DİLİN İŞLEVLERİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PARAGRAF.
Advertisements

Sinem USLU.
Bedri Rahmi Eyüboğlu Şairim Zifiri karanlıkta gelse şiirin hası
ASIL EKSİKLİK Asıl eksiklik, eksik olduğumuzu düşünmekti. Asıl eksiklik, çareyi başkasında aramaktı.
ERGANİ DEVLET HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ
Makale İnceleme Soruları
GARİP (BİRİNCİ YENİ) AKIMI
Neden dünyanın her yerinde aynı zamanda aynı mevsimler yaşanmaz?
Ressam -B.R.Eyüboğlu – Oto portre
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Wordpress 2. Not
Zaman Bırakır Seni Avuçlarıma Ben ne çabuk sen oldum, sarardı mevsimin tenindeki dokunuşu, Yağmurlarda üşüdüm, bekledim seni ey sevdiğim, Hasretine.
GELİŞTİRME TEKNİKLERİ
İSTANBUL 'da Gün Doğumu Tayfun AVINCA.
Türkçe Öğretmenliği 2. Sınıf (Gündüz)
METİNLERİN SINIFLANDIRILMASI
PARÇADA ANLAM.
GENEL ve TEKNİK İLETİŞİM
öğretmen-öğrencİ İletİşİmİ ve etkİn dinleme
ERCİYES ÜNİVERSİTESİ TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ 2 AYŞE DARICI
SANATSAL (EDEBİ) METİNLER
EKLER VE KELİME YAPISI.
İLETİŞİM METİNLERİ ÇÖZÜMLEMELERİ II
METİNLERİN SINIFLANDIRILMASI
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
İSTANBUL ŞİİRLERİ.
Bilimsel Metinler Nasıl Okunur ve Anlaşılır?
Pes ettim... Daldaki yapraktım yaşamda, Hayat denilen ağacın dallarından, En yalnız olanında bir küçük yaprak, Yalnızdı üzerinde bulunduğum dalım,
AY DEDE.
İletişimde Süreç Yaklaşımı
İLETİŞİM Varlıkların kendi aralarında anlaşmak için oluşturdukları simgeler sistemine denir. Gergin ortamlarda, kişilerin sağlıklı ve olumlu düşünmesi.
9. Sınıf Dil ve Anlatım ŞUBAT
Etkin Çalışma Yöntemleri.
Sezai Karakoç 1950’lerden itibaren dahil olduğu Türk şiir dünyasında kendine mahsus bir şiir dili ve problematiği kurabilmiş, Türk şiirinde sadece kendisi.
GARİP AKIMI (I. YENİ).
ÇAĞRI.
SORULAR.
1.Soru Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bağlaç olan ''de'' yanlış yazılmıştır? A) Bence annen de haksızdı, sen de haksızdın. B) Bıçak ta, kaşık ta ikisi.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
GÖRSEL-İŞİTSEL ARAÇLARIN ÖNEMİ VE KULLANIMI
Bedri Rahmi Eyüboğlu Şairim Zifiri karanlıkta gelse şiirin hası
DİLİN İŞLEVLERİ.
MADDENİN TANECİKLİ YAPISI KONU BAŞLIKLARI: *Maddenin yapıtaşları - atomlar *Elementler – Bileşikler - Moleküller *Fiziksel Değişim - Kimyasal Değişim *Maddenin.
Gece gökyüzünü incelediniz mi? Neler gördünüz?
Tanzimat dönemi öğretici metinler
Hazırlayan:Görkem TOPAL Hazırlık-B
ANLATIMIN VE ANLATICININ AMACI
ANLATIMDA ANLATICININ TAVRI. Anlatımda Anlatıcının Tavrı : Bir olay, bir durum kar ş ısında ki ş inin takındı ğ ı davranı ş a tavır denir. Anlatıcı, konuyu.
Dünyamız.
ÖĞRENCİ ; -BÜŞRA YILDIRIM -10/E -425
Anlatmaya Ba ğ lı Edebi Metinleri İ nceleme Yöntemi Anlatmaya Ba ğ lı Edebi Metinleri İ nceleme Yöntemi.
GÜZEL SANATLAR İÇERİSİNDE EDEBİYATIN YERİ  YE Şİ M ÖZDEM İ R  BA Ş AK Ş EH İ R ANADOLU L İ SES İ.
İLETİŞİM SARAYKÖY MENDERES ANADOLU LİSESİ KADRİYE ATLI.
DİL ve ANLATIM DERSİ 10. SINIF DERS NOTLARI
Düşünceye Dayalı Ve Konusunu Yaşamdan Alan Yazı Türleri
Garipçiler (1. Yeniçiler) Geleneksel şiir anlayışına tepki olarak doğdu Garip atıl kitapta görüşlerini ortaya koymuştur Şiirde her kurala karşı çıkmışlardır.
Bedri Rahmi Eyüboğlu Şairim Zifiri karanlıkta gelse şiirin hası
METİN- EDEBÎ METİN Yeşim ÖZDEMİR BAŞAKŞEHİR ANADOLU LİSESİ
GARİPÇİLER(GARİP AKIMI)
Anlatım Türleri Betimleyici Anlatım Öyküleyici Anlatım
Türkçe Öğretmenliği 2. Sınıf (Gündüz)
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
ANLATIM TÜRLERİ.
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER DENEME. GENEL ÖZELLİKLER 1.Öğretici metinle bakımından Cumhuriyet döneminde büyük ilerlemeler kaydedilmiştir 2.Cumhuriyet.
ETKİN İLETİŞİM VE ETKİN İLETİŞİMİ ENGELLEYEN FAKTÖRLER
Edebiyatın Diğer Bilim Dallarıyla İlişkisi
HAB İ BE KAYNAK 12/A 52 TÜRK EDEB İ YATI SAL İ HA A Ş ILAK.
Dilsel İşlev ile Çeviri
ENLEM VE ETKİLERİ ENLEM: Yerkürede herhangi bir noktanın ekvatora olan uzaklığının açı cinsinden değeridir.
ADI:İLKER SOY ADI:BAĞCI NO:18336 DERS:TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI.
Sohbet (Söyleşi).
Sunum transkripti:

DİLİN İŞLEVLERİ

Göndergesel ( gönderici) İşlev Heyecana Bağlı İşlev Alıcıyı Harekete Geçirme İşlevi Kanalı Kontrol İşlevi Dil Ötesi ( Üst Dil ) İşlevi Şiirsel ( Sanatsal ) İşlev

1) Göndergesel (Gönderici) İşlev : Dilin bilgi verme işlevidir. Amaç,doğru,nesnel,gözlemlenebilir bilgi vermektir. Daha çok kullanma kılavuzlarında,nesnel anlatılarda,bilimsel bildirilerde karşımıza çıkar. Örnek: Enlem,yerkürede herhangi bir noktanın ekvatora olan uzaklığının açı cinsinden değeridir. Elementlerin en küçük yapı birimi atomdur.

2) Heyecana Bağlı İşlev: İleti,göndericinin duygu ve heyecanlarını dile getirme amacıyla oluşturulmuştur. Dilin göndergesel işlevinde nesnellik,heyecana bağlı işlevinde ise öznellik hakimdir. Özel mektuplarda,öznel betimlemelerde ve anlatılarda,eleştiri yazılarında bu işlev sıkça kullanılır. Örnek: Bence sözleriniz çok kırıcıydı. Olanları duyunca gerçekten çok üzüldüm. Yaşasın, gezi için bize izin verdiler!

3) Alıcıyı Harekete Geçirme İşlevi: İletinin bir çeşit çağrı işlevi gördüğü bu işlevde amaç,alıcıda bir tepki ve davranış değişikliği yaratmaktır. Siyasi söylevler,reklam metinleri,el ilanları genellikle bu işlevle oluşturulur. Örnek: Karar vermek için acele edin. Siz de bizimle gelin. Hemen odayı terk edin.

4) Kanalı Kontrol İşlevi: Kanalın iletiyi iletmeye uygun olup olmadığını öğrenmek amacıyla kullanılır. Örnek: Sesimi duyuyor musunuz? Beni anlıyor musunuz? Yazdıklarımı okuyabiliyor musunuz?

5) Dil Ötesi ( Üst Dil ) İşlevi: İleti,dil ile ilgili bir bilgi vermek,dili açıklamak için düzenlenmiştir. “yani,demek istiyorum ki,bir başka deyişle” gibi sözcüklerle bu işlev günlük yaşamda sıkça kullanılır. Örnek: Beni yanlış anladınız,ben bu sözcüğü mecaz anlamda kullanmıştım. Yapım ekleri sözcük türeten eklerdir. Türkçede iki ünlü yan yana gelmez.

6) Şiirsel ( Sanatsal) İşlev: Edebi metinlerde kullanılan işlevdir. Dilin şiirsel işlevle oluşturulduğu metinlerde,gönderici alıcıda istediği etkileri uyandırmak, kendine özgü üslubu oluşturmak için dili yeniden yaratır. Söz sanatlarına,çağrışımlara, daha çok yan ve mecaz anlamlı sözcüklere yer verilir. Şiirsel metinler kendi dışında bir şeyi ifade etmeye ihtiyaç duymaz. Metin, şiirsel işlevle oluşturulduğunda ileti, metnin kendisindedir.

RAHATI KAÇAN AĞAÇ Tanıdığım bir ağaç var Etlik bağlarına yakın Saadetin adını bile duymamış Tanrının işine bakın. Geceyi gündüzü biliyor Dört mevsimi, rüzgarı, karı Ay ışığına bayılıyor Ama kötülemiyor karanlığı. Ona bir kitap vereceğim Rahatını kaçırmak için Bir öğrenegörsün aşkı Ağacı o vakit seyredin MELİH CEVDET ANDAY

SİTEM Önde zeytin ağaçları arkasında yar Sene 1946 Mevsim Sonbahar Önde zeytin ağaçları neyleyim neyleyim Dalları neyleyim. Yar yollarına dökülmedik dilleri neyleyim. Yar yar!..Seni kara saplı bir bıçak gibi sineme sapladılar Değirmen misali döner başım Sevda değil bu bir hışım Gel gör beni darmadağın Tel tel çözülüp kalmışım. Yar yar Canımın çekirdeğinde diken Gözümün bebeğinde sitem var  BEDRİ RAHMİ EYÜBOĞLU