Uzm. Dr. Figen Şen Kösem Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Uzmanı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
Advertisements

DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
Yrd. Doç. Dr. Şaziye Senem Başgül Çocuk ve Ergen Psikiyatristi
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
SINIF YÖNETİMİ Sınıf; eğitim-öğretim etkinliklerinin
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
SORUNSUZ ÇOCUKLAR Yrd. Doç. Dr. Ş. Senem BAŞGÜL
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
1.Hafta: Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim
İlkokul Çocuklarının Özellikleri ve Ailelere Öneriler
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
PSİKOLOJİ VE PSİKİYATRİDE TEMEL KAVRAMLAR
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR ( OKUDUKLARIM, GÖZLEM VE TECRUBELERİM)
DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
ÖZEL TERCÜMAN LİSESİ ANAOKULUNDAN İLKÖĞRETİME SEMİNER PROGRAMI
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ.
ZEKA ZEKA: Problem çözme, öğrenme ve soyut düşünme yeteneği.
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
DİSLEKSİ Hakkı CAN Uzm. Psikolojik Danışman
“ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK”
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
KAYGI VE TEST EDİLME KAYGISI
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLAR
ADAPAZARI REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
MUSTAFA ABAK KASTAMONU R.A.M
ÇOCUKLARDA ÖĞRENME ve DAVRANIŞ SORUNLARI
ÇOCUKLARDA ÖĞRENME ve DAVRANIŞ SORUNLARI
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA ZİHİNSEL GELİŞİM
BEYİN ve BİLİŞSEL GELİŞİM
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
ÖZÜRLÜLÜK(ENGELL İ )NED İ R? Bedensel, zihinsel ve ruhsal özelliklerinden belirli oranda fonksiyon kaybına neden olan organ yokluğu ve bozukluğu sonucu.
D İ KKA T EKS K L Ğ Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu olan çocuklar 3 gruba ayrılır: a) Hem dikkat sorunları hem aşırı hareketlilik ve dürtüsellik.
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
BÖLÜM 9 DİKKAT VE AKTİVİTE BOZUKLUKLARI TANIM VE YAYGINLIK Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, dikkat ve aktivite bozuklukları için artık günümüzde.
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
Manavgat RAM Yetenek : Bir duruma uyma konusunda organizmada bulunan ve doğuştan gelen güç, kapasite Yaratıcılık : Bir şeyi herkesten farklı yollarla.
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
ERGENLİK.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
Matematik Öğrenme Bozukluğu/ Güçlüğü
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLANÇOCUKLAR
D İ KKA T EKS K L Ğ Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu olan çocuklar 3 gruba ayrılır: a) Hem dikkat sorunları hem aşırı hareketlilik ve dürtüsellik.
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE AİLE ETKİSİ
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
Zeka Gerilikleri.
Özel Gereksinimli Çocuklar
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ Uzm. Psk. Aylin İlden Koçkar
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI

Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
YAŞ ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
STRES YÖNETİMİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğrenme Güçlüğü Ahmet GENÇ. Öğrenme Güçlüğü: Yazılı-Sözlü dili anlamayı, kullanmayı içeren temel psikolojik süreçlerin bir veya birkaçında oluşan bozukluk.Bu.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE TANILAMA
Sunum transkripti:

“Özel öğrenme güçlüğü (Disleksi) olan öğrencilerin, ilkokulda kaynaştırma yoluyla eğitimleri” Uzm. Dr. Figen Şen Kösem Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Uzmanı (Disleksi Derneği Yardımcı Başkanı) Serpil Bakacak Psikolojik Danışman (Disleksi Derneği Sekreteri) Ayşen Kayahan Psikolog Yrd. Doç. Dr. Şaziye Senem Başgül Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Uzmanı (Çocuk ve Genç Psikiyatrisi Derneği Özel Gereksinimli Çocuklar Komisyonu Kurucu Başkanı) IRMAK OKULLARI Eylül, 2014

Disleksinin Tanılanması (Dislektik çocukların özellikleri) Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı Hazırlanması Dislektik çocukların okulda yaşadığı sorunlar ve çözüm önerileri. Kısa bir bilgilendirme sonrasında vaka tartışmaları şeklinde 3 oturum olarak planlanmıştır.

