PAZARLAMA YÖNETİMİ ve STRATEJİK PAZARLAMA PLANLAMASI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
Advertisements

Strateji Tasarımı İlker acar.
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
KİŞİSEL SATIŞ Müşteri istek ve ihtiyaçları doğrultusunda gösterim ve ikna etmeye dayalı tutundurma çabalarına kişisel satış denir.
Yrd. Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
Global Pazar Analizi 1. adım: Organizasyonun U/A’laşmaya ne derece hazır olduğunu incele. Finansal ve fiziksel kaynaklar, ilgili beceri ve yetenekler,
Bölümlendirme Hedef Pazar Konumlandırma
PAZARLAMA STRATEJİLERİ
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Girişimcilik.
Bölüm 3 Dış Çevre Analizi
“PAZARLAMA PLANI” ESASLARI Prof. Dr. İsmail Üstel.
Bölüm 8 Üst Yönetim Stratejileri : Kurumsal Stratejiler
PAZARIN BÖLÜMLERE AYRILMASI
Bölüm 5 Çevre Unsurlarının Ölçülmesi ve Durum Belirleme Matrisleri
GİRİŞİMCİ SUNUMU.
STRATEJİK PAZARLAMA MATRİSLERİ
YENİ ÜRÜN GELİŞTİRME ve ÜRÜN YAŞAM SÜRECİ STRATEJİLERİ
Bölüm 10 İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler)
Pazarlama İletişimi Tezsiz Yüksek Lisans Programı
Bölüm 12 Pazar Konumuna Göre Pazarlama Stratejileri
Öğrenci Adı Soyadı/Numarası
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
Yeni Pazarlama Teknikleri
Yrd. Doç Dr. Ozan BÜYÜKYILMAZ
EMLAK PAZARLAMA STRATEJİLERİ VE UYGULAMALARI
14. Yatay ve dikey bütünleşme (vertical and horizontal integration)
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Pazarlama Yönetimi Süreci
Yrd. Doç Dr. Ozan BÜYÜKYILMAZ
Ö.Yavuz KARAGÖZ Mevlüt BALTA Hasan AKKOÇ
Pazarlama Giriş 1 1.
İNOVASYON.
KURUMSAL RİSK YÖNETİMİ
ÇEVRE UNSURLARININ BELİRLENMESİ VE DURUM BELİRLEME MATRİSLERİ
Pazarlama Yönetimi ve Stratejik Pazarlama Planlaması
Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL
TURİZM PAZARLAMASI PLANLAMASI.
III- Dış Çevre Analizi: Fırsat ve Tehditler
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
IV: İç (Mikro) Çevre: Firmanın Üstünlük ve Zayıflıkları
Pazarlama İlkeleri.
Yenilik ve Yeni Ürün Altunışık-Özdemir-Torlak.
İşletmelerin Kuruluşu, İş Planı ve Fizibilite
İşletme Çevreleri, Büyüme, Küçülme ve Analizler
Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
Bölüm 14 Pazar Konumuna Göre Pazarlama Stratejileri
11 Rekabetçi Etkileşimler 1. Copyright © 2011 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall 11-2 Bölüm Soruları  Pazar liderleri toplam marketi.
1. “turizm işletmesinin ya da turizm bölgesi yönetiminin gelecek dönemlerde yapılacaklarla ilgili konularda bugünden karar vermeleri” 2.
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
ŞİRKET-DÜZEYİNDE STRATEJİ: BÜYÜME/PÖRTFOY STRATEJİ GELİŞTİRME Gelen Stratejiler Maliyet Liderliği Farklılaştırma Odaklaşma Alternatif Yönetim Geri Çekilme.
PORTFÖY ANALİZLERİ ve Diğer Stratejik Araçlar
Tutundurma, iletişime dayanır ve ikna edici yanı vardır. Doğrudan satışları kolaylaştırma amacına yönelik olduğu kadar, tutum ve davranışlara da yöneliktir.
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 6. Hafta Temel Stratejiler ve Alt Grupları Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
Bölüm 5 Çevre Unsurlarının Ölçülmesi ve Durum Belirleme Matrisleri
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 2. Hafta Dış Çevre Analizi Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
PAZARLAMA YÖNETİMİ İşletme Stratejileri Prof. Dr. Zeliha Eser.
Bölüm 12 Düşüş Dönemi İçin Pazarlama Stratejileri
Bölüm 4 Fizibilite Analizi Gerçekleştirmek ve Kazançlı Bir İş Planı Oluşturmak.
Pazarlama Giriş 1 1.
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
PAZARLAMA İLETİŞİMİ (Pİ)
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
PAZARLAMA SİSTEMİNE GİRİŞ Büşra YARADILMIŞ
Bölüm 6. Pazarlama karması (stratejiler)
REKABET STRATEJİLERİ Rekabet Stratejileri.
HEDEF PAZAR.
BCG Pazarın Büyüme Oranı/Göreli Pazar Payı Matrisi
Sunum transkripti:

PAZARLAMA YÖNETİMİ ve STRATEJİK PAZARLAMA PLANLAMASI STRATEJİK PAZARLAMA PLANLAMASI SÜRECİ Durum Analizi Pazarlama Amaçlarının Tespiti Pazarlama Stratejisi Geliştirme Pazarlama Programlarının Geliştirilmesi Pazarlama Programlarının Uygulanması Performans Değerlendirme ve Geri Besleme

İşletme Yöneticisinin Temel Görevleri Planlama Uygulama Kontrol

Temel bir yönetim sürecinin şematik gösterimi Planlama Uygulama Kontrol Hedefleri belirleme Strateji ve taktik seçimi Organizasyon Personel tedarik Üretim Hedef ve performans karşılaştırma Geri besleme Analiz

Şekil 12.2 Pazarlama Yönetimi Süreci

Pazarlama planlaması, işletme amaçları doğrultusunda hazırlanan ileriye dönük pazarlama hedefleri ve bu hedeflere ulaşmayı sağlayacak olan pazarlama stratejileri, taktikleri ve programlarının hazırlanması işlemidir.

Pazarlama planı,. bir işletmenin uygulaması gereken tüm pazarlama Pazarlama planı, bir işletmenin uygulaması gereken tüm pazarlama faaliyetleri ile bu faaliyetlerin nasıl uygulanacağı ve kontrol edileceğini gösteren yazılı bir dokumandır. Stratejik pazarlama planı, bir işletmenin belirli bir hedef pazarda hedeflerine ulaşabilmesi için gerekli kaynak ve metotları göstermektedir. Pazarlama programı, bir işletmenin aynı anda uyguladığı ve kullandığı pazarlama stratejilerinin tümüdür.

Rekabetçi Pazarlama Stratejileri Pazar liderliği stratejisi Rakiplere meydan okuyucu strateji İzleyici strateji Yer bulma stratejisi (Niş Strateji)

Büyüyen Pazarlarda Öncü ve İzleyicilerin Pazar Paylarının Gelişimi Satış gelirleri Geç girenlerin pazar payı %20 İzleyicilerin pazar payı %30 Öncünün pazar payı %50 Giriş Büyüme Erken olgunluk Olgunluk Ürün yaşam evreleri

Öncü ve İzleyicilerin Başarılı Olma Faktörleri Öncüler için Büyük ölçekle pazara girme Geniş ürün hattı Yüksek ürün kalitesi Yüksek tutundurma harcamaları Meydan okuyucular için Öncülerden daha büyük ölçekle pazara girme Ürün teknolojisi, kalitesi ve müşteri hizmetlerinde öncülerden daha iyi sıçrayışlar yapma Geç girenler için Çevredeki pazar bölümleri veya pazar boşluklarına odaklanma

Sektörel Rekabet Belirleyicileri Sektöre girecek işletmeler Olası işletmelerin tehdidi Sektördeki Rakipler (Mevcut firmalar arasındaki rekabet) Tedarikçiler Tedarikçilerin pazarlık gücü Alıcıların pazarlık gücü Alıcılar İkame ürün tehdidi İkame işletmeler

