1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği, 2 Koç Üniversitesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

Nefize Gökmen, Ömer Deniz, Ayşe Yıldız
TÜRK HALKI, VEREMİ VE VEREMLE SAVAŞI DOĞRU BİLİYOR MU?
Amaç: Amaç: Tıp Fakültesi öğrencilerinin üniversiteye giriş başarısının dönem içerisindeki başarısıyla orantılı olup olmadığı her zaman bir soru işareti.
1 Ocak 1989 – 31 Aralık 2004 Güneş Tutulmaları (3)
Orta Doğu Teknik Üniversitesi
SAĞLIK EKONOMİSİ.
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
Nurhak Merkez Sağlık Ocağına Başvuranlarda Proteinüri Risk Faktörleri
1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği 2 Koç Üniversitesi
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Prof. Dr. Akile Sarıoğlu-Büke*, Doç Dr. Osman Özdel**,
AKREDİTASYON BELGESİNE SAHİP ÖZEL HASTANELERDEKİ
Multivitamin Use and the Risk of Mortality and Cancer Incidence
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
Alkolün Sağlık,Ekonomik ve Sosyal Etkileri Dr. Peter Anderson Ankara, Türkiye Kasım 2005.
YIKICI DAVRANIM BOZUKLUĞU BELİRTİLERİ OLAN ÇOCUKLARDA RİSK FAKTÖRLERİNİN CİNSİYETE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI YIKICI DAVRANIM BOZUKLUĞU BELİRTİLERİ OLAN ÇOCUKLARDA.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme 1 İDARECİ EĞİTİMİ.
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
Eyvah Öğrenciler Küçüldü: Üniversite Öğrencilerinin Çok-Kullanıcılı Sanal Bir Bilgisayar Ortamında Bilgisayar Okuryazarlığı Eğitimi Alması Araş. Gör. Gonca.
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi
Başiskele Anadolu Öğretmen Lisesi Rehberlik Servisi
SPORUN OKUL BAŞARISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Üniversite öğrencilerinin video oyunlarına olan alışkanlıkları
Türkiye’de Kayıt Dışılık
YAZAR: Aylin TUTGUN ÜNAL
DOĞUM VE SAĞLIK: DOĞUM SAYISI SAĞLIK DURUMUNU ETKİLİYOR MU ? Amaç Annelik kadının varoluşunda ona bahşedilen bir duygudur. Anneliğin birçok getirisi olduğu.
1. Alkol, madde kullanan 2.OKULDAN KAÇAN 3.Suç işleyen ya da işleme eğilimi olan.
MEASUREMENT *Nazan SONDAÇ *Didem ATASEVEN *Halise ARGUÇ.
5.GRUP Şule Şahin Tuğba Karakuş Gizem Osan
OKULLARDA SUÇ VE ŞİDDETİ ÖNLEME
Tutuklu ve Hükümlü Ergenlerde Madde Kullanımı Özellikleri
Depresyon Hastalarında Belirti Şiddeti ve Umutsuzluğun İntihar Davranışı Üzerindeki Etkisi Ülkü Kural
Çocuk Psikiyatrisinde acil durumlar
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BAŞARISINDA
Önemli Sorunlardan Biri Devamsızlık 1.Madde.
“YETİŞKİNLERİN OYUN OYNAMA ALIŞKANLIKLARI” ARAŞTIRMASI

AKRAN BASKISI Çocukluktan yetişkinliğe geçiş sürecinde, ergenlik döneminde gençler akranlarıyla daha fazla vakit geçirmeye başlar ve akranlarının kendilerini.
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
Sapkınlık, Aile ve Arkadaşlar
TÜRKİYE’ DE YAŞLI İNTİHARLARI. Yapılan son sayımda elde edilen verilere göre Türkiye’ de 70 milyon 586 bin 256 kişi yaşamakta ve bunların % 7.1’ i 65.
ORTAK SINAVLAR ÖĞRENCİ ANKETİ DEĞERLENDİRME RAPORU SINAV YÖNETİMİ, MORAL MOTİVASYON VE REHBERLİK DAİRE BAŞKANLIĞI OCAK 2015.
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÇOCUKLARINDA OKUL İÇİ ŞİDDETİN İRDELENMESİ: BİR ANKET ÇALIŞMASI Sözen S 1, Baysal SU 2, Ekizoğlu O 1, Tüzün B 1, Tüzün Ü 3 1 İstanbul Üniversitesi.
TRİATLON SPORCULARININ DOPİNGİN KULLANIM NEDENLERİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLER IŞIĞINDA DEĞERLENDİRİLMESİ Cemal GÜNDOĞDU* Evrim ÇELEBİ**
Bölüm 10 Riskli Davranışlar ve Duygusal Rahatsızlık
RİSKİ YÖNETMEK.
Araştırma Başlığı: İlköğretim öğrencilerinde matematik kaygısı ile matematik başarısı arasında bir ilişki olup olmadığının incelenmesi Grup Adı: M&M’S.
POLATLILILAR FER İ YA NUR TA Ş KAYA-EZG İ M İ HR İ BAN TARHAN.
