Genel İşletme – 12 Pazarlama Nedir??? Dr. Hakan KİRACI
İnsanlar Ne Satın Alır? Fayda Ürünlerin tüketici ihtiyaçlarını giderme niteliği.
İNSANLAR SİZİN SATTIĞINIZ ÜRÜNLE ZERRE KADAR İLGİLENMEZ. İnsanlar Ne Arar? Kişisel ilgi Önem Verilme İhtiyaçlarına Çözüm
Otomobil Kullanım Amaçları Arasında “HAVA ATMAK” olanlar % 1,7 Ulaşım Otomobil Kullanım Amaçları Arasında “HAVA ATMAK” olanlar % 1,7 Öyleyse Otobüse Bin Bağımsızlık + Özgürlük İsteği Öyleyse Bir Araba Satın Al (Murat 124) Aynı Zamanda Saygı Görme İsteği Konforlu ve Sorunsuz Seyahat Etme İsteği Gurur Duyma İsteği Öyleyse iyi bir araba satın al
Ürün Nedir? Mal Hizmet Düşünce
İyi pazarlanamayan mal hiçbir zaman gerçek değerini bulamaz. İyi pazarlanan vasat bir ürün, hak etmediği bir değere ulaşabilir.
Pazarlama Anlayışları Üretim Anlayışı Ürün Anlayışı Satış Anlayışı Pazarlama Anlayışı Toplumsal Pazarlama Anlayışı
Üretim Anlayışı 1900’lü Yılların Başları Arz Yetersizliği – Satıcılar Pazarı Seri üretimle verimliliğin sağlanması ön planda Müşteri bulma sorunu yok Tüketiciler uygun fiyatlı ürünleri almak isterler, bu yüzden üretim ve dağıtım etkinliğini geliştirmek yeterlidir. Tüketiciler fiyat dışındaki etkenlerle ilgilenmezler. Öncü: Henry Ford Ne üretirsem onu satarım. Ne olduğu belli olmayan Çin malları Herkese ulaştırmak esastır. Üretim ve mühendislik yöneticileri işletme yönetimine hakim olup, satış bölümünün esas işi, fiyatı bile çoğunlukla üretim ve finansman bölümlerince belirlenen çıktıyı satmaktır.
Öğle tatili dolayısıyla kapalıyız.
Ülkemizde Satılan her 100 oyuncaktan 95’i , her gözlükten 50’si Çin Malı
Bazı kasaplarda etin çekilişini asla göremediğiniz durumları hatırlayın. Satın alacağınız ürünlere, parasını ödemeden dokunamadığınız bakkalları hatırlayın. Marketler yokken, tüketiciye o kadar yarar sağlıyorduysanız, tüketici neden onları tercih etti.
Şehiriçi Dolmuşları Hangi pazarlama anlayışını uyguluyorlar?
Ürün Anlayışı Tüketiciler en iyi kaliteye sahip ürünlere yönelirler. İşletmeler tüm çabalarını ürün kalitesini yükseltmeye ayırırlar. İyi mal kendini satar. Çok iyi kaliteye sahip bir ürün üretmek her zaman için satışı garantilemez.
Somurtkan Bir Satıcı 1. Kalite Ürün Güleryüzlü Bir Satıcı 2. Kalite Ürün
Theodore Levitt: İşletmenin amacı, müşteri kazanmak ve onu korumaktır. Konfiçyüs: Dükkan açmak kolay, onu açık tutmak ise sanattır. Bir çin atasözü: Gülmesini bilmeyen dükkan açmasın.