Pazarlama Planlaması Elemanları İşletme misyonu Amaçlar Durum analizi Pazarlama stratejisi Hedef pazar stratejisi Pazarlama karması Ürün Dağıtım Tutundurma Fiyat Uygulama Değerlendirme Kontrol

Durum Analizi İş Portföy Analizi SWOT Analizi BCG Büyüme/Pazar Payı Matrisi Pazar Çekiciliği/İşletme Konumu Modeli PIMS Programı Shell Yönlü Politika Matrisi SWOT Analizi

Durum analizi BCG Büyüme/Pazar Payı Matrisi Yüksek Nispi Pazar Payı Düşük Yıldızlar Soru İşaretleri (Problemli çocuklar) Sağmal İnekler (Nakit kaynakları) Köpekler Yüksek Pazar Büyüme Oranı Düşük

Durum analizi GE Pazar Çekiciliği/İşletme Konumu Modeli

Durum analizi Shell’in Yönlü Politika Matrisi

PIMS (Profit Impact of Market Share) Kârlı pazar bölümleri Daha az kârlı pazar bölümleri Daha fazla kâr potansiyeli taşıyan pazar bölümleri

S W O T SWOT Analizi İşletmenin güçlü yanları (Strength) Internal ©South-Western College Publishing S W O T İşletmenin güçlü yanları (Strength) İşletmenin zayıf yanları. (Weakness) Kazanmayı sağlayabilecek işletmeye bağlı olmayan fırsatlar (Opportunity) İşletmemizin güçlü ya da zayıf olmasına bağlı olmayan tehditler (Threats) Internal External 4

Afium S W Üstü açık Şehirden ulaşım zor Uzak Tek olması Çok mağaza bir arada Kavşakta Konumu iyi Markalar var Alternatifli Eğlence yerleri var Luna park var İş imkanı yaratıyor

Afium O T Alternatifsizlik Çevredeki oteller Şehirlerarası yol Özdilek Devlet yolu geçme tehlikesi Hızlı tren ?

Hedef Belirleme Performans Kriteri Hedef Örneği Pazar payı Yenilik Kârlılık Çalışan performansı ve tutumları Sosyal sorumluluk Hedef Örneği Markamızı pazar payı bakımından sektörde bir numara yapmak Satışların en az %7’sini araştırma-geliştirmeye harcamak suretiyle yeni ürün pazara sürmede lider olmak Yatırımlarda geri dönüş oranını %15’ten aşağıya düşürmemek Çalışanların tatmin düzeyini sektör ortalamasından aşağıya düşürmemek Toplumsal beklenti ve çevre ihtiyaçlarına uygun davranmak

Stratejik Alternatifler Saldırıya Yönelik Stratejiler Cepheden Saldırı Kanattan Saldırı Kuşatma Çevirme Saldırısı Bypass Saldırısı Gerilla Saldırısı Savunmaya Yönelik stratejiler Konum savunması Kanat savunması Kontr Savunma Engelleyici (Caydırıcı) Savunma Oynak/Esnek Savunma Stratejik Geri çekilme

Büyüyen Pazarlarda Piyasa Liderlerinin (Öncülerin) İzleyebileceği Stratejiler Yandan saldırı (proaktif) Yandan saldırı (reaktif) Rakip veya muhtemel rakipler LİDER Çekilme veya Stratejik çekilme İstihkam veya savunma stratejisi Cepheden saldırı (proaktif veya Reaktif) Pazar geliştirme

Büyüyen Pazarlarda Meydan Okuyanlar İçin Stratejiler Sıçrama stratejisi Yandan saldırı Hedef Rakip Meydan Okuyucu Firma Cepheden saldırı (proaktif veya Reaktif) Gerilla atakları Kuşatma stratejisi

Saldırı Pazara girebilmek amacıyla ; Pazardan daha fazla pay almak amacıyla Pazarda yerleşik güçlü firmalara karşı Çoğu zaman yeni ve küçük firmalar tarafından yapılır. Güçleri benzer firmaların saldırısı pazar şartlarındaki bir değişimden veya pazar şartlarını değiştirme isteğinden kaynaklanır.

