Mezhepler Tarihinin Kaynakaları. Genel özellikleri ve sorunları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EĞİTİMDE AMAÇLAR VE FELSEFE
Advertisements

Prof. Dr. Sönmez Kutlu Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
MEZHEPLER TARİHİNİN ALAN VE SORUNLARI
Din ve İnanç Prof. Dr. Sönmez KUTLU
PROF.DR.SÖNMEZ KUTLU ANKARA ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ
Farabi ve Türk-İslam Sentezi İslamiyetİmanFarabiFelsefeMantık A Deep Approach to Turkish Teaching and Learning Wisconsin Center for Education Research,
İslâm Düşüncesinde Yorum Farklılıklarının Sebepleri
ARAPÇA TEFSİRLER Taberi Tefsiri
İSLAMDA YORUM FARKLILIKLARI
Salim SELVİ.
İSLAMDA YORUM FARKLILIKLARI
İSLAM’ DİNİNDE FIKHİ MEZHEPLERE NEDEN İHTİYAÇ DUYULDU?
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
V. REHBER VAİZ YETİŞTİRME PROGRAMI SUNUM VE DEĞERLENDİRME GRUPLARI
HANBELİ MEZHEBİ İmam-ı Hanbel (Ahmed bin hanbel)'in kendi usulüne göre şer'i deliller çıkardığı hükümlere ve gösterdiği yola Hanbeli Mezhebi denir. Ehl-i.
BATILI BİLİM ADAMLARININ DÜŞÜNCELERİNDEN
EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME
MEZHEPLER.
SANAT TARİHİ.
Türkler Arasında İslam’ ın Yayılmasında Etkili Olan Bazı Şahsiyetler
Mâtürîdî (Arapça: الماتريدي‎) ya da tam adıyla Ebu Mansur Muhammed bin Muhammed bin Mahmûd el-Mâtürîdî es-Semerkandî, Hanefi mezhebinden olanların itikad.
İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar sade bir hayat yaşıyorlardı
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
Rivayet Dönemi Hicri Üçüncü Asır 4. Ders.
Hicri Dördüncü ve Beşinci Asırlar
Nakil Dönemi-devam 8. Ders.
Kavramsal Çerçeve Terim Olarak yapılan tanımlar:
Son Dönem 9. Ders.
Son Dönem -devam 10. Ders.
Kâdirîlik:  Abdülkadir Geylani'nin (öl. 1169) görüş ve düşüncelerine dayanan tasavvuf ekolüdür. Abdülkadir Geylani Peygamberimizin soyundan gelmekte.
Son Dönem -devam 11. Ders.
Klasik Sosyoloji Tarihi
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
Alevilik.
İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİ
Hadis Kaynaklarının Güvenilirliği Hakkındaki Oryantalistlerin İddiaları ve Eleştirisi 11. Ders.
ŞÎA’DA FIRKALAR ve İMAMLAR
DİN ANLAYIŞINDAKİ FARKLILIKLAR NİÇİN ZENGİNLİKTİR
İSLAM TARİHİ VE UYGARLIĞI İSLAMİYET’İN DOĞUŞU VE HZ. MUHAMMED DÖNEMİ
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
MÜSLÜMANLIKTA, DÜŞÜNCE VE İNANÇ FARKLILAŞMASI
O, şiirinin yanı sıra, eleştirici denemeleriyle de Türk şiirine biçim açısından değerli tohumlar eken yenilikçi bir yazın adamı. Şiirinin dünya şiiriyle.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
1 3. Şerh Ve Derlemecilik Dönemî  Hicrî 8. asır ortalarından başlayıp, asrımızın başına kadar devam eden bu dönem kelâm ilminin taklid, duraklama ve gerileme.
K-4 Kelam ilminin doğuşu ve Mutezile kelamı
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
Hadis Tarihi Dersinin Konusu, Kaynakları ve Temel Terimleri
B- Ehl-i Bid’at 1. Mutezîle 2. Şia 3. Haricîyye 4. Mürcîe
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
SÜNNETE ÇAĞDAŞÇI YAKLAŞIMIN TARİHİ ve FİKRİ ARKA PLANI
Temel Hadis Kavramlarıyla İlgili Oryantalist İddialar ve Eleştirisi
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ
HADİS USULÜ Hadis Usulü:kabul ve red yönünden ravi ile mervinin (rivayet edilen hadisin) durumunun bilinmesidir. Hadisler üç bakımdan ele alınırlar Ravi.
ÜNİTEMİZDEN NELER ÖĞRENDİK
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
YUNUS EMRE MATÜRİDİ.
Mâtürîdiyye İsimlendirme Tarihçe Görüşleri
İslam dininde, fıkıh yani İslam hukuku konusunda anlayış, metod ve uygulama açısından farklı düşüncelere sahip mezhepler bulunur.Bu mezheplerin başlıcaları.
MEZHEPLER (5 MEZHEP) Hamza Solak. HANEFI MEZHEBI  Hanefi mezhebi, (Arapça: الحنفية veya المذهب الحنفي) İslam dininin sünni fıkıh mezheplerinden biri.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Programdan Sorular.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ABBÂSÎLER-KÜLTÜR VE MEDENİYET I
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
HAZIRLAYAN:Ö.ENSAR DURMUS İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUM.
Dini Yorum Farklılıklarının Sebepleri. Hz. Muhammed’in (s.a.v) vefatıyla tamamlandı. Artık ondan sonra vahiy gelmeyecektir. Bu durum Kur’an’da,’’…Bugün.
MERAK, İLMİN HOCASIDIR..
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ (4-8) MÜFREDAT DEĞERLENDİRME
Sunum transkripti:

Mezhepler Tarihinin Kaynakaları. Genel özellikleri ve sorunları Prof. Dr. Sönmez KUTLU Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi

Mezhepler Tarihi’nin Oluşum Aşamaları İslam Mezhepleri ilminin oluşmasında iç ve dış etkenler İnsani zengin fikir mirasının toplanması Doğru bilgiye ulaşma ve Sağlıklı tartışma oratmının oluşturulması Kur’anın zandan ve delilsiz konuşmaktan sakındırması Yalan ve iftiradan sakındırması İç etkenler: İslam düşüncesinde farklı siyas^ve itikadi oluşumların ortaya çıkması ve bunların incelenmesi isteği Dış etkenler İslam dışı din ve kültürlerle karşılaşma ve onları merak etme Diğer din ve felsefi okulların İslam fırkaları üzerindeki etkisi İslam fırkalarını inceleyenlere: İlm-i Makalatı’l-Fırak Bütün dinleri, mezhepleri ve felsefi ekolleri inceleyenlere Milel ve Nihal (Mezhepler ve Dinler Tarihi

Mezhepler Tarihi Kaynaklarınım Gelişim Aşamaları 1. Başlangıç Dönemi 2. Oluşum ve Kuruluş Dönemi (Tedvin ve Tasnif Dönemi) 3. Olgunluk Dönemi 4. Taklid ve Daralma Dönemi

Mezhepler Tarihi Kaynakları: Başlangıç dönemi Fırka lideri veya mensubunun kendi görüşünü veya fırkanın görüşlerini yazdığı bir veya bir kaç sayfalık küçük eserler Makale veya Risale adıyla: Mezhepler Tarihinin ilk nüveleri Kendilerini övmek veya diğerlerini yermek Dağınık ve düzensiz, Basit bilgiler 73 fırka rivayetinin olmaması veya dikkate alınmaması

Oluşum ve Kuruluş Dönemi II. Asrın ortaları-IV Oluşum ve Kuruluş Dönemi II. Asrın ortaları-IV. Asrın başları (Tedvin ve Tasnif Dönemi) Bu dönem eserleri üç ayrı biçimde yazıldı 1. Bir mezhebin görüşlerinin alt alta sıralandığı 2. Benzer fırkaların bir araya getirildiği 3. Ana fırkaların sınıflandırılıp çeşitli konulardaki görüşlerinin tasnif edildiği Geniş, kapsamlı, düzenli ve konu bütünlüğü gözetilerek Mezhep mensuplarının eserlerinden veya kaynak kişilerden hareketle Şii ve Mutezili alimler ağırlıktadır. Şii yazarlar, Şii fırkalar üzerinde yoğunlaştı Mutezili yazarlar tamamı ile ilgilendiler Fırka ve mezhep mensuplarının fikirleri eleştiriye tabi tutulmaksızın toplandı Bu eserlerin çoğu, bize ulaşmamıştır Makalat, fırak ve Nihal dönemi de denebilir.

