AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI 12 – 18 YAŞ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AİLE İÇİ İLETİŞİM VE OKUL BAŞARISI SEMİNERİNE
Advertisements

TED ANTALYA KOLEJİ REHBERLİK HİZMETLERİ.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi
ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
SORUN ÇÖZME ve DİNLEME BECERİLERİ.
Psikolojik Danışman Ayçin YILMAZ
ANA BABA VE ERGENLİK.
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
OKUL-AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
ROL OYNAMA.
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
ÖZEL TERCÜMAN LİSESİ ANAOKULUNDAN İLKÖĞRETİME SEMİNER PROGRAMI
Ailelere Ergen Gelişimi Hakkında Dipnotlar
4.ÜNİTE C.ETKİLİ İLETİŞİM.
ERGENLİK DÖNEMİNDE ARKADAŞ ETKİSİ
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
ETKİLİ ÖĞRETMENLİK NEDİR
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
Okul Rehberlik Servisi
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
Aile İçi İletişim.
AİLE İÇİ İLETİŞİM VE AİLE YAKLAŞIMLARI
AİLE TUTUMLARI.
ÇOCUK VE AİLE İÇİ ŞİDDET
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI 12 – 18 YAŞ.
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
Mustafa kemal Akbay İlköğretim Okulu Veli Toplantısına Hoş Geldiniz.
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI.
AİLE EĞİTİMİ PROJESİ PROJENİN ADI: Aile Eğitimi Projesi
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
AİLE İÇİ ETKİLİ İLETİŞİM
ERGENLİK ve PROBLEMLERİ
ERGENLİK ve ERGENLİKTE İLETİŞİM
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
SEVGİLİ ANNE-BABALAR. Gençlerimizin sorumluluk sahibi, başarılı, mutlu,olumlu,kendilerini ve yaşamayı seven insanlar olarak yetişmelerini istiyorsak;onlara.
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
2. OTURUM İLETİŞİM KURMAK.
Çocuğu doyuran, büyüten, eğiten ve ilk terbiyeyi veren anne, verdiği eserin sorumlusudur. (anonim)
Hoş Geldiniz Hoş Geldiniz Sunum: Abdurrahman ÇIĞRIK İZMİR.
DİĞER TUTUMLAR.
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
HOŞ GELDİNİZ En mühim en esaslı nokta eğitim meselesidir. Eğitimdir ki bir milleti ya hür, müstakil, şanlı yüksek bir cemiyet hâlinde yaşatır, ya da bir.
ERGENLİK DÖNEMİ PSİKOSOSYAL GELİŞME
ERGENLER İÇİN YAŞAM BECERİLERİ EĞİTİMİ PROGRAMI
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
ERGENLİK DÖNEMİ YAŞ BİLİŞSEL GELİŞİM * * Soyut işlemler dönemidir. * Tartışmaları sever, düşüncelerini ifade etmek isterler. * Mantık üzerinde.
ERGENLİK.
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
İLETİŞİM VE İNSAN İLİŞKİLERİNDEKİ ROLÜ
ANA BABA VE ERGENLİK.
ANNE BABA ve ERGEN İLETİŞİMİ
OKUL AİLE İŞ BİRLİĞİ TANIM-KAPSAM-ÖNEM.
AKÇAĞLAYAN ORTAOKULU HOŞGELDİNİZ.
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
Şiddetin Birey Üzerindeki Etkileri AD ve SOYAD: Yunus Emre Ataman Sınıf:9/E No:640 Ders: Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü.
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
F.NURSEN YILMAZ ANNE-BABA OLMAK REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİ SUNAR.....
F.NURSEN YILMAZ ANNE-BABA OLMAK REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİ SUNAR.....
Sunum transkripti:

AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI 12 – 18 YAŞ

HOŞGELDİNİZ “OKULLAR HAYAT OLSUN” PROJESİ ÇERÇEVESİNDE UYGULAMAYA KONULAN 12-18 YAŞ AİLE EĞİTİMİ PROGRAMINA HOŞGELDİNİZ

12-18 YAŞ AİLE EĞİTİM PROGRAMININ AMACI 12-18 yaş ergenlik dönemini kavramak. Kişilik gelişimine ve akademik başarısına katkı sağlamak. Aile ve ergen arasındaki ilişkinin daha sağlıklı hale gelmesi. Kendi kendine yetmeyi bilen kendi ayakları üzerinde durabilen üretebilen sağlıklı düşünebilen bireyler yetiştirmek.