“Öğrenmede Güçlük Çekmek” Yrd. Doç. Dr. Şaziye Senem Başgül Çocuk ve Ergen Psikiyatristi Hasan Kalyoncu Üniversitesi Irmak Okulları Eylül, 2014 www.gunescocuk.com

ÖĞRENME VE DAVRANIŞ SORUNLARI AİLE ÇOCUK TOPLUM OKUL ÖĞRENME VE DAVRANIŞ SORUNLARI

Ebeveynler Öğretmenler Çocuk Ruh Sağlığı profesyonelleri ÇOCUK

Çocukları erişkinden ayıran en önemli özellik sürekli büyüme ve gelişme içinde olmalarıdır. www.gunescocuk.com

BÜYÜME Nicelik olarak artıştır. Boy uzunluğu ve vücut ağırlığı yönünden ölçülebilen artışdır. www.gunescocuk.com

GELİŞME Organizmanın bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve dil gelişimi yönünden son aşamaya ulaşıncaya kadar sürekli değişmesidir. www.gunescocuk.com

Büyüme ve gelişme süreçleri, Çeşitli çağlarda hızlanma ve yavaşlama gösterir ancak sürekli bir olaydır. Belirli bir sıra izler. www.gunescocuk.com

Beyin gelişimi en hızlı yaşamın ilk birkaç yılında olmaktadır. Merkezi sinir sisteminin büyüme ve gelişme süreci fetal yaşamda ve doğumdan sonraki ilk aylarda çok hızlıdır. Beyin gelişimi döllenmeden kısa süre sonra başlamakta ve adolesan çağı boyunca da devam etmektedir. Ancak, Beyin gelişimi en hızlı yaşamın ilk birkaç yılında olmaktadır.

Bilişsel gelişim: Öğrenme, anlama ve edinilen bilgileri kullanabilme yeteneğidir. Bilinç, algı, dikkat, bellek Yürütücü işlevler

Verimli Bir Zihinsel Yapı Aynı zamanda hem sağ hem de sol beyni kullanabilen zihinlerdir. SOL BEYİN SAĞ BEYİN CORPUS KALLOSUM www.disleksidernegi.org

Tembel Çocuk Yoktur!!! Öğrenemeyen Çocuk Vardır… www.gunescocuk.com

1 .Prenatal Nedenler 2. Perinatal Nedenler 3. Postnatal Nedenler

“Çocuklar Öğrenmede Neden Güçlük Çekerler?” Zeka Geriliği Dikkat Eksikliği Özel Öğrenme Güçlüğü Sosyal ve Çevresel Faktörler Psikiyatrik Bazı Hastalıklar

Zeka, Akıl yürütme, Plan yapma, Problem çözme, Soyut düşünme, Karmaşık düşünceleri kavrama, Çabuk öğrenme ve Deneyimlerden öğrenme yeteneklerini içeren zihinsel kapasitedir. Soyut ve potansiyel enerji olarak var olan/ölçülemeyen Bu enerjinin davranışa dönüşümü olarak/ölçülebilen ve gözlenebilen www.gunescocuk.com

Zeka Geriliği Gelişim döneminde meydana gelen, uyumsal davranıştaki bozuklukların eşlik ettiği, ortalamanın altındaki zeka işlevidir (Amerikan Zeka Yetersizliği Birliği). Ortalamanın altındaki zeka işlevi ile birlikte; İletişimde Kendine bakımda Evdeki yaşamda Sosyal becerilerde Toplumsal yararlılıkt Kendini yönlendirmede Sağlığı korumada Akademik işlevsellikte Çalışma alanında 2 veya daha fazla bozukluk vardır. www.gunescocuk.com

Mental Retardasyon-Zeka Geriliği Sağ ve Sol Beyinde yapısal bozukluklar vardır. Sağ ve sol beyin kapasitesi azdır. Corpus Kallosum incedir ya da yoktur. CORPUS KALLOSUM SOL BEYİN SAĞ BEYİN www.disleksidernegi.org

DEHB bireyin yaşına ve gelişim düzeyine uygun olmayan dikkat sorunları, aşırı hareketlilik ve istekleri erteleyememe (dürtüsellik) ile kendini gösteren nöropsikiyatrik bir bozukluktur. www.gunescocuk.com

DEHB Dikkatin ve davranış kontrolünün bozulduğu bir durumdur. Çocukluk çağının en önemli ve en sık rastlanan psikiyatrik hastalıklarından biridir. Çocuğu, ailesini ve toplumu ilgilendiren bir halk sağlığı sorunudur. Nöropsikiyatrik gelişimsel bir bozukluktur. www.gunescocuk.com

The Story of the Fidgety Philip Phil stop acting like a worm The table is no place to squirm Thus speaks the father to his son Severely say it, not in fun. Mother frowns and looks around Although she does not make a sound. But Phillip will not take advice He'll have his way at any price. He turns and churns He wriggles and jiggles Here and there on the chair. Phil these twists I cannot bear. Heinrich Hoffman 1845

