ETKİLİ VE DOĞRU İLETİŞİM

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRENCİ VE YAŞAM KOÇLUĞU PROGRAMI
Advertisements

İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetleri.
ZOR İNSANLARLA BAŞA ÇIKMA
Bankacılık Etik İlkeleri
Satışta İletişimin Rolü
T.C SAĞLIK BAKANLIĞI ÇAYELİ DEVLET HASTANESİ HASTA HAKLARI BİRİMİ
İLETİŞİM TEKNİKLERİ.
Özel Güvenlik Görevlisi ve Hasta İlişkisini Düzenleyen Temel Kurallar
Halkla İlişkiler ve Empatik İletişim
ERGANİ DEVLET HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ
Halkla İlişkiler Sıtkı ASLANHAN.
İLETİŞİM ve DOĞRU ANLAŞILMA
DİNLEME KONUŞMA VE ELEŞTRİ ADABI
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
HASTA VE YAKINLARI İLE İLETİŞİM
İ.Ü.İstanbul Tıp Fakültesi Psikiyatri Anabilim Dalı
DİNLEME VE ÖĞRENME BECERİLERİ
Copyright © 2010, 2007, 2004 Pearson Education, Inc UNİTE 5 Dinleme ve Cevap verme 1.
İLETİŞİM BECERİLERİ fEyZA eRKAN.
İLETİŞİM.
DİNLEME.
İLETİŞİM & HASTA MEMNUNİYETİ
Hasta Memnuniyeti-İletişim
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -2-
İLETİŞİM   İletişim, dil kullanarak ya da kullanmaksızın insanlar arasındaki duygu, düşünce ve yaşantıların ifade edilme yöntemidir.
İletişim Sanatı 1.
Sözlükte "iletişim" ne demek?
İLETİŞİM ENGELLERİ.
ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ Hazırlayan: Psk. Sezgi Gümüş
Etkili İletişim Teknikleri: İletişim Becerileri ve Yapılan Hatalar
İletişim ve Empati.
DUYMAK MI, DİNLEMEK Mİ?.
DİNLEME TÜRLERİ VE ETKİN DİNLEME
Empati – Sempati Empatik Dinleme MDBS 116 KİŞLERARASI İLETİŞİM
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
ETKİLİ İLETİŞİM.
İLETİŞİM BECERİLERİ.
AMACIMIZ… Bu Çalışmamızın Amacı; “Meğer ben yanlış anlamışım”,
Hekim-Hasta İletişimi
HİZMETTEKİ GÖREV VE İLKELERİMİZ KENDİMİZİ SORGULAMA VE TANIMLAMA BOŞ GEREKSİZ BİLGİ KİRLİLİĞİ, GÖRÜNÜM KİRLİLİĞİ, ZAMAN KAYIBI, İSRAFINI ÖNLEME. DÜZENLİ,
HASTA HAKLARI ;.
Sosyal Bilgiler İletişim
İLETİŞİM VE EMPATİ.
DİNLEME.
İÇERİK Hastalarla sağlık çalışanını karşı karşıya getiren nedenler
HASTA YARARINA İLETİŞİMİ GELİŞTİREN VE
Didim Akbük Sağlık Eğitim Merkezi
DİNLEME BECERİLERİ YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
HASTA-SAĞLIK ÇALIŞANI İLETİŞİMİ
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
SAĞLIK KURUMLARINDA HASTA İLE SAĞLIK PERSONELİ ARASINDAKİ İLETİŞİM
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ Dr. Mustafa Aydın BAŞAR.
YETİŞKİN EĞİTİMİ VE İLETİŞİM BECERİLERİ
Sağlıklı İletişimin Vazgeçilmez Öğeleri
Kişisel Rehberlik.
En uzak mesafe ne Afrika’dır
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
İLETİŞİM ENGELLERİ.
ADAY ÖĞRETMENİN Öğretme-Öğrenme Süreci (ders verme)
İLETİŞİM VE İNSAN İLİŞKİLERİNDEKİ ROLÜ
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
Prof. Dr. Yasemin ışıktaç
Gökçe Erinç Büyükşengür
Bir Öneri… 5E Modeli 1. Girme 2. Keşfetme 3. Açıklama 4. Derinleştirme
İLETİŞİMİN TEMEL BECERİLERİ
Gaziantep/ Nizip Cumhuriyet İlkokulu
Bölüm 5 İLETİŞİM VE EĞİTİM
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ.
İletişim nedir Temel İletişim. Bir aklın, başka bir aklı etkileme sanatıdır. İletişim.
Sunum transkripti:

