ETKİLİ İLETİŞİM Volkan Yönten Uzman Psikolojik Danışman

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İLETİŞİM BECERİLERİ ve DANIŞMANLIK.
Advertisements

İLETİŞİM ve DOĞRU ANLAŞILMA
ÇOCUKLA İLETİŞİM.
İLETİŞİM.
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
İletişim Nedir? Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
DİNLEME KONUŞMA VE ELEŞTRİ ADABI
REHBERLİK SERVİSİ SUNAR
ÇOCUKLA İLETİŞİMDE KULLANILAN DİL.
SORUN ÇÖZME ve DİNLEME BECERİLERİ.
İLETİŞİMİ ENGELLEYEN FAKTÖRLER KİŞİLERARASI İLETİŞİM BECERİLERİ
İLETİŞİM.
İLETİŞİM MODELLERİ.
İLETİŞİM & HASTA MEMNUNİYETİ
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
BECERİLERİ SEMİNERİNE
SINIF YÖNETİMİ “ÇOCUK EĞİTİMİ Mİ ANNE-BABA EĞİTİMİ Mİ?”
Onları sevdiğinizi ve onların iyiliğini kendi iyiliğiniz kadar önemli olduğuna ilişkin açık bir mesaj verebilirsiniz.
Ailelere Ergen Gelişimi Hakkında Dipnotlar
İŞ HAYATINDA ETKİLİ İLETİŞİM TEKNİKLERİ
4.ÜNİTE C.ETKİLİ İLETİŞİM.
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU
Sözlükte "iletişim" ne demek?
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
REHBERLİK SERVİSİ SUNAR.
Etkili İletişim Teknikleri: İletişim Becerileri ve Yapılan Hatalar
ETKİLİ ÖĞRETMENLİK NEDİR
DUYMAK MI, DİNLEMEK Mİ?.
Psk.Danışman/ Rehber Öğretmen: AYÇA USLUER
Psikolojik Danışman ve Rehb.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
ŞSG Y.B.O Rehberlik Servisi
ETKİLİ İLETİŞİM SEMİNERİ NECATİBEY İ.Ö.O REHBERLİK SERVİSİ
ETKİLİ ANNE-BABA-ÇOCUK İLETİŞİMİ
Aile İçi İletişim.
İLETİŞİM BECERİLERİ KARATAY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
AİLE TUTUMLARI.
ETKİLİ İLETİŞİM.
İLETİŞİM BECERİLERİ.
ÇOCUKLA İLETİŞİM Rehber Öğretmen Funda ALKIN.
AMACIMIZ… Bu Çalışmamızın Amacı; “Meğer ben yanlış anlamışım”,
MİDYAT ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
Sosyal Bilgiler İletişim
HAZIRLAYAN : EGE KÖMÜRCÜOĞLU SINIFI : 7-C NUMARASI : 333 İLETİŞİM.
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
2. OTURUM İLETİŞİM KURMAK.
İLETİŞİM VE EMPATİ.
Didim Akbük Sağlık Eğitim Merkezi
DİNLEME BECERİLERİ YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI
ETKİLİ İLETİŞİM SEMİNERİ
ANNE-BABA-ÇOCUK İLETİŞİMİ
BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ VELİ UYUM PROGRAMI BURSA 2015.
Telefon ç alar. Y ö netici, “ Bir saat i ç inde odama gelin, manzaraya bakacağız. ” der. Kapı a ç ıktır. Işıklar yanmaktadır. Y ö netici “ Manzara karanlık.
Sağlıklı İletişimin Vazgeçilmez Öğeleri
HOŞ GELDİNİZ En mühim en esaslı nokta eğitim meselesidir. Eğitimdir ki bir milleti ya hür, müstakil, şanlı yüksek bir cemiyet hâlinde yaşatır, ya da bir.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
Dr. Tuncay Ergene Eğitim Fakültesi Hacettepe Üniversitesi
İLETİŞİM.
ILETISIM BECERILERININ GELISIMI Banu Hueck. ÖGRETMEN-ÖGRENCI ILISKISI Ögretme bir kisi tarafindan gerceklestirilirken ögrenme bir baskasinda olusur Bu.
ETKİLİ İLETİŞİM SEMİNERİ
İLETİŞİM NEDİR?. İLETİŞİM NEDİR? İLETİŞİM: Duygu,düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır. Bu sürecin amacı.
İLETİŞİM VE İNSAN İLİŞKİLERİNDEKİ ROLÜ
İLETİŞİM ANA-BABA TUTUMLARI
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU
İLETİŞİM İLETİŞİM NEDİR İletişim, gönderici ve alıcı konumundaki iki insan ya da insan grubu arasında gerçekleşen duygu, düşünce, davranış ve bilgi alışverişidir.
AİLE İÇİ İLETİŞİM AYŞE NEZAHAT KURUKAHVECİ İLKOKULU REHBERLİK SERVİSİ.
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
F.NURSEN YILMAZ ANNE-BABA OLMAK REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİ SUNAR.....
F.NURSEN YILMAZ ANNE-BABA OLMAK REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİ SUNAR.....
Sunum transkripti:

ETKİLİ İLETİŞİM Volkan Yönten Uzman Psikolojik Danışman Başkent Üniversitesi Psikolojik Danışma ve Rehberlik Merkezi

İLETİŞİM Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasına İLETİŞİM denir. Amaç “ANLATMAK“ ve “ANLAŞILMAK” tır.

Kişilerarası İletişim Sözlü Sözsüz Yüz ve Beden Mekan kullanımı Bedensel Temas Araçlar Sözsüz iletişimin özellikleri: Mesajın “ne” olduğu değil “nasıl söylendiği” önemlidir. Ortak dil (trafik ışıkları, levhalar vb.)

KENDİNİ İFADE ETMEK Kişinin kendini değerlendirmesi ve kendini karşısındakine doğru anlatmak için ÇABA KENDİNİ TANIMA DUYGU DÜŞÜNCE

KENDİNİ TANIMA PENCERESİ KENDİMİZCE BİLİNEN BİLİNMEYEN BİLİNEN BAŞKALARINCA BİLİNMEYEN AÇIK KÖR GİZLİ KAPALI

KENDİNİ TANIMA PENCERESİ KENDİMİZCE BİLİNEN BİLİNMEYEN AÇIK KÖR GİZLİ KAP. BAŞKALARINCA BİLİNEN BAŞKALARINCA BİLİNMEYEN

KENDİNİ TANIMA PENCERESİ KENDİMİZCE BİLİNEN BİLİNMEYEN AÇIK KÖR GİZLİ KAPALI BAŞKALARINCA BİLİNEN BAŞKALARINCA BİLİNMEYEN

PEKİ AÇIK ALANIMIZIN GENİŞ OLMASI NE DEMEK ? DUYGU VE DÜŞÜNCELERİMİZİ PAYLAŞMAKTIR. PEKİ KENDİ DUYGU VE DÜŞÜNCELERİMİZİ DOĞRU ALGILIYOR MUYUZ?

DUYGU VE DÜŞÜNCE “Ahmet Ayşe’ yi kızdırdı.” “Beni çok fena korkuttun.” “Beni üzmekten çok zevk alıyorsun, değil mi?” “Bak gene kafamı bozuyorsun.” “Sinirlendirme beni.” DUYGUNUN NEDENİ NE?

DUYGU-DÜŞÜNCE-DAVRANIŞ ARASINDAKİ BAĞLANTI

ÖRNEK DURUM DÜŞÜNCE DUYGU DAVRANIŞ Sınavdayım Hata yapmamalıyım kaygı Soruları doğru Eğer düşük not alırsam sıkıntı dürüst okumadan bu sonum olur. umutsuzluk cevaplamaya çalışmak Asla düzeltemem

ÖRNEK DURUM DÜŞÜNCE DUYGU DAVRANIŞ Sınavdayım Şu anda kaygılıyım, rahatlama Soruları daha dikkatli bu yüzden böyle düşünüyorum okuyup, cevaplamaya Kaygı benim doğal bir duygum. çalışmak. Yaptığım şeyi önemsediğimi gösterir. Hata yapmam hiçbir şey yapamayacağım anlamına gelmez

Etkili bir iletişim için: “Sen zaten hep böyle davranıyorsun. Ne laf anlamaz adamsın!” “Yapmamalısın.” ”Konuşma artık.” “Bunu hep yapıyorsun.” “İstediğimi yapmazsan….” SEN DİLİ BEN DİLİ "Haber vermeden eve zamanında gelmediğin zaman uyuyamıyorum, (BEN) kaygılanıyorum" “Salon çok dağınık olduğunda toplamak için nereden başlayacağımı bilemiyorum. Bu da beni telaşlandırıyor.” “Radyonun sesinin çok açık olması nedeni ile babanla konuşamıyorum. Bu da beni sinirlendiriyor.” “Yorgun olduğum için canım oyun oynamak istemiyor.” “Akşam yemeğini zamanında yetiştiremeyeceğimden endişeleniyorum.” “Tertemiz mutfağımın kirlendiğini görünce üzülüyorum.”

