BAĞIMSIZ DENETİM VE GÖZETİMDE ULUSLARARASI GELİŞMELER VE

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Uluslar arası Muhasebeciler Federasyonu
Advertisements

Kişisel Verilerin Korunması Hakkında Kanun Tasarısı Çalıştayı
Bankacılık Etik İlkeleri
Sermaye Piyasası Kanununda Örtülü Kazanç Aktarımı
1 IFRS’de Yorum Olanağı : IFRS için Ölüm Öpücüğü mü yoksa Başarıya Giden Yol mu? Prof. Dr. S. J. Maijoor (AFM)
0 YÜCEL AKDEMİR TÜRMOB GENEL SEKRETERİ TÜRKİYE SERBEST MUHASEBECİ MALİ MÜŞAVİRLER VE YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLER ODALARI BİRLİĞİ UNION OF CHAMBERS OF CERTİFİED.
0 YÜCEL AKDEMİR TÜRMOB GENEL SEKRETERİ TÜRKİYE SERBEST MUHASEBECİ MALİ MÜŞAVİRLER VE YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLER ODALARI BİRLİĞİ UNION OF CHAMBERS OF CERTİFİED.
AB Müktesebatı dahilinde Şirketler Kesimi Muhasebe ve Denetimi
1 Etik Değerler ve İş Ahlakı Bülent Şenver
İŞLETME Toplumdaki bireylerin ihtiyaçlarını karşılamak
Rahandusministeerium Denetime ilişkin Topluluk Müktesebatını Benimseme, Uygulama ve Uygulatma – Alınan Dersler Veiko Tali
Kurumsal Yönetim Hüseyin GÜRER 9 KASIM 2005 f.
T.C. Yükseköğretim Kurulu Prof. Dr. Hasan MANDAL Bologna Uzmanı AVRUPA YÜKSEK ÖĞRETİM ALANININ FAALİYETLERİ KAPSAMINDA TÜRK YÜKSEK ÖĞRETİM SİSTEMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ.
Yönetim Danışmanlığı Nisan 2006
Mesleki Uzmanlık Alanlarının Gelişiminde Kurumsallaşmanın Önemi
Bağlam Avrupa Komisyonu, AB’nin Ekim 2011’de çıkardığı “ Kurumsal Sosyal Sorumluluk Alanında Yeni bir AB stratejisi” isimli KSS stratejisinde,
Doç. Dr. A.R Zafer SAYAR 18 Eylül 2014, Ankara
GÜVENLİK SEKTÖRÜNÜN PARLAMENTER GÖZETİMİ: BELÇİKA SİSTEMİ Yapısal ve Yasal Çerçeve.
Uluslararası Muhasebeciler Federasyonu
1. Adana Muhasebe Uygulamaları Sempozyumu
AVRUPA’YA GİDEN YOL – MUHASEBE RAPORLAMA VE KURUMSAL GÜÇLENDİRME PROGRAMI Denetim Mesleğinin Kamu Gözetimi David DEVLIN Başkan 1.
I. Uluslararası Muhasebe Denetimi Sempozyumu VII
Dünya Bankası KOBİ Finansal Raporlaması José Maria Bové FEE Başkan Yardımcısı, KOBİ ve KOBİ Uygulamaları Başkan, FEE KOBİ ve KOBİ Uygulamaları Çalışma.
BRENTON WOODS SİSTEMİNİN ÇÖKÜŞÜ VE KÜRESELLEŞME
Primary colors R 0 G 39 B 118 R 0 G 161 B 222 R 60 G 138 B 46 R 114 G 199 B 231 R 201 G 221 B 3 R 146 G 212 B 0 Eylül 2014 / Ankara MUHASEBECİLİK MESLEĞİNİN.
FİNANS SEKTÖRÜNDE YABANCI SERMAYE ARALIK TSPAKB 2 İSTİKRAR  Siyasi istikrar Uluslararası yatırımcıların güvenini sağlayan tek parti hükümeti 
İleri Muhasebe ve Denetim Düzenleme Programı
EKONOMİK İŞBİRLİĞİ VE KALKINMA TEŞKİLATI (OECD)
® International Accounting Standards Committee Foundation December World Bank—Advanced Program in Accounting and Auditing Regulation Uluslararası.
29 Kasım Direktifin Uygulanması Macaristan’da Kamu Gözetimi Katalin Fekete Başkan Yardımcısı Macaristan Denetçiler Odası.
İşletmelerde İç Denetimin Kurulması, Rolü ve Önemi.
Uluslararası Muhasebeciler Federasyonu
