Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRENCİ VE YAŞAM KOÇLUĞU PROGRAMI
Advertisements

İLETİŞİM NEDİR? İletişim,nesnel kriterlere dayalı aktaranın ve algılayanın,algısından bağımsız olan bilginin ve kişilerin özelliklerinin ifadesi olan duygu.
T.C SAĞLIK BAKANLIĞI ÇAYELİ DEVLET HASTANESİ HASTA HAKLARI BİRİMİ
Halkla İlişkiler Sıtkı ASLANHAN.
İLETİŞİM BECERİLERİ ve DANIŞMANLIK.
DİNLEME KONUŞMA VE ELEŞTRİ ADABI
REHBERLİK SERVİSİ SUNAR
SORUN ÇÖZME ve DİNLEME BECERİLERİ.
ZÜBEYDE HANIM ANAOKULU
HASTA VE YAKINLARI İLE İLETİŞİM
öğretmen-öğrencİ İletİşİmİ ve etkİn dinleme
DİNLEME VE ÖĞRENME BECERİLERİ
Copyright © 2010, 2007, 2004 Pearson Education, Inc UNİTE 5 Dinleme ve Cevap verme 1.
İLETİŞİM.
DİNLEME.
İLETİŞİM & HASTA MEMNUNİYETİ
İletişim Kaynak Mesaj Kanal Alıcı Kim Ne Söyledi Hangi Yolla Kime
İLETİŞİM ENGELLERİ.
Yorumla-Yansıt İfadeleri (YYİ)
Hasta Memnuniyeti-İletişim
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -2-
ANNE BABA SEMİNERLERİ MART 2005
İLETİŞİM   İletişim, dil kullanarak ya da kullanmaksızın insanlar arasındaki duygu, düşünce ve yaşantıların ifade edilme yöntemidir.
İLETİŞİM Kendimizi anlatma ve karşımızdakini anlama çabası ile sözlü ya da sözsüz olarak kurulan ilişki biçimidir.
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU
İLETİŞİM VE BEDEN DİLİ MERVE AYDIN
İLETİŞİM ENGELLERİ.
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ Hazırlayan: Psk. Sezgi Gümüş
İletişim ve Empati.
DUYMAK MI, DİNLEMEK Mİ?.
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ EĞİTİMİ
HOŞGELDİNİZ.
-İLETİŞİM- SUNUSU.
Empati – Sempati Empatik Dinleme MDBS 116 KİŞLERARASI İLETİŞİM
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
OKUL REHBERLİK SERVİSİ – ORS-
Aile İçi İletişim.
İLETİŞİM BECERİLERİ KARATAY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
ETKİLİ İLETİŞİM.
İLETİŞİM BECERİLERİ.
İlköğretim Grubu ÖĞRETMEN EĞİTİM SEMİNERİ
AMACIMIZ… Bu Çalışmamızın Amacı; “Meğer ben yanlış anlamışım”,
ERGEN ÇOCUĞUNUZLA ETKİLİ İLETİŞİM BECERİLERİ-II
MİDYAT ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
M.E.B./UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ TRAVMA SONRASI NORMAL TEPKİLER M.E.B./UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ PSİKOEĞİTİM UYGULAMA EL KİTABINDAN DERLENMİŞTİR.
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ EĞİTİMİ
ROTARY BÖLGE VAKFI İŞİTME ENGELLİLER İLK VE ORTA OKULU Toplantı Tarihi:01/12/2010 Toplantı Konusu: İşitme Engelli Öğrencilerle Etkili İletişim Kurabilme.
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
İLETİŞİM VE EMPATİ.
DİNLEME BECERİLERİ YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
HASTA-SAĞLIK ÇALIŞANI İLETİŞİMİ
KİŞİLERARASI İLETİŞİMDE DİLİN KULLANIMI
Telefon ç alar. Y ö netici, “ Bir saat i ç inde odama gelin, manzaraya bakacağız. ” der. Kapı a ç ıktır. Işıklar yanmaktadır. Y ö netici “ Manzara karanlık.
Sağlıklı İletişimin Vazgeçilmez Öğeleri
En uzak mesafe ne Afrika’dır
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
ETKİLİ İLETİŞİM SEMİNERİ
İLETİŞİM VE İNSAN İLİŞKİLERİ TEST
İLETİŞİM VE İNSAN İLİŞKİLERİNDEKİ ROLÜ
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU
Gökçe Erinç Büyükşengür
İLETİŞİM İLETİŞİM NEDİR İletişim, gönderici ve alıcı konumundaki iki insan ya da insan grubu arasında gerçekleşen duygu, düşünce, davranış ve bilgi alışverişidir.
İletişim: Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her yolla başkalarına aktarılmasıdır. Bu sürecin amacı ; “anlaşılmak”tır.
İLETİŞİMİN TEMEL BECERİLERİ
İLETİŞİM NEDİR??.
İletişim nedir Temel İletişim. Bir aklın, başka bir aklı etkileme sanatıdır. İletişim.
Sunum transkripti:

Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi İLETİŞİM BECERİLERİ İlköğretim Grubu ÖĞRETMEN EĞİTİM SEMİNERİ Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007

UYGULAMA: TANIŞMA ETKİNLİĞİ Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007

İki birim arasında birbiriyle ilişkili mesaj alışverişidir. İLETİŞİM NEDİR? İki birim arasında birbiriyle ilişkili mesaj alışverişidir. Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007

NİÇİN İLETİŞİM KURARIZ? Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007

KİŞİLERARASI İLETİŞİM NEDİR? Kişi ya da kişilerin karşılıklı bilgi, duygu ve düşüncelerini paylaşma sürecidir. Bizim başkalarını, başkalarının da bizi anlamasına yarayan bir SÜREÇTİR. Düşünme ve görüşlerin sözlü olarak karşılıklı alışverişidir. Sözel ve sözel olmayan etkileşim yoluyla yaşantıların paylaşılması sürecidir. Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007

İLETİŞİM BİÇİMİNİN BELİRLEYİCİLERİ Tutumlarımız, Değerlerimiz, Algılamalarımız, günlük hayatta kişilerle nasıl iletişim kuracağımızı belirler. Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007

KİŞİLERARASI İLETİŞİMİN AKSAMASININ 2 TEMEL NEDENİ VARDIR; FİZİKSEL NEDENLER Kişiyi ve çevresini ilgilendiren maddi şartlarla ilgili aksaklıklardır. Sıcaklık-Soğukluk, Gürültü, Zamansızlık, Dinleyenin ve konuşanın fiziksel yetersizliği, Tanıdık olmayan dil ya da terminoloji. Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007

UYGULAMA: SANDALYE OYUNU Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007

Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007 2. PSİKOLOJİK NEDENLER Bilinçli ya da bilinçsiz olarak aktarma ya da algılamada ortaya çıkan aksaklıklardır. Önyargılar, Tavırlar, Beklentiler, Değerler, Açık fikirli olmama, Kaygı. Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007

UYGULAMA: İLETİŞİM ENGELLERİ Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007

Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007 İLETİŞİM ENGELLERİ Dinlerken başka şeylerle ilgilenmek. Anlatılanlara gülmek, insanları utandırmak. Konuşulanları yarıda kesmek. Çok fazla konuşmak. Savunmaya geçmek. Saldırgan tavırlar takınmak. Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007

Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007 İletişimde dinlemek ve anlamaya çalışmak yerine hemen yargılamak. Zıtlaşmak ve tartışmak. Kişileri karar vermeye, yorum yapmaya zorlamak. Tek bir olaydan giderek kişiyi tanıdığımızı düşünmek. Beklentilerimizin söyleneni yorumlamakta etkili olması. Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007

Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007 Konuştuğumuzda herkesin bizim düşünce ve duygularımızı hemen anlayıp onaylaması ve paylaşması gerektiğine inanmak. Kendi kişisel algımızı gerçekmiş gibi düşünmek. Kendimizi, duygularımızı ifade etmekten kaçınmak, onun yerine anlaşılmayı beklemek. Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007

Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007 İLETİŞİMİN KURALLARI Gülümsemek (yeri ve zamanı uygun olduğunda), Gerçekçi ve belirli önerilerde bulunmak, Yumuşak bir sesle ve acele etmeden konuşmak, Empatik, sabırlı ve kabul edici olmak, Geri bildirim vermek, Göz teması kurmak, Beden dilini iyi yorumlamak, Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007

Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007 Dikkatli bir şekilde dinlemek ve dinlediğinizi davranışlarınızla belli etmek, Daha iyi anlamak için sorular sormak, Açık uçlu sorular sormak, Sakin ve kendinizden emin olmak, Basit ve anlaşılır bir dil kullanmak, Yüz yüze konuşmak, Etkileşime önem vermek, uygun olduğunda dokunmak veya sarılmak, Kişinin ismini kullanmak. Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007

Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007 DİNLEME Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007

DİNLEMENİN ALTI AŞAMASI Dalıp Giden Gözler Herkes zaman zaman bakışlarını konuşan kişiden ayırıp uzaklara bakmaya başlamıştır. Böyle zamanlarda kendi düşüncelerimize dalar, konuşulanları duysak dahi anlamayız. Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007

Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007 2. Ezbere Yanıtlar Genelde, yapmamamız gerektiğini bildiğimiz halde, bu dinleme düzeyini kullanırız. Ancak başımıza bu yüzden ciddi işler gelebilir. İşyerinde günün iyi geçti mi? Ezbere yanıt, EVET. Bu gece dışarı çıkmasak olur mu? Ezbere, EVET. Banka hesabındaki bütün parayı çekip yeni bir takım için harcasam olur mu? Ezbere, EVET. Hemen ardından: Ne dedin sen bakayım? Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007

Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007 3. Son Kelimeyi Tekrarlamak Buna “Tek Kulakla Dinleme” adı da verilir. O sırada diğer kulak kişinin iç konuşmalarına yönelmiştir. Karşımızdaki kişi bize “Az önce ne söyledim?” diye sorsa, hafızamız sayesinde son birkaç kelimeyi anımsayarak durumu idare edebiliriz. Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007

Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007 4. Soruları Yanıtlayabiliyorsanız Gerçek dinleme bu aşamada başlar. Konuşulan konu hakkında soruları yanıtlayabiliyorsanız, sadece dinlemekle kalmadığınız, duyduklarınız hakkında düşündünüz de demektir. İnsanların söylediklerinizi tam olarak anladığından emin olmak için sorabilirsiniz. Bu soruların amacı insanların açıklarını yakalamak değil, söylediklerinizi dinleyip dinlemediklerini ve anlayıp anlamadıklarını kontrol etmektir. Konu hakkında ne düşünüyorsun? Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007

Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007 Başkasına Anlatabiliyorsanız Kişi, duyduklarını başkalarına aktarabilecek kadar kendisine güveniyorsa, yeterince etkin ve dikkatli bir şekilde dinlemiş demektir. Bunu kontrol etmek için; Bu meseleyi diğerlerine sen aktarabilir misin? Kardeşine seyahat planlarımızdan bahsedebilir misin? gibi sorular sorabilirsiniz. Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007

Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007 6. Başkasına Öğretebiliyorsanız Bu, kişinin konuşulanları dinlemek ve değerlendirmekle kalmadığını, siz yokken bir başkasına öğretebilecek kadar dikkatini verdiği düzeydir. Bir başka deyişle, dinleyen kişi sizin anlattığınız konu hakkında başkalarından gelebilecek soruları da yanıtlayabilir demektir. Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007

Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007 NEDEN DİNLEMEYİZ? Eğer karşımızdakinin ne söyleyeceğini biliyorsak (bildiğimizi zannedersek) dinlemeyiz. Hoşumuza gitmeyen birşeyi duymak istemeyiz. Hoşlanmadığımız bir insanın söylediklerini dinlemekte zorlanırız. Karşımızdaki daha sözüne başlar başlamaz cevap hazırlamaya başladığımız için ne dediğini duyamayız. Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007

NASIL DAHA İYİ DİNLERİZ? Konuşurken dinleyemezsiniz, konuşmayı kesin ve dinlemeye istekli olduğunuzu gösterin. Kendinizi konuşanın yerine koyun. Onun bakış açısını, tutumlarını, değerlerini ve yaşını göz önüne alarak anlamaya çalışın. Onu daha iyi anlamak için sorular sorun. Dikkatinizi konuşulana verip, duygularınızı kontrol etmeye çalışın. Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007