Saldırı Stratejisi olarak Cepheden Saldırı Özellikleri Pazar liderine yönelik Kafa-kafaya saldırı Güç üstünlüğü sağlama amaçlı Süreklilik gerektiren Maliyetli Saldıran firma ciddi kayıplara maruz kalır (İmza – Koç örneği)

Saldırı Stratejisi olarak Cepheden Saldırı Yöntemler Rakibin ürünlerinden daha üstün ürünler sunmak Daha düşük fiyatlar Yeni müşteri hizmetleri sunma Ciddi bir yeni üretim kapasitesi kurma Yoğun reklam kampanyaları Rakibin zayıf olduğu alanlarda yeni ürünler geliştirmek (Havayolları şirketleri)

Saldırı Stratejisi olarak Kanattan Saldırı Özellikler Kanattan saldırı başlatana cepheden saldırı ile karşılık veren rakip işletme önemli avantaj yakalayabilir Bölümlere ayrılmış pazarlarda uygulama şansı yüksektir Cepheden saldırma durumunda kazanma ihtimali zayıfsa kanattan saldırı yöntemi kullanılır

Saldırı Stratejisi olarak Kanattan Saldırı Yöntem Mücadele rakibin değişik nedenlerle (başarısızlık ya da henüz faaliyete başlanmamış olması gibi) bıraktığı pazar boşluklarından başlamaktadır. Rakibin esas faaliyet alanının dışında bir alandan başlayarak rekabeti sürdürme Reklam kampanyaları, halkla ilişkiler, kişisel satış yolu ile…

Saldırı Stratejisi olarak Kuşatma Çevirme Saldırısı Özellikler Rakibin zayıf olduğu birden fazla alandan başlayarak saldırıya geçme Rakibi kendi içine kapanmaya ve moralini bozmaya yönelik Saldıran işletme pazarda başarı yakalarken, rakip işletme bu başarının “önemsizliğine” inanır SEIKO Örneği, Japon otomobillerinin 1970’li yıllarda Amerikan pazarına girmesi

Saldırı Stratejisi olarak Kuşatma Çevirme Saldırısı Yöntemler Rakibin ürünlerinden daha iyi ürünlerle pazara girerek Pazar payı elde etmek Pazar nişlerine girerek Pazar payı elde etmek Rakibin pazardaki etkinliğini engelleyecek dağıtım ve tedarik* kanallarının kesilmesi *Apple ile Samsung arasındaki savaş, ABD’li şirletin mobil güvenlik firması AuthenTec’i satın almasıyla daha da ilginç bir hal alacakmış gibi görünüyor. Apple, 200 güvenlik patentine sagip olan şirketi satın almak için 356 milyon dolar ödedi. AuthenTec, parmak izi sensörlerinden güvenli ağ teknolojilerineve veri korunmasına kadar birçok uygulama ve ürüne sahip. Apple’ın gerçekleştirdiği satın alımla tam olarak ne amaçladığı bilinmese de, bazı analistler,dünyanın en büyük tablet bilgisayar üreticisinin, bilgisayar ve akıllı telefonlarının güvenliğiniartırmayı hedeflediğini öne sürdü. Apple’ın mobil cihazlar için kullanılan işletim sistemi iOS, virüslere karşı oldukça dayanıklı olsa da, Nisan ayında dünya genelinde 600 bin Mac bakdoor.trojan virüsü saldırısına uğramıştı. Bubilgisayarlardan bazıları Apple’ın Cupertino, California’daki merkezinde buluyordu. SAMSUNG’UN PATENTLERİNİ ALDI  AuthenTec’in kısa bir süre önce Samsung’la da anlaşma yaptığı ve Güney Kore elektronik üreticisinin Galaxy marka mobil cihazlarında kullanılan Android işletim sistemi için daha güvenliSanal Özel Ağ’lar (VPS) geliştirdiği belirtildi. Apple, yaptığı satın alımla Samsung’un kullandığıpatentleri de satın almış oldu. Analistler, Apple’ın belirlediği stratejiyle, hem güvenliğini artırdığını hem de patentlerininlisanslarını elden çıkaran Samsung gibi şirketlerden para kazandığını belirtti. Androdi ve iOS yazılımlarındaki güvenlik açıkları, bu hafta Las Vegas’ta düzenlenen Black Hat konferansına katılan hackerlar tarafından gözler önüne serildi. Bu örneklerden bir tanesinde, Charlie Miller adındaki hacker, Samsung Galaxy S serisi telefonlardaki NFC (Yakın Alanİletişimi) açığından yararlanarak, kullanıcıdan izinsiz akıllı telefona kod girilebileceğini gösterdi. Google, Mayıs ayında tanıttığı yeni Android versiyonu Jöleli Fasulye (4.1) ile eski versiyonlardaki birçok güvenlik eksiğini kapatsa da, analistler mükemmel güvenlik için daha fazlasının gerektiğini belirtmişti. http://www.haber7.com/bilim-tek/haber/908122-appledan-kritik-guvenlik-hamlesi (28.07.2012)

