Panik Değerler & Bildirimi Uzm. Dr. Mehmet UYSAL

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
Advertisements

Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
HEMODİYALİZDE KALİTE ANKETİ Kriter belirleme ve mevcut durum
KBUD Preanalitik Evre 2014 Sempozyumu
Doz Ayarı İçin Online Veri Tabanları
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
DİYABETİK NEFROPATİNİN KLİNİK EVRELERİ
KİŞİSEL KAMP MALZEMEN Kamp malzemelerini şu ana başlıklar altında düşünebilirsin. Uyku malzemesi Yemek malzemesi Temizlik malzemesi Zorluklara karşı hazır.
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
Diferansiyel Denklemler
ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ
KARACİĞER TRANSPLANTASYON ENDİKASYONLARI
HİPOKSİ VE HİPERVENTİLASYON
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
HİSTOGRAM OLUŞTURMA VE YORUMLAMA
Soruya geri dön
Prof. Dr. Leyla Küçükahmet
MÜRŞİT BEKTAŞ 1-A SINIFI
Zn (k) Cu +2 Zn +2 Cu (k) Zn(NO 3 ) 2 1M Cu(NO 3 ) 2 1M Cu k) Cu ē → Cu o (k) aktif Zn +2 Anot: Katot: Pt NaCl(aq) Na + OH - H+H+ Cl - H2H2 CI 2.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
ÖRNEKLEM VE ÖRNEKLEME Dr.A.Tevfik SÜNTER.
BESLENME ANEMİLERİ VE KORUNMA
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
İL KOORDİNASYON KURULU I.NCİ DÖNEM TOPLANTISI
İmalat Yöntemleri Teyfik Demir
İlaç reseptör etkileşimi
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
HİPERPOTASEMİ’YE YAKLAŞIM
1. 2 SERUM ÖRNEKLERİNDE HDV VİREMİ BELİRLEMEDE ANTİ-HDV ENZİM İMMUNOASSAY GÖSTERGESİ Dr. Özlem Aydemir Doç. Dr. Mehmet Özdemir 3.
PROTOKOL.
Tam sayılarda bölme ve çarpma işlemi
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
KAN TRANSFÜZYONLARI VE KOMPLİKASYONLARI
DOĞUM VE SAĞLIK: DOĞUM SAYISI SAĞLIK DURUMUNU ETKİLİYOR MU ? Amaç Annelik kadının varoluşunda ona bahşedilen bir duygudur. Anneliğin birçok getirisi olduğu.
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
Metabolik Asidoz.
Endokrinoloji ve Metabolizma Hastalıkları Bilim Dalı
4 X x X X X
Mukavemet II Strength of Materials II
ULUSAL DİYABET KONGRESİ KONSENSUS GRUBU
Yard. Doç. Dr. Mustafa Akkol
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları
Kritik semptomlara yönelik triaj uygulamaları
1 DEĞİŞMEYİN !!!
DİABETİK NEFROPATİ TEDAVİSİ
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ
Test : 2 Konu: Çarpanlar ve Katlar
Yrd.Doç.Dr. Mustafa ALTINIŞIK ADÜ Tıp Fakültesi Biyokimya AD
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
1 2 3 GÜVENLİK İÇİN ÖNCELİKLE RİSKİ YOK EDİLMELİDİR. RİSKİ YOK EDEMIYORSANIZ KORUNUN KKD; SİZİ KAZALARDAN KORUMAZ, SADECE KAZANIN ŞİDDETİNİ AZALTIR.
YÜKSEK DOZ WARFARİN KULLANIMI SONUCU GELİŞEN YAYGIN ALVEOLER HEMORAJİ
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
Anemilerin sınıflandırılması
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları
Doç.Dr. Mustafa ALTINIŞIK ADÜTF Biyokimya AD 2008
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
ÇOK DEĞİŞKENLİ FONKSİYONLARDA
Solunum-Dolaşım Sistemi
DEMİR METABOLİZMASI VE ANEMİLER II
Arter Kan Gazları: Örnek Olgular
Hiperosmolar Hiperglisemik nonketotik koma
SU, ÇÖZELTİLER, ASİT VE BAZLAR II
ECHİNODERMATA Kambriyen – Güncel tümüyle denizel Filum
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
Diferansiyel Denklemler
Diabetik ketoasidoz ve hiperosmolar koma
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları
ÖĞR. GÖR. ÖZLEM KARATANA ACİL BAKIM II
Sunum transkripti:

Panik Değerler & Bildirimi Uzm. Dr. Mehmet UYSAL Eğitim Birimi Panik Değerler & Bildirimi Uzm. Dr. Mehmet UYSAL Biyokimya ve Klinik Biyokimya Uzmanı Eğitim Birimi 2014