YARDIMCI OLMAK İÇİN DİNLEMEK Sorunlara verdiğiniz yaygın cevap türleri Sorunları çözmek için verdiğiniz cevaplar, sizin nasıl bir dinleme davranışı gösterdiğinizi ve soruna ne tür bir yaklaşım gösterdiğinizi belirtir. Yargılama: Konuşanın davranışını ya da düşüncesini belirli bir yönde değerlendirme. Olumlu ve olumsuz olabilir. Yargılayıcı tutum savunuculuğa iter ya da iletişime kapanmaya neden olur. Gerçek sorunun gizlenmesine neden olur. Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007

Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007 Çözümleme (analiz etme): Konuşanı konuşandan daha iyi bir biçimde kendisinin anladığını ima eder. “bence seni rahatsız eden şey…”, “söylediğin bu ama, gerçekte düşündüğün…” yapılan çözümlemenin doğru olduğuna ilişkin elinizde geçerli kanıt yoktur; yaptığınız yorum, karşınızdakinin kafasını daha da karıştırır. Savunucu tutuma iter. “ben senden daha iyi bilirim” şeklinde anlaşılır. Soru sorma: Soru sorma karşımızdakinin düşüncelerini yönlendirme şeklinde ise bu tutum da savunuculuğa iter. Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007

Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007 Rahatlatma: Bazı durumlarda kişinin biraz cesaretlendirilmeye, biraz desteklenmeye ve rahatlatılmaya gereksinimi vardır ve böyle zamanlarda o kişiye destek olmak, onu rahatlatmak yerinde olabilir. Ancak belirli bir konuda bunalmış birine “boş ver, yorma kafanı böyle şeylere” demek ya da işi şakaya vurmak, sizin onun sorunlarını ciddiye almadığınızı ya da duygu ve düşüncelerini doğal bulmadığınız izlenimi verir. Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007

Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007 KURAL BASİT! Karşınızdaki insanı ne kadar iyi dinlerseniz ve ne kadar iyi anlarsanız karşınızdakiler de sizi o kadar iyi dinler ve o kadar iyi anlar. Konuşulanları dikkatle dinlerseniz, siz konuştuğunuzda da karşınızdaki insanlar sizi dikkatle dinler. Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007

Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007 BEN DİLİ-SEN DİLİ “Ben”li cümle kurma, “Ben” ve “Sen” in ayrı ayrı insanlar olduğu ve benim düşüncelerim ya da duygularım sadece benim algılayış biçimimi yansıttığı bilincini verir. Benim, bana ait düşüncelerin, duyguların ve aksiyonların sorumluluğunu aldığımı, başkalarına o sorumluluğu vermediğim bilincini pekiştirmiş olur. Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007

Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007 Sen dili: Hiç benim fikrimi sormuyorsun, kendini akıllı sanıyorsun. Ben dili: Bu konuda fikrimin sorulmayışına üzüldüm. Sen dili: Akşam yemeğe yine geç kaldın. Ben dili: Çok üzülüyorum, ailemiz akşam yemeklerinde hiç bir araya gelemiyor. Sen dili: Yeter, kes sesini soru sorma. Ben dili: Devamlı soru sorman beni sinirlendiriyor. Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007

Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007 Duyduklarımızın %5’ini, gördüklerimizin %25’ini, yaptıklarımızın yaklaşık olarak %90’ını anımsarız. Her zaman söylendiği gibi, çocuklukta bisiklete binmeyi öğrendiyseniz, uzun yıllar boyunca kullanmasanız bile asla unutmazsınız. Bunun nedeni, başarılı davranışları anımsama eğilimidir. Aynı şey iletişim becerisi konusunda da geçerlidir. Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007

Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007 Hazırlayanlar: Uzm. Psikolojik Danışman Emirhan Bahadır ÖZGÜLER Uzm. Psikolojik Danışman Meltem ÖKTE ÇIKAN Psikolojik Danışman Feray ÖZMEN Fatime KILINÇ Sinem MUTLU Sibel BODUR Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007

Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007 Kaynaklar: - İletişim Çatışmaları ve Empati / Üstün DÖKMEN - Dikkat Vücudunuz Konuşuyor / Ahmet Şerif İZGÖREN - Travma Sonrası Normal Tepkiler Psikoeğitim El Kitabı / MEB-UNICEF - İletişimin Sırları / Peter THOMSON - İlköğretim Çağında Çalışan ve Sokakta Yaşama Riski Taşıyan Çocuklara ve Ailelerine Yaklaşımlar / TEDP-Antalya MEM Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi/2006-2007