ÂŞIK ŞİİRİ SEÇİL MERT.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOSTLAR BENİ HATIRLASIN
Advertisements

AŞIK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ (KOŞMA). OZANLARIMIZ.
MÜZİK PERFORMANS ÖDEVİ
ŞİİRDE TEMA.
Şiir ve Gelenek.
SÖZCÜKTE ANLAM.
5. SINIF TÜRKÇE KONU ANLATIMI
Ergül CELEP,Nursun KARAGÜL,Emel USLU, Nilüfer BEYAZIT
İSLAMİYETTEN ÖNCEKİ TÜRK EDEBİYATI (..?-11.yy.)
Dİnİ tasavvuFİ Türk şİİRİ İslamiyet‘in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla allah'a ulaşma düşüncesine.
CAHİT KÜLEBİ Hayatı Sanatı Eserleri Seçme Şiirleri.
HALK EDEBİYATI.
1 ) İSLAMİYET ÖNCESİ TÜRK EDEBİYATI
GARİP AKIMI (BİRİNCİ YENİ AKIMI)
Ünite Tasarım Sunusu Hazırlayan : Ebru GİRGİN.
ANADOLU MEDENİYETLERİ ÜNİTE TANITIM SUNUSU
ŞİİR VE ŞİİR TÜRLERİ.
Kına Gecesi Manileri Kınayı getir aney Parmağın batır aney Bu gece misafirem Koynunda yatır aney.
ÂŞIK EDEBİYATI’NDA NAZIM
Türk Halk Müziği.
TÜRK HALK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ.
ŞİİRDE ŞEKİL.
MİLLİ EDEBİYAT HAZIRLAYANLAR  Gülcan Diribaş  Elif Er  Aylin Köseler.
CUMHURİYET DÖNEMİ ŞAİRLERİ
Sanatsız kalan bir ulusun hayat damarlarından biri kopmuş demektir.
AHMET YESEVİ ve DİVAN-I HİKMET
TÜRKÇE / Şiir Türleri ve Söz Sanatları
DESTAN, HALK HİKAYESİ, MESNEVİ
GÖZLER GÖRMEZSE GÖNÜL NASIL GÖRÜR ?
HALK EDEBİYATI.
GÖZLER GÖRMEZSE GÖNÜL NASIL GÖRÜR ?
Ay Dostlar Ben giderim adım kalır Dostlar beni hatırlasın Dügün olur
İLETİŞİM - DİL VE KÜLTÜR İLİŞKİSİ
Karanlıklar uzaklaştı
9. Sınıf Türk Edebiyatı 24-28/02/2014 HALK HİKAYELERİ.
AŞIK TARZI HALK EDEBİYATI
EFSANE: Eski çağlardan beri söylenegelen, olağanüstü varlıkları, olayları konu edinen hayalî hikâye, söylence. Efsanenin Özellikleri : Efsaneler dilden.
OTUZ BEŞ YAŞ ŞAİRİ ( ).
HALK ŞAİRLERİ.
Cumhuriyet Döneminde Halk Şiiri
DİNİ TASAVVUFİ (TEKKE) EDEBİYATI
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
EDEBİYAT PERFORMANS ÖDEVİ DESTAN DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
RUBAİ Fars edebiyatından alınmış nazım biçimidir.
Hazırlayan Leyla DENİZ. Dilde biri nazım diğeri nesir olmak üzere iki anlatım biçimi vardır. Nazım, ölçülü ve uyaklı anlatım biçimidir. Manzume: Ölçü.
HALK EDEBİYATI.

Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri
TÜRK EDEBİYATININ DÖNEMLERİ
HALK ŞİİRİ ÜÇ BAŞLIK ALTINDA İNCELENİR 1.ANONİM HALK ŞİİRİ (ninni, türkü, mani) 2. ÂŞIK TARZI HALK ŞİİRİ (koşma, semai,varsağı, destan) 3.DİNİ- TASAVVUFİ.
Erbaa | 2009 DİVAN EDEBİYATI NAZIM BİÇİMLERİ Erbaa | 2009.
CUMHURİYET DÖNEMİ HALK ŞİİRİ
Yusuf Emre Atalay Şehit Kaya Aldoğan Anadolu Lisesi Aydın / Kuşadası.
D İ VAN-I H İ KMET EDEBıYAT PROJE ÖDEVI. DIVAN- ı HIKMET NEDIR ? K ı SACA TAN ı YAL ı M -> Ahmed Yesevi’nin söyledigi “hikmet” adlı siirleri bir araya.
YOL HAVASI
Turklerin İslam dinini kabul etmelerinden sonra, halk arasında İslam öncesi Türk edebiyatı geleneğinin sürdürülmesiyle gelişen edebiyat türüdür. Türklerin.
DİNİ TASAVVUFİ HALK ŞİİRİ
COŞKU ve HEYECANI DİLE GETİREN METİNLER(ŞİİR)
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
ŞİİR İNCELEME YÖNTEMİ ŞİİR İNCELEME YÖNTEMİ
ÂŞIK TARZI HALK ŞİİRİ.
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
ŞİİRDE AHENK UNSURLARI ÖLÇÜ HECE ÖLÇÜSÜ
   Halk edebiyatı -Halk edebiyatı adı üzerinde halkın yaşayışı,hayata bakışı,edebi zevkini yansıtan bir edebiyattır.
HAZIRLAYAN: HAZIRLAYAN: FURKAN TAFLAN FURKAN TAFLAN 10-G G 265.
KARACOĞLAN.  17'nci yüzyılda yaşadığı sanılıyor. Göçebe Türkmen obalarında yetişti. Asıl adının İsmail, Halil ya da Hasan olduğu yolunda görüşler var.
 Divan edebiyatı, Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra meydana gelen yazılı edebiyattır. Arap ve Fars edebiyatı etkisi altında gelişmiştir. Bu etki,
GELENEKSEL TÜRK HALK MÜZİKLERİ. Türk Müziği nedir? Türk müziği, Türkler'in Orta Asya'dan beri geliştirdikleri, bugünkü özellikleri Anadolu Selçukluları.
ANONİM HALK EDEBİYATI Anonım halk edebiyatı, ilk söyleyeni unutulan ağızdan ağıza aktarılak, halkın ortak malı olmuş bır edebiyattır. Anonim edebiyat ürünleri,
KARACAOĞLAN
Sunum transkripti:

ÂŞIK ŞİİRİ SEÇİL MERT

İÇİNDEKİLER AMAÇLAR KAZANDIRILACAK 21.YÜZYIL BECERİLERİ TEMEL SORU ÂŞIK ŞİİRİ ÜNiTE ÖZETİ ÂŞIK ŞİİRİ KOŞMA SEMAİ VARSAĞI DESTAN ÂŞIK ŞİİRİ NAZIM TÜRLERİ GÜZELLEME KOÇAKLAMA TAŞLAMA AĞIT ŞİİRLERDEN ÖRNEKLER KAYNAKÇA

AMAÇLAR Âşık Şiirindeki ahenk ögelerini kavramak Şiirleri yapı ögelerine göre incelemek Şiirlerde kullanılan söz ve anlam sanatlarını kavramak. Şiirlerdeki birimleri tespit etmek,bu birimlerin biçim ve türle ilişkisini anlamak.

Eleştirel düşünme ve problem çözme amacıyla sorulara yanıt verirken bilgiyi sınırlama,çözümle ve birleştirme. Konuşurken ve yazarken düşünceleri açık ve etkili bir şekilde birleştirip kullanma. Bilgiyi araştırmak,düzenlemek,değerlendirmek ve paylaşmak üzere teknolojiyi araç olarak kullanma. İşbirliğine dayalı çalışmalar için sorumluluğu paylaşma. 21.YÜZYIL BECERİLERİ Eleştirel düşünme ve problem çözme amacıyla sorulara yanıt verirken bilgiyi sınırlama,çözümle ve birleştirme. Konuşurken ve yazarken düşünceleri açık ve etkili bir şekilde birleştirip kullanma Bilgiyi araştırmak,düzenlemek,değerlendirmek ve paylaşmak üzere teknolojiyi araç olarak kullanma. İşbirliğine dayalı çalışmalar için sorumluluğu paylaşma.

İnsan niçin yaratılmıştır? TEMEL SORU: İnsan niçin yaratılmıştır?

ÜNİTE ÖZETİ Öğrenciler,Âşık tarzı Türk şiiri örneklerini inceler,şiirlerin içeriğini oluşturan nazım biçimi ,nazım türünü kavrarlar. Şiirlerde kullanılan ölçüyü bularak dize anlayışı uyak düzeni gibi biçimsel ögeleri günümüz şiir anlayışıyla karşılaştırırlar. Halk şairlerini tanırlar; onların eserlerinden yola çıkarak konularına göre şiirleri öğrenirler.

