Merkezi Eğilim (Yığılma) Ölçüleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Merkezi Eğilim ve Merkezi Dağılım Ölçüleri
Advertisements

EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -12-
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
Ölçmeyle İlgili Temel İstatistikler
Nicel / Nitel Verilerde Konum ve Değişim Ölçüleri
Diferansiyel Denklemler
ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ
İSTATİSTİK VE OLASILIK I
Tanımlayıcı İstatistikler
Excel’de istatistik fonksiyonları
Nicel / Nitel Verilerde Konum ve Değişim Ölçüleri
Tanımlayıcı İstatistikler
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Hafta 03: Verinin Numerik Analizi (Yrd.Doç.Dr. Levent AKSOY)
Tıp alanında kullanılan temel istatistiksel kavramlar
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Uygulama I. Cinsiyet: 1: Kadın 2: Erkek Grup: 0: Kontrol 1: Hasta.
İstatistikte Bazı Temel Kavramlar
EĞİTİMDE NOT VERME VE DEĞERLENDİRME
Değişkenlik Ölçüleri.
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Yaygınlık Ölçüleri Bir dağılımdaki değerlerin ortalamaya olan uzaklıkları farklılıklar gösterir. Bu farklılıkların derecesi dağılımın yaygınlığı kavramını.
4 X x X X X
Ölçme sonuçları üzerinde yapılan istatiksel işlemler
BİYOİSTATİSTİK KONUM VE YAYGINLIK ÖLÇÜLERİ: MERKEZ ÖLÇÜLER & ÇEYREK VE YÜZDELİKLER Prof.Dr.İ.Safa GÜRCAN.
TANIMLAYICI İSTATİSTİKLER
STANDART SAPMA.
 Merkezi eğilim ölçüleri: Ortalama Ortanca Mod  Ortalama: İki veya ikiden fazla sayının toplamının toplanan sayıların adedine bölünmesiyle elde edilen.
Merkezi Eğilim (Yer) Ölçüleri
VERİ İŞLEME VERİ İŞLEME-4.
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
DEĞİŞKENLİK ÖLÇÜLERİ.
Merkezi Eğilim Ölçüleri
Diferansiyel Denklemler
Betimleyici İstatistik – I
Merkezi Eğilim (Yer) Ölçüleri
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatiksel İşlemler
21 - ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
DEĞİŞKENLİK ÖLÇÜLERİ.
MADDE ANALİZİ YÜKSEL YEŞİLBAĞ.
Asimetri ve Basıklık Ölçüleri
Asimetri ve Basıklık Ölçüleri
Tanımlayıcı İstatistikler
Merkezi Eğilim (Yığılma) Ölçüleri
Tanımlayıcı Ölçütler Üzerinde durulan bir çalışmada amaç; elde edilen veri setini bir ya da birkaç ölçü ile özetlemektir. Kullanılan her ölçü dağılımın.
Konum ve Dağılım Ölçüleri BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
Istatistik.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
MATEMATİK ÖĞRENEBİLİR
TEMEL BETİMLEYİCİ İSTATİSTİKLER
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler
Merkezi Eğilim Ölçüleri
MERKEZİ EĞİLİM(YIĞILMA) ÖLÇÜLERİ
DEĞİŞİM ÖLÇÜLERİ.
Merkeze Yayılma Ölçüleri
DEĞİŞKENLİK ÖLÇÜLERİ.
B- Yaygınlık Ölçüleri Standart Sapma ve Varyans Değişim Katsayısı
DEĞİŞKENLİK ÖLÇÜLERİ.
Uygulama I.
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 8. SINIF
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler
ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
TEST İSTATİSTİKLERİ.
TARIM EKONOMİSİ İSTATİSTİĞİ
STANDART SAPMA.
Sunum transkripti:

Merkezi Eğilim (Yığılma) Ölçüleri Mod (tepe değer) Medyan (ortanca) Aritmetik Ortalama

Mod (tepe değer) Frekansı en büyük olan puana denir. En çok tekrar edilen ölçme sonucuna denir Örnek: 60,72,82,72,61,81,72 Mod: 72’dir.

Mod (tepe değer) Bütün puanların frekansı aynı ise, mod yoktur. Örnek: 6,6,6,4,4,4,7,7,7 Frekansları aynı olan iki değer ardarda gelmişse; bu iki değerin ortalaması alınır. Örnek: 3,5,5,7,7,7,8,8,8,9 7+8=15/2=7.5 Frekansları aynı olan iki değer ardarda gelmemişse; iki modlu (çok mod) dağılım olur. Örnek: 4,4,6,7,7,7,8,8,9,9,9,10 Burada mod: 7 ve 9 puanlarıdır.

Mod (tepe değer) Gruplandırılmış verilerde mod; en fazla frekansa sahip olan aralığın orta noktasıdır. Burada mod: 45 olur. Puan aralığı Frekans 32-34 4 35-37 3 38-40 7 41-43 6 44-46 8 47-49 2 50-52

Medyan (ortanca) Puanların sayısı çift ise: Büyüklük sırasına göre dizilmiş puanlar dizisinin tam ortasına düşen puandır. Puanların sayısı tek ise; Örnek: 95,88,73,67,59,46,35,26,23 Medyan: 59 Puanların sayısı çift ise: ‘inci değerin ortalaması alınır Örnek: 95,88,73,67,59,46,35,26,23,12 Medyan: 52.5

Medyan (ortanca) Medyanın Özellikleri: Bir dağılımı ortadan ikiye böler Dağılımdaki uç değerlerden etkilenmez. Bu nedenle mod ve aritmetik ortalamadan daha etkilidir Dağılıma eklenecek bir değerden etkilenir.

Aritmetik Ortalama Puan toplamlarının veri sayısına bölümüdür. Örnek: 95,88,73,67,59,46,35,26,23 Ortalama: 56.88

Aritmetik Ortalama Ağırlıklı ortalama: Puanların ortalamaya katkılarının farklı olması gereken durumlarda hesaplanan ortalamaya denir. Örnek: Ders Kredi Not Puanxkredi Planlama 4 75 300 Ölçme 3 68 204 Bilgisayar 72 216 Yabancı dil 2 80 160 Resim 1 88 Toplam 13 383 968

Dağılım (Değişim, Yayılma) Ölçüleri Yayılma Ölçüleri: Verilerin yığılma gösterdikleri noktadan ne kadar uzakta olduklarını, yani: merkeze yığılma ölçüsüne göre ne kadar dağıldıklarını belirler Ranj (dizi genişliği) Standart sapma Çeyrek sapma

Ranj (dizi genişliği) Bir veri grubunda en yüksek puan ile, en düşük puan arasındaki farktır. Puanların sıralanmış olması gerekmez Grubun homojen ya da heterojen bir dağılım gösterdiği hakkında bilgi verir Örnek: 78,89,56,36,48,92,59,60 Ranj: 92-36=56

Standart Sapma Bir veri grubunda verilerin aritmetik ortalamadan ne kadar uzaklaştığının ölçüsüdür. Puanların ortalamadan olan farklarının, kareleri toplamının ortalamasının, kareköküne eşittir. Örnek: 78,89,56,36,48,92,59,60 S=19.8

Varyans Standart sapmanın karesine varyans denir. Varyans ve standart sapma büyüdükçe; dağılım basıklaşır, puanlar arasındaki fark artar, puanlar arasındaki değişkenlik artar (ölçmenin bilen-bilmeyenleri iyi ayırabildiği)

Standart Sapma X ile ss arası büyürse; heterojen yapı oluşur ve grup başarısı düşer. X ile ss arası küçülürse; homojen yapı oluşur, grup başarısı artar. Ranj büyüdükçe, ss büyür. Ss büyüdükçe; testin güvenirliliği artar Ss büyüdükçe; ayırt edicilik artar

Bağıl Değişkenlik Katsayısı (V) Formül: Yorum: 26 ve üstü: heterojen, basık dağılım. 20-25 arası: Normal, simetrik dağılım. 19 ve aşağısı: Homojen, sivri dağılım

Çarpıklık (mod, medyan ve ortalama arasındaki ilişki) Bu ilişki sonucunda üç tür dağılım ortaya çıkar: Sağa çarpık, Sola çarpık, Normal dağılım.

Çarpıklık (mod, medyan ve ortalama arasındaki ilişki) Sola Çarpık dağılım (Negatif kayışlı) Frekans Yorum: Öğrencilerin çoğunluğu ortalamanın üstündedir, Grubun başarısı yüksektir, Test kolaydır, Öğretim yeterlidir, öğrenme olmuştur X < Med < Mod Puan

Çarpıklık (mod, medyan ve ortalama arasındaki ilişki) Sağa Çarpık dağılım (Pozitif kayışlı) Frekans Yorum: Öğrencilerin büyük bir kısmı ortalamanın altında toplanmıştır, Grubun başarısı düşüktür, Test zordur, Öğretim yetersizdir, öğrenme olmamıştır. Mod < Med < X Puan

Çarpıklık (mod, medyan ve ortalama arasındaki ilişki) Normal dağılım (Simetrik) Yorum: Öğrencilerin yarısı ortalamanın üstünde, yarısı da altında kalır, Grubun başarısı normaldir, Test orta güçlüktedir. Frekans Mod=Med=X Puan