Mal Piyasasında Üretim ve Fiyatlandırma

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Arz ve Talep Barış Serkan Kopurlu.
Advertisements

Arz ve Talep Esnekliği ve Eğrileri
Tam rekabet çok sayıda alıcı ve satıcı firmalar fiyatı veri alırlar
Mal ve Faktör Piyasaları
Esneklik (elastisite) ve Uygulamaları
Bölüm 8 Tam Rekabet ve Tekel (Monopol) Piyasaları
ARZ VE TALEP I: PİYASALAR NASIL İŞLER?
Bölüm 7 Maliyet ve Arz David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Rekabetçi Piyasalardaki Firmalar
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 6
Firma Teorisi Tam Rekabet Piyasası.
Üretim Teknolojisi ve Maliyetler
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-1.
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
6. PİYASALAR 1 Tam Rekabet Piyasası Monopol Piyasası
Monopolde Üretim ve Fiyatlandırma
ÇEVRESEL PROBLEMLERİN ÇÖZÜMÜNDE EKONOMİK ANALİZLER
Tam Rekabet Tam rekabet piyasasının dört özelliği:
ders 2 ARZ, TALEP ve pİyasalaR Mankiw 2007, BL. 4
FİRMA DAVRANIŞI VE ENDÜSTRİYEL ORGANİZASYON
Üretim düzeyi nasıl seçilir?
4 ESNEKLİK CHAPTER.
Anahtar Terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
Bölüm 14 Bilişim (Bilgi) Teknolojileri Information Technology.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
6. BÖLÜM Tam Rekabet Piyasası ve Firma Dengesi
Bazı terimler Gelir Maliyetler Karlar
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Bazı anahtar terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
8 Kısa Dönem Maliyetler ve Çıktı Kararları B Ö L ÜM İ Ç E R İ Ğ İ
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Üretim Maliyetleri (Cost Production)
MİKRO İKTİSAT PROBLEM ÇÖZÜMLERİ 3 Aralık 2008
htpp://kisi.deu.edu.tr/dilek.seymen
7. Bölüm Tam Rekabet ©2010  Worth Publishers 1.
Eksik rekabetçi bir firma
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Tam Rekabet Piyasası ve Rekabet Oluşumu
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
EŞ ÜRÜN ANALİZİ.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
TALEP (demand).
Firma Teorisi Tam Rekabet Piyasası.
Bölüm 6. Tüketici Dengesi Analizi Bölüm 7. Üretici Dengesi Analizi
ARZ DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
Adnan Menderes Üniversitesi Aydın İktisat Fakültesi Ekonomi ve Finans Bölümü Ekonomi I Ders notları 4.hafta ders notları Yrd.Doç.Dr. Öznur Özdamar
Bölüm 5 Kısım 1 Fiyat Teorisi.
 Bölüm 8: Piyasa Koşulları ve Kârı Ençoklama Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. ENDÜSTRİDE GİRİŞ VE ÇIKIŞLAR 2 Bu konuyu çalıştıktan sonra :
4.ESNEKLİKLER.
Üretim ve Maliyetler.
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
ARZ, ARZ FONKSİYONU VE ARZ EĞRİSİ
MAKRO İKTİSAT I BÖLÜM 9 UZUN DÖNEMDE HASILA VE FİYAT DÜZEYİ: KLASİK MAKRO MODEL YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA.
8. TAM REKABET PİYASASI.
Bölüm 3 Talep, Arz ve Piyasa
3 Talep, Arz ve Piyasa Dengesi BÖLÜM İÇERİĞİ
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 11 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
REKABET KOŞULLARINA GÖRE PİYASALAR VE FİRMA DENGESİ
2. Hafta Talep, arz, ve piyasa
AKSAK REKABET PİYASALARI
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 12 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 13 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
Bölüm 5 Kısım 2 Fiyat Teorisi.
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-1 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
Sunum transkripti:

Mal Piyasasında Üretim ve Fiyatlandırma

Üretim fonksiyonu – maliyet eğrileri Firma ne kadar mal üretecek? Ürettiği malı hangi fiyattan satacak? Kâr maksimizasyonu Tam rekabet (perfect competition) Eksik rekabet (imperfect competition)

Tam Rekabet Piyasasında Üretim ve Fiyatlandırma

Tam rekabetin koşulları 1. Piyasada çok sayıda satıcının ve alıcının olması, (atomisite) Malın fiyatı piyasa (arz-talep) tarafından belirlenir. Karar birimleri (firmalar-tüketiciler) fiyat kabul edicidir. 2. Piyasada alışverişe konu olan nesne homojendir (tam ikame mallardır).

