KRANK-BİYEL MEKANİZMALARININ DİNAMİĞİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DİFERANSİYEL AKIŞ ANALİZİ
Advertisements

Bölüm 2: Akışkanların özellikleri
Deprem Muhendisliği Yrd. Doç. Dr. AHMET UTKU YAZGAN
MOTORLAR-5 HAFTA GERÇEK MOTOR ÇEVRİMİ
Manyetik Alan Öğretiminde Coriolis Alanı Benzetimi
SİSMİK- ELEKTRİK YÖNTEMLER DERS-1
Bölüm 4 KAPALI SİSTEMLERİN ENERJİ ANALİZİ
VEKTÖR-KUVVET-LAMİ TEOREMİ
EĞME MOMENTİ-KESME KUVVETİ ATALET MOMENTLERİ VE
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
RİJİT CİSİMLERİN DÜZLEMSEL KİNETİĞİ
Bölüm 6 AKIŞ SİSTEMLERİNİN MOMENTUM ANALİZİ
MAKİNA İMALAT VE DONATIM DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Diesel Motor Karakteristikleri
Multitronik Şanzıman.
RİJİT CİSİMLERİN KİNEMATİĞİ
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
AÇISAL HIZ, AÇISAL İVME VE TORK
DİZEL MOTORLARINA GİRİŞ MOTORLARIN TANIMI VE TARİHÇESİ
RAYLEIGH YÖNTEMİ : EFEKTİF KÜTLE
AÇISAL YERDEĞİŞTİRME , HIZ ve İVME
8. MOMENT 2 M. Feridun Dengizek.
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
BÖLÜM 6 NEWTON’UN YASALARI VE MOMENTUMUN KORUNUMU Doğrusal momentum:
GİRİŞ DİNAMİK’İN TANIMI
DÖRT ZAMANLI MOTORLAR KİMYASAL ENERJİYİ , MEKANİK ENERJİYE ÇEVİRMEK İÇİN DÖRT AYRI ZAMANDAN (STROK’DAN) FAYDALANAN MOTORLARDIR.
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
GİRİŞ DİNAMİK’İN TANIMI
Hava Dünyamızda ki hava karışımı; % 78 Azot % 21 Oksijen
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
MOMENT-DENGE-AĞIRLIK MERKEZİ
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
MOTORLAR-4.HAFTA UYGULAMA
Dört stroklu diesel motor
DÖNEN VE ÖTELENEN EKSENLERE GÖRE BAĞIL HAREKET
RİJİT CİSİMLERİN DÜZLEMSEL KİNETİĞİ
BORU HİDROLİĞİ Kaynaklar:
KAPALI SİSTEMLERİN ENERJİ ANALİZİ
MEKANİK Yrd. Doç. Dr. Emine AYDIN Yrd. Doç. Dr. Tahir AKGÜL.
YAPI DİNAMİĞİ (İNS 307) Y.Doç.Dr. Yusuf SÜMER.
MEKANİK İmpuls Momentum Yrd. Doç. Dr. Emine AYDIN
Yrd. Doç. Dr. Nesrin ADIGÜZEL. Yakıtlar Günlük hayatımızda ve sanayide enerji; mekanik iş, ısı ve aydınlatma şeklinde kullanılmaktadır. Bu üç enerji şekline.
Yücel KILIÇKAPLAN MAKİNA EĞİTİM ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ MAKİNA İMALAT VE DONATIM DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
BÖLÜM 3: GERÇEK MOTOR ÇEVRİMLERİ
Eşdeğer Noktasal Kütleler Teorisi Yrd.Doç.Dr. Aysun Eğrisöğüt Tiryaki
Prof. Dr. M. Tunç ÖZCAN Tarım Makinaları Bölümü
ERZURUM TEKNİK ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK ve MİMARLIK FAKÜLTESİ İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ GÜZ DÖNEMİ İNM 223 DİNAMİK DERSİ DERS BİLGİLENDİRMESİ.
AKIŞKANLARIN STATİĞİ (HİDROSTATİK)
F5 tuşuna basıp tıklayarak devam ediniz.
MKM 308 Makina Dinamiği Makinalarda Kütle ve Atalet Momenti İndirgemesi Prof. Dr. Recep Kozan Yrd.Doç.Dr. Aysun Eğrisöğüt Tiryaki Sakarya Üniversitesi.
Genel Fizik Ders Notları
Genel Fizik Ders Notları
Diesel Motor Karakteristikleri
Motorlarda Termodinamik Çevrimler
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines)
3- Yağlama Sistemi.
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines)
Mekanizmaların Kinematiği
Polar (Kutupsal) Koordinatlar
ZTM307 Makine ve Mekanizmalar Teorisi 9.Hafta
Isı Pompaları ve Uygulamaları
MİMARLIK BÖLÜMÜ STATİK DERSİ
AÇISAL HIZ, AÇISAL İVME VE TORK
MİMARLIK BÖLÜMÜ STATİK DERSİ BASİT YAYILI YÜKLERİN İNDİRGENMESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
AÇISAL YERDEĞİŞTİRME , HIZ ve İVME
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

KRANK-BİYEL MEKANİZMALARININ DİNAMİĞİ ESKİŞEHİR OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ MAKİNA MÜHENDİLİĞİ BÖLÜMÜ MOTOR KONSTRÜKSİYON DERSİ DÖNEM SONU PROJESİ MKG06II-05 Yard. Doç. Mustafa Ertunç TAT 151820013048 Onur SIRIMOĞLU 151820023081 Serdar YAĞIZ 151820033034 Ahmet Akın ERYİĞİT 151820033082 Oğuz Bora YILMAZ

Piston-Biyel-Krank Mekanizmasının Kinematiği Pistonlu içten yanmalı motorlarda kullanılan yanıcı hava-yakıt karışımı, bir tarafını hareketli pistonun kapattığı bir silindirin içerisinde sıkıştırılarak yakılır. Yanma ile açığa çıkan ısı silindirde bulunan gazların sıcaklığını ve basıncını yükseltir. Sıkıştırma sonu basıncının birkaç katına yükselen yanma basıncı hareketli pistonun üzerine etki ederek onun silindirin dışına doğru hareketine neden olur. Pistona etki eden bu basıncın oluşturduğu kuvvetle sağlanan doğrusal hareket biyel ve krank milinden oluşan mekanizma aracılığıyla dönem hareket ve torkuna dönüştürülür.

Hesaplarda krank milinin sabit açısal hızda döndüğünü varsaymaktayız Hesaplarda krank milinin sabit açısal hızda döndüğünü varsaymaktayız. Gerçek koşullarda şekildeki gibi piston üzerine çevrim boyunca değişen gaz basınçları etki ettiğinden krank milinin açısal hızı sabit değildir. Açısal hızın sabit kabul edilmesi tüm kinematik değerlerin krank açısının fonksiyonu olarak hesaplanabilmesine olanak vermektedir.

Motorun çalışması sırasında pistonlar ÜON-AÖN arasında hızlanarak ve yavaşlayarak hareket ederler. Hesaplarda ise krank milinin yaklaşık sabit açısal hızlarda döndüğü kabul edilir. Biyelin hareketi ise piston ile krankın hareketleri arasında yer almaktadır. Biyelin pistona bağlı küçük başı piston ile benzer doğrusal hareket yaparken, kranka bağlı büyük başı krankın hareketine benzer dairesel bir hareket yapar. Pistonun üst ölü noktadan anlık uzaklığı piston yolu olarak adlandırılır.

Bu formül hata oranı düşük bir formül olmasına rağmen kullanışsız bir formüldür. MacLauren dizisi ile ikinci basamağa kadar geliştirilerek yaklaştırma formülü elde edilirse hata oranı dah yüksek olan ama daha kullanışlı olan aşağıdaki formül edilebilir.

Bu formülün birinci dereceden türevinin alınmasıyla piston hızı bulunur. İkinci dereceden türevinin alınmasıyla piston ivmesi bulunur.

Krank-biyel mekanizması motorun çalışması sırasında aşağıdaki kuvvetlerin etkisi altındadır: Silindirdeki gazların basınçlarının oluşturduğu gaz kuvvetleri Salınım hareketi yapan parçaların atalet kuvvetleri. Dönen parçaların merkezkaç kuvvetleri. Pistona etki eden karter basıncı kuvveti. Yerçekimi kuvveti (Dinamik analizde genellikle ihmal edilir) . Motorun herbir çevriminde krank miline etki eden tüm bu kuvvetler krank dönüş açısına bağımlı olarak belirlenmektedir.

Gaz Kuvvetleri Piston üzerine üstten çalışma maddesinin basıncı alttan ise karter basıncı etki eder. Pistonun tepesine etki eden gaz kuvvetleri silindir ekseni doğrultusunda, piston pimi eksenine etki eden tek bir kuvvet olarak değerlendirilir.

