KONUŞMAYAN HASTA İLE İLETİŞİM SÜREKLİ KONUŞAN HASTA İLE İLETİŞİM SÜREKLİ İSTEKTE BULUNAN HASTA İLE İLETİŞİM Yrd. Doç. Dr. Gülay TAŞDEMİR Pamukkale Üniversitesi Denizli Sağlık Yüksekokulu Psikiyatri Hemşireliği AB Dalı 08.04.2017
KONUŞMAYAN HASTA İLE İLETİŞİM Nedeni anlaşılmaya çalışılmalı; Konuşmamanın (suskunluğun) 4 şekli vardır; 1. Düşünceli S:Önemli bir konuda konuşurken susarsa Yapılacak şey; sessizliğin bozulmaması ve beklenmesi gerekir. 2. Dirençli S: Hasta konuşma konusunda direnç gösteriyorsa bir süre susmasına izin verilir ve sonra Yapılacak şey;“çok sessizleştiniz, ne düşündüğünüzü söyler misiniz?”gibi sorularla konuşması sağlanabilir. 08.04.2017
3. Duygusal S: Hasta duygularını kontrol edebilmek için susabilir. Yapılacak şey; Bir süre izin verilmeli, hasta konuşmuyorsa devam edip etmeme konusunda seçenek sunulmalıdır. 4. Sinirli S: Hasta sinirli ve öfkeli ise konuşmak istemeyebilir. Yapılacak şey; Hastanın uygun olduğu zamanda onunla konuşulabileceği söylenmelidir. 08.04.2017
Hastanın bakımını iyi yapmak, hastaya karşı ilgili görünmek ve Bazen de hastaların insanlara karşı güven duyma ile ilgili sorunları da olabilir, bu nedenle de konuşmak istemeyebilir. Yapılacak şey: Hastanın bakımını iyi yapmak, hastaya karşı ilgili görünmek ve verilen sözlerin yerine getirilmesine dikkat etmek gerekir. Ancak bu sayede güven ilişkisi kurulabilir ve belki de hasta sizinle konuşabilir. 08.04.2017
SÜREKLİ KONUŞAN HASTA İLE İLETİŞİM Nedeni; 1. Hastanın anlatma, katarsiz (duygusal boşalım) olma ihtiyacı var. 2. Konuşmasına sınır koyamıyor olabilir. Yapılacak şey; 1. Başlangıçta konuşmanızın ne kadar süreceğini söyleyebilirsiniz (sınır koyma) (saygı sınırlarını bozmadan) ***“Bu sabah sizinle konuşmak için 10/20 dakikam var. Hangi konuda konuşmak istersiniz? Zaman dolunca hastayı uyarabilir “birkaç dakika sonra gitmek zorundayım, özellikle konuşmak istediğiniz bir şey var mı?” Bu şekilde sınır koyma, hastanın hemşirenin zamanını kötüye kullanmasını önler. Hasta zamanını daha iyi kullanmayı öğrenir. SÜREKLİ KONUŞAN HASTA İLE İLETİŞİM 08.04.2017
2. Hastanın konudan uzaklaştığı noktalarda hastayı konuya döndürerek belli bir sınırla boşalımını sağlama (Tekrar konuya dönme). Hasta ayrıntılara girdiğinde ve konudan ayrıldığında hemşire araya girerek hastanın tekrar konu üzerine yoğunlaşmasını sağlayabilir. Örn:1. Hemşire: İlk ne zaman rahatsızlanmıştınız sorusuna tekrar dönebilir miyiz? 08.04.2017
SÜREKLİ İSTEKTE BULUNAN HASTA İLE İLETİŞİM Nedeni: Güvende hissetme gereksinimini karşılamak için sağlık personelini yada aileden birini sürekli isteklerde bulunarak yanlarında tutmak isteyebilirler. Temel sorun; İlgi, özgüveni koruma, ait olma, sevilme gereksinimi, Yardım alma isteği, ölüm korkusu, sevgi gereksinimi nedeniyle yalnızlık hissetme Güvende hissetme gereksinimi Saygınlık ve değerlilik kazanma çabası Durumunun, kendisinin önemsenmeyeceği endişesi, Bağımlılığın yaşattığı regresyon (gerileme=yaşına uygun olmayan davranışlarda bulunma) Uyaran azlığına bağlı kaygı, Durumuyla ilgili bilgi eksikliğine bağlı kaygı. 08.04.2017
Bu tür hasta davranışında hemşirelerin verdikleri yanlış tepkiler; Önce hastanın her isteğini yerine getirirler, sonra hastaya öfke duyma, hastanın isteklerini önemsememe ve hastadan uzaklaşma davranışında bulunurlar. 08.04.2017
Bir yeri bir şey olmuştur. Serumu akmıyordur…. Sadece sorun çıkardığında ilgi ve yardım gösterildiğini fark eden hasta kendisinin bir insan olarak fark edilmesini sağlamak amacıyla semptomlar geliştirir. Bu semptomlarsa; Sürekli ağrısı vardır. Bir yeri bir şey olmuştur. Serumu akmıyordur…. 08.04.2017
Hemşire olarak yapılacaklar Bu durumda hastanın isteklerine yoğunlaşmak yerine, hastanın durumu nasıl yaşadığına yoğunlaşmak gerekir. Bunun içinde hastanın davranışına yönelik kapsamlı veri toplamak gerekir. Şu sorulara cevap bulmak gerekmektedir. Hastanın isteklerinin niteliği nedir? İstekleri kime yönelmiştir? İstekleri ne zaman artmaktadır? Hangi durumda azalmaktadır? Gerçek gereksinimlerini açıkça ifade ediyor mu? İsteklerde bulunma davranışı hangi amaca hizmet ediyor? 08.04.2017
Yapılacak şey (Müdahale); Gerçek gereksinimi belirlenir Müdahale planını hastayla yapılır Uyaranlar arttırılır Güvende olduğu kendisiyle ilgilenildiği hissettirilir. Bunun için; Belli aralarla yanına gidilir. Randevu verilir Gecikme olacaksa haber verilir. 08.04.2017
Hemşirenin sakin ve güven verici bir ses tonuyla konuşması önemlidir. Güven verici ilişkiyi sürdürmek için verilen sözler yerine getirilmelidir. Genellikle hastanın tedavi prosedürleriyle, günlük rutinlere katılımıyla ilgili bilgi vermek, hastayı kendi tedavisine katmak hastanın korkularını azaltır ve kontrol duygusu sağlar. Hastanın isteklerini göz ardı etmek ve hastayla tartışmak hastanın anksiyetesini ve korkusunu arttırır. 08.04.2017
Egzersiz 1 21 yaşındaki üniversite öğrencisi bayan hasta trafik kazası geçiriyor ve kalça kırığı nedeniyle ortopedi servisine yatırılıyor, hasta daha önce hastaneye yatmamış. Ailesi uzakta olduğu için gelememişler, hasta sürekli zile basarak hemşireyi çağırıyor;”Çok üşüyorum, battaniye yok mu?(oda sıcak, battaniye geliyor ama örtmüyor), yastığım çok sert rahatsız oluyorum, başım dönüyor, tansiyonumu ölçün (tansiyonu normal, birkaç dakika sonra tekrar tansiyonun ölçülmesini istiyor) Odamı değiştirmek istiyorum, ben burada sıkılıyorum, çarşaflarım kirlenmiş, değiştirin. Bu serum çok yavaş akıyor, tıkandı mı?” 08.04.2017
Görünen Neden? Üşüyor Gerçek Neden? Yalnız hissediyor Korkuyor Hastaların kendilerini güvenlikte hissetmek, yalnızlık ve fiziksel sınırlılıkları nedeniyle sürekli isteklerde bulunarak sağlık personelini yanlarında tutmaya çalışabilirler. 08.04.2017