını gerçekleştirmesi, müşteri istek ve ihtiyaçlarını karşılayarak müşteri memnuniyetini sağlamak için taşıyıcı tarafından müşteriye sunulan hizmet akışını yönlendiren geniş kapsamlı faaliyetleridir. Havayolu pazarlaması, bir hizmet pazarlamasıdır ve müşteri odaklıdır. Havayolu pazarlama faaliyetlerinin amacı, yolcuya ya da göndericiye doğru ürün ya da hizmeti, ihtiyaç duyulan doğru yerde, doğru fiyatta ve istenilen doğru zamanda vermektir.
Havayolu Pazarı Bölümlendirmesi Havayolu işletmelerinin pazarını, kargo ve yolcu pazarları olarak ikiye ayırmak mümkündür. Genel olarak havayolu yolcu pazarı, yolcunun seyahat amacına göre bölümlendirilir. Bu ayrımda Pazar; iş amaçlı, eğlence amaçlı ve kişisel amaçlı seyahat edenler Pazar bölümü diye ayrılır.
Uluslararası havayolu taşımacılığı pazarı 4 gruba ayrılmaktadır Uluslararası havayolu taşımacılığı pazarı 4 gruba ayrılmaktadır. Bunlar; şehir çifti pazarları, ülke çifti pazarları, bölgesel pazarlar ve dünyanın her yerindeki noktaları kapsayan küresel pazarlardır.
Havayolu Pazarlama Karması İşletmeler ürün temelli anlayıştan müşteri temelli anlayışa geçiş yaşamışlardır. Yani 4P olarak ifade edilen pazarlama karması 4C (customer value, cost to customer, convenience for buyer, customer communication) halini almıştır.
Talep ve Havayolu Talebi Talep, tüketicilerin alım güçleri dahilinde bir mal ya da hizmeti satın alma isteklerinin bütünüdür. Havayolu sektörü açısından ise talep; yolcuların belirli bir bileti, belirli bir fiyattan hizmet karşılığında satın alma istekleridir.
Yolcu Talebini Belirleyen Faktörler Fiyat Yolcunun Tercihleri Yolcuların Mali Durumları ve Gelir Seviyeleri Pazardaki Yolcu Sayısı Pazardaki Rakipler Yolcuların Beklentileri
Yolcu talebini etkileyen faktörlerle ilgili yapılan bir başka sınıflandırma ise; tüm pazarı etkileyen ve özel, belirli bir pazarı etkileyen faktörler sınıflandırmasıdır. Bu sınıflandırmaya göre yolcu talebini etkileyen faktörler şöyledir:
Tüm Pazarı Etkileyen Faktörler Yolcu net gelir seviyesi Uçuş ücret seviyeleri Hava taşımacılığı hızı Hava taşımacılığının rahatlığı ve uygunluğu Genel olarak ekonomik durum Nüfus hacmi ve büyüme oranı Tatillerin uzunluğu Seyahat davranışları, tutumları
Belli Bir Pazarı Etkileyen Faktörler Turistleri cezbetme seviyesi İklimsel, tarihsel ve dinsel tutumlar Karşılaştırmalı, rekabetçi fiyat düzeyleri Değişebilir fiyat dalgalanmaları Seyahat sınırlamaları Tarihi ve kültürel bağlılık Nüfus hareketliliği
Talep Esnekliği Hava taşımacılığında iki tür esneklikten söz edilebilir: Bunlardan ilki talebin fiyat esnekliğidir. Talebin fiyat esnekliği, bir malın fiyatındaki yüzde değişime karşılık talep edilen miktarda ortaya çıkan yüzde değişimdir. İkinci olarak talebin gelir esnekliği söz konusudur. Yolcuların gelirindeki yüzde değişikliğe karşılık yolcu sayısındaki yüzde değişiklik havayolları için gelir esnekliğidir.
Esnekliği Etkileyen Faktörler Rekabet Taşıma Mesafesi Yolcu Tipi Zaman
Talep Tahmin Teknikleri Büyüme Faktör Metodları Kategori Analizi Regresyon Analizi
Yolcu talep tahmininde yapılan bir başka sınıflandırmaya göre üç farklı teknik vardır: Nitel Yöntemler Zaman Serisi Analizleri Nedensellik Modelleri
Nitel Yöntemler Yönetim Öngörü ve Kararları Pazar Araştırmaları Delphi Tekniği
Zaman Serisi Analizleri Yıllık Ortalama Büyüme Tekniği Doğrusal Trend Analizi Hareketli Ortalama
Nedensellik Modelleri Regresyon Analizi Yerçekimi Modeli
Teşekkürler…