Referans Aralık Bazı hastalık tablolarıyla hastanın durumunun uyumunun araştırılması ya da sağlık derecesinin belirlenmesi için referans veriler kullanılır. Eğitim Birimi 2014

Referans birey → tanımlanmış kriterlere göre karşılaştırma amacıyla seçilmiş birey Referans değer → referans bireyde gözlem ve ölçümle belirlenen belli bir sayısal değer Eğitim Birimi 2014

Hastanın laboratuvar verileriyle referans değerleri karşılaştırabilmek için; Referans bireyler çok iyi tanımlanmalı Araştırılan hastalar, referans popülasyonla her alanda benzerlik göstermeli Örnek elde ediliş ve işleniş koşulları bilinmeli Ölçü birimleri aynı olmalı Tüm laboratuvar metodları standardize edilmelidir. Eğitim Birimi 2014

Referans sınırları arasında = ? Sağlıklı Referans sınırları dışında = ? Hasta Eğitim Birimi 2014

Bir test için verilen referans aralık içindeki her sonucun normali yansıttığı söylenemez Başka bir amaç ile kanı alınmış normal şahıslarda birbiriyle ilgisi olmayan birçok test denemek için çalışılırsa artan test sayısıyla orantılı olarak normal dışı değerlerde netice elde etme olasılığı artar Sağlıklı bir şahıstan, birbirinden farklı kapsamda 20 ayrı test istense, bunlardan birinin referans aralık dışında kalma olasılığı % 60’dır. Eğitim Birimi 2014

O test neticesinin o şahıs için belirli bir hastalığa işaret edip etmediğine karar verecek olan kişi o hastanın hekimidir Eğitim Birimi 2014

Panik Değer Panik değerler (kritik değerler) Laboratuvarda çalışılan testlerden belirlenen referans aralık dışında, hastaya acil müdahale edilmesini gerektiren veya hastanın hekiminin dikkatini çekmeyi gerektiren değerlerdir. Panik değer bildirim talimatının amacı hasta güvenliğini tehlikeye atabilecek sonuçlar elde edildiğinde ilgili hekime bildirilmesi sürecinin işletilmesinin sağlanmasıdır. Eğitim Birimi 2014

Süreç Çalışılan testlerin sonuçları hastanın daha önceki sonuçları ile karşılaştırıldığında ya da hastalığın tanısı ile ilgili olarak bir uygunsuzluk tespit edildiği panik (kritik) değerlerde birtakım işlemler uygulanır. Eğitim Birimi 2014

Preanalitik Süreç Numune tekrar kontrol edilmelidir Hemen laboratuvar sorumlusuna haber verilmelidir Numune ile ilgili preanalitik bir hata (aşırı hemoliz, lipemik serum, pıhtılı numune, aşırı beklemiş numune vb.) varsa gerekirse hastadan numune tekrarı istemelidir. Eğitim Birimi 2014

Analitik Süreç Cihaz kontrol serumu/plazma/tam kan ile kontrol edilir. Panik değerin gerçekleştiği (biyokimya, hormon, koagülasyon veya hemogram) cihazda; Cihaz kontrol serumu/plazma/tam kan ile kontrol edilir. Kontrol sonucu anormal çıkarsa kalibrasyon yapılır. Tekrar kontrol serumu/plazma/tam kanı okutularak cihaz kontrol edilir. Eğitim Birimi 2014

Analitik Süreç Anormal çıkan hasta numunesi tekrar çalışılır. Sonucun anormal çıkması durumunda; sonuç mevcut başka bir yöntem ya da başka bir cihaz var ise onunla teyit edilir. Hasta serviste yatıyor ise servis sorumlu hemşiresi ve doktoruna, acil servis veya poliklinik hastası ise doktoruna bilgi verilir. Eğitim Birimi 2014

Eğitim Birimi 2014

Panik Değerler Listesi Laboratuvarda çalışılan testlerden belirlenen referans aralık dışında ve kişi için riskli olabilecek değerlerin belirlenmesi sonucu oluşturulan listedir. Eğitim Birimi 2014

Eğitim Birimi 2014

Eğitim Birimi 2014

ÜST KRİTİK DEĞER: > 200 mg / dL ÜRE Eğitim Birimi 2014

Üre Düzeyinin Artmasına Yol Açan Bazı Sebepler: Böbrek fonksiyonlarının bozulması; Prerenal yetmezlik: Konjestif kalp yetmezliği; Su ve tuz kaybı (kusma, diare, diürez, terleme);Şok. Postrenal yetmezlik: Üriner yol tıkanmaları; Artan protein katabolizması: Gastrointestinal hemoraji; Akut MI; Stres. Diyetle yüksek protein alımı, Pürin-pirimidin metabolizması bozuklukları Eğitim Birimi 2014

