EBEVEYN OLMA VE ÇOCUK YETİŞTİRME TUTUMLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ VELİ SUNUMU
Advertisements

Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi
BEBEKLER Giriş.
Şİddet Muhammet GÜLER.
Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
11-12 YAŞ GRUBU ÇOCUKLARIN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
ÇOCUKLARDA GELİŞİM VE ANA-BABA YAKLAŞIMLARI
ANA BABA TUTUMLARI. Tuncay DEMİRTAŞ.
ASYA KOLEJİ REHBERLİK SERVİSİ
BÖLÜM 9 Bebeklikte Sosyal ve Duygusal Gelişim.
1. DUYGUSAL GELİŞİM 1.1. Tanımı ve Önemi
Gelişime Giriş.
SOSYODUYGUSAL GELİŞİM
ANNE BABA TUTUMLARI.
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
Bağlanma (attachment)
ÖZEL TERCÜMAN LİSESİ ANAOKULUNDAN İLKÖĞRETİME SEMİNER PROGRAMI
HATALI ANNE BABA TUTUMLARI
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ANASINIFI VELİ SEMİNERİ
AİLE TUTUMLARI Funda HANOĞLU Psikolojik Danışman.
AİLE TUTUMLARI.
BAŞARIDA AİLENİN ROLÜ.
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
Kişilik Gelişimi.
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ VELİ SUNUMU
Çocuğu doyuran, büyüten, eğiten ve ilk terbiyeyi veren anne, verdiği eserin sorumlusudur. (anonim)
BAŞARISIZ ÇOCUK BAŞARISIZLIK NEDİR? NASIL ÖNLENEBİLİR?
Ebeveynlik Kuram ve Araştırmalarıı
A.PAKSOY ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
BEBEKLİK ve YÜRÜME ÇAĞINDA DUYGUSAL ve SOSYAL GELİŞİM
Eğitimin ve Toplum.
BÖLÜM 8 AİLELER. BÖLÜM 8 AİLELER AİLELER Ergenlerin ve Beliren Yetişkinlerin Ebeveynleriyle İlişkileri Aile Süreçleri Ergenlerin ve Beliren Yetişkinlerin.
AİLE TUTUMLARI GATA 2 Nasıl Bir Çocuk Yetiştirmek İstiyorsunuz?
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
Mehmet Akif Ersoy İlkokulu Sunar. ÇOCUĞUN GELİŞİM DÖNEMLERİ 0 – 2 YAŞ BEBEKLİK DÖNEMİ 2 – 6 OYUN DÖNEMİ 6 – 12 OKUL DÖNEMİ 12 – 18 ERGENLİK.
Kolb’un Yaşantısal Öğretim Modeli
DİĞER TUTUMLAR.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
AİLE TUTUMLARI ve ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
Bağlanma Kuramı Açısından Yakın İlişkiler
DUYGU GELİŞİMİ Prof Dr Süheyla ÜNAL. Duygu Fizyolojik uyarılma Fizyolojik uyarılma Bilinçli yaşantı Bilinçli yaşantı Davranışsal ifade Davranışsal ifade.
GİRİŞ Bağlanma doğumdan itibaren gelişen ve yaşam boyu devamlılık gösteren bir fenomendir. Bowbly bağlanmayı özellikle gerilim yaratan durumlarda bakım.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
Hastaneye Yatmanın Çocuk ve Aile Üzerine Etkileri Yrd. Doç. Dr
2 SINIF YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Süleyman KARATAŞ
AİLE TUTUMLARI REHBERLİK SERVİSİ.
Bağlanma TARZLARI.
Anne Baba Tutumları ve Çocuğun Kişilik Gelişimine Etkileri.
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
AİLE TUTUMLARI.
Nuran E. KORKMAZ A.Ü.İ.F /Güz Dönemi
AİLE TUTUMLARI. 2 Nasıl Bir Çocuk Yetiştirmek İstiyorsunuz?
GELİŞİM VE ÖĞRENME Ders 4
ÇOCUĞUN GELİŞİMİNE BAĞLI OYUN AŞAMALARI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
BAŞARIDA AİLENİN ROLÜ SAMET YAN. “ BAŞARI ” Nedir? Belirlenen bir hedefe ulaşılması durumu. “ BAŞARILI İNSAN ” Kimdir? Hedefine ulaşan kişi.
AİLEDE İLETİŞİM.
GELİŞİM DÖNEMLERİ İÇİNDE RUH SAĞLIĞI İLKELERİ
YETİŞKİN EĞİTİMİ ORTAMLARINDA YETİŞKİNLERLE ETKİLİ İLETİŞİM YETİŞKİNLERLE ETKİLİ İLETİŞİM Dr. Serap KARABACAK Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü İzleme.
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
Sunum transkripti:

