Sınıf İçi Etkileşim ve İletişim

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SORU-CEVAP YÖNTEMİ Tuba Koç Gülpınar Gökşen.
Advertisements

DİNLEME KONUŞMA VE ELEŞTRİ ADABI
Okul Başarısında Ailenin Rolü
Benjamin BLOOM ( ).
Hafta 7 –SÖZSÜZ İLETİŞİM VE BEDEN DİLİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
İLETİŞİM.
İLETİŞİM & HASTA MEMNUNİYETİ
Öğrencilerle Etkili İletişim Kurma Becerisi
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -1-
ALICI İletişim sürecinde, kaynağın gönderdiği mesaja hedef olan kişi, grup ya da kitleye alıcı adını veriyoruz. Alıcı bir kişi, bir grup, örgüt ya da toplum.
Güdülenme Dr. Şirin KARADENİZ.
Güce Çok Programlı Lisesi Onur ÖZDEMİR Okul Psikolojik Danışmanı
ÖĞRENME ÖĞRETME ORTAMININ DÜZENLENMESİ
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
ANNE BABA TUTUMLARI.
HANGİ AYDA DOĞDUNUZ.
MERHABA.
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
ÖZGÜVEN GELİŞTİRME EĞİTİMİ
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
4.ÜNİTE C.ETKİLİ İLETİŞİM.
SINIF YÖNETİMİ Konu: Sınıf Yönetimi ve Disiplin Modelleri.
ÖZGÜVEN GELİŞTİRME EĞİTİMİ
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ EĞİTİMİ
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
Soru Cevap.
Öğrenme -Öğretme Modelleri
KİŞİLİK SAHİBİ OLMAK A. Salih TAŞDELEN.
İLETİŞİM BECERİLERİ KARATAY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
ÖZGÜVEN GELİŞTİRME EĞİTİMİ
OKUL BAŞARISINI ARTIRMADA VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
Hazırlayan Halil ÖZBAŞ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Tıbbi Genetik
İSTENMEYEN DAVRANIŞLAR
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
İslam’da Bilginin Kaynakları
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ EĞİTİMİ
Didim Akbük Sağlık Eğitim Merkezi
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
ETKİLİ ÖĞRETMENLİK VE SINIF YÖNETİMİ
Kişisel Rehberlik Uygulamaları
SINAV KAYGISI KONUSUNDA VELİLERE ÖNERİLER
TUTUM VE DAVRANIŞLAR.
Öğretim Modelleri Anlamlı (Okulda) Öğrenme, Tam Öğrenme, Çoklu Zeka, Yapılandırmacılık, Dr. Kerim Karabacak.
SOSYAL KABUL SINIF İÇİ ETKİLEŞİMİN ARTTIRILMASI
KURUMSAL İLETİŞİM ARİF DEDE Eğitim Uzmanı www. arifdede
MERT VE ANNESİYLE BİLGİSAYAR VE SAĞLIK DERSİ. MERT VE ANNESİYLE BİLGİSAYAR VE SAĞLIK DERSİ.
Etkili İletişim Becerileri Hazırlayan =Büşra Kocaman
ÖZEL EĞİTİMDE KAYNAŞTIRMA UYGULAMARI
DUYUŞSAL GELİŞİME YÖNELİK ETKİNLİKLER PLANLAMA
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
SINAV KAYGISI DUMLUPINAR İLKÖĞRETİM OKULU REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK SERVİSİ.
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
ERGENLİK.
Anlatım yöntemi kullanan öğretmen;  Dersine iyi hazırlanır.  Düzenli bir öğrenim planı hazırlar.  Bu planında sunu sürelerini sınırlar.  Konuyu öğrencilere.
TAM ÖĞRENME MODELİ.
Ergenlik Döneminin Genel Özellikleri
FATMA YILDIZ REHBER ÖĞRETMEN
İLETİŞİM TEKNİKLERİ.
Yetişkin Eğitimi Ortamında Etkili İletişim
Kişilerarası İletişimin Öğeleri
GELİŞİM VE ÖĞRENME Ders 4
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ Emine Ayça CEYLAN Didem KILIÇ MOCAN.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
YETİŞKİN EĞİTİMİ ORTAMLARINDA YETİŞKİNLERLE ETKİLİ İLETİŞİM YETİŞKİNLERLE ETKİLİ İLETİŞİM Dr. Serap KARABACAK Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü İzleme.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Sınıf İçi Etkileşim ve İletişim

Bu konuda en önemli görev öğretmene düşmektedir. Öğretmenin öğrencilerle iletişime açık olması, onlara güven vermesi, sınıf içinde ortaya çıkabilecek pek çok sorunun kısa zamanda çözülmesine yardımcı olabilir.

