Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU DİKKAT EKSİKLİĞİ HAZIRLAYAN:Şahimerdan DURMUŞ
Advertisements

ÇOCUK VE GENÇLİK DÖNEMİNDE PSİKOLOJİK
HER ÇOCUK SPOR YAPABİLİR
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
OTİZM (AUTISM).
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
ALANYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
“DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU”
HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
TİK BOZUKLUKLARI.
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR ( OKUDUKLARIM, GÖZLEM VE TECRUBELERİM)
DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
DOĞUM ÖNCESİ GELİŞİM VE DOĞUM
ÇOCUKLUK ÇAĞINDA SIK GÖRÜLEN RUHSAL SORUNLAR VE DEHB
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ.
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
ZEKA ZEKA: Problem çözme, öğrenme ve soyut düşünme yeteneği.
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
Son yıldır Çocuk Psikiyatrisi kliniklerinde dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu (DEHB) tanısı popülaritesini korumaktadır.
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ATATÜK İLKÖĞRETİM OKULU
DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
PLANLI ÇALIŞMANIN GEREĞİ
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
DİSLEKSİ(ÖZEL ÖĞRENME VE ALGILAMA BOZUKLUĞU)
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
MUSTAFA ABAK ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENİ
Dikkat Eksikliği Ve Hiperaktivite Bozukluğu
ÇOCUKLARDA TİKLER İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
ADAPAZARI REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ÇOCUKLARDA ÖĞRENME ve DAVRANIŞ SORUNLARI
Asperger sendromu ya da asperger bozukluğu, sosyal etkileşimde zorluklar ve sınırlı, stereotipik ilgi ve etkinliklerle tanımlanan Otistik Spektrum Bozukluklarından(OSB)
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME EĞİTİM SEMİNERİ
ÇOCUKLARDA ÖĞRENME ve DAVRANIŞ SORUNLARI
Erken Çocukluk Döneminde
Bölüm 4 Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu.
OTİZM.
Dikkat Eksikliği HiperAktivite Bozukluğu (DEHB)
Ψ Bölüm 2- Devam.
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
DİSLEKSİ NEDİR? Disleksi ilk kez 1881 yılında tanımlanmıştır.
D İ KKA T EKS K L Ğ Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu olan çocuklar 3 gruba ayrılır: a) Hem dikkat sorunları hem aşırı hareketlilik ve dürtüsellik.
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
AYŞE ATIL İLKOKULU REHBERLİK SERVİSİ
NİZİP REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ. Son yılda DEHB basın ve tv tarafından çokça gündeme getirildiği ve popülaritesi arttığı için son yıllarda.
1 ÇOCUKLARDA GÖRÜLEN UYUM ve DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI.
UNUTMAK ya da UNUTMAMAK işte bütün mesele bu... DEĞİL.
Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu nedir ? 2. Ne sıklıkla görülür ? 3. Tanısı nasıl konulur ? 4.
Tik bozukluğu. Tik bozukluğu nedir? Tikler ani ve tekrarlayıcı kas kasılmaları sonucu yarı istemli bir şekilde ortaya çıkan hareket ve sesler olarak tanımlanabilir.
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU PROF.DR.AYŞE AVCI GAZİANTEP 21.Mart
YAŞLILIKTA DEPRESYON ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
Çocuklukta Fiziksel Gelişim
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLANÇOCUKLAR
D İ KKA T EKS K L Ğ Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu olan çocuklar 3 gruba ayrılır: a) Hem dikkat sorunları hem aşırı hareketlilik ve dürtüsellik.
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ Uzm. Psk. Aylin İlden Koçkar
Ψ Bölüm 2- Devam.

Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÇOCUKLARDA ÖĞRENME ve DAVRANIŞ SORUNLARI
GELİŞİM.
Sunum transkripti:

Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008 EPİDEMİYOLOJİ Çocuk +ergen %10 Okul yaşı çocukları %3-5 Erkek/kız oranı 3-5/1 Kızlarda dikkatsizlik ve bilişsel zorluklarla Erkeklerin saldırganlık, ataklık,davranım bozuk. Başlangıç 3 yaş civarı,tanı ilkokul Yetişkinlerde %4 Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008

Bazen bebeklikte başlar Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008

Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008 İLK BELİRTİLER Bebeklikte çok ağlama Zor yatıştırılma Zor beslenme Aşırı hareketlilik (motor takılmış gibi) Sürekli yeni uyaranlar peşinden koşma Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008

Bazen 2-3 yaşlarında başlar Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008

DİKKAT EKSİKLİĞİ ÖNDE OLAN TİP AŞIRI HAREKETLİLİK ÖNDE OLAN TİP DEHB ALT TİPLERİ DİKKAT EKSİKLİĞİ ÖNDE OLAN TİP AŞIRI HAREKETLİLİK ÖNDE OLAN TİP BİRLEŞİK TİP Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008

Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008 DİKKAT EKSİKLİĞİ Dikkat eksikliği dikkat süresinin ve yoğunluğunun bireyin yaşına göre olması gerekenden az olmasıdır. Dikkatin belirli bir noktaya toplanamaması ve kolayca dağılması, dağınıklık, unutkanlık, eşyaları kaybetme gibi belirtilerle kendini gösterir. Dikkat eksikliğinde sorun dikkat edememek değil, dikkatin belirli bir noktaya odaklanamamasıdır. Bu tür bireyler aynı anda tüm uyaranlara birden dikkat ederler bu nedenle belirli bir işle uğraşırken başka bir uyarıcı kolaylıkla dikkatin dağılmasına neden olur. O anda uğraştıkları işi bırakıp bir başka işe yönelebilirler. Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008

DİKKAT İLE İLGİLİYÜRÜTÜCÜ İŞLEVLER Organizasyon; Öncelikleri belirleme Odaklanma ve sürdürme Uyanıklığın ve çabanın sürdürülmesi Hızın Ayarlanması Çatışma ve diğer duyguların düzenlenmesi Çalışan beleğin değerlendirilmesi ve hatırlamalar Eylemleri düzenleme ve özdenetim Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008

Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008 Uyarana ve çevreye ait bazı faktörler dikkat süresi ve yoğunluğunu etkiler. Ödev başında 10 dk’dan fazla oturamayan bir çocuk bilgisayar başında saatlerce oyun oynayabilir ya da sevdiği bir TV programını izleyebilir. Dikkat eksikliği olan bir birey için dikkatin bir noktaya odaklanması ve sürdürülmesi kalabalık, gürültülü ve uyaranın fazla olduğu ortamlarda daha da zor olur. Bununla birlikte bire bir ilişkilerde, sakin ortamlarda ve ilgisini çeken bir konuda daha uzun süre odaklanabilir. Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008

DİKKAT EKSİKLİĞİ BELİRTİLERİ Belirli bir işe ya da oyuna dikkatini vermekte zorlanır. Dikkati kolayca dağılır. Dikkatsizce hatalar yapar. Başladığı işi bitiremez. Kendisiyle konuşulurken dinlemiyormuş gibi görünür. Görev ve etkinlikleri düzenlemekte zorlanır. Yoğun zihinsel çaba gerektiren işleri yapmaktan kaçınır (ev ödevi, okul aktiviteleri gibi). Etkinlikler için gereken eşyaları kaybeder. Günlük etkinliklerde unutkandır. Bunlardan en az 6’sının, en az 6 aydır, birden fazla ortamda görülüyor olması durumunda dikkat eksikliği olabileceği düşünülür. Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008

Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008

DİKKAT SÜRESİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER Yaş IQ Gelişim düzeyi 12 yaşa kadar yaşla birlikte dikkat süresi artar En hızlı gelişme 4-5 yaş arasıdır. Farklı yaş dilimleri farklı sorgulanmalıdır. Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008

Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008 Anne Baba ve Öğretmenlerin Dikkat Eksikliği Olan çocukları Tanımlamaları Söylediklerim bir kulağından girip diğerinden çıkıyor ” “Sanki aklı hep başka yerde, çok dalgın” “ Bilgisayar başında saatlerce oturabiliyor ama ödev başında en çok 10 dk ” “Çok sık eşya kaybediyor” “ Dersi dinleyemiyor, sürekli etrafı ile ilgili ” “ Başladığı işi bitirmiyor ” “ Sınavlarda dikkatsizce hatalar yapıyor ” “Ödev başında çok yavaş, 10 dakikalık işi 3-4 saatte bitiremiyor” Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008

