ÇOCUKLARIMIZ İÇİN EN BÜYÜK DİLEĞİMİZ NEDİR…?

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÇOCUK NASIL ÖĞRENİR?.
Advertisements

İSTEK ÖZEL ACIBADEM OKULLARI PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK BÖLÜMÜ
ÇOCUKLA İLETİŞİM.
EĞİTİM BAŞARISINI ARTTIRMADA ANNE BABANIN ROLÜ
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
Psikolojik Danışman Ayçin YILMAZ
ZÜBEYDE HANIM ANAOKULU
Verimli Ders Çalışma F.N.Ç.A.L. REHBERLİK SERVİSİ
öğretmen-öğrencİ İletİşİmİ ve etkİn dinleme
AİLE EĞİTİM SUNUSU 5.
İletişim Kaynak Mesaj Kanal Alıcı Kim Ne Söyledi Hangi Yolla Kime
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
Sabiha Hamdi Türkay İlkokulu Rehberlik Servisi 2014
ÇOCUKLARDA SORUMLULUK DUYGUSU GELİŞİMİ
AİLE TUTUMLARI VE ÇOCUĞU ANLAMAK REHBERLİK SERVİSİ
OLUMLU DAVRANIŞ GELİŞTİRMEDE
EĞİTİM SİSTEMİ VE ÖLÇMENİN SİSTEMDEKİ YERİ
Anne-Baba Eğitim Programı
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
HOŞGELDİNİZ.
Kazanım 3. Katıldığı gruplarda aldığı roller ile rollerin gerektirdiği hak ve sorumlulukları ilişkilendirir.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
ÇOCUKTA İSTENMEYEN DAVRANIŞLARIN DEĞİŞTİRİLMESİ
ÇOCUKLARDA SALDIRGANLIK VE ŞİDDET
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
Çocuğun Eğitiminde Disiplin ve Sınırlar
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
ETKİLİ İLETİŞİM.
İLETİŞİM BECERİLERİ.
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
REHBERLİK SERVİSİ SUNAR
Türk insanı; İstikrarlı, kararlı ve azimli olmalıdır
OKULÖNCESİNİN ÖNEMİ.
ANNE BABALAR EV ÖDEVLERİNE NASIL YARDIMCI OLABİLİRLER?
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
OLUMLU DİSİPLİN YÖNTEMLERİ
ÇOCUĞUMUN DAVRANIŞLARINI KONTROL ETMESİNİ NASIL SAĞLAYABİLİRİM?
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
HOŞ GELDİNİZ.
GELECEĞİ PLANLAMAK MESLEK SEÇİMİ.
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
1 CANSAN İLKÖĞRETİM OKULU. 2 “Dünyanın en güzel insanlarına” Sevgili anneme ve babama mektup.
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
Çocuğu doyuran, büyüten, eğiten ve ilk terbiyeyi veren anne, verdiği eserin sorumlusudur. (anonim)
ŞEHİT ALBAY İBRAHİM KARAOĞLANOĞLU ORTAOKULU
HAYIR DEMEK HERŞEYİ ÇÖZERMİ?
SINAV KAYGISI KONUSUNDA VELİLERE ÖNERİLER
n Düzey: n Düzey: Lise 1. Sınıf öğrencileri n Genel Hedef: n Genel Hedef: Karar verme becerisini geliştirmelerini sağlayabilme. n Oturum Sayısı: n Oturum.
“ŞU DÜNYADA HER ŞEYİN EN İYİSİNE LAYIK ÇOK ÖZEL VE GÜZEL BİR ÇOCUK VAR
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
Hoş Geldiniz Hoş Geldiniz Sunum: Abdurrahman ÇIĞRIK İZMİR.
Her evde yapılması gereken pek çok iş vardır. Yemek pişirme,
OLUMLU DİSİPLİN YÖNTEMLERİ
Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı
MESLEK TERCİHİNDE AİLE Dr.M.Zeki İLGAR Biruni Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dr.M.Zeki İLGAR.
KOCAELİ GEBZE BALÇIK İLKÖĞRETİM OKULU AİTEP EĞİTİMİ PROJESİ Hazırlayan:Esma AKAN Kaynak:Mark L.BRENNER
İNSAN VE SORUMLULUK YAPAN= HATİCE SEYYAR
EĞİTİM BAŞARISINI ARTTIRMADA ANNE BABANIN ROLÜ
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
ÇOCUKLARDA SALDIRGANLIK VE ŞİDDET
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
BAŞARIYI ARTIRMADA AİLEYE DÜŞEN GÖREVLER REHBER ÖĞRETMEN HABİB TAŞAN
Çocuklarımız için en büyük dileğimiz nedir? Çocuklarımızı Beden ve ruh sağlığı yerinde, kendi ayakları üstünde durabilen, sorumluluk sahibi, kendine.
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
1 /A Sınıfı Veli Toplantısına HOŞGELDİNİZ Ramazan SERİNOĞLU
Sunum transkripti:

