TRAFİK EĞİTİMİ VE PSİKOLOJİSİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
Advertisements

II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
DOĞAL SAYILAR.
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
TİE Platformu Yürütme Kurulu Başkanı
ÇALIŞMA VE DİNLENME SÜRELERİ
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
TRAFİK PSİKOLOJİSİ.
ÇÖZÜM SÜRECİNE TOPLUMSAL BAKIŞ
EMNİYETLİ SÜRÜŞ EĞİTİMİ
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
Diferansiyel Denklemler
ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
ALIŞVERİŞ ALIŞKANLIKLARI ARAŞTIRMASI ÖZET SONUÇLARI Haziran 2001.
Orta Öğretimden Üniversiteye Gelen Öğrencilerin Temel Bilgisayar Bilgilerinin İl ve Bölge Bazında İncelenmesi: Karadeniz Teknik Üniversitesi Uygulaması.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
HİSTOGRAM OLUŞTURMA VE YORUMLAMA
Soruya geri dön
Prof. Dr. Leyla Küçükahmet
Bilişsel Öğrenme Kuramı
CAN Özel Güvenlik Eğt. Hizmetleri canozelguvenlik.com.tr.
GÖK-AY Özel Güvenlik Eğt. Hizmetleri
“Dünyada ve Türkiye’de Pamuk Piyasaları ile İlgili Gelişmeler”
1/20 PROBLEMLER A B C D Bir fabrikada kadın ve çocuk toplam 122 işçi çalışmaktadır. Bu fabrikada kadın işçilerin sayısı, çocuk işçilerin sayısının 4 katından.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
1/25 Dört İşlem Problemleri A B C D Sınıfımızda toplam 49 öğrenci okuyor. Erkek öğrencilerin sayısı, kız öğrencilerin sayısından 3 kişi azdır.
YASED BAROMETRE 2006 AĞUSTOS.
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
İmalat Yöntemleri Teyfik Demir
TAKİP MESAFESİ HIZIN YARISI KADAR METREDİR
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
19 Ekim 2006 GfK TürkiyeCustom ResearchGrowth from Knowledge 1 TUHID - İDA İletişim Hizmetleri Algılama Araştırması Eylül 2006.
DOĞUM VE SAĞLIK: DOĞUM SAYISI SAĞLIK DURUMUNU ETKİLİYOR MU ? Amaç Annelik kadının varoluşunda ona bahşedilen bir duygudur. Anneliğin birçok getirisi olduğu.
Gençler ve Yol Güvenliği
Gelişime Giriş.
4 X x X X X
Mukavemet II Strength of Materials II
1 FİNANSBANK A.Ş Sinan Şahinbaş Finansbank Genel Müdürü
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
1 DEĞİŞMEYİN !!!
Test : 2 Konu: Çarpanlar ve Katlar
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
Konu : Kurullar – Kuruluşlar – Komisyonlar
Dünyada ve ülkemizde “psikoteknik değerlendirme”.
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ÖLÇÜM VE DENETİM DAİRESİ BAŞKANLIĞI
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ.
Proje Konuları.
ORTAÖĞRETİM KURUMLARI YÖNETMELİĞİ
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
Diferansiyel Denklemler
HUKUK: kişilerin birbirleriyle ve toplumla olan ilişkilerini düzenleyen ve devlet gücüyle uyulması zorunlu hale getirilmiş kurallardır . Kanunların esas.
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
TRAFİK EĞİTİMİ VE TRAFİK PSİKOLOJİSİ
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
TRAFİK EĞİTİMİ VE PSİKOLOJİSİ
T.C. HAKKARİ VALİLİĞİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ (Özel Öğretim Şubesi)
: TRAFİK IŞIKLARI :. Trafik ışıkları, trafiğin yoğun olduğu kavşaklarda trafik akışını düzenleyen, hayatımızı kolaylaştıran ve zaman kazandıran son derece.
Güvenli Sürüş Teknikleri
  ALKOL VE SÜRÜCÜLÜK Bilimsel araştırmalar alkolün hiç bir seviyesinin sürücülük için güvenli olmadığını göstermektedir. Bütün ülkeler yasal alkol limitini.
KADİR MALÇOK EGE SÜRÜCÜ KURSU. TRAFİK PSİKOLOJİSİ NEDİR? Trafik psikolojisi, Yaya ve sürücülerin trafikteki davranışlarının altında yatan psikolojik.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
Güvenli Sürüş Teknikleri Güvenli sürüş teknikleri eğitimi, otomobil, minibüs, otobüs, kamyon, kamyonet, çekici, tır ve motosiklet gibi trafiğe çıkan her.
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
KADİR MALÇOK EGE SÜRÜCÜ KURSU. TRAFİK PSİKOLOJİSİ NEDİR? Trafik psikolojisi, Yaya ve sürücülerin trafikteki davranışlarının altında yatan psikolojik.
GELİŞİM DÖNEMLERİ İÇİNDE RUH SAĞLIĞI İLKELERİ
EMNİYETLİ SÜRÜŞ (DAHA İYİ SÜRÜŞ TEKNİKLERİ)
GELİŞİM.
Sunum transkripti:

TRAFİK EĞİTİMİ VE PSİKOLOJİSİ Dünyada kusursuz iki insan vardır. Biri ölmüştür, öteki ise daha doğmamıştır. Çin Atasözü www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

PSİKOLOJİ www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

TRAFİK EĞİTİMİ VE PSİKOLOJİSİ DERSİNDE AMAÇ Sürücüler, trafikte kendilerini tanır ve davranışlarının farkına varırlar. Sürücüler, trafik kazalarına neden olabilecek sürücü davranışlarını bilir.   www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

TRAFİK EĞİTİMİ VE PSİKOLOJİSİ DERSİNDE AMAÇ Sürücüler, trafikte uygun ve uyumlu davranışlar sergiler. Sürücüler, stresle baş etme yöntemlerini bilir ve gerektiğinde uygular. Sürücüler, başkalarıyla sağlıklı ve etkili iletişim kurar. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

TRAFİK EĞİTİMİ Trafik Eğitiminin Önemi Üzülerek belirtmemiz gerekir ki, ülkemizde meydana gelen trafik kazalarını sayı ve sonuçları bakımından gelişmiş batı ülkeleri ile karşılaştırdı-ğımız zaman, kaza adedi ve ölü sayısının bizde çok daha fazla olduğunu söyleyebiliriz. Bu durumun başlıca nedenlerinden biri genel anlamda ülkemizde, yol ve trafik güvenliği konusundaki eğitim yetersizliğidir. Düzenli ve güvenli bir trafik için küçük yaştan itibaren herkesin eğitilmesi, güvenli davranışlar ve alışkanlıklar kazandırılması sağlanmalıdır. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Eğitim etkinliklerinin düzenlenmesi ve ele alınacak konular Bütün sertifika sınıflarında trafik ve çevre dersi 16, ilk yardım dersi 8, araç tekniği dersi 6 saat teorik olarak verilir. Direksiyon eğitim derslerine ise direksiyon usta öğreticisi tarafından kursiyerin akan trafikte eğitim alacak düzeye ulaştığına karar verilinceye kadar direksiyon eğitim alanında veya simülatör üzerinde devam edilir. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Eğitim etkinliklerinin düzenlenmesi ve ele alınacak konular 2)Akan trafikte eğitim alacak düzeye gelen kursiyerlerin direksiyon eğitimi ders süreleri; a) “A1” ve “A2” sınıfı sertifikalar için 10 saat, b) “B” sınıfı sertifikalar için 12 saat, c) “C” ve “E” sınıfı sertifikalar için 24 saat, ç) “D” sınıfı sertifikalar için 30 saat, d) “F” sınıfı sertifikalar için 10 saat, e) “H (motosiklet)” sınıfı sertifikalar için 10 saat, f) “H (otomobil)” sınıfı sertifikalar için 12 saat, www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Kurslarda temel eğitim yöntem ve teknikleri Simülatör Gösterip Yaptırma Uygulama www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Eğitim Yerleri ve Materyalleri www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Eğitim Yerleri ve Materyalleri www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Eğitim Yerleri ve Materyalleri www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Eğitim Yerleri ve Materyalleri www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Eğitim Yerleri ve Materyalleri www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

ÖĞRETMEN BİLEN VE BİLDİKLERİNİ BAŞARIYLA ÖĞRETEBİLEN BİR SANATKARDIR. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

“Öğretmenlik ve öğretim karşınızdaki kişinin öğrenmesine yardım etme işidir.” www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

İLETİŞİM MODELİ 2 K 5 N ALICI VERİCİ KİME? KİMDEN ? , İKİ YÖNLÜ BİR BAŞARILI BİR ÖĞRETİM İLETİŞİM SÜRECİYLE GERÇEKLEŞEBİLİR. İLETİŞİM MODELİ GERİ BİLDİRİM (FEEDBACK) ALICI KİME? VERİCİ KİMDEN ? KANAL NASIL ? NE ? KONU AMAÇ NİÇİN ? ZAMANLAMA NE ZAMAN ? YER NEREDE ? 2 K 5 N www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Kurumlar arası işbirliği Motorlu Taşıtlar Sürücü Kursu İl/İlçe Emniyet Müdürlüğü İl/İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Eğitim etkinliğinin değerlendirilmesi 1)Teorik derslerin eğitimini tamamlayan kursiyerler teorik eğitim sınavına, direksiyon eğitimi dersini tamamlayan kursiyerler de direksiyon eğitimi dersi sınavına girerler. Sınavlara herhangi bir nedenle girmeyenlerle sınavda başarısız olanlar yeniden kursa devam etmeksizin ve kurs ücreti ödemeden aralıksız üç dönem daha sınavlara girebilirler. Direksiyon sınavında başarısız olan kursiyerler istemeleri hâlinde ilan edilen kurs ücretini ödemek kaydıyla yeniden eğitim alabilirler. Dört dönem sınav hakkını tamamladıktan sonra başarılı olamayanlar bir defaya mahsus olmak üzere mazeret sınavına girebilirler. Teorik derslerin sınavlarında başarılı olup direksiyon eğitimi dersi sınavlarında dört dönem sonunda da başarısız duruma düşenler istemesi hâlinde aynı kurumda ilan edilen direksiyon eğitimi dersinin ücretini ödemek ve sertifika sınıfında belirtilen sayıda direksiyon eğitimi dersi almak kaydıyla dört dönem daha sınava girebilir. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Eğitim etkinliğinin değerlendirilmesi Teorik derslerin sınavından dört dönem sonunda, direksiyon eğitimi dersi sınavında ise ikinci dört dönem sonunda da başarısız duruma düşenler, kayıt işlemlerini tamamlamak ve ücretlerini ödemek suretiyle kurslara yeniden kayıt yaptırabilirler. ÖNEMLİ!!!!!!!!! www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Psikolojinin Temel Kavramları Psikoloji insanın duyu, düşünüş ve davranışlarını inceleyen bir disiplindir. Psikoloji tarihini çok eskilere dayandırmak mümkün ise de bugünkü anlamda psikoloji 19.yüzyılın bilimidir. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Psikolojinin Temel Kavramları   Psikoloji, insanların ve hayvanların davranışlarını inceleyen bir bilimdir. Trafik psikolojisindeki amaç insanın trafikteki davranışlarını incelemektir. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