Müşterilerin Alıştıkları Bir Dükkandan Vazgeçme Nedenleri % 1 Ölüm % 3 Taşınma % 5 Başka Arkadaş Etkisi % 9 Rekabet % 14 Üründen memnun olmama % 68 Servis Elemanlarının İlgisiz veya Olumsuz Tutumu
Ürün Anlayışı Kendi ürününün en iyi olduğunu düşünür. En büyük ben, benden başka büyük yok. Bu nedenle tüketicilerin kendisine gönül borçlusu olduğuna inanır. Tanrının pazara bir armağanıdır. Kendini beğenmişlik söz konusu Tok Satıcı İyi bir fare kapanı yaparsanız dünya ayağınıza gelir. Niçin bir çabaya girişeyim ki, benim ürünüm en iyisi. Vefa Bozacısı Dünyanın en güzel kızını eve kapatsanız nasıl evlenir? Tüketici ne istediğini bilmez, ama ben bilirim
Satış Anlayışı Büyük ekonomik kriz, ekonominin temel sorunun artık, üretmek, daha çok üreterek büyümek olmayıp, üretilenin satılması olduğu bir dönemi başlatmıştır. Ürünlerin satın alındığını değil, satıldığı kanısındadırlar. Bir işletme, tüketicilerin ilgisini çekmek için önemli bir çaba göstermediği sürece tüketicilerin hiçbir şey satın almayacağını varsayarlar. Otogar çığırtkanları, pazarcılar Kapıdan satış yapan pazarlamacılar Tüketiciler çok gerekli olmayan şeyleri satın almaya karşı direnirler. Baskılı ve agresif satış yöntemleri uygulanır. Sıra sıra lokantalar (Turistik bölgelerde)
Pazarlama Reklam Promosyon Satış İnsanlar, işleri sorulduğunda “satıcı” demek yerine “pazarlamacı” demeyi tercih ediyorlar. ASLA, pazarlamacı olmayacağım Finansal danışman, satış danışmanı
Pazarlama insanlara istemediğini satma sanatıdır Pazarlama sahtekarlık sanatıdır Eskimoya bile buzdolabı satarım
20 Yıllık evlisiniz ve 15 yaşında bir oğlunuz var 20 Yıllık evlisiniz ve 15 yaşında bir oğlunuz var. Bir akşam TV’de bir film izlerken araya giren reklamlardan birinde çok güzel hazırlanmış bir bebek bezi reklamı görüyorsunuz veya aynı firmanın yaptığı yeni bir promosyon kampanyasından haberdar oluyorsunuz. Şimdi, bu bebek bezi için yapılan reklam ve kampanyayı çok cazip bulup bu firmanın sattığı bebek bezini alır mısınız?
“Bir kediniz bile yok” ama reklamını beğendiğiniz için markete gidip kedi maması alır mısınız? Dolabınızda 12 farklı renkte 20 farklı modelde tişörtünüz var. Bir tişört daha alır mısınız?
Satış Anlayışı (2) Amaç: Satış hacmini arttırarak kar elde etmek Amaç: Talebi arza boyun eğdirmek Dibi delik kova teorisi Nasıl daha çok balık tutarız? Ne üretirsem onu satarım, yeter ki satmasını bileyim.
Herkesi bir defa, bazılarını her zaman aldatabilirsiniz Herkesi bir defa, bazılarını her zaman aldatabilirsiniz. Ama herkesi her zaman aldatamazsınız. Her insanın “bilişsel kalkanı” vardır. Satıcılar, işte bu insanların bilişsel kalkanlarının kalktığı anları değerlendirirler.
Üretilmiş malı ne pahasına olursa olsun, yanıltıcı ve aldatıcı yollara bile başvurarak satmanın sağlıklı ve uzun vadeli bir ilişki getirmediği anlaşılmıştır.
Artık müşterilere ne sattığımız değil, onların ne aldığı ve neden aldığı önemlidir. Satış, Alışveriş İnsanlar kendilerine bir şey satılmasından hoşlanmazlar, birşeyler satın almaktan hoşlanırlar.
Klasik Pazarlama Anlayışı Üretim Anlayışı Ürün Anlayışı Satış Anlayışı
Klasik Pazarlama Klasik pazarlama uygulamalarında tüketicilere yeterli, doğru bilgi verilmez. Ürün kalitesi düşüktür. Fiyatlar keyfi ve yüksektir. Serbest seçme olanağı kısıtlıdır. Tüketici sesini duyuramaz.
Ne İstediğini Bilmeyen Bulduğunu Beğenmez. Arkadaş, bak ne istediğini bilmiyorsan, bu karda kışta beni uğraştırma, işim gücüm çok, seninle uğraşamam Alacaksan çıkartayım!
Beğenmiyorsan taksiye bin. Beğenmeyen Almasın. Beğenmiyorsan Git Oradan Al. İster al, ister alma. Beğenmiyorsan taksiye bin. “Satılan mal geri alınmaz” “İki paralık alışveriş yapıyor, kendini mağazanın sahibi sanıyor”
Siz Yabancı Değilsiniz.