HİPERAKTİVİTE BELİRTİLERİ Aşırı hareketlilik (hiperaktivite) bireyin yaşına ve gelişim düzeyine uygun olmayacak biçimde hareketli olmasıdır. Uzun süre yerinde oturamama, otururken elin ayağın kıpır kıpır olması, çoğu zaman hareket halinde olma, çok konuşma gibi belirtilerle kendini gösterir. Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008

Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008

Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008 Eli ayağı kıpır kıpırdır. Oturduğu yerde duramaz. Gereksiz yere sağa sola koşturur, eşyalara tırmanır. Sakince oynamakta zorlanır. Sürekli hareket eder ya da sanki motor takılmış gibidir. Çok konuşur. Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008

Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008

Anne Baba ve Öğretmenlerin Aşırı Hareketliliği Tanımlamaları: Daha karnımdayken bile kıpır kıpırdı “ “ Eli dursa ayağı oynar “ “ Sürekli hareket halinde , yürümez koşar “ “ Ya konuşur ya sesler çıkarır “ “ TV izlerken bile hareket eder “ “ Sırada oturmanın 50 çeşidini gösterebilir “ Sınıfta nereye baksam onu görüyorum “ “ Sırada otururken bile eli ayağı hareket ediyor” Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008

DÜRTÜSELLİK (İMPULSİVİTE) Dürtüsellik genel olarak bireyin kendini kontrol edebilmesinde sorun olmasıdır. Acelecilik, istekleri erteleyememe, söz kesme, düşündüğünü hemen yapma, aklına geleni geldiği anda söyleme, sırasını beklemekte güçlük çekme gibi belirtilerle kendini gösterir. Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008

Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008 Sorulan soru tamamlanmadan yanıt verir. Sırasını beklemekte güçlük çeker. Başkalarının sözünü keser ya da oyunlarında araya girer. Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008

Anne Baba ve Öğretmenlerin Dürtüselliği Tanımlamaları “10 yaşına geldi hala söz kesmemeyi öğrenemedi ” “ Düşünmeden hareket eder ” “ Sabırsızdır, istekleri hemen olsun ister ” “ Asla sırasını bekleyemez ” “ Daha soruyu tamamlamadan cevabını vermeye kalkıyor ” “ Aklına geleni hemen yapıyor” Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008

Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008 OLUMLU ÖZELLİKLERİ Enerjik olma Yaratıcılık Sıcak kanlı ve cana yakın olma Kolay ilişki kurabilme Esneklik Hoşgörülü olma İyi bir espri yeteneğine sahip olma Risk alabilme (bazen gerekenden fazla oranda) İnsanlara kolaylıkla güvenebilme( bazen gerekenden fazla oranda) Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008

Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008 DEHB NEDENLERİ Kalıtım. Çevresel etkenler. Gelişimsel gecikme. Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008

Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008 ÇEVRESEL NEDENLER Bu etkenler direk olarak DEHB’ye neden olmaz. Sadece genetik olarak yatkınlığı olan bireylerde riski arttırır. Doğum öncesi (gebelikte hastalanma, alkol, sigara, ilaç kullanımı) Doğum sırasında ( erken doğum, doğum komplikasyonları) Doğum sonrası ( Bazı hastalıklar, kurşun gibi maddelere maruz kalma vb) Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008

Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008 Nörolojik bozukluklar: EEG bozuklukları Epilepsi Frajile X Serebral palsy Metabolik bozukluklar PKU Mukopolisakkaridoz Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008

Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008 AYIRICI TANI Yaşıyla uyumlu fazla hareketli olma Öğrenme bozukluğu Zeka geriligi Duygudurum bozuklukları Zıtlasma bozukluğu Davranım bozukluğu Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008

Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008 BEYİN GÖRÜNTÜLEME Striatal bölgede hipoperfüzyon (frontal-subkortikal yolak işlevinde bozukluk)--SPECT Hipometabolizma (PET ile) Glukoz metabolizmasında yaygın azalma--PET. Sol frontal bölge metabolizması bulguların şiddeti ile ters orantılı.--PET Sol ön-frontal, sağ temporal, sol talamik, sağ hipokampal bölgede metabolik azalma..--PET Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008

Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep 21.03.2008