Öğretmen-öğrenci etkileşimini etkileyen faktörler Öğretmenin sözel olmayan davranışları İletişimde sözel mesajların yanı sıra sözel olmayan mesajlarda çok önemlidir. Sözel olmayan mesajlar, bazen sözel olanları desteklerken, bazen kendi başına çok şey ifade eder. Öğretmenin bakışı, mimikleri, duruşu öğrenciye çok şey anlatır.

Duruş Vücut dili, bireyin vücudunu kullanarak çevresindeki bireylere bazı mesajlar vermesidir. Öğretmenin sınıf içinde durduğu ve hareket ettiği alan, vücudunun duruş biçimi, ellerini kullanışı, öğrenciye pek çok mesaj verir. Örneğin dik ve rahat davranan öğretmen, kendine güvendiğini gösterir ve öğrencileri olumlu etkiler. Elini önünde kavuşturarak ders anlatan öğretmen iletişime kapalı olduğunu, açık tutanlar ise iletişime açık olduklarını gösterir.

Olumlu sınıf ortamı oluşturmak için öğretmenin yerine göre öğrencilerin arasında dolaşması, olumsuz davranış gösterenlerin yanına giderek sessizce uyarması, defterlerine yaptıkları çalışmaları yanlarına giderek kontrol etmesi, vücut diliyle iletişme açık olduğunu ve kendisine güvendiğini göstermesi gerekir.

Mimikler Öğretmenin mimikleri onun duygularını yansıtır. Gergin ve sinirli bir ifade taşıyan mimikler, öğrencilerin kaygı duymalarına ve korkmalarına neden olur. Güler yüzlü sakin ifadeli öğretmenler öğrencileri rahatlatır ve öğrenme ortamına etkin katılımlarını kolaylaştırır. Mimiklerin bir diğer faydası ise öğretmenin duygularını yansıtmasıdır. Örneğin konuşan bir grup öğrenciye kızgın ve sert bir ifadeyle bakmak öğrencilerin susmasını sağlayabilir.

Dokunma Öğretmenin öğrenciye yakın mesafede durması ve ona eliyle temas etmesi öğrencinin sevildiğini ve güvende olduğunu hissetmesini sağlar. Ödevlerini kontrol ettiği öğrencileri omzuna hafifçe elini koyması, öğrenciye güven verir, kaygısını azaltır ve öğretmenle ilişkisini kuvvetlendirir.

Göz teması Öğrencileriyle göz teması kuran öğretmen hem kendine güvenini belli eder, hem de öğrenciye değer verdiğini gösterir. Öğretmenin öğrencilerle göz teması kurması iletişimi kolaylaştırır. Göz teması öğrencileri kontrol etmenin en etkili yollarından biridir.

Öğretmen özellikleri Öğretmenin fiziksel ve bazı kişilik özellikleri öğretmen öğrenci iletişimini etkilemektedir. Dış görünümü Öğretmenin dış görünümünü belirleyen fiziksel özellikleri, cinsiyeti, yaşı, giyim tarzı gibi özellikler öğretmen öğrenci ilişkisini etkiler. Görünümüne özen gösteren bir öğretmen öğrencilerine “size önem veriyorum” mesajı verir. Öğretmenler kişisel bakımların dikkat etmeli, temiz ve sade kıyafetler seçmelidir. Abartılı ve renkli giyim tarzından öğrencilerin dikkatlerini dağıtabileceği için kaçınılmalıdır. Öğretmenlerin yaşıyla ilgili yapılan araştırmalar genç öğretmenlerin lise öğrencileri üzerindeki etkilerinin, deneyimli olanlara göre daha az olduğunu göstermiştir.

Hoşgörülü olma İlkokul çağındaki çocuklar doğru ve yanlışı seçmede zorluk çektikleri, ergenlik çağındaki gençlerin ise kişiliklerini kanıtlamaya çalıştıkları için sınıfta birçok olumsuz davranışta bulunabilirler. Bu durumda öğretmenin öğrencilerin bazı hatalı davranışlarına hoşgörüyle yaklaşmaları gerekir. Aksi takdirde kolayca sinirlenir ve sınıf ortamının gerginleşmesine neden olurlar.