Oluşum dönemi eserler A. Ulaşmayan Bazı Eserler 1. Ebû Ca’fer Muhammed b. Nu’mân (160/777), Kitâbu’l-Makâlât. (Şehristanî, 1961, I/219) 2. Ebû Ali el-Hüseyin b. Ali el-Kerâbisî (245/859), Makâlât. 3. Muhammed b. Şeddâd Zurkân (247/861), Kitabü'l-Makâlât. 4. Ebû Alî el-Cübbâî Muhammed b. Abdülvehhâb ( 303/ 915-6), el-Makâlât.. 5. Ebû Îsâ el-Verrâk Muhammed b. Hârûn el-Bağdâdî (247/861), Makâlât. B. Ulaşan Bazı Eserler Nâşî el-Ekber’in Mesâilu’l-İmâme’si, Nevbahtî’nin Fıraku’ş-Şîa’sı, Kâb’inin Makâlât’ı Eş’arî’nin Makâlât’ı bulunmaktadır.

Olgunluk Dönemi (IV. Asrın Ortalarından itibaren) ve Eserlerinin özellikleri Mutezili Makalat geleneği yerini Fırak/Fırka veya Er-Red Ale’l-Ehva veya Milel ve Nihal’e bıraktı Bu döneme genelde Sünni alimler damgasını vurdu. 73 fırka rivayeti esas alınarak yazıldı Mezhepler tasnifinde zirveya ulaşıldı Fırkalar ve görüşleri sıralandı Şia ve Mutezilenin görüşleri diğer din ve kültürlerle ilişkilendirildi. Milel-Nihal dönemi de denebilir Fırkaların etkilendiği eski kültür, din ve felsefi ekollere yer verildi. Bu alanın en önemli eseri Şehristani’nin el-Milel ve’n-Nihal’idir.

Klasik Dönemde Mezhepler Tarihi Yazım Gelenekleri a) Harici Fırak Geleneği, b) Mürcii-Maturidi Fırak Geleneği, c) Mutezili-Zeydi Fırak Geleneği, d) Onikiimamiyye Şiası Fırak Geleneği, e)İsmaili Fırak Geleneği, f) Hadis Taraftarları Fırak Geleneği, g) Eşari Fırak Geleneği.

Mezhepler Tarihi Kaynaklarının Genel Özellikleri 1 1. Eserlerin bir kısmı kaybolmuştur. 2. Yazarlar, ya kendi mezheplerini savunmak veya muhaliflerini eleştirmek için eser yazdılar. 3. Fırkaların tarihiyle değil, kendi fırkalarından uzak oluşlarına göre şekilci tasniflerle ilgilendiler. 4. Tasnifle, 73 fırka hadisi arasında yakın bir ilişki söz konusudur. 5. Kendilerini meşrulaştırmak için belli silsilelerle kendileri Hz. Peygamber'e dayandırdılar. 6.Görüşlerin doğru mu yanlış mı olduğuyla ilgilendiler. 7. Hangi siyasi, ictimai, iktisadi, dini ve kültürel şartlar ve süreçler içinde doğduğu ile ilgilenmediler. 8. Bu eserlerin tertibi, ya doktriner inanç konuları veya mezhepler ya da her ikisi birlikte esas alınarak yapılmıştır. Mezheplerin Görüşleri üç şekilde ele alınır: a) Mezheplere, ya doğuş sırasına veya İslam'a daha az zararlı oluşları sırasına göre, ayrı ayrı yer verilerek başlık altında fikirleri sıralanır. b) Bir konu başlığı konulur ve Mezheplerin bu konudaki görüşlerine yer verilir. c) Önemli şahıslar ve onun görüşlerine yer verilir. 9. Benimsenen inançlar ve fikirler arasındaki benzerliklere göre mezhepleri sınıflandıarak bir araya topladılar. 10. Kendi dışındakilerin en uç görüşlerine yer verdiler veya görüşleri çarpıttılar. 11. Pek çok konuda birbiriyle çelişen gerçek dışı bilgileri doldurdular.

Mezhepler Tarihi Kaynaklarının Sorunları Güvenilirlik sorunu Mezheplerin Tasnif sorunu Mezheplerin isimlendirme sorunu Kavram karmaşası sorunu Mezheplerin itikadi yapılar olarak ele alıması siyasi ve toplumsal boyutunun ihmal edilmesi Mezhepleri Hz. Peygamber ve ilk dönemle ilişkilendirme sorunu Tarihsel kişilikle efsanevi/menkıbevi kişiliği karıştırılması Fikirlerin anonimleştirilmesi Mezheplerin görüşlerinin tespiti sorunu: kasıtlı ihmal veya seçmeci yaklaşım