Grup 101 Berat Duman Salih Yartunç.   Bu çalışmanın temel amacı Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin sosyal kaygı düzeyleri, kaygı duyarlılıkları ve.
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL AĞ KULLANIM DÜZEYİYLE YALNIZLIK DÜZEYİ ARASINDAKİİLİŞKİ MİNYONLAR MERVE ÜÇOK SELMA DURU.
KafaDark Özge Eymur Aşkın Mezgitli
ERGENLERDE MADDE KULLANIMI Sosyal Hizmet Uzmanı Ercan Mutlu
YURTTA KALAN ÖĞRENCİLERİN KAYGI DÜZEYİNİN DEPRESYONA ETKİSİ NEDİR ?
Giriş ve Amaç: Sigara kullanımı dünyadaki önlenebilir ölüm nedenlerinin başında gelmektedir. Bu ölümlerin çoğu düşük ve orta gelirli ülkelerde oluşmakta,
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri, ANOVA Mann-Whitney U Testi Wilcoxon İşaretli Sıra Testi Kruskal Wallis.
ÖĞRETMENLERİN ERGEN ALGILAYIŞI Psi. Dan. Selen Demirtaş-Zorbaz Psi. Dan. Tuğba Kurt Psi. Dan. Mehmet Osman Çetiner.
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri, ANOVA Mann-Whitney U Testi Wilcoxon İşaretli Sıra Testi Kruskal Wallis.
Doç.Dr. FİKRET RAMAZANOĞLU Hazırlayanlar ELİF OFLU & K.TANYA ŞAMDAN
INBOUND PAZARLAMADA SOSYAL MEDYA VE KADIN TÜKETİCİLERDE SATIN ALMA DAVRANIŞINA OLAN ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Pınar Bacaksız.
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
Lefkoşa Bölgesi Madde Kullanımı Yaygınlığı ve Tutum Araştırması
PANSİYONLU OKULLARDA ÇALIŞAN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN KARAR VERMEDE ÖZ SAYGI ve KARAR VERME STİLLERİ Yasin DEMİRCAN, Vedat AYAN Tekışık Anadolu.
İDARECİ EĞİTİMİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği, 2 Koç Üniversitesi İSTANBUL ÖRNEKLEMİNDE ERGENLERDE RİSKLİ DAVRANIŞLARIN YAYGINLIĞI VE SOSYODEMOGRAFİK ETKENLERLE İLİŞKİSİ Uzm. Psk. Ceyda Yılmazçetin Eke 1, Uzm. Psk. Dan. Sevil Taner 2, Doç. Dr. Kültegin Ögel 1, 1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği, 2 Koç Üniversitesi Riskli davranışlar ergenlerin iyilik halini tehdit eden ve sorumlu birer yetişkin olma hallerini engelleyen davranışlar olarak tanımlanabilir (Lindberg, Boggess & Williams, 2000). Yurt dışında gerçekleştirilen Gençlik Risk Davranışı Araştırması’nın (Youth Risk Behavior Surveys) 1991, 1993, 1995 ve 1997 yıllarında lise öğrencilerinde birden fazla riskin görülme oranlarının dağılımına bakılmıştır (Boggess, Lindberg & Porter, 2000). Düzenli alkol ve sigara kullanımı, aşırı alkol kullanımı, esrar kullanımı, kokain kullanımı, fiziksel şiddet, silah taşıma, intihar düşünceleri, intihar girişimi ve cinsel ilişki deneyimi olmak üzere on riskli davranış tanımlanmış ve bunların yıllara göre dağılımı incelenmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre 2-4 arasında riskli davranış sergileyenlerin oranı 1991’de %41 iken, 1997’de %37’ye gerilemiştir. Ancak 1991 yılında 5 veya daha fazla riskli davranış sergileyenlerin oranı (%16) 1997’de sabit kalmıştır. 1991-1997 yılları arasında düzenli alkol kullanımı ve intihar girişiminin oranlarında bir değişiklik olmazken, düzenli sigara kullanımı, esrar ve kokain kullanımında artış meydana gelmiştir. Riskli davranışların beraber görülme ihtimalleri oldukça yüksektir. Lindberg ve ark.’larının (2000) yaptığı bir çalışmada düzenli alkol kullanımı olanların %49’nun esrar, %21’nin ise diğer maddeleri kullandığı bulunmuştur. Düzenli alkol kullananların %50’sinde fiziksel şiddet, %16’sında silah taşıma, %27’sinde korunmasız cinsel ilişki ve %9’unda intihar girişimi bulunmaktadır. Fiziksel şiddet gösterenlerin %17’sinde düzenli sigara ve %16’sında düzenli alkol kullanımı, %22’sinde esrar ve %9’unda diğer maddelerin kullanımı, %13’ünde silah taşıma ve %17’sinde korunmasız cinsel ilişki deneyimi bulunmaktadır. Silah taşımanın diğer riskli davranışlarla beraber görüldüğü saptanmıştır. Ateşli silah taşıyanlarda fiziksel şiddet görülme oranı %71, esrar kullanımı %36 ve diğer maddelerin kullanımı %9 olarak tespit edilmiştir. Ülkemizde riskli davranışların ergenler arasında görülme yaygınlığına ilişkin araştırma sayısı oldukça azdır. Birden fazla riskli davranışı aynı araştırma içerisinde değerlendiren çalışma ise bizim araştırmalarımıza göre yoktur. Bu araştırmanın amacı, ergenlerde riskli davranışların yaygınlığını araştırmak ve sosyo-demografik değişkenlerle ilişkisini değerlendirmektir. Yöntem Araştırmaya 15-17 yaş grubunu kapsayan onuncu sınıf öğrencileri alındı. Örneklem büyüklüğü 3500 olarak belirlendi. Örneklemin seçiminde çok basamaklı küme örnekleme yöntemi kullanıldı. Araştırma 43 okul ve 104 sınıfta yapıldı, toplam 3483 anket uygulandı. 