DAVRANIŞ     Davranış, içimizden ya da dışımızdan gelen etkilere karşı gösterdiğimiz tepkilerdir, hal ve hareketlerdir. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

DAVRANIŞ     Davranışlarımızın sebebi bizden kaynaklanabileceği gibi dışımızdaki sebeplerden de kaynaklanabilir. Örneğin uykumuz geldiğinde uygun yerde uyumamız, sebebi bizden kaynaklanan bir davranıştır. Ancak kırmızı ışık yandığında aracımızı durdurma davranışımız, dışarıdan gelen bir uyarıcıya göstermiş olduğumuz bir davranıştır. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Psikolojinin Temel Kavramları   Bilim çevrelerinde modern psikoloji, 1879’da Almanya’da Wilhelm Wundt tarafından kurulan İlk psikoloji laboratuarı ile başlatılır. Bu pLsonra yapılan çalışmalarla psikolojinin birçok alt dalı oluşmuştur. Sosyal ,Klinik,Deneysel ,Eğitim Gelişim ve Trafik Psikolojisi www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Eğitim ve Psikoloji İlişkisi  Psikoloji insan davranışını ve zihinsel süreçleri inceleyen bir bilim dalıdır. Eğitim, «kasıtlı olarak istendik davranış değiştirme veya oluşturma süreci» olarak tanımlanmaktadır. Bilerek, isteyerek ve aynı zamanda istenen öğrenmelerin sağlanması, bunun bilinçli ve bilimsel olarak yapılabilmesi için psikoloji biliminden elde edilen verilere ihtiyaç vardı www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Eğitim ve Psikoloji İlişkisi Bilim olarak psikoloji davranış ve zihinsel süreçler hakkında aydınlatıcı ve açıklayıcı bilgiler vererek, öğretimin niteliğinin belirlenmesine yardımcı olur. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Eğitim Psikolojisi Öğrencilerin beden, zihin, psiko‐motor, duygu, Öğrenme süreci ve Öğrenme kuramları, Öğrenmeyi etkileyen faktörler Öğrenmede transfer, hatırlama, unutma Sınıfta motivasyon Kişilik gelişimi www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Eğitim Psikolojisi Eğitim Psikolojisi Öğrenme Psikolojisi Gelişim Psikolojisi Doğum öncesinden ölüme kadar geçirilen değişme ve gelişmeleri inceler. Öğrenme Psikolojisi Öğrenmenin hangi şartlar altında gerçekleşebileceği, nasıl öğrenildiğini, öğrenme ilkelerini inceler. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Gelişim Psikolojisi ve Eğitim Gelişim Psikolojisi bireyin doğum öncesinden ölümüne kadar değişme ve gelişmeleri inceler. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

  www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Gelişim Organizmanın döllenmeden başlayarak, bedensel, zihinsel, dilsel, duygusal ve sosyal yönden belirli koşullarda, en son aşamasına ulaşıncaya kadar sürekli ilerleme kayıt eden bir değişimdir. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Gelişim Organizmanın büyüme, olgunlaşma ve öğrenmenin etkileşimi sonucu sürekli olarak ilerleme gösteren değişmesidir. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Gelişim gelişim ise bir süreçtir. Gelişme bir ürün gelişim ise bir süreçtir. Gelişim özellikle öğrenme boyutunda süreklidir, son aşaması yoktur. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Büyüme Boyun uzaması, ağırlığın ve hacmin artması gibi gözle görülebilen fiziksel değişikliklerdir. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Olgunlaşma Vücut organlarının kendilerinden beklenen işlevi yerine getirebilecek düzeye ulaşmasıdır. Olgunlaşma sadece fiziksel gelişim açısından değil, tüm gelişim özellikleri açısından zamana bağlı kritik özellikler gösterir. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Hazırbulunuşluk Bireyin öğrenme ortamına getirdiği bütün özellikleri kapsar. Öğrenme ile ilgili olarak herhangi bir konunun gerektirdiği önkoşulları, özellikleri taşımak, ön yaşantılara sahip olmaktır. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Öğrenme Bireyin çevresiyle etkileşimleri sonucu meydana gelen nispeten kalıcı izli davranış değişmesi olarak tanımlanabilir www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Gelişimi Etkileyen Faktörler Çevre Genetik www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Gelişimi Etkileyen Faktörler Çevre; Fenotip çevre tarafından etkilenir. Örnegin; zekanın sınırları Genotip tarafından belirlenir. Ancak gözlenen zeka, gerek rahim içindeki çevre, gerek doğum sırasındaki olaylar, gerekse doğum sırasındaki çevre tarafından belirlenir Genetik;Genler baskın ve çekinik olmak üzere 2 türlüdür. Baskın genler özelliklerini dölüte geçirir. Anne babadan çocuğa kalıtım yoluyla geçen yapıya Genotip denir. Fenotip ise bu genetik yapının dışarıdan gözlenebilen şeklidir. Zeka ve bedensel özellikler büyük oranda genotiple belirlenir. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Gelişimin İlkeleri Gelişim kalıtım‐çevre etkileşiminin bir ürünüdür. Gelişim baştan ayağa, içten dışa doğrudur. Gelişim genelden özele doğru bir sıra izler. Gelişimde kritik bazı dönemler vardır. Gelişim nöbetleşe devam eder. Farklı gelişim alanları (fiziksel, zihinsel, duygusal, sosyal vb.) birbirlerini etkiler. Gelişimde bireysel farklılıklar vardır. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Diagram Son Ergenlik (17-20) İlk Ergenlik (13-17) Erinlik (11-13) Ortaöğretim Dönemi Temel Eğitim Dönemi Okul Öncesi Dönem Doğum Öncesi Dönem Son Ergenlik (17-20) İlk Ergenlik (13-17) Erinlik (11-13) İkinci Çocukluk (6-10) İlk Çocukluk (2-6) Bebeklik (0-2) www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Öğrenme Psikolojisi Öğrenmenin hangi şartlar altında gerçekleşebileceği, nasıl öğrenildiğini, öğrenme ilkelerini inceler. Öğrenmenin olabilmesi için ; Mutlaka bir yaşantı ürünü olması, Sonunda bir davranış değişikliği olması Davranış değişikliğinin kalıcı ve izli olması gerekir www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Öğrenme Kuramları Davranışcılar Bilişselciler Piaget, Gestalt • Pavlov, • Klasik Koşullanma, • Edimsel Koşullanma • Ödül ve Ceza Bilişselciler Piaget, Gestalt İnsan Zihni Bilgiyi İşleme Sosyal Öğrenme Gözlem ve başkalarının davranışları ile öğrenme Dolaylı pekiştirme ve ceza www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Öğrenme Kuramları Davranışçı yaklaşım; Bireyi etkileyen uyarıcılar ile bu uyarıcılar karşısında gösterilen tepkileri inceleyerek gözlenebilen ve ölçülebilen davranışlar üzerinde odaklanmışlardır. Öğrenmeyi koşullanma ve model alma ile açıklamaktadırlar. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Öğrenme Kuramları Bilişsel Yaklaşım Bilişsel Yaklaşım Öğrenmenin uyarıcı ile davranım arasında ilişki kurmaktan daha karmaşık bir süreç olduğu görüşünü savunurlar. Öğrenmede zihinsel süreçlerin ve algılamanın önemli rol oynadığını ileri sürerler. Gestalt psikolojisine göre, insanın algılamasında benzer maddeleri renk, doku, şekil, cinsiyet ve benzeri özelliklerin bir arada olduğu gruplara ayırarak algılama eğilimindeyiz. Benzerlik faktörü sadece görsel değil işitsel uyarıcıların da algılanmasında geçerlidir. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Sosyal Öğrenme Yaklaşımı Bireyin tüm davranışlarının amacı çevreye uyum sağlamaktır. Ancak uyum sağlayıcı, ihtiyaçları karşılayıcı davranışlar öğrenilebilir. En genel anlamda başkalarını seyrederek çevreden öğrenebilir. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

TRAFİK PSİKOLOJİSİ www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Trafik Psikolojisi   Trafik psikolojisinin başlangıcı, 1900’lerin başında Avrupa’da sürücü adaylarının değerlendirilmesine duyulan gereksinim sonucu uygulamalı psikolojinin bilgilerine dayanarak psikoteknik değerlendirmenin kuramsal ve uygulamalı olarak yaşama geçirilmesine dayanıyor. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Trafik Psikolojisi İlerleyen yıllar içinde ulaşımdaki her türlü profesyonel sürücülerin seçimine yönelik olarak ; psikometrik testlerin kullanıldığı, laboratuarların kurulduğu görülüyor.  www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Trafik Psikolojisi Trafik psikolojisi her biri kendi içinde bir sistem olan 3 temel alt sistemin çevre, araç ve insanın hem birbirleriyle olan etkileşimini, hem de tek tek bu sistemleri inceler. Bu sistemlerden birinde ortaya çıkacak bir aksaklık bütün sistemi etkiler. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Trafik Psikolojisi Kendisiyle, çevreyle, araçla aynı anda ve sürekli olarak baş etmek zorunda olan insan da -ağırlıklı olarak sürücü - bu sistemin en önemli unsuru olarak trafik psikolojisi içinde önemli yere sahiptir www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Trafik Psikolojisi Bugün gelinen noktada; teknolojinin gelişmesi, araçların ve yolların daha güvenli hale gelmesi, güvenlik önlemleri ve denetimler, pek çok ülkede kazaları azaltsa bile trafik kazaları devam etmektedir. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Trafik Psikolojisi Bugün hala kazaların oluşmasında en büyük yüzdeye sahip olan ve değiştirilmesi en zor olan insan faktörüdür. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Trafik Psikolojisinin Temel Konusu İnsan faktörünün kazalarda oynadığı rolü belirlemek için yaptığı araştırma sonuçlarına dayanarak kazaları azaltacak çözüm önerileri oluşturmak trafik psikolojisinin temel konusudur.  www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Trafik Psikolojisi Hedefleri Trafik psikologlarının hedeflerine baktığımızda; 1- Güvenli sürücülük davranışının tanımlanması, 2- Trafik kurallarını ihlal etme, kazaya karışma nedenlerinin analizi, 3- Kural ihlal etmeyi alışkanlık haline getirenlerin güvenli sürücüler olarak yeniden kazanılması için verilmesi gereken destek. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Trafik Psikolojisinin Hedefleri Tüm bunların sonucunda da trafik kültürü ve trafik güvenliği bilincinin gelişmesine katkıda bulunarak, trafik kazaları nedeniyle yaşanan zararları azaltmak olarak özetleyebiliriz.  www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Trafik Psikolojisinin Çalışma Alanları Çalışma alanları ve araştırma konuları çok geniş bir yelpaze oluşturur. Sürücü yeteneklerinin değerlendirmesi-psikoteknik değerlendirme, risk alma eğilimi, www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Trafik Psikolojisinin Çalışma Alanları kural ihlal etme eğilimi, sürücü tutum ve davranışları, www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Trafik Psikolojisinin Çalışma Alanları sürücü davranışı geliştirmeye yönelik programlar hazırlama, kanun yapıcılara danışmanlık, gibi değişik alanlarda çalışmaktadırlar.  www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Psikolojik eğitimin trafikte önemi Yaya ve sürücülerin trafikteki davranışlarının altında yatan psikolojik süreçlerin incelenmesi, Trafik kazalarını ve bu kazaların sonucu olan ölümleri azaltabilmenin yollarının aranması, Sürücülerin araç sürme eylemi sırasındaki algı, dikkat ve biliş süreçleri, sürücü kişiliği, risk alma davranışı, sürücülerin tutumları ve duygularının incelenmesi www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Sürücülük kapasitesi En önemli amacımız, trafiğe ilişkin güvenlik bilinci oluşturarak trafik kazalarının önlenmesine katkıda bulunmaktır. Trafik Psikolojisinin en önemli uygulama alanı olan Psikoteknik Değerlendirme; güvenli bir sürücülük için gerekli olan zihinsel ve psikomotor yetenek ve becerilerin ölçülerek kişilerin sürücülük düzeyleri hakkında bir sonuca varılmasıdır. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Sürücülük kapasitesi A.2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanunu kapsamında:      - Hız ihlali     - Alkollü araç kullanma     - 100 ceza puanı nedenleriyle sürücü belgeleri alıkonulan sürücülere;  www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Sürücülük kapasitesi B- Karayolu Taşıma Yönetmeliği Madde 60 e bendi uyarınca:      - Sürücülerin yolcu ve eşya taşımacılığına ait taşıtlarda çalışabilmesi için; bedeni ve psikoteknik açıdan sağlıklı olduklarını gösteren bir sağlık raporunu yetkili sağlık kuruluşlarından her beş yılda bir almaları gerekmektedir.Bu kapsamda değerlendirmeden geçmek isteyen sürücülere;  www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Sürücülük kapasitesi C- Firmalara yönelik olarak da :     - Sürücü istihdam eden firmaların mevcut sürücülerinin değerlendirilmesi ve     - İşe uygun sürücü seçiminde psikoteknik değerlendirme yapılmaktadır.  www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Sürücülük kapasitesi Zihinsel beceri ve yetenekler Psikomotor beceri ve yetenekler Dikkat ve konsantrasyon kapasitesi Algı kapasitesi Anlama ve değerlendirme yeteneği Hız ve Mesafe Algılama (tahmin) yeteneği Geniş görüş alanı içinde uyaran fark etme yeteneği Tepki kapasitesi Trafik ortamına ilişkin tepki hızı Stres altında tepki hızı El-göz-ayak koordinasyonu www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

SÜRÜŞ YETENEĞİNİ ETKİLEYEN ZİHİNSEL SÜREÇLER Öfke Stres www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Stres Sürüş güvenliğimize ve çevremizdekilere tehlike yaratan bir başka süreç de strestir. Modern hayatta çeşitli zorluklar stres yaratır ancak zeki sürücüler bir çarpışmanın veya trafik kuralını ihlalin sadece streslerini daha da fazla arttıracağını farkındadırlar. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Öfke Öfke, çoğunlukla istediğimiz herhangi bir şeyin gerçekleştirmesine bağlı olarak yaşanan hayal kırıklıkları, engelleme, bireysel değerimize yönelik herhangi bir saldırı gibi durumlarda ortaya çıkan bir duygudur. Bu duygunun kontrol edilmesinde en önemli kriter oto-kontroldür. Kendi duygularımızın farkında olmalıyız, öfkemizin kaynağını belirlemeye çalışmalıyız ve bu kaynak nedeni ortadan kaldırmak için, adeta bir problem çözer gibi sakin ve sistematik bir yol izlemeliyiz. Öfkenin; tepkisel olarak sergilenmesi kimseye fayda sağlamaz. Biz farklı ortamda problem çözmeye çalışan kişi olmalıyız. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

GÜVENLİ SÜRÜCÜLÜK ve ÖFKE KONTROLÜ A. Öfkeli Sürücülük; Nezaket Eksiliği Sol şeritten yavaş sürme Yaya geçitlerinde yol vermeme Diğer araçlara yol vermeme Dar yoldan gelen araçlarla inatlaşma www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

GÜVENLİ SÜRÜCÜLÜK ve ÖFKE KONTROLÜ Kuralları İhlal Etmek Aşırı hız Sık şerit değiştirme Hatalı çıkış Sinyal vermeden şerit değiştirme Durak harici durma www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

GÜVENLİ SÜRÜCÜLÜK ve ÖFKE KONTROLÜ Öfkeli Araç kullanma o Diğer bir sürücünün yaptığı davranış karşısında duyulan kızgınlığın ifade edilmesi o Kızgın biçimde kornaya basma o Flaşörleri kullanma o El ve yüz hareketleri o Bağırma o Düşmanca bakışlar o Yakın takip o Yol kesme o Yarışma www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

GÜVENLİ SÜRÜCÜLÜK ve ÖFKE KONTROLÜ Herkes bazen öfkeli sürücü olabilir. Öfkeli sürücü olmanın tehlikeleri; - Kazaya neden olabilir. - Stres yaratır. - Fiziksel zarara neden olur (araca ve kendine) - Maddi yük getirir - İşten atılma ve kanuni sorumlulukla karşı karşıya kalma olarak özetlenebilir. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Trafikte risk alma ve kural ihlallerinin kişilik tipleri Bana bir şey olmaz. · Kendine ve aracına aşırı güven. Hızlı gitmiyorum. Çok iyi görebiliyorum. Çok çabuk durabilirim. Tehlike ile başa çıkma yeteneklerimizi abartıp tehlikeyi küçümsüyoruz.  Her şey kontrolüm altında.  www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Trafikte risk alma ve kural ihlallerinin kişilik tipleri Genellikle başkalarını suçlayıcı bir algıya sahibizdir. Kendi yaptığımız hataları çevre şartlarına, diğer sürücünün yaptığı hataları ise o sürücünün yeteneksizliğine, beceriksizliğine ve kötü şoförlüğüne bağlarız. “Yol çok kaygandı, direksiyonu kontrol edemedim – Acemi sürücü kaygan yolda frene bastı” Hep başka sürücüler beceriksizdirler ya da hata yaparlar, biz yaptığımızda ise mutlaka geçerli bir nedeni vardır. Aynı durum kural ihlalleri için de geçerli. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Trafikte risk alma ve kural ihlallerinin kişilik tipleri Bu düşünce yapısı içinde “usta şoför kimdir?” diye sorduğumuzda bizim gibi güvenlik kültürünün yerleşik olmadığı ülkelerde araç kullanma daha çok motor performans olarak algılanır ve sürücülük becerisine güvenlik becerisinden daha fazla önem verilir. Bu nedenle hızlı araç kullanma, uzun saatler araç kullanma, içkiliyken araç kullanma ve risk alabilme bazen kendini ifade etme ya da kanıtlama aracı olarak kullanılır. Ne kadar usta şoför olduğunun göstergesidir. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Trafikte risk alma ve kural ihlallerinin kişilik tipleri “Ben hızı sevmem, hız meraklısı değilim. Ama yollar güzel, arabalar iyi. Hız limitleri yetersiz. Limitler arabalara ve yollara göre olmalı.” - “72 saat araba kullanabilirim, hiç yorulmam.” - “Hızın ciddi bir kazaya neden olacağını sanmıyorum. Asıl sorun alkollü araç kullananlar.”  - “Şehir içinde emniyet kemeri takmıyorum. Zaten yavaş gidiliyor.”  - 140 km. hızla giderken arabamı 10 metrede durdururum.”  - Yavaş gidince dikkatim dağılıyor” gibi.... www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Trafikte risk alma ve kural ihlallerinin kişilik tipleri - “Hiç kimse trafik kurallarına uymuyor, ben neden uyayım.” - Kendimi bilmeyecek kadar içmediğim için araba kullanırım. Hatta içtiğim zaman daha dikkatli oluyorum. Bu örneklerin içinde hem hatalı tutumlar, hatalı algılamalar var, hem de bilgisizlik var. Kurallara uyulmadığında ne gibi sonuçlarla karşılaşacağımızı bilmiyoruz. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Trafikte risk alma ve kural ihlallerinin kişilik tipleri Trafik ihlalleri gibi olumsuz sürücü davranışları, genel güvenlik kültürünün bir parçasıdır. Her işin bir kuralı var. Uymazsanız hayatınızdan olursunuz ve pek çok insanın da hayatına mal olursunuz. Seçim sizin.  www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Trafikte risk alma ve kural ihlallerinin kişilik tipleri Araç kullanmak hayatımızdaki en tehlikeli şeylerden biri. Her şeye hazırlıklı olmak ve en iyi durumda olmak zorundayız. Çünkü kendimize, ailemize, çocuklarımıza ve diğer insanlara karşı bir sorumluluğumuz var. Bu sorumluluğu taşımak zorundayız. Hayatta pek çok şeyi yaşayarak öğreniriz. Trafik hariç. Trafikte yaşayarak öğrenmenin bedeli insan hayatıdır. Bu yüzden cezadan kaçınmak için değil, güvenli bir şekilde gideceğimiz yere ulaşmak için kurallara uymamız gerekiyor. Kuralları alışkanlık haline getirin. Trafik kurallarına uymak sizi pasif, pısırık bir kişi haline getirmez. Trafik kişiliğinizi ispatlamak için kullanılan bir alan değil. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Trafikte risk alma ve kural ihlallerinin kişilik tipleri Yol sizin hakkınız olsa bile hakkınızda ısrar etmemek gerekir. Bu size adaletsiz gelebilir. Ancak çarpışmalarda adalet önemli değildir. Herkesin doğru davranmasını bekleyemezsiniz. Yaşamak sizin elinizde. Daima ihtiyacınız olduğunu düşündüğünüzden daha erken yola çıkın. Eğer siz bir hata yaptıysanız özür dileyin. Çocuklarınızın bir gün sizin gibi araba kullanacaklarını unutmayın. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

TRAFİK GÜVENLİĞİ Çevre, taşıt ve insan etkileşimi esnasında meydana gelebilecek olası sorunları, çözüm önerilerini arayan ve bu konuda geliştirilen yöntemler trafik güvenliğinin amacı ve ana konusudur. Dünyada trafik güvenliği ve dolayısıyla trafik kazaları hakkında yapılan güvenlik araştırmaları şu istatistik ve sonuçları ortaya koymaktadır. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

TRAFİK GÜVENLİĞİ Kazalar, ortalama olarak her sene 1.2 milyon insanın, her gün 3242 insanın ölümüne neden olmaktadır. Kazalar, her sene 20-50 milyon insanın yaralanmasına veya sakat kalmasına sebep olmaktadır. Karayolu trafik kazası olayları tek başına bütün dünyada meydana gelen ölümlerin %2.1′ine neden olmakta ve ölüm sebepleri arasında 11.ci sırada yer almaktadır. Karayollarında meydana gelen ölümlerin %90′ı düşük ve orta gelir seviyesindeki ülkelerde gerçekleşmektedir. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

TRAFİK GÜVENLİĞİ Dünyada, ölümlerin yarısı Batı Pasifik ve Güneydoğu Asya Bölgelerinde meydana gelmektedir. Kazalarda yaşamını yitirenlerin yarısından çoğu 15-44 yaş arası gurubundadır. Ölenlerin %73′ü erkektir. Düşük ve orta gelir seviyesinde tehlikeye en çok maruz kalanlar; Yayalar, bisikletliler, iki tekerlekli motorlu araç sürücüleri ve toplu taşıma vasıtalarında yolculuk eden insanlardır. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

TRAFİK GÜVENLİĞİ Bu netice ve istatistikler çerçevesinde gerekli düzenleme ve planlamalar yapılmazsa trafik güvenliği sorunu gitgide ağırlaşacaktır. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

TRAFİK GÜVENLİĞİ Nitekim trafik otoriteleri tarafından yapılan tahminlere göre; 2020 senesinde dünyada trafik kazalarının ölüme neden olan sebepler arasında 3.cü sıraya yükseleceği tahmin edilmekte, bu ölümlerin düşük ve orta gelir seviyesindeki ülkelerde %83 oranında artacağı, yüksek gelir mertebesindeki ülkelerde ise %27 oranında azalacağı öngörülmektedir. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

TRAFİK GÜVENLİĞİ Bu varsayımlara göre, trafik kazaları nedeniyle ölümlerin 2020 yılında tüm dünya genelinde %67 mertebesinde bir artış beklenilmektedir. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

TRAFİK GÜVENLİĞİ Yaşamını yitiren, yaralanan veya sakat kalan her bir kişi için çoğu aile; Uzun süren tedavi giderleri, ailenin geçimini sağlayan veya ek kazanç getiren kişinin kaybedilmesi, ailede bakıma muhtaç kişilerin bakımını üstlenmiş bir kişinin yitirilmesi gibi sebeplerle finansal sıkıntıya düşmektedir. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

TRAFİK GÜVENLİĞİ Kazadan sonra yaşamayı başaranlar, onların aileleri, arkadaşları ve bakımını üstlenen diğer kişiler pek çok olumsuz sosyal, fiziksel ve psikolojik sorunlarla karşılaşmaktadır. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

TRAFİK GÜVENLİĞİ Halbuki iyi bir trafik güvenliği stratejisi izlenerek trafik kazaları önlenebilir. Çünkü karayolu trafik kazaları öngörülebilir ve önlenebilir. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

TRAFİK GÜVENLİĞİNİN SAĞLANAMAMASININ NEDENLERİ Türkiye’de Trafik güvenliği konusunda iyileşme olmamasının bazı nedenleri ve sorulması gereken soruları şu şekilde sınıflandırmak  mümkündür www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

TRAFİK GÜVENLİĞİNİN SAĞLANAMAMASININ NEDENLERİ Trafik güvenliği birden fazla bilim dalının kesiştiği, oldukça karışık ve özel bir sorundur. Bu sebeple bilimsel ve detaylı çalışmalara ihtiyaç duyulmaktadır. Oysa ülkemizde trafik güvenliği hiç bir zaman bilimsel açıdan ele alınmamıştır. Trafik güvenliği eğitimi, eğitimin üniversite dahil hiç bir aşamasında yapılamamakta, bu konuda profesyonel insanlar yaratılamamaktadır. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

TRAFİK GÜVENLİĞİNİN SAĞLANAMAMASININ NEDENLERİ Milyonluk şehirlerin ulaşım ve trafik güvenliğine ilişkin kararları; Hiç bir planlama, teknik ve ekonomik etüd yapılmadan, trafik güvenliğinden habersiz birkaç yönetici tarafından alınmakta ve uygulamaya konulmaktadır geçirilmektedir. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

TRAFİK GÜVENLİĞİNİN SAĞLANAMAMASININ NEDENLERİ Devletin ulaştırma alanında hiçbir planı bulunmamakta, gün geçtikçe büyüyen sistemsizlik içinde, gereklilikleri tartışılır yatırımlar ile, farklı ulaşım modelleri arasındaki dengesizlikler daha da büyümektedir. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

TRAFİK GÜVENLİĞİNİN SAĞLANAMAMASININ NEDENLERİ Trafik güvenliği testleri ve bu açısından olması gereken hiç bir yazılı mevzuat, kanun, yönetmelik ve düzenleme çeşitli çıkar çevrelerinin baskıları neticesinde uygulanamamaktadır. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

TRAFİK GÜVENLİĞİNİN SAĞLANAMAMASININ NEDENLERİ Trafik güvenliği gerçeği hiç bir zaman bilimsel, uzun bir dönemi kapsayan ulusal ulaşım ve trafik programlarına sahip olamamakta, günlük önlemler ve kararlar ile geçiştirilmektedir. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Trafik Güvenliğine İlişkin Tavsiyeler Trafik güvenliğine ilişkin çalışmaları yönetecek öncü bir kuruluş belirlemek. Kazalarla ilgili sorunları, politikaları, kurumsal yapıları ve halihazırda mevcut kapasiteyi belirlemek. Devletin ödevi olan ulusal yol güvenliği stratejisi ve trafik eylem planı hazırlamak. Sorunu ele almaya yönelik olarak finans ve insan kaynakları dağılımını yapmak. Kazaların önlenmesi, yaralanmaların azaltılması ve kaza sonuçlarını hafifletmeye yönelik çalışmalar yapmak ve bu çalışmaların sonuçlarını değerlendirmek. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Trafik Güvenliğine İlişkin Tavsiyeler Trafik Güvenliği ve İlkyardım Kulübü faaliyetlerini yoğunlaştırmak. Okullarda Trafik Güvenliği dersi okutmak, bu konuda kurs düzenlemek ve trafik güvenliğini tehlikeye sokmak niteliğindeki fiillerin sonuçlarını genç nesillere aşılamak, hatta üniversite sınavlarında trafik güvenliği sorularına da yer vermek. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Trafik güvenliği nasıl sağlanır? Kurallar insanlara eziyet olsun ya da istedikleri gibi yorumlayıp işlerine geldiği gibi uygulasınlar diye konulmuş değil. Her kuralın dayandığı bilimsel bir gerçeklik var. Mutlaka kurallara uyun ve risk almayın. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Trafik güvenliği nasıl sağlanır? Hatalı sollama yapmayın. Hız sınırlarına uyun. Limitleri kendinize, yolun ya da aracınızın durumuna göre belirlemeyin. 5-10 km üstü ne fark eder diye düşünmeyin. Hızdaki 1 km.lik bir artış bile kazalar ve ölümlerde önemli artışlara neden olduğu bütün araştırmalarda ortaya çıkan bir gerçek. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Trafik güvenliği nasıl sağlanır? Yorgun ve uykusuz araç kullanmayın. Etkileri alkolle aynı. Çay, kahve uykusuzluğunuzu, yorgunluğunuzu gidermez, alkolün etkilerini ortadan kaldırmaz. Yarım saatlik yolum kaldı dayanayım diye düşünmeyin. Kazalar saniyenin onda biri kadar bir zaman içinde olup biter. Yapılacak en iyi şey aracınızı bir kenara çekip uyumaktır. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Trafik güvenliği nasıl sağlanır? Emniyet kemerini mutlaka takın. Araç kiti ya da elde fark etmez, cep telefonu ile konuşmayın. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Trafik güvenliği nasıl sağlanır? Aracınızın bakımını yaptırın. Trafikte yalnız olmadığınızı hatırlayın. Amacınız bir an önce gitmek değil, ulaşmak olsun. Kaza geliyorum der. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com

Şimdi Motorlu Taşıtlar Kurs Yönetmeliğine geçelim. www.cemalsahin.comwww.cemalsahin.com