Saldırı Stratejisi olarak Bypass Saldırısı Özellikler Güçlü konumdaki rakip firmayla yüzyüze gelmeden pazarda pay alma amacı güder Başarı bir ölçüde geliştirilen farklılığın taklit edilemez oluşuna bağlı

Saldırı Stratejisi olarak Bypass Saldırısı Yöntemler Nişler ve innovasyon, yeni teknoloji Lider firmanın esas faaliyet alanı dışında görünen ürünlerle pazara girip rakibin müdahale edemeyeceği bir dağıtım dağıtım kanalını kurmak Compact Disc (CD)-teyp kasetleri örneği

Saldırı Stratejisi olarak Gerilla Saldırısı Özellikler Büyük kaynaklara sahip olamayan küçük işletmelerin uyguladığı stratejiler Vur-kaç ve yanıltma tekniğine dayalı Sürpriz uygulamalarla pazarda yer edinme çabası Belirli bölgelerde belirli zamanlarda- sürekli değil Gerilla saldırısı yapan işletme hedef haline gelebilir, gerilla saldırısı yapan pazar lideri gibi davranmamalı Gerilla saldırısını yapan gerektiğinde üründen, markadan ve işten çekilebilmellidir.

Saldırı Stratejisi olarak Gerilla Saldırısı Özellikler Rakip firmaların yeni ürün testi yaptıkları sırada fiyat rekabetine açmak Rakiplerin dikkatini dağıtıcı konumlandırma kampanyaları-reklamları Geçici stratejik ortaklıklar Haksız rekabet iddiaları Patent ihlalleri Yanıltıcı reklamlar Olumsuz içerikli virütik pazarlama

Savunma Çanakkale Geçilmez Pazara girmek isteyen Pazardan daha fazla pay almak isteyen firmalara karşı Pazarda yerleşik firmaların Pazar payını korumak amacıyla uyguladığı stratejilerdir. Çanakkale Geçilmez

rekabet avantajı sağlar Savunma, Ürün iyileştirmesi, Pazar büyümesi, müşteri sadakatinde artış sağlıyorsa, Savunma stratejisi saldıran işletmeyi çok daha zor durumda (katlanması zor bir maliyet gibi) bırakıyorsa, Uygulanan savunma stratejisi daha sonra pazara girmek isteyenler için önemli engeller oluşturarak uzun dönemli rekabet avantajı sağlıyorsa, Savunma taktiği, saldırı yapan işletmece ciddiye alınarak saldırıdan vazgeçmeye neden oluyorsa (caydırma) rekabet avantajı sağlar

Konum Savunması Firma ürünlerini olumsuz etkileyecek saldırılara karşı engeller oluşturma Savunma duvarları oluşturarak rakiplerin aşamayacağı surlar inşa etmek amaç Ürünleri, rakip ürünlerden (ikame-potansiyel ürünleri dahil) farklılaştırmak Marka sahibi olmak önemli bir avantaj sağlar Zayıf alanları güçlendirme gerekli