ISQC 1 Quality Control for Firms that Perform Audits and Reviews of Historical Financial Information, and Other Assurance and Related Services Engagements.
BUGÜN VE GELECEKTE MUHASEBE VE DENETİM MESLEĞİ 2014 Mayıs Titre de la présentation 1.
İşletme Finansı Doç.Dr. G. Cenk AKKAYA.
Slide 1 Yasal Denetim ile İlgili 8. Şirketler Hukuku Direktifi : Denetim mesleğine giriş, karşılıklı tanıma ve firmaların serbest dolaşımı ile ilgili.
H.Abdullah KAYA Daire Başkanı Ankara
DENETİM VE DENETİME TALEP / DENETİM FAALİYETLERİ / MESLEK TEKNİĞİ.
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
Uzmanlık derneklerinde seçim, yönetim, katılımcılık Prof.Dr.Eyüp Sabri Uçan Türk Toraks Derneği Başkanı.
7 Eylül 2005, Çarşamba Litvanya Cumhuriyeti Muhasebe Enstitüsü Avrupa Birliği’nde Ulusal Bir Muhasebe Standartları Belirleyicisinin Rolü.
ULUSLARARASI (IFAC) MESLEKİ AHLAK KURALLARI
1 KURUMSAL DEĞERLEME 2004 KONFERANSI GAYRİMENKUL DEĞERLEMESİ KONUSUNDA SPK DÜZENLEMELERİ SPK DÜZENLEMELERİ Deniz DERELİOĞLU ÖZÜTÜRK SPK Kurumsal Yatırımcılar.
MUHASEBE VE DENETİM STANDARTLARININ VE DÜZENLEMELERİNİN ULUSLARARASI DÜZEYDE UYUMLAŞTIRILMASI Paul Boyle Başkan DÜNYA BANKASI İLERİ MUHASEBE VE DENETİM.
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Bilgilendirici Not: AB’de Kamu İhale Düzenlemeleri ve Uygulamaları.
Slide 1 AB Müktesebatı Muhasebe ve Denetime Giriş: Jurgen Tiedje Muhasebe ve Denetim Birimi Avrupa Komisyonu.
5. TÜRKİYE ETİK KONGRESİ MUHASEBE ETKİNLİĞİNDE TEMEL İLKELER
1 DÜNYADA ve TÜRKİYE’DE DENETİM MESLEĞİNE GENEL BAKIŞ.
Developing the Profession – IFAC 1 Büyüyen bir Mesleği Geliştirmek Dünya Bankası Muhasebe ve Denetim Düzenlemesi İleri Programı 28 Haziran 2005.
GIDA GÜVENLİĞİ Esma KAYA
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
BİRİNCİ BÖLÜM Sağlıkta Kalite Akreditasyon Daire Başkanlığı
Slide 1 AVRUPA’YA GİDEN YOL – MUHASEBE RAPORLAMA VE KURUMSAL GÜÇLENDİRME PROGRAMI Avrupa Muhasipler Federasyonu (FEE) nasıl yardımcı olabilir? Henri Olivier.
Sermaye Piyasası ve Meslek İlişkisi DOÇ. DR. SERHAT YANıK İSTANBUL ÜNIVERSITESI SIYASAL BILGILER FAKÜLTESI.
AVRUPA ÜNİVERSİTELER BİRLİĞİ KURUMSAL DEĞERLENDİRME PROGRAMI DENEYİMLER-KAZANIMLAR Prof. Dr. Selda Önderoğlu Hacettepe Üniversitesi HÜADEKK Üyesi Özdeğerlendirme.
7. TÜRKİYE HAKSIZ REKABET KONGRESİ Mesleğimizde Haksız Rekabet Haksız Rekabetle Mücadelede; Hizmet Kalitesi ve Meslek Kararının Rolü ve Önemi Ali Kamil.
İGMD. Dünyada YYS Uygulamaları ve Diğer Gelişmeler.
Denetim Hizmetlerinin Geleceği Hüseyin Gürer Deloitte Türkiye CEO, SMMM 17 Mart
ULUSLARARASI ÖRGÜTLER
Türkiye Sermaye Piyasaları
IOSCO (International Organization of Securities Commissions)
11. MUHASEBE ALANINDA DÜNYADAKİ ETİK KURALLAR VE İLKELER
İnceleme Dairesi Başkanlığı
IATA VE ICAO.
Prof. Dr. Hüner Şencan İstanbul Ticaret Üniversitesi
KALİTE GÜVENCE VE STANDARTLAR
T.C. Yükseköğretim Kurulu
SLOVAKYA - Geçiş Ekonomisinde Profesyonel bir Kuruluş oluşturmak
Türkiye Sermaye Piyasaları
Sermaye Piyasası Kanunu Çerçevesinde Gayrimenkul Değerleme
Sunum transkripti:

BAĞIMSIZ DENETİM VE GÖZETİMDE ULUSLARARASI GELİŞMELER VE BAŞARILI ÜLKE UYGULAMALARI PROF. DR. M. BANU DURUKAN DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ İŞLETME FAKÜLTESİ Ankara 17 Eylül 2014

Akış Bağımsız Denetim ve Denetim Kalitesi Bağımsız Denetimin Gözetimi Genel Değerlendirme

Bağımsız Denetim ve Denetim Kalitesi Muhasebe Denetimin Gözetimi Bağımsız Denetim Denetimin amacı ve çıktılarından yararlananların denetim kalitesi ile ilgili beklentileri: Denetimin ilgili taraflardan etkilenmeden mesleki yargı ve şüphecilik çerçevesinde bağımsız olarak gerçekleştirilme-sidir.

Bağımsız Denetim ve Denetim Kalitesi Kavramsal Faktörler Etkileşimler Süreç Girdiler Çıktılar Denetim Kalitesi Finansal Raporlama Zaman Çizelgesi İş Uygulamaları ve Ticaret Hukuku Yetenekli kişilerin mesleğe çekilmesi Finansal Raporlama Kanun ve Düzenlemeleri Kurumsal Yönetim Sorumluları Kanun Koyucular Yargı Çevresi Uygulanabilir Finansal Raporlama Çerçevesi Yönetim Kullanıcılar Denetim Düzenlemeleri Denetçi Bilgi Sistemleri Genişletilmiş Kültürel Faktörler Kurumsal Yönetim Kaynak: IASSB, (2014), A Framework for Audit Quality – Key Elements that Create an Environment for Audit Quality, Şubat 2014, s. 5

Bağımsız Denetim ve Denetim Kalitesi Uluslararası Menkul Kıymetler Komisyonları Örgütü (IOSCO) tarafından 2002 yılında yayınlanan Denetçilerin Gözetiminin Prensipleri Uluslararası Muhasebeciler Federasyonu (IFAC) tarafından 2004 yılında yayınlanan kalite güvencesi ile ilgili olan Üyelik Yükümlülükleri Beyannamesi 1 (SMO 1) IFAC tarafından yayınlanan denetim hizmeti veren şirketlerde kalite kontrolünü düzenleyen Uluslararası Kalite Kontrol Standardı 1 (ISQC 1) ve Uluslararası Denetim Standardı 220 (ISA 220) Avrupa Birliği de 2006 yılında denetim kalitesi ile ilgili düzenlemeleri konu alan yeni 8. Direktifi ve Denetim Direktifini yayınlamıştır. 16 Nisan 2014 tarihinde 2014/56/EU numaralı Konsey Direktifi ve (EU) No 537/2014 numaralı Avrupa Birliği Parlamentosu ve Konseyi Tüzüğü

