AVRUPA’YA GİDEN YOL – MUHASEBE RAPORLAMA VE KURUMSAL GÜÇLENDİRME PROGRAMI Denetim Mesleğinin Kamu Gözetimi David DEVLIN Başkan 1.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Uluslar arası Muhasebeciler Federasyonu
Advertisements

YENİ MALİ YÖNETİM VE KONTROL SİSTEMİNDE İÇ KONTROL
Bankacılık Etik İlkeleri
Finlandiya Ulusal Denetim Kurumu Mali Denetimi Visa Paajanen.
Meriç Belediyeler Birliği
1 IFRS’de Yorum Olanağı : IFRS için Ölüm Öpücüğü mü yoksa Başarıya Giden Yol mu? Prof. Dr. S. J. Maijoor (AFM)
0 YÜCEL AKDEMİR TÜRMOB GENEL SEKRETERİ TÜRKİYE SERBEST MUHASEBECİ MALİ MÜŞAVİRLER VE YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLER ODALARI BİRLİĞİ UNION OF CHAMBERS OF CERTİFİED.
0 YÜCEL AKDEMİR TÜRMOB GENEL SEKRETERİ TÜRKİYE SERBEST MUHASEBECİ MALİ MÜŞAVİRLER VE YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLER ODALARI BİRLİĞİ UNION OF CHAMBERS OF CERTİFİED.
AB Müktesebatı dahilinde Şirketler Kesimi Muhasebe ve Denetimi
Ayhan TOZER Telekomünikasyon Uzmanı Telekomünikasyon Sektöründe Hizmet Seviyesi Taahhütleri; AB ve Türkiye Uygulamaları Habtekus 2008, Yıldız Teknik Üniversitesi,
AB MÜZAKERE SÜRECİNDE SON GELİŞMELER
Türk Oda ve Borsaları Akreditasyon Projesi 2009 John Lockett.
AB ÜYELİĞİNİN TÜRK VATANDAŞLARINA FAYDALARI
Rahandusministeerium Denetime ilişkin Topluluk Müktesebatını Benimseme, Uygulama ve Uygulatma – Alınan Dersler Veiko Tali
GELECEĞİ TAHMİN ETMENİN EN İYİ YOLU ONU YARATMAKTIR…
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ İÇ KONTROL SİSTEMİ
1) İÇ DENETİM KAVRAMI İç denetim, kamu idaresinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına.
Bağlam Avrupa Komisyonu, AB’nin Ekim 2011’de çıkardığı “ Kurumsal Sosyal Sorumluluk Alanında Yeni bir AB stratejisi” isimli KSS stratejisinde,
GÜMRÜK KIYMETİ TEKNİK KOMİTESİ Ek:II. 1. Bu Anlaşmanın 18 inci Maddesine göre, teknik düzeyde yorum ve uygulama birliği sağlamak amacıyla Gümrük İşbirliği.
İleri Denetim ve Muhasebe Düzenleme Programı Modül 12 – Bir Finansal Düzenleyici Perspektifinden Yasal Denetimin Kalitesinin Geliştirilmesi Sunan: Geraldine.
Doç. Dr. A.R Zafer SAYAR 18 Eylül 2014, Ankara
Uluslararası Muhasebeciler Federasyonu
ÖZEL EMEKLİLİK SİSTEMLERİ:
I. Uluslararası Muhasebe Denetimi Sempozyumu VII
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Mevcut İhtilaf Direktifleri: Tarih ve Başlıca Hükümler Peter.
BRENTON WOODS SİSTEMİNİN ÇÖKÜŞÜ VE KÜRESELLEŞME
Slide 1 Avrupa Birliği Tek Hizmetler Piyasası için Mesleki Niteliklerin Tanınması Henri Olivier FEE Genel Sekreteri FEE (Fédération des Experts Comptables.
Benoît Lebrun Başkan, Muhasebe Çalışma Grubu FEE 7 Haziran 2005 Muhasebe ve denetim düzenlemesinde gelişmiş program Muhasebe Direktifleri.
AB’nin Etik ve Bağımsızlık ile ilgili Gerekliliklerinin Kabul Edilmesi ve Uygulanması - Polonya’dan Öğrenilen Dersler Maria Rzepnikowska Polonya Ulusal.
Denetçinin Sorumluluğu
ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ İÇ DENETİM BİRİMİ
İleri Muhasebe ve Denetim Düzenleme Programı
Slide 1 MUHASEBE VE DENETİM DÜZENLEMESİNDE İLERİ PROGRAM – MODÜL 4 Topluluk Müktesebatında Denetim Düzenlemesi Andrew J. Popham FEE Denetim Çalışma Grubu.
® International Accounting Standards Committee Foundation December World Bank—Advanced Program in Accounting and Auditing Regulation Uluslararası.
29 Kasım Direktifin Uygulanması Macaristan’da Kamu Gözetimi Katalin Fekete Başkan Yardımcısı Macaristan Denetçiler Odası.
Uluslararası Muhasebeciler Federasyonu
İleri Muhasebe ve Denetim Düzenlemesi Programı– Modül 28 Emeklilik Fonları Richard Berr Direktör, Değerleme ve Raporlama 20 Haziran 2006.
Slide 1 Eğitim Mesleki Nitelikler Wim Moleveld FEE Eğitim Alt Grubu Başkanı AVRUPAYA GİDEN YOL – MUHASEBE RAPORLAMA VE KURUMSAL GÜÇLENDİRME PROGRAMI.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
SERMAYE PİYASASINDA FAALİYET GÖSTERMESİNE İZİN VERİLEN DİĞER KURUMLAR
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
Öznur OKAY Mali Hizmetler Uzmanı
Yeni Mali Yönetim ve Kontrol Sisteminde İç Kontrol ve Ön Mali Kontrol
© 2006 KPMG The Advanced Program in Accounting and Auditing Regulation Module İleri Muhasebe ve Denetim Düzenleme Programı Modül 24: UFRS’lerin.
İşletme Finansı Doç.Dr. G. Cenk AKKAYA.
Slide 1 Yasal Denetim ile İlgili 8. Şirketler Hukuku Direktifi : Denetim mesleğine giriş, karşılıklı tanıma ve firmaların serbest dolaşımı ile ilgili.
H.Abdullah KAYA Daire Başkanı Ankara
DENETİM VE DENETİME TALEP / DENETİM FAALİYETLERİ / MESLEK TEKNİĞİ.
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
Yrd. Doç. Dr. Serkan TERZİ, SMMM
Bir REPARIS Sekreteryası Oluşturma Önerisi Viyana Mart 16, 2006.
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
7 Eylül 2005, Çarşamba Litvanya Cumhuriyeti Muhasebe Enstitüsü Avrupa Birliği’nde Ulusal Bir Muhasebe Standartları Belirleyicisinin Rolü.
ULUSLARARASI (IFAC) MESLEKİ AHLAK KURALLARI
MUHASEBE VE DENETİM STANDARTLARININ VE DÜZENLEMELERİNİN ULUSLARARASI DÜZEYDE UYUMLAŞTIRILMASI Paul Boyle Başkan DÜNYA BANKASI İLERİ MUHASEBE VE DENETİM.
Slide 1 AB Müktesebatı Muhasebe ve Denetime Giriş: Jurgen Tiedje Muhasebe ve Denetim Birimi Avrupa Komisyonu.
1 DÜNYADA ve TÜRKİYE’DE DENETİM MESLEĞİNE GENEL BAKIŞ.
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
Slide 1 AVRUPA’YA GİDEN YOL – MUHASEBE RAPORLAMA VE KURUMSAL GÜÇLENDİRME PROGRAMI Avrupa Muhasipler Federasyonu (FEE) nasıl yardımcı olabilir? Henri Olivier.
DENETİM İHTİYACI, DENETİM TÜRLERİ VE DENETİM BENZERİ KAVRAMLAR
Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Muhasebesi REPARIS Çalıştayı Annette Davis Mart 2006.
Vergi Denetiminde Şüphecilik ve Mesleki Yargı
1 Kurumsallaşma Ve Mesleki Saygınlık İlişkisi Erol Demirel SMMM 2 Haziran 2016/Ankara.
IOSCO (International Organization of Securities Commissions)
Yönlendirme Komitesi Çalıştayı Şubat 2015, Ankara Plaza Hotel AB İç Pazarına ilişkin genel resimde 2 direktif arasındaki ilişkiler ve yakınsak.
MALİ DENETİME GİRİŞ.
Sunum transkripti:

AVRUPA’YA GİDEN YOL – MUHASEBE RAPORLAMA VE KURUMSAL GÜÇLENDİRME PROGRAMI Denetim Mesleğinin Kamu Gözetimi David DEVLIN Başkan 1

Kamu Gözetimi neden gündemde? Kamu gözetiminin gündemde olmasının iki temel sebebi var : Kamu Çıkarı  Kendi kendi düzenleyen bir özel kuruluş tek başına finansal raporlama veya denetim ile ilgili standartların onaylanması gibi kamu çıkarı ile ilgili dorumlulukları üstlenebilir mi? Güvenilebilirlik  Denetim mesleği, kazaları önlemek için gerekli yapıların mevcut olduğunu nasıl gösterebilir?  Kendi kendini düzenleyen bir kuruluş, kamunun herhangi bir katılımı olmadan güvenilir ve etkin bir disipline sahip bir kuruluş olabilir mi? 2

Kamu Gözetimi- Nedir?  Kamu yönetmeliklerinin ve mesleki standartların yasal deneyim mesleği tarafından uygulanmasını denetleyecek ve gözetleyecek bir kuruluş veya sistem.  Kamu veya diğer (örneğin menkul kıymetler) düzenleyicilerden ayrıdır ve görevi kontrol değil gözetimdir  “ …. düzenleyiciler kamu çıkarını temsil eden bir vekil olabilir, ancak … kamu gözetimi aynı zamanda ilgili diğer tarafların potansiyel rollerini de dikkate almalıdır. Hiçbir denetleyici veya ilgili taraf, bu çeşitli çıkarları yeterli bir şekilde yansıtacak yeterince geniş bir kapsama tek başına sahip değildir …” (Avrupa Komisyonu Bildirisi, 21 Mayıs 2003) 8

Meslek ve Kamu Çıkarı  Serbest rekabet ile tüketicilerin korunması arasındaki çatışma potansiyeli  Bazıları, teknik standartların ve etik kuralların anti- rekabetçi etkileri etkileri olabileceğini savunmaktadır  Sunulan hizmetlere duyulan güveni korumak, hizmetlerin kalitesini ve kullanıcıların anlayışını sağlamaya yönelik önlemler gerektirir.  Denetim fonksiyonu belirli özelliklere sahiptir: yüksek derecede kamu çıkarı içeren finansal raporlama zincirinde temel bir güvenilirlik unsurudur 4

Meslek ve Kamu Çıkarı  Aşağıdakiler arasında uygun bir denge kurulmalıdır :  Muhasebe ve denetimin teknik yönlerini doğru bir şekilde anlamak için en iyi konumdaki meslek uzmanlarının kendi kendini düzenlemesi, ve  Piyasada dengesizlikleri gidermeyi ve daha geniş sosyal ve ekonomik hedeflere ulaşmayı amaçlayan kamu düzenlemesi  İki kavram birbirinden ayrılmalıdır ve ayrı ayrı değerlendirilmelidir:  Standart belirleme  Standartların uygulanması 5

Meslek ve Kamu Çıkarı Kamu gözetimi üzerindeki tartışmalar yeni değil (1985 OECD Raporu); 2000 yılındaki şirket skandalları ve ABD’deki Sarbanes-Oxley Kanunu ile gündeme gelmiştir.  2000 yılında, Avrupa Birliği yasal denetim için kalite güvencesi hakkında bir Tavsiye’yi onaylamıştır – asgari yükümlülükler  2002 yılında, IOSCO denetçilerin gözetimi ile ilgili ilkelerini yayınladı  2005 yılında, Avrupa Birliği kamu gözetimi ile ilgili bir bölüm de içeren yasal denetim ile ilgili 8. Direktifi onayladı Bu sunum son iki düzenlemeyi karşılaştırmaktadır 6

IOSCO İLKELERİ Muhasebe mesleğinin ve bağımsız denetimin etkin gözetimi, finansal raporlama sürecinin güvenilirliği ve bütünlüğü bakımından çok önemlidir yılında, Uluslararası Menkul Kıymetler Düzenleme Kurumları Teşkilatı’nın (IOSCO) Teknik Komitesi, hisseleri sermaye piyasalarında halka açık bir şekilde işlem gören şirketlerin mali tablolarını denetleyen denetim firmalarının ve denetçilerin gözetimi ile ilgili altı genel ilke geliştirmiştir. 7

IOSCO İLKELERİ 1.Denetçilerin, denetim yapmak için lisans almadan önce uygun niteliklere ve yetkinliğe sahip olmasını ve mesleki yetkinliğini sürdürmesini gerekli kılacak bir mekanizma. Uygun niteliklerin ve yetkinliğin devam ettirilmemesi halinde, halka açık şirketlerin denetimini yapma yetkilerini geri çekecek bir mekanizma da olmalıdır. 2.Denetçilerin hem gerçekte hem de görünürde denetledikleri kuruluşlardan bağımsız olmalarını gerektirecek bir mekanizma. Etkili standartlar, düzenli değerlendirmeler ve düzenleyici gözetimi genellikle bağımsızlığın korunması olasılığını arttırır. 9

IOSCO İLKELERİ 3.Kamu çıkarına hareket eden bir kuruluşun, denetimin, bağımsızlığın ve ilgili ülkede kullanılan etik standartların kalitesini ve uygulanmasını ve denetim kalitesi kontrol ortamlarını gözetmesini sağlayacak bir mekanizma olmalıdır. 4.Denetçilerin, denetim mesleğinden bağımsız olan veya gözetim kuruluşu olarak bir mesleki kuruluş faaliyet gösteriyorsa, bağımsız bir kuruluş tarafından gözetilen bir denetçi gözetim kuruluşunun disiplinine tabi olmasını gerektirecek bir mekanizma olmalıdır. 10

IOSCO İLKELERİ  (4’ün devamı) Böyle bir gözetim kuruluşlu;  Kamu çıkarına faaliyet göstermelidir, ve  uygun üyelerden oluşmalıdır,  Sorumluluk ve yetkiler ile ilgili yeterli bir tüzüğe sahip olmalıdır,  Bu sorumlulukları yerine getirebilmek için, denetim mesleğinin kontrolü altında olmayan yeterli kaynağa sahip olmalıdır. 11

IOSCO İLKELERİ 5.Bir denetçi gözetim kuruluşu; tespit ettiği sorunları gidermeye yönelik olarak önlem alma ve gerektiğinde denetçiler ve denetim firmalarına yaptırım uygulamak amacıyla disiplin kovuşturmaları başlatma ve\veya yürütme yetkisine sahip olmalıdır. 6.Sınır ötesinde faaliyet gösteren veya kote edilen şirketlerle ilgili olarak, IOSCO üyeleri doğrudan veya kendi ülkelerindeki denetçi gözetim kuruluşu aracılığıyla birbirlerine sorunların incelenmesinde veya araştırılmasında mümkün olan tüm yardımları sağlamaya teşvik edilmektedir. 12

IOSCO İLKELERİ IOSCO 2004 yılında bir anket düzenlemiş ve aşağıdaki sonuçlara ulaşmıştır:  Çoğu ülkede, denetçilerin doğrudan gözetimini sağlamak üzere kurulmuş resmi kuruluşlar bulunmaktadır, ancak yetkiler, sorumluluklar, finansman kaynağı, faaliyet seviyesi, meslekten bağımsızlık derecesi ve kamunun katılımı gibi bakımlardan bu kuruluşların özellikleri birbirlerinden büyük ölçüde farklılık göstermektedir.  Çoğu ülkede, denetim performansı ve mesleki etik ve disiplin önlemleri ile ilgili incelemeler, denetim mesleği içerisindeki kuruluşlara veya bireylere danışma veya onların onayını alma zorunluluğu olmaksızın gözetim kuruluşu tarafından gerçekleştirilmektedir. 13

Yasal Denetim ile İlgili AB Direktifi Avrupa Birliği, kısa bir süre önce Yasal Denetim ile ilgili yeni bir Direktif kabul etmiştir. AB Üye devletleri, bu yeni kuralları 2008 yılından önce kendi mevzuatlarına dahil etmek zorundadır (Resmi Gazete’de yayınlandıktan 24 ay sonra). Bu Direktif, kamu gözetimi de dahil olmak üzere yasal denetimin düzenlenmesi konusunda kapsamlı bir sistem getirmektedir. 14

Yasal Denetim ile İlgili AB Direktifi  Yasal Denetim ile ilgili Direktif kamu gözetimine ilişin aşağıdaki hükümleri içermektedir:  İlkeler (Madde 31)  Topluluk seviyesinde kamu gözetim sistemleri arasında işbirliği (Madde 32)  Üye Devletler arasında düzenleyici hükümlerin karşılıklı kabulü (Madde 33)  Üçüncü ülkelerin yetkili mercileri ile işbirliği (Madde 47) 15

Yasal Denetim ile İlgili AB Direktifi  Tüm AB Üye Devletlerinde, yasal denetçiler ve denetim firmaları için etkili bir kamu gözetim sistemi olmalıdır.  Bu sistem, sadece hisseleri halka açık olarak işlem gören firmaların mali tablolarını denetleyen denetçileri değil, tüm denetçileri kapsamalıdır.  Sistem, halka açık kuruluşların denetimi ile diğerlerinin denetimi arasında bazı farklılıklar getirebilir. 16

Yasal Denetim ile İlgili AB Direktifi  Direktif, “kamu gözetim sistemi” ifadesini kullanmaktadır.  Tek bir kuruluş veya kurul olmasını gerektirmemektedir: bu sistem farklı şekillere veya seviyelere sahip olabilir.  Kamu gözetimi, farklı tür sorumluluklar için farklı seviyelerde kamu katılımı içerebilir (örneğin tescil / standart belirleme / kalite güvencesi / inceleme ve disiplin) 17

Yasal Denetim ile İlgili AB Direktifi  Kamu gözetim sistemi, meslekte aktif olarak faaliyet göstermeyenler tarafından yönetilmelidir.  Meslekte aktif olarak faaliyet göstermeyenler, denetim ile ilgili alanlarda bilgi sahibi olmalıdır.  Azınlık oluşturacak sayıda meslekte aktif olarak faaliyet gösterenler kabul edilebilir.  İlgili kişiler, bağımsız ve şeffaf bir aday gösterme prosedürünün sonucunda seçilmelidir Kaynaklar yeterli olmalıdır ve denetçilerin etkisinden bağımsız olmalıdır. 18

Yasal Denetim ile İlgili AB Direktifi Kamu gözetim sistemi, aşağıdaki unsurların gözetiminde en üst derece sorumluluğu taşımalıdır: a)Yasal denetçilerin ve denetim firmalarının onayı ve tescili, ve b)Etik kuralları ve denetim firmalarının ve denetimin iç kalite kontrolü ile ilgili standartların kabul edilmesi, ve c)Sürekli eğitim, kalite güvencesi, ve d)Soruşturma ve disiplin sistemleri. 19

Yasal Denetim ile İlgili AB Direktifi  Kamu gözetim sistemi, gerektiğinde yasal denetçiler ve denetim firmaları üzerinde inceleme yapma ve gerekli önlemleri alma hakkına sahip olmalıdır.  Kamu gözetim sistemi şeffaf olmalıdır. Buna yıllık çalışma programlarının ve faaliyet raporlarının yayınlanması da dahildir. 20

Yasal Denetim ile İlgili AB Direktifi Düzenleyici hükümlerin karşılıklı tanınması  Karşılıklılık koşuluna bağlı olarak, bir Üye Devlet’in yetkili mercileri, bir üçüncü ülke denetçisini yasal denetçi olarak onaylayabilir ve tescil edebilir  Tescil edilen üçüncü ülke denetçileri ve denetim kuruluşları yerel gözetim sistemine, kalite güvencesi sistemine ve inceleme ve yaptırımlara tabidir.  Karşılıklılık esasına dayalı olarak, AB Üye Devletleri eğer üçüncü ülke denetçileri eşdeğer yükümlülükleri karşılayan bir üçüncü ülkedeki kamu gözetimi, kalite güvencesi ve soruşturma ve yaptırım sistemlerine tabilerse, bu yükümlülüğü uygulamayabilir veya değiştirebilir. 21

Yasal Denetim ile İlgili AB Direktifi Kamu gözetim sistemleri arasında işbirliği  AB’de, Üye devletler, düzenleyici hükümlerin gözetim sistemleri arasında topluluk seviyesinde etkili bir işbirliği yapmasını sağlar  Üçüncü ülkelerin yetkili mercileri ile işbirliği de mümkündür.  Amaç, soruşturmaları mümkün kılmak, ve sistemlerin denkliği kabul edildiğinde ve sıkı koşullar altında, denetim çalışma belgelerinin veya yasal denetçiler veya denetim firmaları tarafından tutulan diğer belgelerin onlara aktarılmasına olanak tanımaktır. 22

Sonuçlar 1.Denetim kuruluşlarının kamu gözetimi altında olması, finansal raporlamanın güvenilirliğini arttırır 2.AB’de kamu gözetimi tüm denetçileri kapsar; ABD’de sadece büyük çaplı denetimleri kapsar 3.Farklı gözetim faaliyetleri için farklı sistemler geçerlidir; ancak (a) gözetim devletten ayrıdır, ve (b) nihai sorumluluk çoğunlukta olan meslekte aktif olarak faaliyet göstermeyenlerdedir. 4.Özellikle bu sistemlerin denkliklerini değerlendirmek ve sınır ötesi davaları soruşturmak için gözetim sistemlerinin koordinasyonu gereklidir. 23