BEN DİLİ Özellikle, olumsuz duyguların yaşandığı durumlarda, Olumsuz duygunun yaşandığı kişiye önce davranış ya da durumu tanımladıktan sonra, Bu davranış ya da durumdan nasıl etkilenildiğini belirterek, Ne hissedildiğinin söylenmesine dayalıdır.

BEN DİLİNİN YARARLARI Kişiler savunmaya geçmezler. Bu dilin, bireyin kendisinin etkilenişini ifade etmesi nedeni ile karşıdakini suçlu hissettirmez. Dili kullanan kişinin neden o duyguyu yaşadığı anlaşıldığı için iletişim sağlıklı olur. Ben mesajı alan kişi başkalarını düşünmeyi de öğrenir. Yakınlığı arttırıcıdır. Anlaşmazlıkları azaltır. Konuşan kişiyi duygularını biriktirmediği, etkili olarak dile getirdiği için rahatlatır.

SEN DİLİ Kişiyi suçlayıcıdır. Davranıştan çok kişiliğe yöneliktir. Yeniden konuşma isteğini engelleyicidir. Kişi kendini suçlanmış ve anlaşılmamış hisseder. Neye kızıldığının anlaşılmamasına neden olur. Kişiyi gücendirir, kırar. Kişinin direnmesine neden olur.

EMPATİ Bir kişinin kendisini karşısındaki kişinin yerine koyarak olaylara onun bakış açısıyla bakması, o kişinin duygularını ve düşüncelerini doğru olarak anlaması, hissetmesi ve bu durumu ona iletmesi sürecidir (Rogers, 1975).

EMPATİ BECERİSİ İÇİN; Kendini tanıma Duyguları tanıma Etkili dinleme

ÖRNEKLER Bir ev hanımı şunları söylüyor: “Yemek, çamaşır, temizlik, dikiş, alış veriş, çocuklar… Bütün gün tek başıma koşturuyorum; yine de yetişemiyorum. Kendime ayıracak beş dakikam yok. Kendimi mutfakla banyo arasına hapsolmuş hissediyorum.”

  Bir yardımcı tut.” “Kocan yardım etmiyor mu?”   Bir yardımcı tut.” “Kocan yardım etmiyor mu?” “Bir günlük plan yap; o planda kendine boş vakit ayır.” “Bulaşık makinesi al, otomatik çamaşır makinesi al.” “Ev işleri bir kadının görevidir; bunlardan özellikle çocuklardan sıkılmamak gerekir.” “Yerinde olsam ben de sıkılırdım.” “Ev işleri seni iyice bunaltmış.” “Bunca iş karşısında kendini çaresiz ve yalnız hissediyorsun.” “Bu kadar işi tek başına yapmak zorunda kalman, seni öfkelendiriyor.”

İLETİŞİMİN 12 ENGELİ Kişinin Sorununa Bir yada Birkaç Çözüm Önermek 1.Emir vermek yönlendirmek: “Yakınmayı bırak da işini bitir.” 2.Uyarmak, gözdağı vermek: “Bugün bu işi bitirmek istiyorsan biraz kıpırdan.” 3.Ahlak dersi vermek: “İşini zamanında bitirmelisin.” 4.Öğüt vermek, çözüm ve öneri getirmek: “Yapacağın şey zamanını iyi planlamak. Ondan sonra tüm bu işleri yapabilirsin.” 5.Öğretmek, nutuk çekmek: “Tüm bu işleri tamamlamak için 10 gününün kaldığını hatırlasan iyi olur.” Kişiyi Yargılamak, Değerlendirmek, Bastırmak 6.Yargılamak, eleştirmek, suçlamak: “İşi ağırdan alıyorsun ya da tembelsin.” 7.Ad takmak, alay etmek: “Çocuk gibi davranıyorsun.” 8.Yorumlamak, analiz etmek: “Sen apaçık işten kaçıyorsun.”