ÂŞIK ŞİİRİ Âşık edebiyatı, halk arasında yetişen saz şairlerinin oluşturduğu bir edebiyattır. Bu edebiyatın geçmişi Orta Asya'daki destan geleneğine kadar dayanır. Saz şairlerine âşık ya da ozan adları da verilir. Manzum niteliği önde olan âşık edebiyatının şairleri, usta - çırak ilişkisi içinde yetişir. Âşık edebiyatı XVI. yüzyıldan sonra güçlü bir gelişme göstermiştir.

ÂŞIK ŞİİRİ ÖZELLİKLERİ Şiirlerde genellikle yarım uyak kullanılmıştır.Ölçü hece ölçüsüdür. Nazım birimi dörtlüktür. Şiirlerde açık, sade, anlaşılır bir halk dili kullanılmıştır. Şiirlerin en önemli teması aşktır. Bunun yanında ayrılık, özlem, ölüm, yiğitlik gibi konularda işlenmiştir. Şiirler işledikleri konulara göre güzelleme, koçaklama, taşlama, ağıt gibi isimler almış; böylece âşık edebiyatı nazım türleri ortaya çıkmıştır. Âşık tarzı halk şiiri geleneğinin nazım şekilleri koşma, semai, varsağı ve destandır

KOŞMA Halk edebiyatında en çok kullanılan biçimdir. Genellikle hece ölçüsünün on birli (6+5 ya da 4+4+3) kalıbıyla yazılır. Dörtlük sayısı üç ile beş arasında değişir. Şair, koşmanın son dörtlüğünde adını ya da mahlasını söyler. Uyak düzeni şöyledir: aaab (abab-abcb) cccb dddb

SEMAİ Hece ölçüsünün sekizli kalıbıyla yazılır . Dörtlük sayısı üç ile beş arasında değişir. Semâilerin kendine özgü bir ezgisi vardır ve bu ezgiyle okunur. Uyak düzeni koşma gibidir: Semâilerde daha çok sevgi, doğa, güzellik gibi konular işlenir.

VARSAĞI Güney Anadolu bölgesinde yaşayan Varsak Türklerinin özel bir ezgiyle söyledikleri türkülerden gelişmiş bir biçimdir. Dörtlük sayısı ve uyak düzeni “Semâi” gibidir. Varsağılar yiğitçe, mertçe bir üslupla söylenir. Halk edebiyatında en çok varsağı söylemiş şair Karacaoğlan’dır.

DESTAN Dört dizeli bentlerden oluşan, oldukça uzun bir nazım biçimidir Kimi destanlarda dörtlük sayısı yüzden fazladır. Genellikle hece ölçüsünün on birli kalıbıyla yazılır. Uyak düzeni koşma gibidir:baba-cccb-dddb… Konuları bakımından destanları savaş, yangın, deprem, salgın hastalık, ünlü kişilerin yaşamları, mizahi....gibi gruplandırabiliriz.

ÂŞIK ŞİİRİ NAZIM TÜRLERİ: Âşık edebiyatı nazım türleri genellikle koşma ve semâi biçimiyle yazılır. Bu türler koşma ve semâilerden konuları bakımından ayrılır.Konularına bu şiirler şunlardır: Güzelleme,Koçaklama,Taşlama,Ağıt

GÜZELLEME Mübârek hâtırı hoş mudur nedir Nideyim yitirdim bulamam çâre Doğa güzelliklerini anlatmak ya da kadın,at gibi sevilen varlıkları övmek için yazılan şiirlerdir. “Bad-ı sabâ selâm söyle o yâre Mübârek hâtırı hoş mudur nedir Nideyim yitirdim bulamam çâre Mestan elâ gözler yaş mıdır nedir” Ercişli Emrah

KOÇAKLAMA Coşkun ve yiğitçe bir üslupla savaş ve dövüşleri anlatan şiirlerdir. “Yiğitler silkinip ata binende Derelerde boz kurtlara ün olur Yiğit olan döne döne döğüşür Kötüler kavgadan kaçar dön olur” Köroğlu