KALSİYUM (Ca) ALT KRİTİK DEĞER: < 6 mg /dL ÜST KRİTİK DEĞER: > 12 mg /dL Hiperkalsemi (>12 mg/dl): Halsizlik,iştahsızlık, bulantı, kusma Stupor ve koma Hipokalsemi (<6.0 mg/dl) : Tetani→ Kas krampları, parestezi Konvülzyon, huzursuzluk EKG değişiklikleri, kalp yetmezliği KALSİYUM (Ca) Eğitim Birimi 2014

ÜST KRİTİK DEĞER: > 10 mg / dL KREATİNİN Eğitim Birimi 2014

Kreatinin Düzeyinin Artmasına Yol Açan Bazı Sebepler: Prerenal nedenler : Hipovolemi ; Hipotansiyon ; Ağır enfeksiyonlar Renal nedenler : Glomerülonefritler ; DIC ; Transplantasyon rejeksiyonu ; Nefrotoksisite ; İntertisyel nefritler ; Piyelonefritler ; Diabetik böbrek hastalığı ; Multisistem hastalıklar. Postrenal nedenler : Tübüler obstrüksiyon ; Üreter hasarı ; Üreter obstrüksiyonu ; Üretrada taş . • İlaçlar • Nefrotik sendrom • Karaciğer hastalıkları ile birlikte olan böbrek yetmezlikleri: Hepatosellür hastalıklar ; Tıkanma sarılığı ; Uzun süren hipotansiyon. • Metabolik hastalıklar: Orak hücreli anemi ; Karaciğer ve böbrek amiloid infiltrasyonu • Akromegali ve jigantizm • Kanserli hastalarda gelişen böbrek yetmezliği • Böbrek tümörleri ve tümör invazyonları KREATİNİN Eğitim Birimi 2014

GLUKOZ ALT KRİTİK DEĞER: < 40 mg/dL ÜST KRİTİK DEĞER: > 400 mg/dL GLUKOZ Eğitim Birimi 2014

GLUKOZ (Yenidoğan) ALT KRİTİK DEĞER: < 30 mg/dL ÜST KRİTİK DEĞER: > 300 mg/dL GLUKOZ (Yenidoğan) Eğitim Birimi 2014

GLUKOZ Glukoz Düzeyinin Artmasına Yol Açan Bazı Sebepler: DM ; Pituiter hastalıklar (Jigantizm, Akromegali) ; Dolaşımda adrenalin düzeyinin artması (Akut stres, Feokromasitoma, Dışarıdan adrenalin verilmesi, Ağır tirotoksikoz) ; Vitamin B1 eksikliği ; Glukagonoma ; Akut pankreatit ; Yaygın pankreas kanseri ; Periton diyalizi, hemodiyaliz ; İlaçlar GLUKOZ Eğitim Birimi 2014

Glukoz Düzeyinin Azalmasınına Yol Açan Bazı Sebepler: Açlık hipoglisemisi; İnsülinoma; Endotoksik şok; Kaşeksi; Pankreas dışı malign tümörler; Hipopituiterizm; Glukagon eksikliği; Katekolamin; Adrenal yetersizliği; Karaciğer hastalıkları (Siroz, Ağır hepatit, Karaciğer konjesyonu); İlaçlar; Ağır malnütrisyon; Gebelik; Enzim defektleri; Alkol hipoglisemisi; Prematürite, SGA bebek, RDS, hiperinsülinemi durumları, glikojen depo hastalıkları, enzim defektleri, yağ ve aminoasit metabolizması bozuklukları GLUKOZ Eğitim Birimi 2014

POTASYUM (K) ALT KRİTİK DEĞER: < 3 mmol / L ÜST KRİTİK DEĞER: > 6 mmol / L Hipopotasemi (< 2.8): İleus, iştahsızlık, kusma, kabızlık, letarji, yorgunluk, kramplar, azalmış refleks, konfüzyon , paralizi, EKG değişiklikleri Hiperpotasemi (6.2 mmol/L): K> 6 mEq/L → Acil Durum K >7 mEq/l →Hayatı tehdit eden durum Kas güçsüzlüğü, uyuşukluk, EKG değişiklikleri POTASYUM (K) Eğitim Birimi 2014

POTASYUM (K) (Yenidoğan) ALT KRİTİK DEĞER: < 2.5 mEq / L ÜST KRİTİK DEĞER: > 8 mEq / L POTASYUM (K) (Yenidoğan) Eğitim Birimi 2014