Sevecen, anlayışlı ve esprili olma Öğretmen ve öğrenci sınıfa istekle gelmelidir. Böyle bir durumun yaratılmasında öğretmenin sevecen anlayışlı ve şakacı olması önem kazanır. Sınıfta öğretmen tarafından yapılan küçük espri ve şakalar öğrencileri çok mutlu eder. Dersten daha fazla zevk almalarını sağlar. Bu da sınıf ortamını yumuşatır. Sevecen öğretmen öğrencilerle olumlu ilişki kurar.

Öğrencilere adlarıyla hitap eder, onların kişisel sorunlarıyla ilgilenir, her öğrencinin ayrı bir birey olduğunun farkındadır ve onlara özel olduklarını hissettirir. Bu davranışları sonucu öğrencilerin güvenini kazanırlar. Bu öğretmenler olumlu davranışlar üzerinde durak bol pekiştireç verirler. Bu öğrencinin dersi sevmesini kolaylaştırır.

Kendine güven duyma Bu duygu öğretmenin sınıfta rahat olmasını sağlar. Kendine güvenen öğretmen olumsuz öğrenci davranışı karşısında alınganlık göstermez. Kaygı düzeyi düşük olur.

Öğrenci Öğretmen Etkileşimi Öğretmenler farklı sınıflarda farklı davranırlar. Benzer şekilde, öğretmenin davranışları aynı sınıftaki öğrencilere göre değişebilir. Bunun nedeni öğrencilerin davranışlarıdır.

Braun (1976), öğrenci davranışlarıyla öğretmen davranışları arasındaki ilişkiyi kapsamlı bir modelle açıklamıştır. Bu modele göre öğrencilerin ders dinleme, sorulara yanıt verme, ödev yapma, soru sorma, dersle ilgilenmeme, hayal kurma vb. davranışları öğretmenin öğrenciler hakkında bilgi edinmesini sağlar. Öğretmen bu bilgilere dayanarak öğrenciler hakkında beklenti oluşturur.

Öğretmenin beklentileri davranışlarına yansır. Öğretmen öğrencileri başarılı, orta başarılı ya da başarısız gibi gruplara ayırır. Onlara beklentilerine uygun soru sorar, pekiştireç ve dönüt verir. Öğretimin niteliğini de beklentilerine uygun olarak düzenler.

Öğretmenlerin başarısız olarak algıladıkları öğrencilere yönelik davranışları şunlardır(Cooper ve Good, 1983). Başarısız öğrencilerin sınıfın arkasında birbirine yakın oturmalarına göz yumarlar. Onlarla daha az göz temasında bulunurlar ve onlara daha az gülümserler. sınıf yöneltilen sorulara yanıt vermeleri için başarısız öğrencilere daha az şans tanırlar. başarısız öğrencilere soru sordukları zaman yanıt vermeleri için daah kısa süre tanırlar. onlara sorulan soruları yanıtlamaları için daha az ipucu verirler. yanlış yanıtlarını daha çok eleştirirler. yanlışlarını düzeltmek için daha az zaman verirler. yaratıcı ve farklı yönlerini daha az ödüllendirirler.

Öğretmen tarafından başarısız olarak algılanan ve bunu hisseden bir öğrenci, kendisini başarısız olarak değerlendirmeye başlar. Ve bu öğrencilerin davranışlarına yansır. Ders çalışmaz ve sınıfta dikkatini derse vermez vb.

Bu döngü başarılı öğrencileri daha başarılı, öğrenme güçlüğü olan ya da düzenli çalışma alışkanlığı olmayan öğrencileri ise giderek daha başarısız olmalarına neden olur. Başarısız öğrencilere kendilerini düzeltme fırsatı tanımak için bu zinciri kırmak, mümkün olduğunca tüm öğrencilerin öğretim etkinliklerinden eşit derecede yararlanmasını sağlamak gerekir.

Öğrencinin cinsiyetinin de öğretmen davranışlarını etkilediği araştırmalarda gözlenmiştir. İlkokul öğretmeleri kız öğrencileri sınıf içinde daha iddialı, etkin ve düzeni algılarken; erkek öğrencilerin gürültücü, disiplin cezaları almaya eğilimli olarak algıladıkları bulunmuştur (Eroğlu, 1996).

Öğretmenler öğrencilerin hal ve hareket tarzlarından etkilenmektedirler. Öğretmenlerin davranışlarıyla kendilerine meydan okuyan öğrencilere daha olumsuz davrandıkları, bu öğrencilerle iletişimin öğretmenlerde ve sınıfta gerginlik yarattığı görülmüştür. Buna karşılık davranışları kontrol edebilen öğrencilerle daha olumlu, çatışmasız ve sıcak ilişki kurdukları belirlenmiştir (Abidin ve Kuetz, 1977).