Kanat Savunması Esas ürüne ve markaya karşı olmayan bir saldırıya karşı esas ürün dışında bir ürünle cevap verme Yeni markalar oluşturma Pazardaki boşlukları doldurmak isteyen işletmelere rakip olacak yeni ürünler markalar oluşturarak rakibin güçlenmesini engellemek Ülker-Halk

Kontr savunma Saldırıya misilleme ile karşılık verme mantığından hareket eder Rakibin saldıran yönüne değil zayıf yönüne yöneliktir Rakibin pazara yeni bir ürün sunması durumunda daha kaliteli yeni bir ürünle karşılık vermek Rakibin saldırı içeren tutundurma kampanyalarına karşılık rakibin zayıf olduğu alanlarda saldırı gerçekleştirmek

Caydırıcı (proaktif) Savunma Rakibin saldırısının muhtemel olduğu alanda ve zamanda karşı saldırıya geçme Rakibin planladığı saldırıdan vazgeçmesine neden olmak amacı taşır Reaktif savunma değil proaktif savunma içerir

Oynak / Esnek Savunma Gerilla saldırılarına karşı İşletme pazara sunduğu ürünlerde değişiklik ve iyileştirme yaparak saldırıların hedefini şaşırtmaktadır Esnek organizasyon, girişimci ruh, iyi işleyen bir pazarlama bilgi sistemi ile mümkündür Pazara sürekli yenilenen ürünler sürmek Tutundurmada odak değiştirme

Daralma veya Stratejik geri çekilme Tüm pazar bölümlerini etkin şekilde kontrol altında tutamayan işletme planlı şekilde bazı bölgelerden çekilir Rakibin zorlaması olmadan geri çekilme gerçekleşir Gücü belirli noktalarda yoğunlaştırma amaçlıdır Ürün karmasında budama Geri çekilme İşletme için hayati önem taşımamalı Pazardan tamamen çekilme, Pazarın bir bölümünden çekilme , Belirli bir ürünü bırakma, Ürün hattının çekilmesi, Markanın çekilmesi

Küçülme Stratejileri Piyasada ciddi nakit sıkıntısı baş göstermesi Satışlarda görülen daralmalar ve talebin düşmesi Banka kredi faizlerinin artması Siyasi istikrarsızlık Temel yeteneklerin zayıflaması ................... gibi nedenlerle pazarlama yönetimleri küçülme stratejileri izleyebilirler

Pazarlama Stratejisi Geliştirme Konumlandırma Büyüme stratejileri Yoğun büyüme Çeşitlendirerek büyüme Entegrasyonla büyüme Pazarlama yaklaşımları Farklılaştırılmamış pazarlama Farklılaştırılmış pazarlama Yoğunlaşmış pazarlama

Büyüme stratejileri Pazar Ürün Mevcut Yeni Pazarın Geliştirilmesi (Pazara nüfuziyetin artırılması) Ürün geliştirme Pazar geliştirme Çeşitlendirme (Diversification) Konsantrik: mevcut işle ilgili konglomerasyon: mevcut işle ilgisiz

Bütünleştirici Büyüme Çeşitlendirerek Büyüme Büyüme Stratejileri Yoğun Büyüme Bütünleştirici Büyüme Çeşitlendirerek Büyüme Pazara nüfuz etme Mevcut müşterilerin kullanım miktarını artırma Ürünü kullanmayanları çekme Geriye doğru bütünleşme Konsantrik çeşitlendirme Pazar geliştirme Yeni coğrafi alanlara girme Farklı dağıtım kanallarını kullanma Alternatif tutundurma çabalarını kullanma İleriye doğru bütünleşme Yatay çeşitlendirme Ürün geliştirme Yeni ürün özellikleri ekleme Ürün özelliklerini değiştirme Yeni ürün geliştirme Yatay bütünleşme Konglomeratif çeşitlendirme

Pazara En İyi Giriş Stratejileri Ele Geçirme Stratejisi Lisans anlaşması Ürün haklarının satın alınması Şirketin satın alınması Başka firmalarla birleşme Takas İçten Geliştirme Stratejisi Ortak Girişim Stratejisi