EBEVEYN OLMA VE ÇOCUK YETİŞTİRME TUTUMLARI 2007-2008 YRD. DOÇ. DR. GÜL ŞENDİL

Bu dersin amacı, öğrencileri, ebeveyn olma süreci, çocuk yetiştirme tutumları ve tutumların çocuklar üzerindeki etkileri konularında bilgilendirmektir. Dersin içeriği: ebeveynliği etkileyen faktörler, çocuğun sosyalleşme sürecinde ebeveynlerin yeri, bağlanma süreci, çocuk yetiştirme tutumları, çocuk yetiştirme tutumları konusundaki teorik yaklaşımlar, ebeveyn tutumlarının çocuklar üzerindeki etkileri

Anne baba olma sürecini etkileyen faktörler nelerdir? 1.Anne babalık rolüne hazır olmak 2. Bebeğin istenip istenmemesi 3. Anne babanın kişilik özellikleri 4. Anne babanın ruh sağlığı 5. Anne babanın evlilik ilişkisi 6. Anne babaların çalışma saatleri ve iş stresi 7. Anne babaların öğrenim durumları 8. Çocuğun mizacı

Vize Ödevi Ebeveynlik stilleri Diana Baumrind Eleanor E. Maccoby John A. Martin Laurence Steinberg Nancy Darling Rohner’in Ebeveynsel Kabul-Red Teorisi Ebeveynlik stilleri ve bağlanma ilişkisi Ebeveynlik stilleri ve çocuk sonuçları Ebeveyn kişilik özellikleri ve çocuk yetiştirme stilleri Ebeveynin evlilik çatışması ve çocuk sonuçları

Web adresi: http://www.elyadal.org/calisma.htm Koşullar: Ödev, en fazla 5 kişiden oluşan gruplar halinde yapılacaktır. Ödevler en az 5 kaynaktan (yurt içi ve dışı) yararlanılarak hazırlanacaktır. Ödevlerin değerlendirilmesinde bilimsel yazım kurallarına uygunluk dikkate alınacaktır (Bkz. Kökdemir, D., Demirutku, K., Çırakoğlu, O.C., Işın, G., Muratoğlu, B., Sayın, P. Ve Yeniçeri, Z. (2004). Akademik Yazım Kuralları Kitapçığı (Genişletilmiş 2.baskı). Ankara: Başkent Üniversitesi. [PDF 345 KB] Web adresi: http://www.elyadal.org/calisma.htm Ödev notunun % 30’u vizeye eklenecektir. Ödevler, 28 Mart 2008 de derste teslim edilecektir. Bu tarihten sonra gelen ödevler kabul edilmeyecektir. Ödev sunumları vize sınavından sonra yapılacaktır. Final sınavına ödev konuları dahil edilecektir.

SOSYAL YAŞAM VE BEBEK Her toplum, sürekliliğini sağlayabilmek için o toplumu halihazırda yöneten ve yönlendiren kural ve görevleri çocuklara aktarmak amacındadır. Bu kural ve görevlerin bir önceki nesilden yeni nesile aktarılmasına “sosyalleşme” denir. Bu sürecin işlemesi ve toplumun sürekliliği ve gelişmesinin devamı aile kurumu ve aile-çocuk ilişkisine dayanır.

çocuk ve bakım veren kişi arasında gelişen özel, çocuğun bakım veren BAĞLANMA Bağlanma, çocuk ve bakım veren kişi arasında gelişen özel, çocuğun bakım veren kişiyi arama ve yakınlık arayışı davranışları ile kendini gösteren, özellikle stres durumlarında belirginleşen, dayanıklı ve devamlılığı olan duygusal bir bağ olarak tanımlanmaktadır. J. Bowlby, bağlanma davranış sistemini, çok erken gelişim safhaları süresince koruyucu, güven verici ilişkilere götürücü bebek sinyalleri ve yetişkin tepkilerinin organize örüntüsü olarak sunmuştur.