Bağımsız Denetim ve Denetim Kalitesi 2005 IFAC bünyesinde Kamu Yararı Gözetim Kurulu (Public Interest Oversight Board (PIOB)) Avrupa Komisyonu tarafından Avrupa Denetim Gözetim Kurumları Grubu (European Group of Auditors’ Oversight Bodies (EGAOB)) 2006 Uluslararası Bağımsız Denetim Otoriteleri Forumu (International Forum of Independent Audit Regulators - IFIAR)

Bağımsız Denetim ve Denetim Kalitesi Görünüşte Bağımsızlık denetim şirketinin şirket yöneticileri tarafından belirlenmesi, denetim dışı hizmetlerin denetim hizmeti ile birlikte verilmesi, denetim şirketi ile şirket arasındaki uzun süreli ilişki Düşüncede Bağımsızlık Ticari kaygılar Yeteri düzeyde şüphecilikle yaklaşılmaması

Bağımsız Denetimin Gözetimi AB Eşdeğer Statüsü Verilen Ülkeler IFIAR Üyesi Ülkeler AB Üyesi Ülkeler AB Eşdeğer Statüsü Verilen Ülkeler Abu Dabi Lihtenştayn Avusturya Malta Arnavutluk Litvanya Belçika Hollanda Avusturalya Lüksemburg Bulgaristan Polonya Brezilya Malezya Kıbrıs Portekiz Kanada Çek Cumhuriyeti Romanya Çin Moritus Danimarka Slovakya Dubai Uluslararası Finans Merkezi Estonya Slovenya Guernsey Norveç Finlandiya İspanya Endonezya Hırvatistan* Fransa İsveç Man Adası Almanya İngiltere Japonya Dubai Singapur Yunanistan Jersey Mısır Macaristan İrlanda Güney Afrika İtalya Letonya Güney Kore Cebelitarık Sri Lanka İsviçre Tayvan Tayland Çin Taipei ABD   Türkiye Kaynak: Deloitte ve FRC, (2013), Report on Independent Audit Oversight, s. 1.

Bağımsız Denetimin Gözetimi Gözetim Otoritesi Fonksiyon AB Şartları IFIAR İngiltere (FRC) ABD (PCAOB) Kanada (CPAB) Avusturalya (ASIC) Singapur (ACRA) Kayıt (Registration) Delege edilebilir (gözetim ile) Kabul edilen diğer Danışma Otoritelerine gözetim ile delege edilmiştir İnceleme (Inspection) Delege edilebilir (ama gözetim otoritesi inceleme hakkını saklı tutar) Kamu Çıkarına Haiz İşletmeler (PIE) – delege edilemez; Diğerleri delege edilebilir Kamu Çıkarına Haiz İşletmeler (PIE) – gözetim otoritesi; Diğerleri Danışma Otoritelerine gözetim ile delege edilmiştir Raporlama yapanlar – gözetim otoritesi; halka açık olmayanlar – gözetim ile CICA’ya delege edilmiştir Diğerleri – gözetim otoritesi ve ICPAS Soruşturma (Investigation) Delege edilebilir (ama gözetim otoritesi soruşturma hakkını saklı tutar) Gözetim Otoritesi ve SPK Yaptırım (Enforcement) Delege edilebilir (ama gözetim otoritesi yaptırım hakkını saklı tutar) Gözetim Otoritesi ve bağımsız kurul

Bağımsız Denetimin Gözetimi Gözetim Otoritesi Fonksiyon AB Şartları IFIAR İngiltere (FRC) ABD (PCAOB) Kanada (CPAB) Avusturalya (ASIC) Singapur (ACRA) Standart Belirleme Delege edilebilir (gözetim ile) --- Denetim ve Güvence – gözetim otoritesi (halka açık şirketler) / AICPA (halka açık olmayan şirketler)   Finansal Raporlama – Finansal Muhasebe Standartları Kurulu (FASB) / SPK Etik – gözetim otoritesi / AICPA AASB, Muhasebe Standartları Kurulu (AcSB) ve Kamu Güvence Komitesi (PTC)’ye gözetim ile delege edilmiştir. Standartlar bağımsız örgütler tarafından belirlenir (denetim ve muhasebe - Hükümet; etik – meslek örgütleri tarafından oluşturulan bağımsız kurul) Muhasebe – farklı bağımsız otorite; Denetim – gözetim ile meslek örgütüne delege dilmiştir; Etik – gözetim otoritesi Sürekli Mesleki Eğitim Danışma Otoriteleri gözetim ile Gözetim otoritesi ve eyalet muhasebe kurulları Meslek örgütleri Gözetim otoritesi Kaynak: Deloitte ve FRC, (2013), Report on Independent Audit Oversight, s. 111.