TAŞLAMA Bir kimseyi yermek ya da toplumun bozuk yönlerini eleştirmek amacıyla yazılan şiirlerdir. “Adalet kalmadı hep zulüm doldu Geçti şu baharın gülleri soldu Dünyanın gidişi acayip oldu Koyun belli değil kurt belli değil” Ruhsati

AĞIT Bir kimsenin ölümü üzerine duyulan acıları anlatmak amacıyla söylenen şiirlerdir (Anonim halk şiiri ürünü olan ağıtlar da vardır). “Ecel tuzağın açamaz mısın Açıp da içinden kaçamaz mısın Azad eyleseler uçamaz mısın Kırık mı kanadın kolların hani” Hıfzi

ŞİİRLERDEN SEÇMELER: KARACAOĞLAN Ben güzele güzel demem Güzel benim olmayınca Muhannetin kahrın çekmem Gel deyip de gelmeyince Gelirim amma döverler Bizi bu ilden kovarlar Güzel olanı severler Ben ölürüm görmeyince Var ol yürü var ol yürü Kara bağrın yere sürü Döğün döğün ağla bari Benim gönlüm olmayınca KARACAOĞLAN

KÖROĞLU ŞİİRLERDEN SEÇMELER: Ay yansın ağalar güneş tutulsun Parladı parladı çalın kılıncı Oklar gıcırdasın ayyuka çıksın Mevlanın aşkına basın kılıncı Durmayın orada kargı kucakta Dolansın yiğitler köşe bucakta Bir savaş edelim kelle kucakta Şehitler aşkına çalın kılıncı Koç yiğitler melemeli dev gibi Düşman kanı devrilmeli dağ gibi Dest vurun avını almış bey gibi Haykırı haykırı çalın kılıncı ………. KÖROĞLU

ŞİİRLERDEN SEÇMELER: YUNUS EMRE Aşkın aldı benden beni Bana seni gerek seni Ben yanarım dün ü günü Bana seni gerek seni Ne varlığa sevinirim Ne yokluğa yerinirim Aşkın ile avunurum Bana seni gerek seni Aşkın aşıklar oldurur Aşk denizine daldırır Tecelli ile doldurur Bana seni gerek seni ……… YUNUS EMRE

ŞİİRLERDEN SEÇMELER: DADALOĞLU Kalktı göç eyledi Avşar elleri, Ağır ağır giden eller bizimdir. Arap atlar yakın eder ırağı, Yüce dağdan aşan yollar bizimdir. Belimizde kılıcımız Kirmani, Taşı deler mızrağımın temreni. Hakkımızda devlet etmiş fermanı, Ferman padişahın,dağlar bizimdir. Dadaloğlu'm birgün kavga kurulur, Öter tüfek davlumbazlar vurulur. Nice koçyiğitler yere serilir, Ölen ölür, kalan sağlar bizimdir DADALOĞLU

ŞİİRLERDEN SEÇMELER: KAZAK ABDAL Ormanda büyüyen adam azgını  Çarşıda pazarda insan beğenmez  Medrese kaçkını softa bozgunu  Selam vermeğe dervişan beğenmez Alemi taneder yanına varsan Seni yanıltır mes'ele sorsan Bir cim çıkmaz eğer kamını yarsan  Camiye gelir de erkan beğenmez Elin kapusunda kul kardaş olan  Burnu sümüklü hem gözü yaş olan  Bayramdan bayrama bir traş olan  Berber dükkanında oğlan beğenmez KAZAK ABDAL

D0STLAR BENİ HATIRLASIN Ben giderim adım kalır, Dostlar beni hatırlasın. Düğün olur, bayram gelir, Dostlar beni hatırlasın. Can bedenden ayrılacak, Tütmez baca, yanmaz ocak, Selam olsun kucak kucak, Dostlar beni hatırlasın. Açar solar türlü çiçek Kimler gülmüş, kim gülecek Murat yalan, ölüm gerçek, Dostlar beni hatırlasın. ……….. ÂŞIK VEYSEL ÂŞIK VEYSEL

KAYNAKÇA www.antoloji.com www.turkceciler.com www.siirperisi.com www.hekimce.com/foto_galeri www.edebiyatdefteri.com 10.Sınıf Edebiyat Konu Anlatımlı, Yusuf Aras,ESEN YAYINLARI

TEŞEKKÜR EDERİZ. ALTIN KIZLAR GRUBU