GÜDÜLER ve DUYGULAR Psikolojiye Giriş

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖFKE DUYGUSUNUN TANINMASI VE KONTROL EDİLMESİ
Advertisements

II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Psikolojinin Konuları
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
NİÇİN ÖFKE VEYA BU KONFERANS NİYE? ACABA ÖFKELENMEMEYİ ÖĞRENSEK;
ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
Şİddet Muhammet GÜLER.
Öfke Kontrolü – Öfke Seni Kontrol etmeden Sen Onu Kontrol Et.
Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ
DUYGULAR VE DUYGU DURUMLAR
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
DÜRTÜLER- GÜDÜLER ve DUYGULAR
3.Ünite Öğrenme,Bellek, Düşünme ÖĞRENMEYİ ETKİLEYEN ETMENLER
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
2 SINIF YÖNETİMİ Prof.Dr. Mustafa Ergün
MOTİVASYON.
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
ALGI NEDİR ? Duyusal uyarımların anlamlı deneyimlere çevrilme süreci. Bu deneyim, yani algı, uyarım ile sürecin ortak ürünüdür.
1. DUYGUSAL GELİŞİM 1.1. Tanımı ve Önemi
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Yaşam Boyu Bakış Açısı A) Yaşam Boyu Bakış Açısı B) Gelişimin Doğası C) Gelişim Kuramları D) Yaşam-Boyu Gelişimde Araştırma.
YETİŞKİNLERİN PSİKOLOJİK DAVRANIŞ BİÇİMLERİ
PSİKOLOJİK DANIŞMA KURAMLARI
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
KİŞİLER ARASI İLETİŞİMİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
Bilgi Gereksinimi BBY 254-3
“Öfke”.
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
İŞLETMELERDE MOTİVASYON
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
GÜDÜLENME GÜDÜ: İstekleri arzuları, gereksinimleri, dürtüleri ve ilgileri kapsayan genel bir kavramdır. Açlık susuzluk, cinsellik gibi fizyolojik kökenli.
SALDIRGANLIK-ŞİDDET-BASKI
BÖLÜM 5 CİNSİYET. BÖLÜM 5 CİNSİYET CİNSİYET Cinsiyet Üzerindeki Biyolojik, Sosyal ve Bilişsel Etkiler Cinsiyet Kalıp Yargıları, Benzerlikler ve Farklılıklar.
FİZYOLOJİK PSİKOLOJİ Doç. Dr. Şenol Beşoluk.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
ÖĞRENME KURAMLARI Bilindiği gibi öğrenme , yaşam boyu devam eden ve davranışta kalıcı değişiklikler oluşturan bir süreçtir. Sağlıkla ilgili eğitim etkinlikleri.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Saldırganlık Nedir? Bazı Saldırganlık Kuramları Nelerdir? Saldırganlık Üzerindeki Bazı Etkiler Nelerdir? Saldırganlık.
DİĞER TUTUMLAR.
PSİKOLOJİDE EKOLLER.
ETKİNLİK 65 ÇEKİNGEN, GİRİŞKEN, SALDIRGAN.
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
GÜDÜLER.
Gruptaki bireylerin motİvasyonu ve grubu harekete geçirmek
ÖFKE VE ÖFKE KONTROLU.
STRES YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN.
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
Motivasyon Dürtüler Güdüler
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
MOTİVASYON.
MOTİVASYON Prof Dr Süheyla Ünal.
2 SINIF YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Süleyman KARATAŞ
2 SINIF YÖNETİMİ Prof.Dr. Mustafa Ergün
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
Hümanistik Yaklaşım Maslow.
ŞİDDET.
ÖĞRENME.
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
ALGILAMA.
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ISL 561 PAZARLAMA YÖNETİMİ
MOTİVASYON Dr. Ege AKGÜN.
Sunum transkripti:

GÜDÜLER ve DUYGULAR Psikolojiye Giriş Öğr.Gör. Meral BOZDEMİR meralb@maltepe.edu.tr

Güdü, bireyi içten yönlendiren bir güçtür; organizmayı uyaran ve davranışı bir hedefe yönelten belli bir gereksinim veya ihtiyaçtır. Duygu;korku, neşe, hayret veya öke gibi hislerin yaşanmasına işaret eder. Güdüler ve duygular kişiyi belirli bir davranışta bulunmaya iterler.