Modern Pazarlama Anlayışı Müşteri velinimetimizdir. Müşteri her zaman haklıdır. Koşulsuz müşteri memnuniyeti Pazarlamanın başlangıç noktası?? Müşterileri dinlemek
Modern Pazarlama – Satış Anlayışı Farkları Satış, satışçının ihtiyaçları, pazarlama tüketici ihtiyaçları üzerine odaklanır. Satışın temel amacı, eldeki ürünü bir an önce paraya çevirmektir. Pazarlamanın amacı ise, tüketimle ilgili olarak tüketicileri tatmin etmektir. (Theodore Levitt) Alıcılar pazarı Modern pazarlamada taciz, ısrar ve şiddet yoktur.
PAZARLAMANIN AMACI, SATIŞI GEREKSİZ HALE GETİRMEKTİR.
Satış, buzdağının su üstünde görünen parçasıdır.
Müşteri Danışma Merkezi mi, Müşteri Soğutma Merkezi mi? GM ve NEC Örneği 175 177
Ayıp olan, kar için sahtekarlık yapmaktır. Kar İçin Değil, Nam İçin
Üretim ve Pazarlama İlişkisi Pazarlama Araştırması Mal Üretimi Hizmet Üretimi Üretim ve Pazarlama birbirlerinin Olmazsa Olmaz koşullarıdır. Bunlardan yalnız birine ağırlık verilerek fazla bir yol alınması mümkün değildir.
Pazarlama Anlayışının Üç Temel Unsuru Vardır: Tüketiciye yönelik tutum Bütünleşik pazarlama çabaları Uzun dönemde karlılık
Bir ülke, müşteri odaklı pazarlama kültürünü benimsemiş namuslu pazarlamacıların sayısı, hırsız ve dilencilerin sayısını aştığı ölçüde uygardır.
Toplumsal Pazarlama Anlayışı Pazarlama anlayışının tüketici tatmini sağlasa da, genelde toplumsal sorunlara karşı duyarsız kaldığı, sosyal sorumluluğu ihmal ettiği eleştirilerini karşılayan, daha ileri bir bakış açısı Kısa vadede bireysel istekleri karşılamanın, uzun vadede bireyin ve genelde toplumun uzun vadeli çıkarlarına uygun olup olmadığı Fast – food lokantaları (Ambalaj, Obezite)
Çeşme Yapmak mı? Sosyal Sorumluluk Altınyolda Kaza 1200 Ölü…. BİZDEN AYRILMAYIN. Çeşme Yapmak mı?
Sosyal Sorumluluk İstihdam politikaları Tüketicinin korunması Çevrenin korunması Ödemeler Temel insan hakları ve özgürlükleri
Pazarlama Alanında Güncel Konular İlişkisel pazarlama – CRM uygulaması 293 Marka Değeri Müşteri Sadakati Basitlik Pazarlaması TZY ve Lojistik Viral Pazarlama Dava Pazarlaması (Amaca Dönük Pazarlama) Deneyimsel Pazarlama (Kremlin Palace) Birebir Pazarlama (Otel örneği) 290
Pazarlama Etiği Aldatıcı ve abartılı reklamlar, Yanıltıcı promosyon uygulamaları, Yetersiz garanti ve servis, Taklit mal, Marka benzetme, Dağıtıcılar üzerindeki baskılar, Fiyat anlaşmaları, Baskılı satış yöntemleri, Müşteri bilgilerinin gizliliğinin korunması. Malın üretiminde rekabet baskısıyla ucuz hammadde ya da farklı kılmak için yeni (zararlı) katkı maddeleri kullanma, Reklamda olduğu gibi, etikette yanıltıcı bilgiler vermesi, Satıcının müşteriyi aldatması Teslimatın hasarsız ve söz verilen zamanda yerine getirilmemesi
Yarım Kilosu 3 Lira
Büyüteçle Bakıldığında Büyük Puntolarla Yazılmış Şartlar Reklamlarda saatte 200 km hızla geçen altyazı
Niçin reklamlarda, kredi faiz oranları aylık, mevduat faiz oranları yıllık verilir?