ETKİLİ VE DOĞRU İLETİŞİM Uz.Hem.Aysel DOĞAN Eğitim Birim Sorumlusu

İLETİŞİM SELAMLAMA İLE BAŞLAR İnsan ilişkileri selamlaşma ile başlar Hatır sorma ile devam eder Sağlık çalışanları için hatır sorma “geçmiş olsun, acil şifalar dileriz vb” şeklinde olabilir. Sonra hasta veya yakınına nasıl yardımcı olabileceğiniz konusuna girilmelidir.

İLETİŞİM TANIMI İletişim; Duygu, düşünce, haber veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla, başka kişilere veya merkezlere iletilmesi, aktarılması haberleşme; komünikasyondur. İletişim; bazen duymak, bazen görmek, bazen dokunmaktır. Bazen de sadece hissetmektir.

DOĞRU İLETİŞİMİN KURALLARI Sevgi, saygı Güven, dürüstlük Hakkaniyet, eşitlik, adalet Yararlılık, zarar vermeme Mahremiyet, hoşgörü Toplumsal fayda

HASTALARLA SAĞLIK ÇALIŞANINI KARŞI KARŞIYA GETİREN NEDENLER İletişim kusurları Altyapı, ekipman ve donanım eksikliği Ağır iş yükü, personel eksikliği Finans sorunları Mesleki bilgi ve beceri eksikliği Kasıtlı davranışlar Kötü işletmecilik

DOĞRU İLETİŞİMİN KURALLARI Karşınızdakinin iyi niyetli olduğunu varsayarak diyaloga başlamak Mesajı en uygun şekilde sunmak Muhatabınızın gereksinim ve beklentilerini algılamak; Farklılıklara saygı göstermek Geri bildirimleri değerlendirmek Kurum temsili, statü temsili

İLETİŞİMDE HASTAYA AİT GÜÇLÜKLER Ani ve planlanmamış bir ilişki İstekle değil zorunlulukla karşılaşmak Karşılığı olmayan hesap dışı gider Ağrı, acı, hüzün, güçsüzlük, halsizlik Korkular, endişeler, panik, depresyon Büyük beklentiler

İLETİŞİMDE SAĞLIK ÇALIŞANLARINA YÖNELİK GÜÇLÜKLER Aşırı iş yükü; personel eksikliği Ekonomik beklentiler; tatminsizlik Uygunsuz çalışma koşulları Stres, öfke, umursamazlık, tükenmişlik İletişim becerileri eksikliği

KATILIMCI YAKLAŞIM Diyaloğa eşit şartlarda başlama Empati yaparak; anlamaya çalışma Kendisini ifade etme; derdini anlatma fırsatı ve zamanı verme Karşımızdaki kişiye alternatifler sunma; çözüme katılmasını sağlama İşi bitirilemeyecek ise doğru yere ve zamana yönlendirme

HASTA İLİŞKİLERİ NASIL OLMALIDIR SAĞLIK ÇALIŞANI HASTA İLİŞKİLERİ NASIL OLMALIDIR Selamlaşma; iyilik dileme Dinlendirme, Rahatlatma Hastayı dinleme; ilgilenme Samimi sorularla hastanın talebini anlamaya çalışma Hastanın endişelerini ölçme, fikrini alma ve beklentilerini öğrenme.