BAĞLANMA Bebeğin, olası zararlara karşı korunmasını garantileyen bakıcıyla yakınlığını sağlamak konusu esas ilgiyi oluşturmuştur. Özellikle insanlarda, bakım davranışları üzerinde öğrenmenin etkisinden söz edilir. Bakıcı-bebek arasındaki bu bağı etkileyen doğuştan etkenlerden de söz edilmektedir: Ağlama Refleks davranışlar Beden teması Gülümseme ve cıvıldama Görsel tepkidir.

BAĞLANMA Bağlanma davranışının oluştuğu, Bağlanmanın Önemi en az üç davranışla gözlenebilir: Bebekler, Bağlanma objesi ile ilişkiyi sürdürmeye çalışır, Bağlanma objesinin yokluğunda sıkıntı gösterir, Bağlanma objesiyle birlikteyken daha gevşek, daha rahat olmalarına karşın, diğer insanlarlayken daha huzursuzdurlar. Bağlanmanın Önemi Yaşamın ilk yıllarında çocuğun kendisine ve başkalarına ilişkin olarak zihinsel temsiller oluşturmasını sağlar, Bu zihinsel temsiller daha sonraki yıllarda yakın kişiler arası ilişkiler için bir rehber, model işlevi görürler.

Bağlanmanın Safhaları Ainsworth, sosyal bağlanmanın gelişiminde 5 ardışık safha tanımlar: (İlk 3 ay) İlk bağlanmada bebekler emme, yakalama, gülümseme, bakma, sarılma ve görsel izleme davranışlarıyla, bakıcıyla yakınlığı sürdürmeye çalışırlar. Böylece bebekler bakıcılarının biricik özelliklerini öğrenirler. 2. (3-6 ay) Bebeğin bağlanması, birkaç tanıdık figüre tercih yönündedir. Yabancı bir insana göre tanıdığı bir kişiye daha fazla gülümserler, heyecan gösterirler. Bu kişi uzaklaştığında alt üst olmuş gözükürler. 3. (6-9 ay) Bağlanma objesiyle fiziksel yakınlığı aktif olarak ararlar. Belirli yeteneklerinin gelişimi buna katkı sağlar.

Bağlanmanın Safhaları 3. (6-9 ay) Bağlanma objesiyle fiziksel yakınlığı aktif olarak ararlar. Belirli yeteneklerinin gelişimi buna yardımcı olur. 4. (9-12 ay) Bebekler, bakıcılarıyla ilgili ilk içsel temsili oluştururlar. 5. (Yürüme yaşından itibaren) Yakınlık ihtiyaçlarını tatmin etmek için, ebeveynleri ve diğer bağlanma objelerinin davranışlarını etkilemede çeşitli davranışlar (stratejiler) kullanırlar. İlk yılın ikinci yarısı boyunca çocukların özel bir kişiye Bağlanma geliştirmesiyle ilgili iki işaret: Yabancı anksiyetesi Ayrılma anksiyetesidir.

YABANCI ANKSİYETESİ Yabancı anksiyetesi, bebeğin tanımadığı yetişkinlerin varlığındaki rahatsızlık ve gerginliğidir. Bebeklerin yabancıya tepkileri, Bakıcının ne kadar yakında olduğu, Yabancının bebeğe nasıl yaklaştığı, Yabancılarla daha önceki deneyimlerinin nasıl olduğu, Bakıcının yabancıya tepkisinin nasıl olduğuna göre değişir.

AYRILMA ANKSİYETESİ Ayrılma anksiyetesi, bebeğin ebeveyni uzaklaştığı zaman gösterdiği şiddetli öfke ve üzüntü gibi tepkileridir. Ayrılma, iki farklı davranış biçimini açığa çıkarabilir: Bağlanmayı teşvik edebilir. Ayrılığın uzunluğuna bağlı olarak itiraz, üzüntü veya uzaklaşmayı açığa çıkarabilir. Ayrılma anksiyetesinin temelinde yakın teması sürdürme isteği vardır İlişkinin (contact) önemi: 1-) Fiziksel ihtiyaçları karşılamak 2-) Çocuğun fiziksel engellerin üstesinden gelmesine yardım etmek 3-) Korunma veya rahatlığı sağlamak. 4-) Yeni ve uyarıcı etkileşimi sağlamak olmalıdır.

