ÖRNEKLEME TEKNİKLERİ Neuman, 2000: CHP.8
KAVRAMLAR Population ANA KİTLE Universe EVREN Sampling frame Sample Population unit Sampling unit Sample saize Sampling ratio Parameter Statistic ANA KİTLE EVREN ÖRNEKLEM ÇERÇEVESİ ÖRNEK, ÖRNEKLEM ANAKİTLE BİRİMİ ÖRNEKLEM BİRİMİ ÖRNEK BÜYÜKLÜĞÜ ÖRNEKLEM ORANI PARAMETRE İSTATİSTİK
ÖRNEKLEME TEKNİKLERİ A ] YARGISAL ÖRNEKLEME Non-probability sampling KOTA (Quota Sampling) ÖZEL AMAÇ ÖRNEKLEMESİ (Purposive S.) Özel durumlar için Uç (extreme) olaylar için KARTOPU (Snowball S.) Convenience sampling X!X
ÖZEL AMAÇ ÖRNEKLEMESİ (Purposive S.) Özel durumlar için Uç (extreme) olaylar için kullanılır; Tipik & genel geçerli durumlar için kullanılmaz.
KOTA ÖRNEKLEMESİ A B D C ANA KİTLENİN YAPISI İÇİNDE FARKLI ÖZELLİKLER VAR ANA KİTLE ÖZELLİKLERİNİN ORANI (%) ÖRNEĞE AYNEN YANSITILIYOR a c d b
KOTA ÖRNEKLEMESİ (+) Görece düşük maliyetli. (+) Uygulanması kolay (-) Hata – Kategorilerilerin belirlenmesinde Kategoriler tüm ana kitle terimlerini tüketmiyorsa Kategoriler çakışıyorsa. (-) Sistematik hata - Kotaların doldurulmasında
ÖRNEKLEME TEKNİKLERİ B ] OLASILIKLI ÖRNEKLEME BASİT RASTLANTILI (simple random) SİSTEMATİK (systematic) KATMANLI (stratified) KÜME (cluster) ÇOK AŞAMALI (multi-staged) ALAN OLASILIK ÖRNEKLEMESİ (area)
BASİT RASTLANTILI ÖRNEKLEME KATMANLI ÖRNEKLEME
SİSTEMATİK ÖRNEKLEME All
ÖRNEKLEM ÇERÇEVESİ: liste Örnekl. Oranı %10 K=140/10 = 14 Ana kitleyi 14 eşit parçaya böl. İlk parçadan b.r. olarak bir terim seç.
ÖRNEKLEM ÇERÇEVESİ: harita
KÜME ÖRNEKLEMESİ
ÖRNEKLEM ÇERÇEVESİ: küme listesi DIST_NAME MAH_NAME POP_2000 AREA_HA POP_DEN_HA BLD_COUNT KAºITHANE ̦R¦NTEPE 17010 37 457 1294 YAHYA KEMAL 16028 30 530 1393 GAZ¦OSMANPAÌA H▄RR¦YET 25248 47 538 1549 ̦ÌL¦ ¦ZZETPAÌA 7402 18 408 ÌEMS¦PAÌA 19348 35 548 1261 ESENLER ORUà RE¦S 36715 66 553 2304 HAVAALANI 26638 57 466 1852 BAºCILAR FAT¦H 35328 62 570 2294 KEMALPAÌA 26470 56 474 1869 B¦RL¦K 22421 55 411 1634 BEYOºLU FET¦HTEPE 14534 31 475 1408 EY▄P RAM¦ CUMA 10460 23 450 886 KAPTANPAÌA 16458 41 401 1279 ÃINAR 29100 64 454 1633 KAZIM KARABEK¦R 19829 49 YILDIZTEPE 32596 61 533 1824 G▄NGÍREN G▄NEÌTEPE 43222 73 593 1497 BAHÃEL¦EVLER CUMHUR¦YET 28024 68 1385 ZEYT¦NBURNU GÍKALP 17012 29 592 1223 S▄MER 30385 65 465 1439
ÖRNEK BÜYÜKLÜĞÜ http://www.surveysystem.com/sscalc.htm Determine Sample Size Find Confidence Interval Confidence Level: 95% 99% Confidence Interval: Population: Sample size needed: Confidence Level: 95% 99% Sample Size: Population: Percentage: Confidence Interval:
http://www.surveysystem.com/sscalc.htm Sample Size Calculator Terms: Confidence Interval & Confidence Level The confidence interval is the plus-or-minus figure usually reported in newspaper or television opinion poll results. For example, if you use a confidence interval of 4 and 47% percent of your sample picks an answer you can be "sure" that if you had asked the question of the entire relevant population between 43% (47-4) and 51% (47+4) would have picked that answer. The confidence level tells you how sure you can be. It is expressed as a percentage and represents how often the true percentage of the population who would pick an answer lies within the confidence interval. The 95% confidence level means you can be 95% certain; the 99% confidence level means you can be 99% certain. Most researchers use the 95% confidence level. When you put the confidence level and the confidence interval together, you can say that you are 95% sure that the true percentage of the population is between 43% and 51%. The wider the confidence interval you are willing to accept, the more certain you can be that the whole population answers would be within that range.