ÇOCUKLARIMIZ İÇİN EN BÜYÜK DİLEĞİMİZ NEDİR…? SORUMLULUK

Çocuklarımızı beden ve ruh sağlığı yerinde , kendi ayakları üzerinde durabilen, sorumluluk sahibi ,kendine güvenen bireyler olarak yetiştirmek…

SORUMLULUK Sorumluluk: Bireyin uyum sağlaması başkalarının haklarına saygılı olması , üzerine düşen görevleri bilmesi ve kendi davranışlarının sonuçlarını üstlenmesi şeklinde tanımlanabilir.

Sorumluluk Sahibi Bireyler: Kendi kaynaklarını kullanan, Kendine güvenen, Kendi kararlarını kendisi veren, Davranışlarının sonuçlarını üstlenen, Bağımsız hareket eden,

Sorumluluk Sahibi Bireyler: Başkalarının haklarını çiğnemeden, kendi ihtiyaçlarını karşılayabilen, Öz eleştiri yapabilen, İş birliğine yatkın, Zamanı etkin kullanabilen kişilerdir.

DİKKAT….! Çocuğa bir zorlama sonucunda yaptırılan işler (bakkala gitme, ödevini yaptırma vb.) sorumluluk duygusunun kazanılmasında hiçbir olumlu etki oluşturmamaktadır

Çocuğa sorumluluk eğitimi verirken ona seçme hakkının tanınması büyük önem taşır. Çocuğa birkaç alternatif vererek seçme hakkı verilmelidir. Bu çocuğun yaşına ve seçimin konusuna göre belirlenmelidir.

Sorumluluk kazandırmaya yönelik önerilerimiz... - Sorumluluk bilinci aşamalı olarak gelişen bir beceridir.Çocuklar bir sabah kalktıklarında bir anda sorumluluk sahibi olan bireyler olmazlar… -Başarma sevincini yaşamalarına izin verin.. -Çocuklar kendi başlarına bir işi yapabildiklerinde özgüvenleri artar.. -Kendi başına yemek yiyebilen bir çocuğa yemek yedirmeye devam etmek hem isteğini kıracak hem de becerisinin gelişmesini engelleyecektir..

Sorumluluk kazandırmaya yönelik önerilerimiz -Takip edildiğinizi unutmayın…! Çocuklar çok iyi gözlem yeteneğine sahiptirler… Anne-Baba çocuğa her şeyden önce model olmalıdır.. Eğer anne-baba günlük sorumluluklarını isteksizce yapıyor ve aksatıyorsa , çocuk için de sorumluluklar kaçınılması gereken durumlar anlamına gelecektir.

Sorumluluk kazandırmaya yönelik önerilerimiz * Davranışın sonucunu yaşamasına fırsat verin.. Anne- Baba genellikle çocukların hayatını kolaylaştırmaya çalışırlar… Sabahları giysilerini giydirmek ,ayakkabılarını bağlamak , bulmadığı bir eşyayı bulmak,ödevleri için araştırma yapmak (öğretmenden uyarı almamak için) Bunlar kısa vadede çocuğu koruma olarak anlaşılsa da uzun vadede çocuğun özgüven gelişimini olumsuz etkileme riskini taşır…

Sorumluluk kazandırmaya yönelik önerilerimiz -Biri her gün sizin için işlerinizi yapsa , siz işinizi yapmak için çaba gösterir miydiniz…?

Çocuklarda doğal olarak Anne-Baba tarafından desteklenen becerilerini geliştirme ihtiyacı duymazlar, anne yada baba desteğini azalttığında büyük zorluk yaşarlar..Zamanında kazanılmayan becerileri sonradan kazanmak için daha fazla emek gerekir… 5. sınıfa kadar ödevlerinde destek alan bir çocuk 6.sınıfa geldiğinde ödevlerinin sorumluluğu sana ait denildiğinde sorumluluğu yerine getirmekte zorlanacaktır… Hiç birimiz mükemmel değiliz , çocuklarımızda….