ERGENLİK DÖNEMİ Ergenlik kelime olarak büyümek ve olgunlaşmak anlamına gelir. Biyolojik , zihinsel, psikolojik ve sosyal açıdan bir gelişme ve olgunlaşmanın yer aldığı çocukluktan yetişkinliğe geçiş dönemidir. Ergenlik dönemi farklı gelişim özelliklerinden dolayı 11-14 yaş ön ergenlik ve 12-19 yaş ergenlik dönemi olarak ikiye ayrılır. Ergenlik dönemini ve özelliklerini etkileyen etmenler: 1. Sosyo-ekonomik koşullar 2. Beslenme ve sportif faaliyetler 3. Irk 4. İklim şartlar 5.Geçirilen hastalıklar, cinsiyet vb.

BEDENSEL GELİŞİM Ergenlik dönemi , bedensel gelişim açısından net olarak görülebilen hızlı ve sürekli bir gelişim evresidir. . Ergenlikte organlardaki büyüme baştaki büyüme ve organlardaki büyüme olarak ikiye ayrılır. . Kızlar ergenlik dönemine erkeklerden daha erken girerler, ancak ergenliğin orta ve son dönemlerine doğru erkekler yeniden fiziksel gelişim açısından kızları geçerler. . Ergenlikte meydana gelen hızlı ve bedensel gelişimler nedeniyle ergenlikte sakarlıklar artar. . Ergenlik dönemi çok önemli bir dönem olmakla beraber , ergenin kendi cinselliğini ve cinselliğinin rollerini öğrenmesi için en temel dönemdir. Bu dönemde ebeveynlerin cinsellikle ilgili sağlıklı bilgiler vermeleri önem taşır.

Cinsel gelişim ve toplumsal cinsel rolleri konusunda yapılaması gerekenler Anne-baba olarak bu dönemde meydana gelen değişiklerin normal olduğunu söyleyin. Çocuklarınızın cinsellikle ilgili sorularına yaşına uygun cevap verin. Çocuğunuzun yalnız kalma ihtiyacını anlayışla karşılayın. İki cins (kız-erkek) arasındaki tartışmaları anlayışla karşılayın. Ergenin çekingenliğini kırmak için ortam hazırlayın ancak baskı yapmayın. Ergenin fark edilme ve takdir edilme ihtiyacını aile içinde gidermeye çalışın. Arkadaşlık ve bir gruba ait olma bu dönemin önemli bir özelliğidir. Arkadaş ve grup seçimine dikkat edilmelidir. Ergenlere gereksiz nasihatlerden kaçının.

ZİHİNSEL GELİŞİM Zihinsel gelişim, bireyin hem doğuştan getirdiği zihin gücüne hem çevresiyle etkileşimine hem de zaman sonucunda edindiği yaşantılara göre gelişim gösterir. Çevre koşullarının bireyin zihinsel gelişime katkısı büyüktür. Daha elverişli ve farklı öğrenme ortamları da zihinsel gelişimi destekler. Ergenlik döneminin en önemli zihinsel gelişim özelliğinden biri de sorun çözme ya da çözüm üretme becerisidir.O nedenle sorunlarıyla mücadele etmesine müsaade edin.

ÇOCUKLARIMIZIN ÇÖZÜM ÜRETME BECERİSİNİ DESTEKLEMEK İÇİN NELER YAPILABİLİR? Aile içindeki kararlarda fikirlerini sormak. Düşüncelerindeki olgunlaşmayı takdir etmek. Bağımsız düşünme becerisini desteklemek, saygı göstermek. Sorun çözme becerilerinden yararlanmak. Bir önceki dönemde eksik kalmış beceriler olabileceğini kabul etmek.

ÇOCUKLARIMIZIN ZİHİNSEL GELİŞİMİNİ OLUMSUZ ETKİLEYEN ETMENLER Sorun çözme, düşünme becerilerini küçümsemek ve ihmal etmek. Büyüdüklerini görmemek, çocuksu düşünmelerini beklemek. Anne-baba gibi yakın çevresindeki yetişkinler tarafından sürekli eleştirilmek.