Motorda gaz kuvvetlerinin yaratığı kuvvet akışı incelendiğinde, bütün dış kuvvetlerin dengede olduğu, denge bakımından sisteme herhangi bir etkilerinin olmadığı görülür.

Motor kuvvet analizi Şekilde bir silindirli ve dört zamanlı tipik bir motorun piston-biyel-krank mekanizmasına etki eden üç temel yük gösterilmiştir. Bunlar; Gaz kuvveti Pistonun atalet kuvveti Biyelin atalet kuvveti

Krank-Biyel Mekanizmasında Kuvvetler Gaz ve kütle kuvvetlerinin vektörel bileşkesi olan F normal kuvvet (N) ve biyel kuvvetinden (S) oluşur. Biyel kuvveti (S) ise radyal kuvvet (R) ve teğetsel kuvvet (T) olarak iki bileşenden oluşur. Burada teğetsel kuvvet (T) motordaki döndürme momentini oluşturur.

Bu kuvvetlerden gaz kuvveti STATİK YÜK; pistonun atalet kuvveti ve biyelin atalet kuvveti ise DİNAMİK YÜKler olarak nitelendirilir. Balans ağırlığı kullanılarak krankın kütle merkezi krankın ana yatak merkezine getirildiğinden krankın atalet kuvveti sıfırdır. Böylece krankın kendisi dengelenmiş olur.

Yukarıdaki şekilde krankın iki tur dönmesi sırasında silindirdeki gazların basınçlarındaki değişim grafik olarak verilmiştir.

Biyel kolu

Şekilde biyel yerine yaklaşık eşdeğer kütleli bir içten yanmalı motor mekanizması görülmektedir. Burada yerleştirilmiş olan nokta kütleler karşıt ağırlıklar ile dengelenmiştir. Böylece dengeleme kuvveti sayesinde biyel kütlesinden hiçbir kuvvetin ana yataklara etki etmemesi sağlanabilir.

=Toplam biyel kolu kütlesi =Biyel küçük başının kütlesi =Biyel büyük başının kütlesi

Kütlesel Kuvvetler Dönen Kütlesel Kuvvetler 1- Krank milinin kol muylusu 2- Biyelin büyük başı 3- Krank kolları b) Salınan Kütlesel Kuvvetler 1- Piston ve segmanlar 2- Piston pimi 3- Biyelin küçük başı

Dönen Kütlesel Kuvvetler Dönen Kütlenin ağırlık merkezinin dönme noktasına uzaklığı Açısal hız x=Krank kolu ağırlık merkezinin dönme merkezine uzaklığı r=Krank ana muylu merkezinin krank biyel muylusu merkezine uzaklığı

b)Salınan Kütlesel Kuvvetler

Döndürme Kuvveti Diyagramları

Döndürme kuvveti diyagramları krank açısı veya krank muylu yoluna bağımlı olarak çizilmektedir. Sayısal değeri ise motor momentinden yararlanılarak hesaplanılır. Kuvvetin belirlenmesinde en basit yöntem ise grafik çizim yöntemidir. Önce gaz ve kütle kuvvetlerinin oluşturduğu döndürme kuvveti belirlenir. Gaz kuvveti indikatör diyagramı yardımıyla belirlenir. Bilindiği gibi gaz kuvveti bağıl gaz basıncı ile piston tepe alanının çarpımıdır. Kütle kuvvetleri ise daha önce belirtilmiştir.

Krank-biyel Mekanizmasına Etki Eden Kuvvetlerin Dengelenmesi Kuvvetlerin dengelenmesi krank mekanizmasının atalet kuvvet ve momentlerinin kısmen ya da tamamen dengelenmesini içerir. Burada dengelenmemiş kuvvet ve momentler şunlardır: a-) Salınım yapan ve dönen kütlelerin atalet kuvvetleri b-) Çok silindirli motorlarda osilasyon kuvveti ve krank milinin radyal yöndeki kuvvetlerine bağımlı olarak gelişen uzunlamasına momentler. c-) Toplam tork ve motor kulakları tarafından üretilen, buna eşdeğer fakat ters işaretli karşı moment.

Kütlelerin dengelenememesi sebebiyle kranklarda titreşim meydana gelip, titreşimlerin belirli frekansları aşması durumunda yukarıdaki şekilde görülen gibi ciddi deformasyonlar ortaya çıkabilir.

Bizi dinlediğiniz için teşekkür ederiz!