BAĞLANMANIN NİTELİĞİ Bağlanmanın niteliği aileden aileye ve tek ebeveynli çocuktan diğerine değişiklikler gösterir. Bebek için ebeveynin varlığı ve bebeğin çeşitli iletişim çabalarına cevap verme yeteneği, güvenli bir bağlanma açısından önemlidir. Mary Ainsworth, bağlanma kalitesindeki bu farkları belirleyebilmek için bir laboratuar tekniği geliştirmiştir. ” Yabancı Ortamı (Strange Situation)” denilen bu teknik, 1-2 yaşları arasındaki bebek ve onların bakıcılarının standart bir laboratuar sürecinde gözlemlenmelerini içerir. 20 dakikalık bir süre içinde çocuk, bağlanma sistemini teşvik etmeye uygun olan bir dizi olaya maruz bırakılır.

YABANCI ORTAMI DENEYİ BÖLÜMLERİ Olaylar Gözlenen bağlanma davranışı Süre 1 G., A’ye ve B’ye oyun odasını tanıtır ve çıkar 30 sn 2 B.oyuncaklarla oynarken A oturur. 2dk boyunca B oyuncaklarla ilgilenmezse Aonu oyuncaklara götürür Güvenli temel olarak ebeveyn 3 dk 3 Y. içeri girer, oturur ve 1 dk A. ile konuşmadan oturur. 2. dk A ile konuşur. 3. dk da B ile oynar. Yabancıya tepki 4 A. odadan çıkar, Y, oturur. B’ye müdahale etmez ama ilgili görünür ve eğer B sıkıntı gösterirse onu teselli eder. B sakinleşmezse 3. dk da A odaya girer Ayrılık anksiyetesi 5 A. B’ye seslenerek içeri girer, Y. odadan çıkar. A., B’yi selamlar ve oturur gerekiyorsa teselli eder. Geleceğini söyleyerek tekrar odadan çıkar Yeniden buluşmaya tepki 6 B. Odada yalnız bırakılır. B huzursuz olursa bu bölüm bitirilir. 7 Y.odaya girer ve gerekiyorsa B’yi teselli eder. B. sakinleşmişse, ilgili bir tavır alarak oturur. Eğer B. sakinleşmemişse bölüm bitirilir. Yabancı tarafından rahatlatılabilme 8 A. döner, B’yi selamlar, gerekiyorsa teselli eder ve B’nin ilgisini yeniden oyuncaklara çekmeye çalışır.

Bağlanma Stilleri Ainsworth, Blehar, Waters ve Wall, yabancı ortam deneyi ile Bowlby’nin kuramını sınamışlardır. Güvenli bağlanma (secure) Bağlanma objesini güvenlik üssü olarak kullanan, Yabancı karşısında anneye yönelen, Ayrılmaya tepkisi kısmen huzursuz olan, Bağlanma objesi ile yakınlık ve teması arayan, Yeniden birleşmeden sonra kolayca sakinleşen, Buluşma sonrası keşfe devam eden bebeklerdir. Kaçınmacı bağlanma (avoidant) Annenin varlığında ilgisiz gibi duran, Ayrılma anından çok fazla etkilenmiyor görünen, Yabancıya da anneye verdiği tepkiyi veren veya anneyi çok durgun karşılayan, Yeniden birleşmeden sonra da anneleri ile temas kurmaktan kaçınan, Dikkatini daha fazla oyuncaklara verir görünen bebeklerdir.

Bağlanma Stilleri Dirençli (kaygılı/kararsız) bağlanma (resistant) Ayrılma öncesinde çevreyi keşif yerine anneye sıkıca yapışan, Ayrılmaya yoğun bir kaygı ve kızgınlık gösteren, Yabancı ile iletişimi reddeden, Yeniden birleşmeden sonra kolayca sakinleşmeyen (kızgınlık, direnç, vurma, itme gösteren) çocuklardır. Organize olmamış, dağınık (disorganize-disoryented) bağlanma Çok güvensiz olan, Ayrılmaya karşı davranışlarında çelişkiler gösteren (anne kucağına aldığında uzaklara bakan veya tepkisiz, depresif duyguyla yaklaşan), Dağınıklıklarını, şaşkın bir yüz ifadesiyle ortaya koyan, Sakinlemenin ardından biraz bağıran veya garip donuk bir duruş sergileyen çocuklardır. (Berk, 2000)