HASTAYLA DOĞRU İLETİŞİMİN SIRLARI Hastanın kendini ifade etmesine izin ver, Hastayı dinlediğini belli et Cesaretlendir; ortamı benimsesin Doğru sorular sor; Anlaşılır dil kullan Güler yüzlü, saygılı ve sevecen tavır Empati kur

HASTAYLA YANLIŞ İLETİŞİM ve DAVRANIŞLAR Asık surat; problemi varmış gibi İlgisizlik ve baştan savma Sert ses tonu, göz teması kurmamak Hastayı azarlamak, suçlamak; geç kalmışsınız Zaman ayırmama, sabırsızlık gösterme Soruları yanıtlamamak; geç yanıtlamak, açıklama yapmamak; kayıtsız kalmak

ÇATIŞMA DURUMUNDA Bir olumsuzluk veya çatışma olması halinde amirlerinden yardım isteme Samimi olarak problemi çözme eğiliminde olduğunu belli etme Çatışma olması ihtimalini önceden sezersek önlem alma; yetkili birine danışma

DOĞRU İLETİŞİM ve DAVRANIŞLAR İşini; ünitesini, rolünü benimseme Kolay ulaşılabilirlik; aynı seviyede olma Güvenilirlik; güler yüzlülük Hastaya saygı duymak, empati yapmak Hastaya zaman ayırmak, bilgi vermek, yol göstermek, eğitmek, teselli etmek, açıklama yapmak

DİNLEMENİN YARARLARI Anlamak; Öğrenmek Gelişmek, geliştirmek Çatışmaları önlemek Anlaşmazlıkları çözümlemek Motivasyonu yükseltmek Performansı artırmak

EGEMENLİK ALANLARI Özel alan; 0-50 cm Kişisel alan; 50cm-1 m Sosyal alan; 1 m-2,5 m Genel alan; 2,5 m ve üzeri

KİŞİLİK HAKLARI VE GİZLİLİK İşinizle ilgili sır veya bilgileri üçüncü şahıslara vermeyiniz. Hasta ile ilgili bilgileri asla başkalarına/üçüncü şahıslara vermeyiniz. Zorunlu olmadıkça üçüncü şahıslar hakkında konuşmayınız. Hastaların ve yabancıların yanında mesai arkadaşlarınızla tartışmayınız.

DİNLEME ÇEŞİTLERİ Görünüşte dinleme Tuzak kurucu dinleme Yüzeysel dinleme Etkili dinleme (Empati kurarak dinleme)

İYİ DİNLEYİCİLER Dikkat ve ilgi ile dinler Sözlerin içeriği kadar duyguları da dinler Göz teması ve tavırları ile dinlediğini belli eder Konuşanın sözünü kesmez, Sabırlıdır, duygularını kontrol eder Anlamadığı yönleri kısa sorular sorarak açıklığa kavuşturur; anladığını belli eder Söylenenler hoşuna gitmese de, söyleneni ve söyleyeni yargılamaktan kaçınır

AKTİF DİNLEME Bilinçli olarak ve geri iletim kullanarak dinleme Eşit şartlarda ve seviyede diyalog geliştir Karşısındakinin aktardığı bilgiyi ve duyguyu dinlemek Daha iyi anlamak için kısa sorular sormak Yansıtıcı özet ifadeler kullanmak Hastanın anlatımını açarak duygu ve düşüncelerini daha iyi ifade etmesini sağlar. Onu önemsediğini, gösterir.

TEŞEKKÜR-ÖZÜR İnsanlara hata yapma hakkı verin Kendi hatalarınızı kabul edin Hata yaptığınızda özür dilemek sizin erdeminizi gösterir; ÖZÜR DİLEYİN İşini eksiksiz yapmak teşekküre değerdir; üstün başarı gerekmez; sıkça teşekkür edin

‘SÖYLEDİKLERİNİ KABUL EDEMEM AMA KONUŞMA HAKKINI ÖLENE KADAR DESTEKLERİM’ VOLTAİRE