517 anket ise uygulanamadı (%12.9). Araştırmada kullanılan anket formu 21 bölümden oluşmaktadır. Araştırma 2004 yılının Mart ve Mayıs ayları arasında uygulanmıştır. Anketteki soruların tümü 5’li likert tipte ölçek biçiminde sorulmuştur. Bulgular Araştırmada seçilen riskli davranışlar şunlardır: fiziksel şiddet, tabanca taşıma, düzenli alkol ve sigara kullanımı, herhangi bir madde kullanımı, intihar girişimi, erken yaşlarda cinsel ilişki, korunmasız cinsel ilişki, okuldan kaçma, suç kapsamına giren davranış, evden kaçma, olumsuz arkadaşlarla birlikte olma, sokakta veya bir iş yerinde çalışmak ve kendine zarar verme davranışı. Herhangi bir riskli davranışın yaygınlığı %53.8 olarak bulunmuştur. Erkeklerde kızlara oranla herhangi bir riskli davranışın görülme riski 3 kat daha fazladır. Yaş ilerledikçe riskli davranışlarda bulunma olasılığının yaklaşık 2 kat arttığı bulunmuştur. Okul başarısının herhangi bir riskli davranışın görülme riskinde önemli bir değişken olduğu ve okul başarısının düşük olanların olmayanlara oranla 4 kat daha fazla riskli davranış sergileme olasılığı/riski olduğu görülmüştür. Fiziksel şiddette bulunma yaygınlığının çok yüksek olduğu (%18.7) dikkati çekmektedir. Fiziksel şiddeti, kendine zarar verme davranışı (%16.6) ve tütün kullanımı (%16.1) takip etmektedir. Bir suça karışma (%4.2), okuldan (%4.7) ve evden kaçma (%4.9) ise riskli davranışlar arasında en düşük yaygınlıkta görülenlerdir. İntihar girişiminde bulunma riski kızlarda erkeklere göre daha yüksek bulunmuştur. Diğer tüm riskli davranışların görülme riski erkeklerde daha yüksektir. 16 yaş altı ve üstünde herhangi bir madde kullanım ve korunmasız cinsel ilişki riski farklılık göstermemektedir. Bu ikisi dışında diğer tüm riskli davranışların görülme riskinin 16 yaş ve üstünde 16 yaş altına göre daha yüksek olduğu dikkati çekmektedir. Tablo 1: Risk davranışlarının genel dağılımı ve cinsiyete, yaşa, sosyoekonomik duruma ve okul başarısına göre risk oranları Gelir düzeyi düşük olanlarda fiziksel şiddet, tabanca taşıma, intihar girişimi, suç, evden kaçma ve kendine zarar verme davranışı ve düzenli alkol kullanımı gelir düzeyi yüksek olanlara göre daha yüksektir. Düzenli tütün kullanımı, herhangi bir madde kullanımı, erken yaşlarda cinsel ilişkiye girme, korunmasız cinsel ilişkiye girme okuldan kaçma ve olumsuz arkadaşlıkların görülme riski gelir düzeyine göre değişiklik göstermemektedir. Okul başarısı düşük olanlarda bütün riskli davranışların görülme riskinin okuldan kaçmayanlara göre daha fazla olduğu dikkati çekmektedir. Özellikle okuldan kaçma, suç ve tabanca taşıma riski okul başarısı düşük olanlarda olmayanlara göre belirgin derecede yüksektir. Tartışma Riskli davranışların sıklığı araştırmamızda oldukça yüksek bulunmuştur. Riskli davranışların birlikte görülme oranları da fazladır. Bu nedenle riskli davranış gösteren ergenlere yönelik özel etkinliklerin yürütülmesi ve ikincil önleme yöntemlerinin uygulanması önem kazanmaktadır. Kaynaklar Lindberg,L. D.; Boggess, S.; & Williams, S. (2000). Multiple Threats:The Co-occurence of teen health risk behavior. Unpublished research report, U.S. Boggess, S.; Lindberg, L.D.; & Porter, L. (2000). Changes in risk taking among high school students, 1991-1997:Evidence from the Youth Risk Behavior Surveys. Unpublished research report, U.S. İletişim: ceyda@yeniden.org.tr