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü: Her yeni beceri acemilikle başlar.Bu nedenle sorumluluk öğrenirken zamana ve sabra ihtiyacı vardır …Pes etmek yok …! Yemeğini kendi başına yemeğe başladığında döküp saçması yada bardağı taşırken düşürmesi normaldir…Bu durumlarda Anne-Babanın ‘’bırak düşüreceksin ! , her tarafı batırdın ..! Gibi tepkiler vermesi yada elinden alıp kendisinin yapması sorumluluğun kazanılmasını engeller…

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü PEKİ O ZAMAN NASIL DAVRANCAĞIZ , NE YAPACAĞIZ….?

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Küçük adımlar….. Küçük yaştan itibaren sorumluluk bilincini geliştirmek için fırsatlar oluşturmak ve çocuğun acemiliklerini sabır ve sevgi ile desteklemeliyiz… İleride sorumluluk sahibi bir birey olması için çocuğunuzun 10 yaşına gelmesini beklemeyin.. Sorumluluk yaşamın ilk ilk yıllarında kazanılmaya başlayan ve küçük adımlarla ilerleyen bir süreçtir…

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Olumlu Geri Bildirim… Anne-Babanın ilgi ve onayı davranışın kazanılmasında önemli bir etkendir.Çocuklara ne yapmamaları değil de ne yapmaları gerektiğini söylemekte önemlidir.. Olumsuz bir durumu söylemek olumsuz davranışın kazanılmasını sağlayabilir… ‘’Odanı dağıtma!’’ Yerine ‘’odanı toplaman gerekiyor !’’ demek…

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü İyi , doğru ve gerekli olduğunu düşündüğünüz davranışı fark etmek ve enerjiyi bu duruma yönlendirmek daha verimli olacaktır. Çocuğunuz kardeşi ile olumlu bir şekilde oynarken bu davranışı övmeniz ona ilgi göstermeniz, kardeşini ağlattığında kızmaktan daha etkili olacaktır..Bu durumda beklenilen davranışı da çocuğa hatırlatmış olursunuz…

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Motive eden sorumluluk…. Çocuklara sorumluluk öğretirken motivasyonu unutmamak gerekir.. Yapması keyifli olan , sonunda ödül kazanılan , sevgi ,ilgi ve güven kazanılan davranışlar ile ilgili sorumluluk kazandırmak daha kolay olacaktır..Örneğin masanın hazırlanmasına yardım etmek , masayı temizlemekten daha keyiflidir..

Bütünü parçalara bölmek… Çocuğa öğreteceğiniz davranış ne olursa olsun öncelikle basit parçalara ayırın.. Bir yetişkin bile bir odada toplamaya nereden başlayacağının kararsızlığını yaşar… Çocuğunuzun odasını toplamasını istiyorsanız işi basit parçalara ayırın… Basamak:oyuncakları yerine koymak Basamak:kirli ve temiz çamaşırları ayırmak Basamak:giysileri dolaba koymak ….gibi…

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Seçme şansı vermek…. Çocuklara kendi hayatları ile ilgili Söz sahibi olma hakkı tanırsak, Verdikleri kararlar ile ilgili Sorumluluk almalarını ve özgüven sahibi olmalarını sağlayabiliriz… Seçme hakkı sunarsak kendi tercihleri olduğu için uygulama olasılıkları artar… Tabii ki seçme hakkı anne ve baba tarafından sınırlandırılmalıdır.Sonsuz bir seçme hakkı olmamalıdır…

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Her şeyin bir yeri olsun…. Evdeki her eşyanın belli bir yeri olduğunu Bilmek çocukların etrafı düzenli tutmasını sağlayabilir… Düzenli bir ev ortamı çocuğun düzenli ve planlı Olmasında önemli role sahiptir… Daha da önemlisi düzenin sağlanmasında çocuğun etkin rolü olmalıdır… Kumandayı hep aynı yere koymak,kirlileri kirli sepetine koymak,meyve suyunu geri buzdolabına koymak, ayakkabımızı ayakkabılığa koymak,montumuzu askılığa asmak vb…

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Sorumluluk davranışının kazanılmasında Sonuç olarak ; Bireysel sorumluluktan Sosyal sorumluluğa geçiş olur…. Aile içinde öğrenilen beceriler sosyal İlişkilerde önemli rol oynar.. ARKADAŞLAR İLE UYUM İÇİNDE OYNAMAK,OKUL KURALLARINA UYMAK için gerekli alt beceriler ev ortamında öğrenilir.. ANNE –BABA OLARAK ÇOCUĞA SORUMLULUK VERİRKEN ASLINDA ONU TOPLUMSAL HAYATA HAZIRLAMIŞ OLURUZ…