Bağımsız Denetimin Gözetimi   IFIAR Üyesi Sayısı Şirket Tipi Her Yıl Her iki yılda bir Her üç yılda bir Her 4 yıl veya daha fazla süreyle İnce-lenmi-yor 4 Büyük Şirket (Deloitte Touce Tohmatsu, Ernst&Young, KPMG, PricewaterhouseCoopers) 17 7 10 1 4 Diğer 2 Global Şirket (BDO ve Grant Thornton) 8 16 5 Diğerleri 18 Kaynak: IFIAR, (2014), IFIAR 2013 Survey, s. 12.

Bağımsız Denetimin Gözetimi Yasal Düzenleme Evet Hayır Denetim şirketleri size kayıt yaptırmak zorunda mıdır? 31 6 Size kayıt yaptırabilmeleri için denetçilere akreditasyon veya sertifikasyon şartı getiriyor musunuz? 27 11 Muhasebecilerin genel meslek sınavları dışında denetçiler için özel bir kayıt sınavı gerekiyor mu? 23 15 Sizin yasal bölgenizdeki kamu yararına haiz işletmelerin yabancı denetçilerinin size kayıt yaptırması şartı var mı? 10 7 Yasal bölgeniz dışındaki yabancı denetçileri incelediniz mi? 5 32 Denetim şirketlerinin kayıtlanması için başka şartlarınız var mı? 22 14 Yaptırımdan siz mi sorumlusunuz? 36 2 Yaptırım ile ilgili ayrı bir biriminiz var mı? 26 Cezalar kamuya açık olarak ilan ediliyor mu? 24 12 Diğer paydaşlarla (denetim komiteleri, akademisyenler, yatırımcılar, diğer meslektaşlar, vb) iletişim kuruyor musunuz? 9 Kaynak: IFIAR, (2014), IFIAR 2013 Survey, s. 13.

Bağımsız Denetimin Gözetimi Cezai Müeyyide ile sonuçlanan Soruşturmalar Sayısı % 1-5 Soruşturma 27 59 6-10 Soruşturma 4 9 11-15 Soruşturma 1 2 >15 Soruşturma 6 13 Cevap vermeyen 8 17 Toplam 46 100 Kaynak: IFIAR, (2014), IFIAR 2013 Survey, s. 14.

Genel Değerlendirme Tek bir model tüm şartlara uymamaktadır. Her ülke kendi şartlarına uygun bir model geliştirmektedir. Ülkelerin sistemleri arasında uyum ve eşdeğerliğin tanınır olması önemlidir. Meslektaş denetimi ile meslek mensuplarından bağımsız otoriteler tarafından yapılan denetim ile ilgili tartışmalar devam etmektedir. Gözetim otoriteleri denetim kalitesini artırmak ve bu yolla finansal istikrarı korumak amacı ile ortaya çıkmıştır. Gözetim otoritelerinin mevcut durumda denetim kalitesinin artmasına katkısının olduğu ise tartışma konusudur.

“Denetim kalitesi bir yolculuktur” Genel Değerlendirme Şeffaflık, uzmanlık, profesyonellik ve ticarileşme üzerinde durulması gerekli en önemli noktalardır. Yasa koyucuların, meslek mensuplarının ve denetim şirketlerinin yaklaşımları denetim kalitesini belirleyici ve gözetimin amacına ulaşmasını sağlayıcı en önemli faktörlerdir. Denetim kalitesi ile anlaşılması gereken sürdürülebilir denetim kalitesidir ve bunun sağlanması ancak tüm paydaşların işbirliği yapması ile mümkündür. “Denetim kalitesi bir yolculuktur” (CPAB, 2013, 8)

TEŞEKKÜR EDERİM…