İLETİŞİMİN 12 ENGELİ (devam) Kişinin Kendisini İyi Hissetmesini Sağlamak, Hatta Sorunu Yadsımak 9.Övmek, aynı düşüncede olmak, olumlu değerlendirmeler yapmak: “Sen beceriklisin, eminim bu işleri bitirmenin bir yolunu bulursun.” 10.Güven vermek, desteklemek, avutmak, duyguları paylaşmak: “Böyle hisseden tek sen değilsin. İşin içine girdiğinde o kadar da zor olmadığını göreceksin.” Sorunu Anlamak ve Bulacakları Çözümü Önermek için Soru Sormak 11.Soru sormak, sınamak, sorguya çekmek, çapraz sorgulamak: “İşin çok mu zor? Yardım istemek için neden bu kadar bekledin?” Kişiyle İlgilenmemek ya da Onu Başka Yöne Çekmek 12.Sözünden dönmek, oyalamak, alay etmek, şakaya boğmak, konuyu saptırmak: “Boşver bunları, şimdi zamanı değil. Galiba yatağından ters kalkmışsın.” (Gordon, Thomas).

ÖRNEK 1 Kişi A: “Sorunların ardı arkası kesilmiyor. Her gün yeni bir şey; birini hallediyorsun, bir başka sorun çıkıyor. Bıktım vallahi...” Kişi B: 1. “Seni hiç böyle görmemiştim. Şaşırttın beni.” (Gelen ileti karşısında, anlamaya geçmeden, aceleci ve de pek yararı olmayan, şaşırma duygusu) 2. “Ama yaşam bu. Sorumluluklarını yerine getirmelisin.” (Ahlak dersi veriliyor) 3. “Nasıl yani? Pek anlamadım.” (Anlaşılmamışlık duygusu) 4. “Sorunlar üst üste geldiğinde, bazen insan çok bunalıyor, canı sıkılıyor, değil mi?” (karşıdaki kişinin o anki duygusu ön plana çıkıyor- sıkılma ve bunalma )

ÖRNEK 2 Kişi A: “Öylesine bir koşuşturma içindeyim ki...senin işini ne zaman bitireceğimi dahi bilmiyorum.” Kişi B: 1. “Ne demek bilmiyorum? Senin görevin bu.” (Ahlak dersi) 2. “Bak sana bir kitap önereyim. Çok güzel zaman planlaması öğretiyor.” (Öğüt) 3. “Evet başın çok sıkışık, ama gerçek şu: sen benim işimi bitirmelisin ki, ben de diğer işlerimi ona göre ayarlayabileyim.” (Mantık yürütme) 4. “Anlaşılan bugünlerde oldukça meşgulsün ve zamanın her şeye yetmiyor” (Duyguyu yansıtma)

İŞİTMEK ve DİNLEMEK Dinleme Türleri Görünüşte Dinleme Seçerek Dinleme Saplanmış Dinleme Savunucu Dinleme Tuzak Kurarak Dinleme Yüzeysel Dinleme Aktif Dinleme

AKTİF DİNLEME Koşulları şunlardır: Sessizlik. Anlatılmak istenenin ne olduğunu anlamaya çalışmak. Anlatılanın altında yatan duyguyu anlamaya çalışmak. Koşulsuz kabulle dinlemek. Dürüst olarak dinlemek.

İYİ BİR DİNLEME İÇİN : Rahatsız edilmeden konuşabileceğiniz bir yer seçin. Konuşmak isteyen kişiye ilgi gösterin. Sözünü bitirene kadar dinleyin Dikkatinizi belli edin; başınızla onaylayın, gülümseyin, göz teması kurun. Tepki ve davranışlarınızla desteğinizi belli edin. Anlayışınızı kontrol etmek için geri iletim alın. Karşınızdakinin bulunduğu durumu anlamaya çalışın. Kişisel görüşlerinizin dinlemenizi etkilemesine izin vermeyin.

GERİ İLETİM Bir kimseyle konuşurken, karşıdakinin demek istediğiyle, anlaşılanın aynı olup olmadığını denetlemeye geri iletim adı verilir.

SORUNA SAHİP OLMA “SORUN KİMİN SORUNU?”

AKTİF DİNLEYİN. SORUN SİZİN SORUNUNUZ İSE, SORUN KARŞINIZDAKİNİN İSE, “BEN DİLİ” KULLANIN. SORUN KARŞINIZDAKİNİN İSE, AKTİF DİNLEYİN.

İNSAN KARŞISINDAKİNDEN NELER BEKLER??? Karşınızdakinin Yansıttığı Kişiliği Kabul Edin. Karşınızdakine Seçim Hakkı Tanıyın. Karşınızdakini Asla Utandırmayın. Karşınızdaki Kişiler Övgü ve Onay Beklerler. Karşınızdakine Size Yardım Etme Fırsatı Verin. Karşınızdakini İyi Dinleyin. Giyiminize ve Dış Görümünüze Özen Gösterin.

TEŞEKKÜRLER