Müşteri Her Zaman Haklıdır
“Müşteri Her Zaman Haklıdır” lafını kim etmişse, kendisi de bir müşteri olmalı
Müşteri Her Zaman Haklı mıdır? Şapkacı Dükkanı Toplu taşıma araçlarına bilet atmadan binenler “Otobüste ayakkabı çıkarılamaz” uyarısını dikkate almayanlar Kuyrukta kaynak yapanlar Kredi kartı için kimliği sorulunca kızanlar Uyuşturucu ya da alkollü alışveriş yapanlar ATM’lere kola dökenler Koltuk kılıflarını çakı ile yırtanlar
Müşteri Her Zaman Haklı mıdır? Ürün ambalajını açıp tadına bakıp rafa geri bırakanlar Bir sorun çıktığında suspayı olarak hediye bekleyenler Evde unuttuğu eşyalarını parasını vb. mağazada kaybettiğini söyleyenler Mağazada kaybettiği cüzdan içindeki parayı olduğundan fazlaymış gibi gösterenler Engelliler için ayrılmış park yerine park edip, uyaranlara da yüzsüzce “Ben de kafadan özrülüyüm” diyenler, Otomobili daha önce hasar gördüğü halde, mağaza otoparkında hasar gördü diyerek tazminat isteyenler Barkod etiketlerini çalıp, başka ürünlere yapıştıranlar
Müşteri Her Zaman Haklıdır Süpermarkette çalışan bir eleman işinden sıkılınca ayrılmış ve trafik polisi olmuş. Birkaç gün sonra bir arkadaşı işi nasıl bulduğunu sormuş. Cevabı şu olmuş: “Maaş ve çalışma saatleri çok iyi sayılmaz, ama en azından müşteri her zaman haksız.”
Değişim Pazarlamanın Tanımı? Tüketici İstek ve İhtiyaçları 4P
Kavramlar Gereksinim İstek Talep Müşteri Tüketici
Pazarlamanın Fonksiyonları Değişim (Satma-Satın Alma) Fiziksel Fonksiyonlar (Üretim, Depolama, Taşıma) Yardımcı Fonksiyonlar
Pazarlamanın Yarattığı Faydalar Şekil Faydası Mülkiyet Faydası Yer Faydası Zaman Faydası
Müşterinin Beklentileri Müşterinin Elde Ettikleri Müşteri Tatmini Müşterinin Beklentileri Müşterinin Elde Ettikleri
Beklenenden az Beklendiği gibi Beklenenden daha iyi
Pazarlama Stratejisi Pazar Bölümleme Hedef Pazar Seçimi Konumlandırma Pazarlama Karması
PAZAR TÜRLERİ KİTLESEL PAZAR BÖLÜMLENMİŞ PAZAR NİŞ PAZAR KİŞİSELLEŞMİŞ PAZAR
KİTLESEL BÖLÜMLENMİŞ NİŞ KİŞİSEL
PAZARLAMA KARMASI 4P ÜRÜN FİYAT DAĞITIM TUTUNDURMA
PAZARLAMA KARMASI 4C Gözlüğü Müşteri Değeri Müşteriye Maliyeti Müşteriye Uygunluk Müşteri İletişimi
Müşteri Maliyeti Parasal Maliyetler Zaman maliyeti Arama maliyeti Duygusal maliyetler Algılanan risk maliyetleri
Çiçek Buketi
Herkesin Elinde Bir Buket Var Marka Marka: Üzerine tüketici vaadi eklenmiş bir üründür.
Modern pazarlama, iki veya daha çok tarafın, bu ilişkiden karşılıklı tatmin olması esasına dayanır. Her türlü üçkağıtçılığı reddeder. Pazarlama söz vermek ve sözünü tutmaktır.
PAZARLAMACI SÖZÜ Ben sizin istek ve gereksinimlerinizi araştırarak, sorarak, uygun bir Değer paketi hazırladım. Bu şey ya da şeyler apaçık ortadadır. Bütün iyi niyet ve dürüstlüğümle, çabamla hazırladığım bu şeylerle kendimi, rakiplerime göre, kafanızda (hatta mümkünse kalbinizde) uygun bulacağınız bir yere yerleştirmenizi umuyorum ve diliyorum. Yani ben, değer paketim ile markamı sizlere karşı konumlandırmaya talip oldum. O pakette ve o paket için ne diyorsam odur. Bu benim sözümdür. Eğer bu şey ya da şeyleri beğenir de benden almayı tercih ederseniz, ben de size bunları söz verdiğim şekilde, istediğiniz gibi, istediğiniz yerde, istediğiniz zamanda, istediğiniz miktarda teslim ederim.