SOSYAL GELİŞİM Sosyalleşme Sürecinde Ergen Özellikleri Kimlik arayışı ve kimlik oluşturma çabası Sorumluluk ve özerklik arasında bir denge kurmaya çalışır Aile ilişkilerinde zayıflama Toplumsal beklentiye uygun davranışlar geliştirme Karşı cinse karşı ilgi geliştirme Yetişkinler tarafından anlaşılamama Aile dışı gruplarla özdeşim kurma

ERGENİN SOSYALLEŞME SÜRECİNDE KAZANMASI GEREKEN TEMEL SOSYAL BECERİLER Empati duygusunun gelişimi Başkalarının haklarına saygı bilincinin gelişimi Başkalarına yardım bilincinin gelişmesi ve bundan memnuniyet duyma İşbirliği bilincinin gelişimi ve rekabet duygusunun tehlikelerini öngörebilme Arkadaşlığı keşfetme ve bundan zevk alma, sevinç duyma Kendini daha çok ‘sözle’ifaade edebilme hassasiyetine sahip olmak

SOSYAL BECERİLERİN GELİŞİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER Çocuğun mizacı Yakın ilişkilerin niteliği Çevrenin izlenimi Psikomotor gelişim Bilişsel gelişim

ERGENLİK DÖNEMİNDE EN ÇOK YAŞANAN DUYGULAR DUYGUSAL GELİŞİM ERGENLİK DÖNEMİNDE EN ÇOK YAŞANAN DUYGULAR Korku Endişe Öfke Sevgi

ERGENLERDE GÖRÜLEN KORKULAR Objelere karşı duyulan korku (köpek, ateş, uçak) Sosyal ilişkilerde duyulan korkular (topluluk önünde konuşmak) Ergenin kendisiyle ilgili korkular (hastalık, ölüm)

ERGENLERDE GÖRÜLEN KAYGILAR Sağlıkla ilgili kaygılar Kişiliği ile ilgili kaygılar Aile ve evle ilgili kavramlar Toplum içindeki durumuyla ilgili kaygılar Kız-erkek arkadaşlığı ile ilgili kaygılar Okulla ilgili kaygılar Meslek seçimi ile ilgili kaygılar

ERGENLİKTE KİŞİLİK VE BENLİK GELİŞİMİ

Özerk olma ihtiyacı; çocuğun özerk bir birey olmasının(kişi olarak değer verilmesi) desteklenmesi İlişki ihtiyacı; aynı zamanda ebeveynleriyle, çevresiyle, akranlarıyla ilişki ihtiyacının karşılanması

ÖZGÜVEN Kişinin kendine yönelik olumlu yargılarının olması, kendini ve olayları kontrol edebileceği inancı, kendini sevmesi, yeterli olduğunu düşünmesi ve değerinin farkına varması, kendisiyle barışık olması, kendini olduğu gibi kabul etmesi, kendisini tanıması gibi durumlarla ilgili bir kavramdır

ERGENLERİ ÖZGÜVENİNİ ARTIRMAK İÇİN NELER YAPILABİLİR? Var olmalarının sizin için ne kadar önemli olduğunu hissettirin Çocuğunuzun zayıf yanlarını görmezlikten gelmeyin, dürüst olun ama onları eleştirmeyin Çocuğunuza kendisine has yeteneklerini ortaya çıkartmasında yardımcı olun Yaptıkları ve ilgilendikleri şeylerin sizin için ne kadar önemli ve değerli olduğunu gösterin Evinizde herkesin birbirine güveneceği bir ortam oluşturun Çocuklarınıza onlarda görmek istemediğiniz davranışlarda bulunmayın

Beklentileriniz çocuğunuzun seviyesinde olsun Çocuklarınıza sorumluluklar verin Sadece özel yetenek ya da başarılarına değil her şeyine değer verdiğinizi ve takdir ettiğinizi belirtin Ne yaparlarsa yapsınlar onları bağışlayın ve sevgi ile emniyette olduklarını hissettirin Birlikte vakit geçirin Onların özgüvenlerini sağlayacak sözlerde bulunun, onların katkılarına değer verdiğinizi gösterin

ERGEN VE İLETİŞİM

İLETİŞİM ENGELLERİ Emir vermek, yönlendirmek Uyarmak, gözdağı vermek Ahlak dersi vermek Öğüt vermek ve çözüm önerileri getirmek Öğretme, nutuk çekme, mantıklı düşünceler önerme Yargılamak, eleştirmek, suçlamak, aynı düşüncede olmamak Övmek, aynı düşüncede olmak, olumlu değerlendirmeler yapmak

Ad takmak, alay etmek Yorumlamak, analiz etmek, tanı koymak Güven vermek, desteklemek, avutmak, duygularını paylaşmak Soru sormak, sınamak, sorgulamak Sözünden dönmek, oyalamak, alay etmek, şakacı davranmak, konuyu saptırmak

İLETİŞİM TÜRLERİ SÖZLÜ İLETİŞİM SÖZSÜZ İLETİŞİM

ANNE BABALARIN İLETİŞİM ENGELLERİNİ KULLANMALARININ NEDENLERİ Anne babaların bazıları çocuklarının sorunlarından rahatsızlık hissederler. Rahatsızlıklarından kurtulmak için de çocuklarının sorunundan hemen kurtulmak isterler. Çocuğu dinlemek için gereken zamanı harcamazlar. Çocuğa sorunu çözmek için öğüt vermeyi, çözüm önerileri getirmeyi daha kolay ve çabuk çözüme ulaştıracak bir yol olarak seçerler. Bu nedenle de iletişim engellerini kullanırlar.

