ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GELENEKSEL ÖLÇME ARAÇLARI
Advertisements

MADDE ANALİZİ.
MADDE ANALİZİ.
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
SORU-CEVAP YÖNTEMİ Tuba Koç Gülpınar Gökşen.
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
KISA CEVAPLI TESTLER ve DOĞRU-YANLIŞ TESTLERİ
Doğru- Yanlış Testleri
Test Geliştirme ve Madde Analizi
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Çoktan Seçmeli Sınavlar
Test nedir? Kapsadığı sorulara (uyarıcı) verilen cevaplara ya da gösterilen tepkilere dayanılarak, bireyler ya da bireyin değişik özellikleri arasındaki.
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Ölçme Araçlarının Nitelikleri
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
TESTLERİN SINIFLANDIRILMASI
ÖLÇME ARAÇLARI.
TEST HAZIRLAMA SÜRECİ VE
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -6-
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler
TEST – 1.
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ÖLÇME DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Bilişşsel Hedeflerin Ölçülmesi
Çanakkale Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü www. canakkaleram
Ölçme Aracının Özellikleri
TEST HAZIRLAMA SÜRECİ.
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -8-
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE PARAGRAF SORULARI HAKKINDA İPUÇLARI
Ölçemediğiniz bir şeyi geliştiremezsiniz…
Eğitimde Program Geliştirme Ölçme ve Değerlendirme Boyutu
ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLER
TESTLER. 2 Değerlendirme  Öğretim sürecindeki değerlendirme basamağı etkili öğretim için vazgeçilmezdir.  Değerlendirme; Konunun ne düzeyde anlaşıldığını.
YEŞİM KULA ÖMER MART İLKÖĞRETİM OKULU REHBER ÖĞRETMENİ
ETKİLİ TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE SINAV ANI STRATEJİLERİ
Çoktan seçmeli testleri, büyük miktarlarda katılımın söz konusu olduğu ulusal düzeyde gerçekleştirilen sınavların vazgeçilmezi hâline getiren en önemli.
Ölçme ve değerlendirme, sınıf içi öğrenme sürecinde öğrencide istenilen davranış değişikliğinin ne derece gerçekleştiğini belirlemede, eğitim sürecinin.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEDE Kısa Cevaplı Testler Yazılı Yoklamalar
Madde (soru istatistikleri)
SINAV PLANI (Test Planı)
Ölçme ve Değerlendirme Semineri
Çoktan seçmeli testler
ANKET SÜREÇLERİ VE ANKET UYGULAMASI
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
TEST PLANI MADDE ANALİZİ.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması ANKET
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Programlı Öğretim.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 10
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 9
GÜVENİRLİK ve GEÇERLİK
Ölçme ve Değerlendirme
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Prof. Dr. Mehmet KÜÇÜK
EĞİTİMDE KULLANILAN ÖLÇME ARAÇLARI
Test Oluşturma.
Değişkenler Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme ile İlgili Genel Kavramlar
ÖLÇME ARAÇLARI Yazılı Yoklama Sözlü Yoklama Kısa Cevaplı Test
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Psikolojik Testlerin Çeşitli Kriterlere Göre Sınıflandırılması
SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 5.DERS
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
Eşleştirme ve Doğru/Yanlış Maddeleri
Sınav Türleri: Uzun Yanıtlı ve Kısa Yanıtlı
Sunum transkripti:

ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLER Hazırlanması Kullanılacak alanlar Dikkat edilmesi gerekenler Olumlu ve olumsu yönleri

ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLER Testi alanların yanıtlarını, belirli sayıdaki seçenek arasından birini seçerek vermesini gerektiren sorulardan oluşan ölçme araçlarıdır. Çoktan seçmeli testler uygulandığında yanıtlayıcıdan soruyu okuması, doğru yanıt üzerinde düşünmesi, doğru seçeneğe karar vermesi ve işaretlemesi beklenmektedir

ÇOKTAN SEÇMELİ TEST MADDESİ TÜRLERİ Doğru yanıta Göre Kesin ve biricik doğru yanıtı olan maddeler: En doğru yanıtı olan – bulunduran- maddeler:. Bileşik yanıt vermeyi gerektiren maddeler: Doğru yanıtı gizlenen maddeler: Madde köküne göre Kökü soru kipi türünde olan maddeler: Kökü eksik cümle tipinde olan sorular: Olumsuz köklü maddeler Madde Gruplarına göre Ortak köklü maddeler Ortak seçenekli maddeler

ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLERİN MADDE KÖKÜNÜN HAZIRLANMASI 1)Sorular, ya soru cümlesi şeklinde veya sonu tamamlanabilecek düz cümle halinde olmalıdır. 2) Sorular, ayrıntıları değil temel kavramlar, sebep-sonuç ilişkileri gibi önemli bilgi ve davranışları ölçecek nitelikte yazılmalıdır. 3) Sorunun esas konusu, yani öğretmenin ne sormak istediği açık ve kesin olmalıdır. 4) Soru kökünde kitabı veya öğrencilerin tanıdığı kaynaklardan alınmış aynı ifadeler kullanılmamalıdır. 5) Soru ifadeleri açık, anlaşılır olmalı; gereksiz yere kelime bulundurmamalıdır.

ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLERİN MADDE KÖKÜNÜN HAZIRLANMASI 6) Seçeneklerde tekrarlanabilecek kısımlar köke konularak tekrarlar önlenmelidir. 7) Olumsuz sorular anlama güçlüğü yaratacağından çok fazla sayıda kullanılmamalıdır. 8) Olumsuz soru kökü yazıldığında, kökü olumsuz yapan kelime belirgin yazılmalıdır. 9) Bilmece gibi sorular sorulmamalıdır. 10) Hazırlanan bir soru, testteki bir başka sorunun cevabını açıklayacak nitelikte olmamalıdır. 11) Her soru, bir başka sorunun doğru cevaplandırılması şartını taşımadan cevaplandırılabilecek şekilde, bağımsız yazılmalıdır

SEÇENEKLERİ HAZIRLAMADA DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR 1)Bütün seçenekler akla uygun ve mantıkl olm. 2) Cevap kişiden kişiye değişecek türden olmamalı. 3) İfade açık, kısa ve öz olmalıdır. 4) Cümle yapısı dilbilgisi kurallarına uygun olmalı. 5) Gereksiz yere fazla kelimeler ve tekrarlar bulunmamalı. 6) Seçeneklerde çok az bilinen ve çoğunluğunun kullanmadığı kelimeler kullanılmamalı. 7) Bir seçenek diğerinden çok uzun veya çok kısa olmamalı. 8) İpucu veren, belirsizlik ifade eden veya yanlışlığı apaçık ortada olan ifadeler kullanılmamalı. 9) Doğru cevapta kökteki bazı ifadeler tekrar edilmek zorunda kalınabilir. Böyle bir durumda ipucu olmaması adına, bu kelime köklerine diğer seçeneklerde de yer verilmelidir

10) Zıt seçenekler mümkün olduğu kadar kullanılmamalı, kullanılacaksa ikişer ikişer kullanılmalıdır. 11) Sayı ile ilgili seçenekler, maddenin kolay anlaşılması için ya küçükten büyüğe ya da büyükten küçüğe sıralanmalıdır. 12) “Yukarıdakilerin hepsi” seçeneğini kullanırken dikkatli olmak gerekir. Çünkü bu seçenekler çeldiricidir. 13) “Yukarıdakilerin hiçbiri” seçeneği kullanılırken de dikkatli olunmalıdır. 14) Testteki tüm soruların seçenek sayısı birbirine eşit olmalı 15) Bir testteki soruların seçenek sayısı 4 veya 5 olmalıdır. Ancak sadece ilköğretimin ilk sınıflarında seçenek sayısı 3 olabilir. 16) Bir testin bütününde doğru cevaplar seçeneklere mümkün olduğu kadar eşit dağıtılmalıdır. Örneğin 40 sorudan oluşan 5 seçenekli bir başarı testinde A, B, C, D, E seçeneklerinden her birine de 8’er doğru cevap düşecek şekilde ayarlanmalıdır. 17) Dört veya daha fazla ardışık sorunun doğru cevapları aynı seçenek olacak şekilde sıralanmamalıdır.

Kullanılacak alanlar Bilgi, kavrama, uygulama ve analiz düzeyindeki davranışları ve kısmen değerlendirme düzeyindeki davranışları ölçmede etkilidir. Sentez düzeyindeki davranışları ölçmede yetersizdir. Çok sayıda öğrencinin katıldığı sınavlarda kullanılır. Yapılacak sınavın sonuçları öğrenci için çok önemli kararları gerektiriyorsa kullanılır. (bunun nedeni geçerliğin, güvenirliğin ve puanlama güvenirliğinin yüksek olmasıdır) Sınavla geniş öğrenme konuları ölçülmek isteniyorsa kullanılır. (Çok sayıda soru sorularak, konuları temsil gücü sağlanır-kapsam geçerliği sağlanır).

Çoktan seçmeli testlerin; Olumlu yönleri Olumsuz yönleri Kapsam geçerliği yüksektir. Güvenirliği yüksektir. Puanlama objektiftir. Uygulanması ve puanlanması kolaydır. Her öğretim düzeyine uygulanabilir. (İlköğretim 3. sınıftan itibaren daha etkilidir.) Kalabalık gruplara uygulanabilir Ölçme sonuçlarına başka değişkenleri karıştırmadığından geçerlidir. İstatistiki işlemler yapılabilir. Üst düzey davranışları ölçemez Hazırlanması zor ve uzmanlık gerektirir. Şans başarısı vardır. Okuma hızı işe karıştığından dolayı geçerliği düşürür.

SORU YAZARKEN TEMEL KURAL SORUNUN ÖLÇTÜĞÜ DAVRANIŞI BİLENİN YAPTIĞI, BİLMEYENİN YAPAMADIĞI BİR SORU OLMALIDIR.