Beyindeki yapısal ve işlevsel farklılıklar: DEHB’nda beynin dikkat, planlama, değerlendirme, hatırlama ve geleceği öngörme işlemlerinden sorumlu bölgelerinde hem yapısal hem de işlevsel sorunlar olduğunu bildiren bir çok bilimsel araştırma bulunmakta. Beyin MR ve BT çekimlerinde bu işlevlerden sorumlu beyin ön bölgelerinin DEHB olan çocuklarda normal çocuklarınkilerden daha küçük ya da asimetrik olduğu bulunmuş. SPECT ve PET gibi beyin kan akımının incelendiği tekniklerle bu çocukların beyinlerinin ön bölgelerinin daha az kanlandığı, daha az glukoz kullandığı yani yeterince aktif çalışmadığı gözlenmiş. www.gunescocuk.com

Dikkat Eksikliği Dikkat süresinin ve yoğunluğunun kişinin yaşına ve gelişim düzeyine göre olması gerekenden az olmasıdır. Dikkati belli bir noktaya toplayamama Kolayca dağılması Dağınıklık Unutkanlık Eşyalarını kaybetme Dikkatsizce hatalar yapma Kişi belli bir şeyle ilgilenirken o sırada içinden gelen başka bir şey yapma isteğine engel olamama www.gunescocuk.com

DEHB’na Eşlik Eden Belirtiler Dağınıklık, düzensizlik Dalgınlık, hayal kurma Tutarsızlık Sakarlık, koordinasyon güçlükleri Bellek (hafıza) sorunları Uyku sorunları Sosyal ilişki sorunları Saldırgan davranışlar Kendine güven ve özsaygının azalması www.gunescocuk.com

Bu çocukların, % 30’u liseyi bitirene kadar bir-iki kere sınıfta kalır % 60’ı ciddi yazma güçlüğü çekmektedirler % 90’ı okulda düşük başarılıdır %20’sinin okuma güçlüğü vardır %30’u okulu bırakmaktadır %90’ı okulda yeterince üretken değildir (Murdence Arcelus, 1999) www.gunescocuk.com

Öğrenme Güçlüğü Dünyayı sağ beyinle görmektir. www.disleksidernegi.org

Sağ beyin sol beyin resmi koy.

Öğrenme Güçlüğü Olan Bireylerin Zihin Yapısı SAĞ BEYİN SOL BEYİN CORPUS KALLOSUM www.disleksidernegi.org

Tanım 1990’da ABD Ulusal Öğrenme Bozukluğu Komitesi; “Dinleme, konuşma, okuma-yazma, akıl yürütme, matematik yeteneklerinin kazanılması ve kullanılmasında önemli güçlüklerle kendini gösteren heterojen bir bozukluk grubudur”. Genel olarak artık dünyada Özel Öğrenme Güçlüğü için Disleksi ifadesi kullanılmaktadır. www.disleksidernegi.org

Disleksi Zeka sorunu olmamasına rağmen öğrenememektir. Okumayı Yazmayı Çarpım tablosunu İşlem yapmayı Ayları, Günleri, Ritmik Saymayı, Giyinip soyunmayı, Planlı olmayı, Zamanı Top yakalamayı… www.disleksidernegi.org

Beynin işleyiş bozukluğundan kaynaklanır. Ömür boyu sürer. Yapısaldır, Beynin işleyiş bozukluğundan kaynaklanır. Ömür boyu sürer. Sosyal etkileşim sorunları da eşlik eder. Zekada sorun yoktur. Okumada, yazmada ve aritmetikte sorun vardır. Farklı düşünme yolları vardır. Özgüvenleri düşüktür. Dahi yönlerini fark etmezler. www.disleksidernegi.org

Disleksiden Nasıl Şüpheleneceğiz? Zeki olduğunu düşündüğümüz öğrencimiz koordinasyon, okuma, yazma ya da matematik alanlarında yaşına göre kendinden beklenen beceri düzeyini gösteremiyorsa, Zeka düzeyinden beklenenden daha düşük akademik başarısı varsa www.disleksidernegi.org

Disleksi Kimi Etkiler? Çocuğu Anneyi-Babayı Öğretmeni Toplumu www.disleksidernegi.org

Disleksi ve Çocuk “Herkesin yapabildiklerini yapamıyorum” “Sanırım bir aptalım” “Her an yanlış yapabilirim” “Öğretmenim yazımı beğenmiyor” www.disleksidernegi.org

Disleksi ve Anne Baba Benim tatlı ve zeki çocuğum nasıl olur da okumayı öğrenemez. Oysa akıldan matematik problemlerini çözüyor. www.disleksidernegi.org

Disleksi ve Öğretmen Bu çocukta bir farklılık var. Ama ne olduğunu bilmiyorum. Aslında çok zeki. Zor soruları biliyor ama daha doğru düzgün okuyamıyor. Derste hiç bir şey öğrenmiyor. www.disleksidernegi.org

Tedavi? “Multidisipliner Yaklaşım” Öğretmen, Özel eğitim uzmanı Psikolog/Psikolojik danışman Anababa ve Hekim iş birliği çok önemli. Bunlardan biri eksik kaldığında tedavi oranı azalır.