SODYUM (Na) ALT KRİTİK DEĞER: < 125 mmol / L ÜST KRİTİK DEĞER: > 160 mmol / L Hiponatremi (<125): Konvülzyon, refleks kaybı, artmış kafa içi basıncı Hipernatremi (>160): Huzursuzluk, taşikardi, hipertansiyon, oligüri,delirium, manik reaksiyon, yüksek ısı SODYUM (Na) Eğitim Birimi 2014

KLORÜR (CI) ALT KRİTİK DEĞER: < 75 mmol / L ÜST KRİTİK DEĞER: > 130 mmol / L KLORÜR (CI) Eğitim Birimi 2014

TOTAL BİLİRUBİN (Yenidoğan) ÜST KRİTİK DEĞER: > 15 mg / dL Kernikterus indirekt bilirubinin beyin dokusunda birikmesi sonucu oluşan nörolojik bir durumdur Bilirubin >25mg/dl TOTAL BİLİRUBİN (Yenidoğan) Eğitim Birimi 2014

ÜST KRİTİK DEĞER: > 500 U /L AMİLAZ Eğitim Birimi 2014

ÜST KRİTİK DEĞER: > 150 μIUg /L TSH Eğitim Birimi 2014

TROPONİN I ÜST KRİTİK DEĞER: Erkek > 0.033 μg /L Kadın > 0.013 μg /L TROPONİN I Eğitim Birimi 2014

CK-MB ÜST KRİTİK DEĞER: Erkek: > 5.2 μg /L Kadın: > 3.1 μg /L Eğitim Birimi 2014

PROTROMBİN ZAMANI (PT) ÜST KRİTİK DEĞER: > 30 SANİYE PROTROMBİN ZAMANI (PT) Eğitim Birimi 2014

ÜST KRİTİK DEĞER: > 100 SANİYE aPTT Eğitim Birimi 2014

LÖKOSİT (WBC) ALT KRİTİK DEĞER: < 2000 / uL ÜST KRİTİK DEĞER: >20.000 / uL LÖKOSİT (WBC) Eğitim Birimi 2014

HEMOGLOBİN (Hb) ALT KRİTİK DEĞER: < 6.5 g / dL ÜST KRİTİK DEĞER: > 20 g / dL HEMOGLOBİN (Hb) Eğitim Birimi 2014

HEMOGLOBİN (Yenidoğan) ALT KRİTİK DEĞER: < 9.5 g / dL ÜST KRİTİK DEĞER: > 22 g / dL HEMOGLOBİN (Yenidoğan) Eğitim Birimi 2014

HEMATOKRİT (HCT) ALT KRİTİK DEĞER: < % 20 ÜST KRİTİK DEĞER: > %60 HEMATOKRİT (HCT) Eğitim Birimi 2014

HEMATOKRİT (Yenidoğan) ALT KRİTİK DEĞER: : < % 33 ÜST KRİTİK DEĞER: > % 70 HEMATOKRİT (Yenidoğan) Eğitim Birimi 2014

TROMBOSİT (PLT) ALT KRİTİK DEĞER: < 50.000 / uL ÜST KRİTİK DEĞER: > 500.000 / uL TROMBOSİT (PLT) Eğitim Birimi 2014

Cross match işleminde kan grubu uyuşmazlığının saptanması TRANSFÜZYON MERKEZİ Eğitim Birimi 2014

GLUKOZ VEYA KETON KUVVETLİ POZİTİFLİĞİ TİT Eğitim Birimi 2014

POZİTİFLİK Anti-HCV Eğitim Birimi 2014

POZİTİFLİK Anti-HIV Eğitim Birimi 2014

MAGNEZYUM (Mg) ALT KRİTİK DEĞER: < 1.0 mg/dL ÜST KRİTİK DEĞER: > 5.0 mg/dL MAGNEZYUM (Mg) Eğitim Birimi 2014

FOSFOR (P) ALT KRİTİK DEĞER: < 1 mg/dL ÜST KRİTİK DEĞER: > 9 mg/dL FOSFOR (P) Eğitim Birimi 2014

BİKARBONAT (HCO3) ALT KRİTİK DEĞER: < 10 mEq/ L ÜST KRİTİK DEĞER: > 40 mEq/ L BİKARBONAT (HCO3) Eğitim Birimi 2014

KAN pCO2 ALT KRİTİK DEĞER: < 20 mmHg ÜST KRİTİK DEĞER: >70 mmHg Eğitim Birimi 2014

ALT KRİTİK DEĞER: < 40 mmHg KAN pO2 Eğitim Birimi 2014

KAN pH ALT KRİTİK DEĞER: < 7.2 ÜST KRİTİK DEĞER: >7.6 Eğitim Birimi 2014

Teşekkürler Eğitim Birimi 2014