Pazarlamanın İki Temel Amacı Talep Elde etmek Talebi doyurmak
Peki Nedir Bu Değer Paketi Müşterilere kazandırılan yararlar demetidir. Sadece bir buzdolabı mı satın alıyoruz?
Buzdolabı Satın Alma Ürünü Ürünün fiyatını Ürünün imajını Bütün Bunlar Sizin İçin İyiyse Yada Uygunsa O Zaman Buzdolabını Alırsınız. Ürünü Ürünün fiyatını Ürünün imajını Mağaza personelinin ilgileri Sizi ikna edici sözleri Soğutucunun işlevsel yararları Servis Garanti Satış yerine yakınlık Eve teslimat koşulları Firmanın ve markanın inanırlığı Tasarım ve estetik
Değer Paketi Bileşenleri Alışveriş keyfi Ürünün kullanımından doğan keyif İyi vakit geçirme Adam yerine konma
Değere İlişkin Sloganlar Hayatınız bizim için değerlidir. (Likitgaz) Yaşama değer katar. (VIP Turizm) Çünkü siz buna değersiniz. (L’Oreal) En değerli giysiniz cildiniz. (Arko) Elinizdekilerin değerini biliyoruz. (Ak Sigorta) Sağlığınız bizim için değerli. (Kent Hastanesi) Aşk değerli bir hediyedir. (Arpaş) Değer verdiklerinize iyi bakın. (Mercedes) Magnum’sa eğer herşeye değer. (Algida) Her eve değer katar. (Deco) Hayat çekilmeye değer. (Praktika)
Peki Nedir Değer Bir şeyin arzu edilebilirliği, yararı veya ederi Toplam yarar - Maliyet Değer, düşük fiyattır. Değer, verdiğimin karşılığını almaktır. Müşteri Değeri – Kişisel Değer Farkı Müşteri Yaşam Boyu Değeri Rakiplerle karşılaştırıldığında, müşterilerin beklentilerini aşan ve onları mest eden deneyimler yaratmaktır.
Günümüzde insanlar her şeyin fiyatını biliyorlar, fakat hiçbirşeyin değerini bilmiyorlar. Oscar Wilde
Ne Değildir? Defolu ürünleri indirimle satmak değildir. En ucuz ürünü satmak değildir. Yalnızca uzun vadeli satmak değildir. Müşterilerin istemediği şeyleri ürünle birlikte sunmak değildir. Değerli müşterimiz demekle değer kazandırılmaz.
Şirket Örnekleri Fed-Ex : Paketlerin Ertesi Gün Saat 10.00’a Kadar Mutlaka Teslim Garantisi Honda:Müşterilerimizin bu kadar tatmin olmalarının nedeni bizim tatmin olmamamızdır. Yamato:Müşteri adresinde o anda yoksa, o da bizim kabahatimiz. (Müşteriyi adreste bulamazsa, günde üç kez uğramaktadır) AVM: İnsanlar, her santimetrekaremizde mutlu olmak için gelir bize. Hüzünlü bir yüz ya da bir damla gözyaşı, işimizi iyi yapamadığımızın, başarısızlığımızın göstergesidir. Ritz Carlton: Müşterileri kırmamak için görevlilere 2000 Dolara kadar harcama yetkisi AVM: İade kabulü
Değer Nasıl Arttırılır? Yararları Çoğaltmak Maliyetleri Düşürmek Hem yararı çoğaltmak hem de maliyetleri düşürmek Yararları maliyetlerden çok arttırmak Farklılaşmak Müşterilerin algıladığı özveriyi azaltmak
Değer Paketi Gelişimi Alıcılar – Satıcılar Pazarı Rekabet
Yarar Türleri Fonksiyonel Yarar Sosyal Yarar Duygusal Yarar (Haz Almak) Epistemik Yarar (Öğrenme – Yeni Bir Şey Deneme)
Epistemik Yarar Örneği İlginç Bir Restoran
Epistemik Yarar Örneği Bir Lunapark
Herkesin birbirini müşteri gibi görmesi Mutluluğun Formülü Herkesin birbirini müşteri gibi görmesi