DİNLEMENİN TÜRLERİ Görünüşte dinleme Yalnız kendisiyle ilgilenme Seçici dinleme Savunucu dinleyici Tuzak kurucu dinleme Aktif dinleme

Reddetme tavrı Kültürel değerler Takınılan tavır Kişilik özellikleri ANNE VE BABALARIN ÇOCUKLARINA KARŞI TUTUMLARINI ETKİLEYEN BAŞLICA FAKTÖRLER Reddetme tavrı Kültürel değerler Takınılan tavır Kişilik özellikleri Anne-baba tutumları Aile içi ilişki

ANNE-BABA TUTUMLARI Baskıcı tutum Müdahaleci, aşırı koruyucu tutum Mükemmelliyetçi tutum Tavizkar tutum İlgisiz tutum Reddedici tutum Tutarsız tutum Demokratik tutum

ÇOCUKLARIN DOĞRU ÖZDENETİM YAPABİLMELERİ İÇİN; Kurallar koyun Kuralların nedenini izah edin Net bir dil kullanın Görev ve sorumluluk verin Fiziksel ceza vermeyin Katı bir disiplin anlayışından vazgeçin Onun adına siz karar vermeyin

Çocuk ve ergenlerin yaşının sorumluluğunu alabilecek kadar özgür bırakırken, fark edemediklerinde yanlarında olduğunuzu hissettirecek şekilde yakından izleyin…

DOĞRU OKUL SEÇİMİ Beklentilerinizi belirleyin İhtiyaçlarınızı belirleyin Sorunlarınızı oluşturun Sizin için uygun olan orta öğretim(lise) kurumlarının listesini yapın Şimdi sıra değerlendirmede!

ÇOCUK İHMAL DAVRANIŞLARI Bakım ve beslenme ihtiyaçlarının karşılanmaması Gerekli tıbbi müdahalelerin yapılmaması Çocukların terk edilmesi ve yalnız bırakılması Eğitim kurumlarına devamının engellenmesi ve devletin bu konuda takip yetersizliği

.

.

.

ÇOCUK İSTİSMARI KONUSUNDA BAŞVURU MERKEZLERİ Alo 183 hattı kadın- çocuk ve sosyal hizmet danışma hattı Baroların çocuk hakları merkezi Sosyal hizmetler ve çocuk esirgeme kurumu Polis merkezleri Cumhuriyet savcılığı

“Okullar Hayat Olsun” Projesi kapsamında, alt proje olarak 14/03/2012 Tarihli ve 7050 sayılı valilik makam onayı ile yürürlüğe giren “Okullar Ailelerle Buluşuyor” projesi 12-18 Yaş Aile Eğitimi Programı, Bakanlığımız Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğünün 20 Eylül 2010 tarihli ve B.08.0.ÇYG.0.06.02.00-118.04/4314 (GENELGE/55) sayılı emirleri ile uygulamaya konulan ve Talim ve Terbiye Kurulunca 02.03.2010 tarihli ve 16 Sayılı Kararı ile onaylanan Aile Eğitimi Kurs Programlarından (0-18 yaş) özet olarak düzenlenmiştir. Söz konusu 12-18 Yaş Aile Eğitim Programı tarafımızdan incelenerek aile eğitimlerinde kullanılmasının uygun olduğu kararına varılmıştır. İl Denetleme Komisyonu Üyeleri. Betül TALAY Kepez -Rehberlik Araştırma Merkezi Psikolojik Danışmanı Serpil GÜLER Kepez-Rehberlik Araştırma Merkezi Psikolojik Danışmanı Duriye ÇOŞKUN Azize Kahraman HEM Öğretmeni Nihayet UTLU Muteber BOZACI Yakup HOPLAR Kepez İlçesi Teomanpaşa Halk Eğitimi Merkezi Müdürü İsa ÜNAL Kepez Rehberlik Araştırma Merkezi Bölüm Başkanı Nilgün KARAKAŞ Muratpaşa İlçesi Kamile Çömlekçioğlu İlköğretim Okulu Öğretmeni Nuri KURTULUŞ Muratpaşa Rehberlik Araştırma Merkezi Bölüm Başkanı Buket BALCI Meryem Mustafa Ege İlköğretim Okulu Rehber Öğretmeni

KATILIMINIZDAN DOLAYI