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü -Davranışların sonucunu kabul etmek.. -Karşılaştığı sorunları tek başına çözmek… -Kendi duygu ihtiyaçlarını uygun biçimde anlatmak.. -Başkalarının hak ve duygularının farkında olmak.. -SAĞLIKLI VE MUTLU BİR BİREY OLARAK TOPLUMUN BİR PARÇASI OLMAK İÇİN GEREKLİ BECERİLERDİR…

Sorumluluk bilincini geliştirmede aile için öneriler… Çocuğunuzun sizi tartışma ortamı içine çekmesine izin vermeyin. “Oynamak istemeni anlıyorum ama şimdi yatman gerekiyor.” *Durumla ilgili bir ifade kullanarak çok açık bir şekilde ondan ne istediğinizi söyleyin.

Çocuğunuza bütün özellikleri ile değer verdiğinizi, sevdiğinizi hissettirin. *Çocuğunuza “yanlış” bir kişi olduğu izlenimi vermeden, istenilen davranış değişikliklerini sağlayın.

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Çocuğunuzu değil, davranışını eleştirin. “Kardeşine vurman uygun bir davranış değil.” *Kişiliğine saygı gösterin,

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Suçluluk duygusuna kapılmadan hata yapabilme olanağını kendisine tanıyın. *Önemli olan yanılgıdan kurtulmak ve yanlışı düzeltmektir. Çocuğunuzun uygun davranışları için yüreklendirici mesajlar kullanın. *Övülen, yüreklendirilen davranış tekrarlanır.

İşbirliğini yüreklendiren mesajlar; “Odanı ne kadar güzel düzenlemişsin.”

İşbirliğini yüreklendiren mesajlar; “Yardımların çok işe yarıyor.”

Kabul edilebilir davranışları yüreklendirme; "Bugün alışverişte tutturmadığın için ne kadar keyifliyim, teşekkürler."

Gelişmeye yüreklendiren mesajlar; "İstediğin notu alamamış olabilirsin ama çok gayretliydin ve bu benim için çok daha önemli."

Bağımsızlığı yüreklendiren mesajlar; "Bunu tek başına yapabileceğini biliyordum.",

Seçimleri yüreklendiren mesajlar; “Bir dahaki sefere kullanmak için iki uygun seçeneğin var. Üstesinden geleceğine inanıyorum.”

Cesaret kırıcı mesajlar; "Bana karşı saygılı olmanı beklemiyorum zaten." "Hep sorun yaratıyorsun." "Hele bir daha dene de ne olacağını gör." "Bir kez olsun beni dinlesen." "Yapabileceğin en iyi şey bu mu?" "Doğru seçim yapabildiğini bir görebilsem."

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Duygularınızı ve düşüncelerinizi açıklarken ben diliyle konuşun. “Arkadaşlarına vurduğun için üzülüyorum.”

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü İstek ve kurallarınızı açık ve net yönergelerle iletin. “Bu oyuncakları sepetine koymanı istiyorum.” “Başkalarının eşyalarını kullanmadan önce izin almalısın.” * İsteklerinizi net, doğrudan, kararlı ve tartışmasız bir tavırla belirtin.

Sınırlandırılmış seçenekler sunun. “Bakkala şimdi mi gidersin maçtan dönüşte mi?” “Ispanak mı yersin, kabak mı?” * Öz-disiplin kazandırır, doğru kararlar alma yeteneğini geliştirir. Çocuğunuz için iyi bir dinleyici olmaya çalışın. Size iletmek istediğine dikkat edin. “Ben onun yerinde olsam ne düşünürdüm, ne hissederdim?”

* Öğütlerden, yönlendirmelerden, gereksiz sorulardan, teşhiste bulunmaktan, teselli etmekten, konuyu değiştirmekten kaçının. Çocuğunuzun duygularını anladığınızı ifade edin. “Kardeşin seni rahatsız ettiği için sinirlenmiş görünüyorsun.” “Amacına ulaşmak için kopya çekmeye bile razıysan, okulda başarılı olmak senin için önemli olmalı.” * Bütün duygular ifade edilmelidir.

