Eğitim Aracı Olarak Oryantiring Hazırlayan : Caner ODABAŞOĞLU
Orienteering Nedir? Koşarak hedef bulma sporudur. Hedefler, harita üzerinde verilen sıralama ile bulunmalıdır. En kısa sürede tamamlanması istenir.
Ne Gerekir? Hareket Muhakeme Yapabilmek 3. olarak harita gerekir. Harita olmadan orienteering olmaz.
Oryantiring Nedir?
Tarihi: İlk sportif yarış 1897’de İsveç’te IOF 1961 yılında kuruldu Bugün 61 ülke IOF üyesi
Orienteering Türleri Koşarak Bisiklet ile MTB-O Kayak ile SKI-O Özürlüler için PATİKA-O Sunumda orienteering ile koşarak yapılan orienteering kastedilmiştir. Koşarak yada yürüyerek yapılabilir.
MEB Eğitim Müfredatı içinde olması Hedef: MEB Eğitim Müfredatı içinde olması Kazanımlar: Çocuk ve genç yaştaki bireylerin günlük yaşamında düzenli egzersiz yapması Oryantiring sporunun yaygınlaşması Okulların “Yaşayarak Öğrenme” sistemini uygulaması
Müfredatın Gelişmesi Yenilenen Müfredatlarda; Hayat Bilgisi Fen Bilimleri Coğrafya Matematik Beden eğitimi Rehberlik ve danışmanlık Başlıkları için yaşayarak öğrenme imkanları.
Düzenli Egzersiz Eğlenceli Keşif Dolu Hedef odaklı Okul & kulüp takımı motivasyonu
Oryantiring’in Yaygınlaşması Yetişen nesiller Okul takımları Ailelerin seyir ve katılımı Bilinirliğin artması İdari ve maddi destek artışı Devlet politikası
Okulda Nasıl Uygulanabilir? Ders dışı etkinlik / kulüp çalışması Ders müfredatı içine yerleştirilmiş modüller Okul Takımı antrenmanları
Ders Dışı Oryantiring etkinlik kolu / kulübü İzcilik etkinlikleri altında izcilik “oryantiring” anlayışı 2004-2005 dönemlerinde Sportif Oryantiring’e çok yaklaşmıştır. Diğer etkinlikler: Matematik Doğa vb
Yaşayarak Öğrenme Örnek:1 Coğrafya
Yaşayarak Öğrenme Örnek:2 Matematik – analitik yaklaşım Oran orantı, Ölçek Analitik kavrama Geometrik yaklaşım
Yaşayarak Öğrenme Örnek:3 Matematik – sayılar, 4 işlem Sayı algılama Puan hesabına dayanan SKOR-O ile sürekli dört işlem Ayrıca: mesafe, zaman, ölçek hesaplamaları (ayrı örnekler için zaman yok)
Okul Takımı Haftalık antrenman Geziler Oryantiring teknikleri Fizik- kondüsyon Hafta sonu antrenmanları Geziler Okullar arası yarışlar Federasyon yarışları Özel etkinlikler
Oryantiring Faydalı Mıdır? Faydaları: Kavramsal Fiziksel Sosyal
Kavramsal Faydalar Sürekli olarak bireyin elindeki bilgileri yorumlamasını gerektirir Plan yap > uygula > kontrol et > uyarla > devam et Müfredatta işlenmese de ders konularının pekişmesi: coğrafya – matematik – fen bilimleri – beden eğitimi Çevre Koruma ve Doğa Bilinci
Fiziksel Faydaları Koşması için hedef ve ödül Dayanıklılık Monoton koşu yerine rota bulma: Sürekli ilgi Karışık antrenman Kendi sınırlarını kendi belirleyebilme Sağlıklı birey modeli, zararlı alışkanlıkları daha az
Sosyal Faydaları “Başarmak”, kendine güven Kendi sınırlarını tanımak, “güvenli zorlama” kavramı Hatalarını kabul etmek Yanlıştan ders alıp DOĞRUya odaklanmak Konsantrasyon becerisi PAYLAŞMAK REKABET ve YARDIMLAŞMA Paylaşmak: Hatalarını ve başarı sebeplerini dönünce ortaya koymak, arkadaşının paylaşımına karşılık vermek. Rekabet: parkurda herkes rakip; hile & yardımlaşma yok Yardımlaşma: parkura çıkmadan ve döndükten sonra dikkat edilecek noktalar, hatalar paylaşılır. Oryantiringde başarı için: rekabet, yardımlaşma ve paylaşmanın dengesi gerekir.
Okullarda Nasıl Başlanabilir? İlk etapta okul + oryantiring sporcusu işbirliği Okul içi & yakın parklarda etkinlik Bölgesel ve ulusal etkinliklerde özel yaş kategorileri 6-7 / 8-9 / 10-11 / 12-13 / 14-15 / 16-17 / 18-20 Bunu uygulamak isteyen öğrenmenler oryantiring öğrenmeli Turuncu seviyede başarılı olmalı
Hazırlayan : Caner ODABAŞOĞLU Kaynaklar: The Complete Oryantiring Manual, P.Palmer Orienteering in the National Curriculum, McNeil-Martland-Palmer Start Orienteering 1/2/3/4, McNeil-Renfew Orienteering, Skills & Techniques, C.McNeil What is Orienteering, Silva AB Exploring the Nature, Silva AB http://o-tr.geven.net https://www.orienteering.org http://www.britishorienteering.org.uk http://maceraakademisi.com Macera Akademisi İTÜ Vakfı, ALEV ve Enka Okulları uygulama raporları Hazırlayan : Caner ODABAŞOĞLU