Nesneye Dayalı Programlama

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Nesneye Yönelik Programlama
Advertisements

ALPER LAÇİN SERDAR TAŞAN
FIRAT ÜNİVERSİTESİ TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ
5 EKSENLİ ROBOT KOLUNUN YÖRÜNGE PLANLAMASI ve DENEYSEL UYGULAMA
NESNEYE YÖNELİK PROGRAMLAMA Nesneye Yönelik Yazılım Geliştirme Süreci Özlem AYDIN Trakya Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü.
ÇOKLU ORTAM UYGULAMALARINDA GÖRSELTASARIM.
Veri ve Veri Yapıları Genel olarak bilgisayarlar.
Nesneye Dayalı Programlama
Nesneye Dayalı Programlama
 Hepimiz çok iyi biliyoruz ki bilgasayarlar günümüzde yaşamamızın kaçınılmaz birer parçası haline gelmiştir.Akıllı cep telefonlarımızla ülkelerin beybini.
Problemi Çözme Adımları
Bilgi Teknolojisinin Temel Kavramları
MATEMATİKSEL PROGRAMLAMA
Ders Adı: Bilgisayar Donanımına Giriş
Bilgisayarım Simgesinin Kullanımı Dosyaların Yönetimi
Nesneye Dayalı Programlama
NESNEYE DAYALI MODELLEME VE TASARIM
PROGRAMLAMA DİLLERİNE GİRİŞ Ders 3: Döngüler
Nesneye Dayalı Programlama
NESNEYE YÖNELİK PROGRAMLAMANIN TEMEL İLKELERİ GENEL BİR BAKIŞ
PROGRAMLAMA DİLLERİNE GİRİŞ Ders 5: Fonksiyonlar
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci 4.Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar.
Temel tanımlar ve işleyiş
Görsel Programlama Dr. Muhammet Balcılar
FMEA Failure Mode and Effects Analysis-Hata Türü ve Etkileri Analizi
Nesneye Dayalı Programlama
Nesneye yönelİk analİz ve tasarima gİrİş
Bilişim Sistemleri Mühendisliği nedir? Neden ihtiyaç vardır?
Veri tabani nedir? Veritabanı basit olarak bilgi depolayan bir yazılımdır. Bir çok yazılım bilgi depolayabilir ama aradaki fark, veritabanın bu bilgiyi.
Temel Kavramlar, İşlemler, Operatörler
NESNEYE-YÖNELİK PROGRAMLAMA
COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİNE GİRİŞ Orhan Gündüz
İŞLETİM SİSTEMİ.
Nesneye Dayalı Programlama
NESNE TABANLI PROGRAMLAMA VISUAL BASİC 6.0. NESNELERİN TASARIMI Uygulama Tasarım Alanı Proje Gezgini Nesne Özellikleri Araç Kutusu Forumun Ekrandaki Konumu.
Programlama Dili nedir? Programlama Dili nedir?. Programlama Dili: Programcının bir bilgisayara ne yapmasını istedi ğ ini anlatmasının standartlaştırılmış.
Microsoft Office Access
DOĞRUSAL EŞİTSİZLİK SİSTEMLERİ
Bilgi Teknolojisinin Temel Kavramları
Şahin BAYZAN Kocaeli Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi
Az kullanılan ögeler menüden kaldırılabilir. Kısayollar yaratılabilir.
Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN
DOODLE(KARALAMA) İLLÜSTRASYON ÇALIŞMASI
Bilgisayar Mühendisliğine Giriş
Doç. Dr. Cemil Öz SAÜ Bilgisayar Mühendisliği Dr. Cemil Öz.
PROJENİN ADI “Doğrusal Konumlandırıcılar” için Profesyonel Kontrol Ara yüz Tasarımı ve İmalatı.
Bilgisayar Görmesi Ders4:GUI OLUSTURMA Yrd. Doç. Dr. Serap KAZAN.
Genel Kavramlar Bölüm - 1. YAZILIM Bilgisayara işlemler yaptırabilmek ve karar verdirtebilmek için yazılan kalıplara denir. Yazılım, genel olarak donanım.
PROGRAMLAMA MANTIĞI, ALGORİTMA PROBLEM ÇÖZME
Bölüm 2 C Dilinin Temelleri Genel Kavramlar Yazım ve Noktalama Kuralları C Kütüphaneleri C Dilindeki Sözcükler Değer Sabitleri Veri Tipleri Değişkenler.
Bilgisayar Mühendisliğindeki Yeri
ÇEVİK (Agile) SÜREÇLER Değişen gereksinimler, teknik riskler gibi önceden belirlenemeyen durumlara ve yazılım ürününü etkileyebilecek her tür değişikliğe.
Sistem Analizi ve Tasarımı
KİTAP: PROF.DR. BÜLENT KOBU
Nesne Yönelimli Yaklaşım
Optimizasyon Teknikleri
FONKSİYONLAR.
Problem Çözme Yaklaşımları
YAPISAL PROGRAMLAMA Hafta-6
Bilgisayar Bilimi Problem Çözme Süreci-2.
Problemi Çözme Adımları
ALGORİTMALAR VE PROGRAMLAMAYA GİRİŞ
Nesneye Dayalı Programlama 1
Yazılım Mühendisliği Temel Süreçler – PLANLAMA II
BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİNE GİRİŞ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bilgisayar Bilimi Problem Çözme Süreci-3.
İLERİ VERİ TABANI UYGULAMALARI
Sunum transkripti:

Nesneye Dayalı Programlama DERS 1 Harran Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Yrd.Doç.Dr.Nurettin Beşli

Harran Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Yrd.Doç.Dr.Nurettin Beşli Giriş Dersin Amacı: Nesneye Dayalı Programlama ( Object-Oriented Programming) yöntemlerini tanıtmak. Bu yöntemlerin iyi bir program yazmak için etkin bir biçimde nasıl kullanılacağını C++ ile göstermek. Neden C++: • Kaliteli program yazmaya yönelik özellikleri • Sahip olduğu program arşivleri • Bu konuda yazılmış yüzlerce kitap ve dergi • Yaygın kullanım Sistem Programları: İşletim sistemleri sürücü programları Ticari programlar: Bankacılık, sigorta uygulamaları Grafik programları Bilgisayar ağları üzerinde iletişim programları Harran Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Yrd.Doç.Dr.Nurettin Beşli

Harran Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Yrd.Doç.Dr.Nurettin Beşli Programlama nedir? İnsanlar günlük hayatta kullandıkları konuşma dilleri ile çeşitli kavramları birbirlerine anlatmaya çalışırlar. Benzer şekilde bilgisayar programcıları da çözülmesi gereken problemlerle ilgili kavram ve varlıkları, kullandıkları programlama dili ile bilgisayarda ifade etmeye çalışırlar. Programlama, yaşadığımız gerçek dünyadaki problemlere ilişkin çözümlerin bilgisayarda ifade edilmesidir. Bunu yapabilmek için, kodlamaya geçilmeden önce tasarım aşamasında, problemi oluşturan varlıkların bilgisayarda ifade edilebilecek şekilde modellerinin oluşturulması gerekmektedir. Harran Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Yrd.Doç.Dr.Nurettin Beşli

İşleve Dayalı (Procedural) Programlama Yöntemi Basic, Fortran, Pascal, C gibi programlama dillerinin desteklediği bu yöntemde öncelikle gerçeklenmek istenen sistemin yapması gereken iş belirlenir. Büyük boyutlu ve karmaşık işler, daha küçük ve basit işlevlere (fonksiyon) bölünerek gerçeklenirler. Harran Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Yrd.Doç.Dr.Nurettin Beşli