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Çocukların bir aktiviteyi bitirmesine yardımcı olmak için, zihinsel olarak bu değişikliğe hazırlanmalarını sağlayacak zaman tanıyın. “Beş dakika sonra gidiyoruz.” *Prensip:Zihinsel hazırlık kontrol sağlar.

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Çocuğun problemleri üzerinde düşünmesini ve çözüme ulaşmasını sağlamak için çocuğa yardımcı sorular yöneltin. “Sence kardeşin bu konuda ne hissedecek?” “Bu problemi nasıl çözmeyi düşünüyorsun?” * Prensip:Problem çözme becerilerini ve özdenetimi geliştirir.

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Notlar ve şekiller çocuğunuzun işbirliğini sağlamak için uygun yöntemlerdir. “Diş fırçası” resmi, “Yatağını toplamayı unutma” notu. * Prensip:Görsel uyarıcılar görevleri hatırlatır, sorumluluk yükler.

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Çocuğunuz olumsuz bir davranış gösteriyorsa, bu davranışın altında yatan nedenleri anlamaya ve önlem almaya çalışın. * Prensip:Çocuğunuz anlaşıldığını ve önemsendiğini hisseder, sorumluluk alır.

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Tahammülünüzün olmadığı bir gününüzde iseniz ya da kendinize kısa bir zaman dilimi ayırmak istiyorsanız, çocuğunuza durumu açıklayınız. “Bugün çok yorgunum,gürültü etmeden oturmanı istiyorum. * Prensip:Problem çıkma olasılığını azaltır, sorumluluk verir. Kendinize düşünmek için zaman tanıyın. “Bu konuyu biraz düşünmeliyim.” *Prensip:İsteklerine verdiğiniz önemi ve ona olan saygınızı iletir.

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Mümkünse “Hayır” kelimesi yerine “Evet” kelimesini kullanın. “Evet, yemekten sonra çikolata yiyebilirsin, ama şimdi olmaz.” *Prensip:İsteğine saygı gösterdiğinizi ve onu yerine getirmek istediğinizi iletir.

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Mümkünse sonuçları onun da görmesini ve anlamasını sağlayın. “Dışarısının ne kadar soğuk olduğunu hissedebiliyor musun?” ***Bir şeyin neden yapılamayacağını somut örneklerle açıklayın.

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Çocuğunuza iyi örnek olun. *Prensip:Çocuklar bizim uyguladığımız yöntemleri kullanırlar.

ÇOCUĞUNUZUN EVDE DAHA ÇOK SORUMLULUK SAHİBİ OLMASI VE BUNLARI UYGULAMASI DEMEK; OKULDA DA SORUMLULUKLARINA SAHİP ÇIKMASI DEMEKTİR. Genel kural:Daima çocuğun gelişimsel düzeyi göz önüne alınarak sorumluluklar verilmesidir.

-Tek başına yemek yemek, 3 yaş; -Tek başına yemek yemek, -Tek başına uyumak, -El-yüz temizliğini yapmak, -Dişlerini fırçalamak, -Yardımla giyinip ,soyunmak, -Basit ev işlerine yardım etmek

4 yaş; Sofrayı kurmak, Oyun oynadıktan sonra oyuncaklarını veya kendine ait eşyaları yerlerine kaldırmak, Oyun oynarken nerede olacağını anne babasına söylemek, Toz alma gibi basit ev işlerinde yardımcı olmak, Bulaşık makinesinin doldurulmasına yardım etmek, Alışveriş dönüşü malzemelerin yerleştirilmesine yardımcı olmak, Alışveriş sırasında malzemelerin raflardan alınmasına yardımcı olmak, Basit bazı yiyeceklerin hazırlanmasına yardım etmek

5 yaş; Sofrayı, her şeyi yerli yerine koyarak hazırlamak, Yatağını düzeltmek ve odasını temizlemek, Basit bir kahvaltıyı hazırlamak, Yedikten sonra kirlilerini kendi başına kaldırmak, Giyeceklerini önerileri dikkate alarak seçmek ve kendi başına giyinmek, Kirli giyeceklerini sepete atmak, Telefona gerektiği şekilde cevap vermek, Ayakkabılarını bağlamayı öğrenmek, Kendi kendine hazırlanmak (saçını tarama vb).

6 yaş; Havaya, özel olay ve günlere göre giyeceklerini seçmek, Çiçekleri sulamak, Basit yiyecekleri (tost, yumurta, sosis vb.) bir büyüğün desteği ile pişirmek.

KATILDIĞINIZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM.