ÖRNEKLEME TEKNİKLERİ Neuman, 2000: CHP.8.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ ÇAY MESLEK YÜKSEK OKULU
Advertisements

“Sen ne iş yapıyorsun?” Professions talebe U4  .
Everyday objects ● Possession
Gerekli olduğunda insanlara ulaşın Yer Uzantıları Reach prospective customers at important moment with location extensions. Location Extentions.
Introducing yourself ● Numbers ● Greeting
Chapter Seventeen 11. HAFTA.
To Be / Nationalities Ek fiil / Uyruklar
Alakalı müşterileri hedefleyin. Google ile Yeniden Pazarlama Remarketing with Google. Target customers who are already showing interest in your business.
Çalışmada kullanılacak örneklemin seçimi
ETKİN OKUMA. ETKİN NOT ÇIKARMA KAYNAK Trakya Çevre Düzeni Planı Raporu, İstanbul: ….., ALINTI – NOT OSB’nin toplam kapasitesinin %...’ı boş. Sf.28.
Google Display Network Targeting options.
Introducing yourself ● Numbers ● Greeting
“Hangisi daha büyük?” Comparison © Ali AKPINAR 
Chapter 11 – 1 7. Bölüm Biz nekadar Kesiniz? Örnekleme ve Normal Dağılım.
ÖRNEKLEME TEKNİĞİ  AMAÇ: Ana kitleyi temsil edebilecek bir örnek seçmek;Ana kitleyi temsil edebilecek bir örnek seçmek;  Ana kitledeki her terime, proje.
Study Turkish © 2010 Study Turkish To want to do sth. -mek istemek Part II.
Atama ve eşleme (eşleştirme) problemleri (Matching and Assignment problems)
If you delete this after reading... you'll spend a year of ill luck! But... if you send it to (at least) 2 friends... you'll have 3 years of good luck!!!
Yrd. Doç. Dr. Aslı SUNER KARAKÜLAH
Eğer bir X t zaman serisi, E(X t ), ve X t ile X t+s arasındaki anakitle kovaryansı t’den bağımsız ise durağandır. 1 DURAĞAN SÜREÇ.
Hareket halindeki insanlara ulaşın.Mobil Arama Ağı Reklamları Reach customers with Mobile Search Network.
INQUIRY FROM A B2B SITE Dear Sir/Madam We are writing to enquire about your sunflower oil. Please send us your product specification and price. Best Regards.
İntihal / Aşırma / Çalma / Kopyalama
Chapter Twelve ÖRNEKLEM YÖNTEMLERİ.
Dinleyenlerde derin izler bırakan İnsanın içini titreten Aynı zamanda Gençlere aktardığı yaşam felsefesi ile Düşündüren Orson Welles’in I know what.
NOUN CLAUSES (İSİM CÜMLECİKLERİ).
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
GAUSS-MARKOV TEOREMİ İLE b1 VE b2’nin SAPMASIZLIĞI
SERVING WATER TO A THIRSTY PERSON Bu Proje AB Tarafından Finanse edilmektedir. This Project is funded by European Union. Responsibility for the information.
Key Terms from the Chapters. Chapter -1 Statistics, Data, and Statistical Thinking Fundemantal Elements of Statistics Statistics: EN: Statistics is the.
Araştırma Yöntemleri Örnekleme.
Veri Yapıları ve Algoritmalar
BM-305 Mikrodenetleyiciler Güz 2015 (6. Sunu) (Yrd. Doç. Dr. Deniz Dal)
Statistics, Data, and Statistical Thinking
Copyright © 2013 Pearson Education, Inc.. All rights reserved.
21/02/2016 A Place In My Heart Nana Mouskouri « Istanbul « (A Different Adaptation)
Araştırma yöntemleri/Research methods 1.İyi bir araştırma, açık ve kesin sorular sorar ve bu sorulara yanıt vermeden önce destekleyici olgusal kanıt bulmaya.
MUSIC FOR COMENIUS BROTHER HOOD NEVER ENDS BROTHERHOOD NEVER ENDS…. *We are not going to give up yet *It's time for us to make our move *We fed up with.
Determination of uncertainties in energy and exergy analysis of a power plant Prof. Dr. H. Mehmet Şahin Gazi Üniversitesi Enerji Sistemleri Mühendisliği.
SIK kullanılan CÜMLELER
Ali Akpınar © 2009 Dem Publishing & Language Service  Introducing yourself Numbers Greeting Beginner Turkish Lessons 1“Merhaba!”
Practice your writing skills
HAPPY EASTER! MUTLU PASKALYALAR ! Hepinizin Paskalya Bayramını kutluyoruz. Paskalya bizim kültürümüzde kutlanan bir bayram değil ama aynı dönemde bizim.
ÖRNEKLEME Öğr. Gör. Funda Veren. Araştırma sonuçlarının geçerli, güvenilir ve kullanılabilir olması için verilerin toplandığı kaynağın özelliği çok önemlidir.
CHAPTER Section 1.1 What Is Entrepreneurship? Section 1.2 Characteristics of an Entrepreneur Introduction to Entrepreneurship.
Students social life and join the social clubs. BARIŞ KILIÇ - EGE DÖVENCİ IŞIK ÜNİVERSİTESİ
Sieve Analysis Concrete Mix Design Technician School.
Grade 8 Unit 7 Bilginbakterim.com.
İSTATİSTİK II Hipotez Testleri 1.
RETROSPECTIVE EVALUATION OF THE TREATMENT APPROACHES OF ECTOPİC PREGNANCIES ACCORDING TO GESTATIONAL WEEK Op. Dr. Nurullah PEKER.
İmg 8 spiritüel keşifler
German shepherd dog. These dogs are said to be intelligent before they say.
W O R D A M G E U FOR N I T 1.
Evren ve Örneklem.
PUANLAMA ÖNERİSİ *Öğrenciler iki gruba ayrılır. Her iki gruba da baştan 1000’er puan verilir. *Birinci grup yarışırken “GAME 1“ açılır. Öğrenciler her.
tomorrow soon next week / year in five minutes/ in two hours later today I'll go to the market tomorrow. Don’t worry. He will be here soon. There.
CONDITIONALS TYPE
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İSTATİSTİK II Hipotez Testleri 1.
5. Sınıf Unit 7 Party Time (Ünite 7 Parti Zamanı)
“Differentiation for making a positive Difference!!!!”
Chapter 5 – Balancing of accounts
Imagine that you are a teacher and you are taking your 20 students to England for the summer school.
CONDITIONALS TYPE
ELİF SU KÜÇÜKKAVRUK. plants When you touch this plant, it can be like the photograph. When you let go, it becomes normal.
SUBJECT NAME Prepeared by Write the names of group members here
People with an entrepreneurial mindset are always brave.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 5
PASSİVE VOİCE Edilgen çatI.
Examples: In the Figure, the three points and coordinates are given that is obtained with CAD program. If these three points are represented by the curve.
Sunum transkripti:

ÖRNEKLEME TEKNİKLERİ Neuman, 2000: CHP.8

KAVRAMLAR Population ANA KİTLE Universe EVREN Sampling frame Sample Population unit Sampling unit Sample saize Sampling ratio Parameter Statistic ANA KİTLE EVREN ÖRNEKLEM ÇERÇEVESİ ÖRNEK, ÖRNEKLEM ANAKİTLE BİRİMİ ÖRNEKLEM BİRİMİ ÖRNEK BÜYÜKLÜĞÜ ÖRNEKLEM ORANI PARAMETRE İSTATİSTİK

ÖRNEKLEME TEKNİKLERİ A ] YARGISAL ÖRNEKLEME Non-probability sampling KOTA (Quota Sampling) ÖZEL AMAÇ ÖRNEKLEMESİ (Purposive S.) Özel durumlar için Uç (extreme) olaylar için KARTOPU (Snowball S.) Convenience sampling X!X

ÖZEL AMAÇ ÖRNEKLEMESİ (Purposive S.) Özel durumlar için Uç (extreme) olaylar için kullanılır; Tipik & genel geçerli durumlar için kullanılmaz.

KOTA ÖRNEKLEMESİ A B D C ANA KİTLENİN YAPISI İÇİNDE FARKLI ÖZELLİKLER VAR ANA KİTLE ÖZELLİKLERİNİN ORANI (%) ÖRNEĞE AYNEN YANSITILIYOR a c d b

KOTA ÖRNEKLEMESİ (+) Görece düşük maliyetli. (+) Uygulanması kolay (-) Hata – Kategorilerilerin belirlenmesinde Kategoriler tüm ana kitle terimlerini tüketmiyorsa Kategoriler çakışıyorsa. (-) Sistematik hata - Kotaların doldurulmasında

ÖRNEKLEME TEKNİKLERİ B ] OLASILIKLI ÖRNEKLEME BASİT RASTLANTILI (simple random) SİSTEMATİK (systematic) KATMANLI (stratified) KÜME (cluster) ÇOK AŞAMALI (multi-staged) ALAN OLASILIK ÖRNEKLEMESİ (area)

BASİT RASTLANTILI ÖRNEKLEME KATMANLI ÖRNEKLEME

SİSTEMATİK ÖRNEKLEME                                                                             All

ÖRNEKLEM ÇERÇEVESİ: liste Örnekl. Oranı %10 K=140/10 = 14 Ana kitleyi 14 eşit parçaya böl. İlk parçadan b.r. olarak bir terim seç.

ÖRNEKLEM ÇERÇEVESİ: harita

KÜME ÖRNEKLEMESİ

ÖRNEKLEM ÇERÇEVESİ: küme listesi DIST_NAME MAH_NAME POP_2000 AREA_HA POP_DEN_HA BLD_COUNT KAºITHANE ̦R¦NTEPE 17010 37 457 1294 YAHYA KEMAL 16028 30 530 1393 GAZ¦OSMANPAÌA H▄RR¦YET 25248 47 538 1549 ̦ÌL¦ ¦ZZETPAÌA 7402 18 408 ÌEMS¦PAÌA 19348 35 548 1261 ESENLER ORUà RE¦S 36715 66 553 2304 HAVAALANI 26638 57 466 1852 BAºCILAR FAT¦H 35328 62 570 2294 KEMALPAÌA 26470 56 474 1869 B¦RL¦K 22421 55 411 1634 BEYOºLU FET¦HTEPE 14534 31 475 1408 EY▄P RAM¦ CUMA 10460 23 450 886 KAPTANPAÌA 16458 41 401 1279 ÃINAR 29100 64 454 1633 KAZIM KARABEK¦R 19829 49 YILDIZTEPE 32596 61 533 1824 G▄NGÍREN G▄NEÌTEPE 43222 73 593 1497 BAHÃEL¦EVLER CUMHUR¦YET 28024 68 1385 ZEYT¦NBURNU GÍKALP 17012 29 592 1223 S▄MER 30385 65 465 1439

ÖRNEK BÜYÜKLÜĞÜ http://www.surveysystem.com/sscalc.htm Determine Sample Size Find Confidence Interval Confidence Level: 95% 99% Confidence Interval: Population: Sample size needed: Confidence Level: 95% 99% Sample Size: Population: Percentage: Confidence Interval:

http://www.surveysystem.com/sscalc.htm Sample Size Calculator Terms: Confidence Interval & Confidence Level The confidence interval is the plus-or-minus figure usually reported in newspaper or television opinion poll results. For example, if you use a confidence interval of 4 and 47% percent of your sample picks an answer you can be "sure" that if you had asked the question of the entire relevant population between 43% (47-4) and 51% (47+4) would have picked that answer. The confidence level tells you how sure you can be. It is expressed as a percentage and represents how often the true percentage of the population who would pick an answer lies within the confidence interval. The 95% confidence level means you can be 95% certain; the 99% confidence level means you can be 99% certain. Most researchers use the 95% confidence level. When you put the confidence level and the confidence interval together, you can say that you are 95% sure that the true percentage of the population is between 43% and 51%. The wider the confidence interval you are willing to accept, the more certain you can be that the whole population answers would be within that range.