İşleve Dayalı Programlama Yönteminin Değerlendirmesi “Böl ve yönet” prensibine dayanır. Amaç büyük programları küçük parçalara bölerek yazılım geliştirme işini kolaylaştırmaktır. Ancak yazılımların karmaşıklıkları sadece boyutlarından kaynaklanmaz. Küçük problemler de karmaşık olabilir. Gerçek dünyadaki sistemler sadece fonksiyonlardan oluşmaz. Sistemin gerçeğe yakın bir modelini bilgisayarda oluşturmak zordur. Tasarım aşamasında verilerin göz ardı edilip fonksiyonlara ağırlık verilmesi hatalar nedeniyle verilerin bozulma olasılığını arttırır. Programcılar kendi veri tiplerini yaratamazlar Programı güncellemek gerektiğinde, yeni öğeler eklemek ve eski fonksiyonları yeni eklenen unsurlar için de kullanmak zordur. İşleve dayalı yöntemi de kullanarak kaliteli programlar yazmak mümkündür. Ancak nesneye dayalı yöntem kaliteli programların oluşturulması için programcılara daha çok olanak sağlamaktadır ve yukarıda açıklanan sakıncaları önleyecek mekanizmalara sahiptir. Harran Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Yrd.Doç.Dr.Nurettin Beşli

Nesneye Dayalı (Object-Oriented) Programlama Yöntemi Gerçek dünya nesnelerden oluşmaktadır. Çözülmek istenen problemi oluşturan nesneler, gerçek dünyadaki yapılarına benzer bir şekilde bilgisayarda modellenmelidir. Nesnelerin yapıları iki bölümden oluşmaktadır: 1. Nitelikler(özellikler ya da durum bilgileri), 2. Davranışlar(yetenekler) Tasarım yapılırken sistemin işlevi değil, sistemi oluşturan veriler esas alınır. Bu nedenle tasarım yapılırken sorulması gereken soru, “Bu sistem ne iş yapar?” değil, “Bu sistem hangi nesnelerden oluşur?” olmalıdır. Hangi unsurların nesne olarak modellenebilir: İnsan kaynakları ile ilgili bir programda; memur, işçi, müdür, genel müdür. Grafik programında; nokta, çizgi, çember, silindir. Matematiksel işlemler yapan programda; karmaşık sayılar, matris. Kullanıcı arayüzü programında; pencere, menü, çerçeve. Harran Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Yrd.Doç.Dr.Nurettin Beşli

Nesneye Dayalı (Object-Oriented) Programlama Yöntemi Nesne Örneği: Grafik Programındaki nokta -- Düzlemdeki bir noktanın özellikleri; x-y koordinatlarıdır. --Davranışları ise, noktanın düzlemde yer değiştirmesi, renginin değişmesi,ekranda görünmesi ve ekranda kaybolmasıdır. --Buna göre, örnek olarak düşünülen Nokta modeli şu bölümlerden oluşacaktır: x ve y koordinatları için iki adet tamsayı değişken: x , y --Noktanın koordinatlarını değiştirerek düzlemde yer değiştirmesini etmesini sağlayan fonksiyon: hareket --Noktanın ekranda görünmesini sağlayan bir fonksiyon: gorun --Noktanın ekrandan silinmesini sağlayan bir fonksiyon: kaybol --Model bir defa oluşturulduktan sonra, ana programda bu modelden bir çok nesne yaratılabilir. Nokta nokta1, nokta2, nokta3; : nokta1.hareket(50,30); nokta1.gorun(); Harran Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Yrd.Doç.Dr.Nurettin Beşli

Harran Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Yrd.Doç.Dr.Nurettin Beşli Bir Nesne Modeli: Nesneye Dayalı Bir Programın Yapısı: Harran Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Yrd.Doç.Dr.Nurettin Beşli

Yöntemin Değerlendirmesi: Gerçek dünya nesnelerden oluştuğundan bu yöntem ile sistemin daha gerçekçi bir modeli oluşturulabilir. Program daha anlaşılır olur. Nesne modellerinin içindeki veriler sadece üye fonksiyonların erişebileceği şekilde düzenlenebilirler. Veri saklama ( data hiding) adı verilen bu özellik sayesinde verilerin herhangi bir fonksiyon tarafından bozulması önlenir. Programcılar kendi veri tiplerini yaratabilirler. Bir nesne modeli oluşturduktan sonra bu modeli çeşitli şekillerde defalarca kullanmak mümkündür ( reusability). Programları güncellemek daha kolaydır. Nesneye dayalı yöntem takım çalışmaları için uygundur. Harran Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Yrd.Doç.Dr.Nurettin Beşli