Homojen bir mal üreten firmaların tümü endüstriyi (industry) oluşturur. Üretim ve fiyatlandırma endüstri düzeyinde incelenebilir. 3. Piyasaya/endüstriye giriş-çıkış serbesttir (mobilite). Bu durumda uzun dönemde normal kâr söz konusudur.

4. Karar birimleri tam bilgiye sahiptir. Firmalar girdi fiyatlarını, malın piyasa fiyatını; tüketiciler ise malın kalitesini ve fiyatını bedavadan öğrenmektedir. 5. Faktör akışkanlığı tamdır. Emek ve sermaye bir endüstriden diğerine transfer edilebilir.

Tam rekabette talep ve hasılat Tam rekabetçi firma sonsuz esnek (yatay) bir talep eğrisi ile karşı karşıyadır. Şekil 11.1, s.244. Bir firmanın toplam hasılatı (total revenue, TR) üretilen-satılan malın miktarı (Q) ile malın piyasa fiyatının (P) çarpımına eşittir. TR = P x Q

Marjinal hasılat (Marginal revenue, MR) Üretim-satış düzeyindeki bir birimlik artış sonucu toplam hasılatta meydana gelen artıştır. Tablo 11.1, s. 245. Birim üretim başına düşen hasılata ortalama hasılat (average revenue, AR) denir.

Kısa dönem firma denge koşulu Kâr ? Firma dengesi? MR= SRMC Şekil 11.3, s. 247

Alternatif kısa dönem denge durumları Aşırı kâr, Şekil 11.4, s.249, AR > SRATC Normal kâr, Şekil 11.5, s.250, AR = SRATC Zarar, Şekil 11.6, s. 251, AR < SRATC

Kısa dönem firma arz eğrisi Short run supply curve of the firm Tam rekabet piyasasındaki bir firmanın farklı fiyat düzeylerinde kısa dönemde üretmeyi arzuladığı-planladığı mal miktarlarını gösteren eğriye denir. Kapatma noktası, Kâra geçiş, başabaş noktası, s.254, Şekil 11.8,

Kısa dönem endüstri (piyasa) arz eğrisi Aynı malı üreten tüm firmalar tarafından alternatif fiyat düzeylerinde kısa dönemde üretilmek istenen mal miktarını gösterir. Şekil 11.9, s.256

Arz esnekliği Bir maldan arz edilen miktarın o malın fiyatındaki değişmelere olan duyarlılığına arzın fiyat esnekliği (es, price elasticity) denir. es = %ΔQs / % Δ P (s.256-260) es > 1 , esnek arz es < 1 , esnek olmayan arz es = 1 , birim esnek arz, es = 0 , tam esnek olmayan arz, es = ∞ , sonsuz esnek arz

Bir malın arz esnekliğini etkileyen unsurlar Üreticilerin fiyattaki değişmeye tepki göstermek için nasıl bir zaman dilimine sahip oldukları Piyasa dönemi (pazar dönemi-çok kısa dönem), üreticilerin ürettikleri malın fiyatındaki değişmelere tepki göstermelerinin mümkün olmadığı zaman dilimidir. Bu durumda arz eğrisi diktir (tam esnek olmayan arz). Kısa dönem, üreticilerin ürettikleri malın fiyatına üretim sürecinde kullandıkları tüm girdileri değil de bazı girdileri değiştirerek tepki göstermelerinin mümkün olduğu zaman dilimidir (Emek miktarındaki değişim).

Uzun dönem, üreticilerin ürettikleri malın fiyatına üretim sürecinde kullandıkları tüm girdileri değiştirerek tepki göstermelerinin mümkün olduğu zaman dilimidir (tüm girdi miktarlarındaki değişim).

Kısa dönem endüstri ve firma dengesi Arz, talep ve denge A, B ve C gibi firmalar

Uzun dönem firma dengesi Fiyatın-marjinal hasılatın uzun dönem marjinal maliyete eşit olması Şekil 11.14, P = MR = AR LRMC

Rekabetçi bir firmanın uzun dönem dengesi Şekil 11.15, s. 266