Güdülenmeyi Açıklayan Görüşler Davranış yirminci yy. başında, belli bir türün tümüne özgü, doğuştan gelen özgül davranış örüntüleri olan belli içgüdülerle açıklanma eğilimindeydi. Yiyecek, su gereksinimi gibi bedensel gereksinimler, güdü olarak adlandırılan açlık yada susuzluk gibi bir gerginlik veya uyarılma durumuna yol açar.

Güdülenmeyi Açıklayan Görüşler (devamı) Dürtü azalması kuramına göre, güdülenen davranış, olumsuz bir bedensel gerilimi azaltma ve bedeni biyolojik denge durumuna döndürme çabasıdır. Acıkıldığında açlık dürtüsünü azaltmak için yiyecek aranması gibi. Özendirici denilen çevredeki nesneler de davranışı güdüleyebilir. Bir de bazı davranışların bilinçaltı dürtüler tarafından güdülendiği düşünülür.

BİRİNCİL DÜRTÜLER Birincil dürtüler, öğrenmeye bağlı olmayan türden dürtülerdir ve insanlar da dahil olmak üzere her hayvan türü için ortaktır.

Birincil Dürtüler Açlık: Tokluk Merkezi Yeme Davranışına İlişkin Motor Davranışlar Yeme Davranışı Açlık Merkezi Beyinde açlık ve yeme davranışını kontrol eden ikili mekanizmalar

Birincil Dürtüler Cinsellik: Üreme davranışını güdüleyen birincil dürtüdür. Cinsellik yalnızca türün devamı için yaşamsal bir anlam taşır. Cinsel dürtüye gösterilen davranışları yine yaşantılar belirler.

Cinsel Davranımda Biyolojik Etkenler Endokrin bezleri tarafından kana salgılanan kimyasal mesaj ileticiler, insanlardaki cinsel dürtüyü güçlü şekilde etkiler. Testosteron hormonu; hem erkek hem kadında cinsel dürtü üzerindeki en güçlü biyolojik etkendir. Sinir sistemi de cinsel dürtülerinde rol oynar.

Cinsel Güdülenmeye İlişkin Psikolojik ve Kültürel Etkiler Cinsiyet rolüne ilişkin farklılıklar. Biyolojik etmenler Evrimsel süreç Sosyal etmenler Kültür ve yaşantı

UYARICI KAYNAKLI GÜDÜLER Çoğunlukla öğrenilmemiş güdülerdir; ancak tüm canlı türlerinde, birincil dürtülere kıyasla dış uyarıcılara daha fazla bağlıdırlar. Etkinlik, merak, araştırma, kurcalama ve temas etme gibi güdüler çevreyi araştırmaya çoğu kez de değiştirmeye sevk eder.

UYARICI KAYNAKLI GÜDÜLER Araştırma ve Merak William James merakı bir duygu olarak görmüştür. Freud ise merakı cinsel dürtünün sosyal açıdan kabul edilen bir biçimi olarak ele almıştır. Diğer bazı psikologlar ise beklenmeyen bir durum karşısında gösterilen bir davranış, yaşamı anlama veya yaşamda anlam bulma gibi insanı bir gereksinim olarak nitelendirmişlerdir.

UYARICI KAYNAKLI GÜDÜLER Kurcalama Kurcalama arzusu psikologlarca iki şeye bağlanmaktadır; birşeyi dokunarak anlama gereksinimi ve sakinleşme gereksinimi. Temas Etme İnsanlar diğer insanlara dokunmak isterler, bu gereksinim kurcalama gereksiniminden daha evrenseldir ve pasif bir süreçle de gerçekleştirilebilir.

ÖĞRENİLMİŞ GÜDÜLER Davranışların neredeyse tümü öğrenmeye bağlı yeni güdüler tarafından yönlendirilir. Kişilerarası ilişkilerin temelindeki en önemli sosyal güdülerin bazıları; - Saldırganlık - Cinsel zorlama ve etkileri - Başarı - Güç kazanma - Birarada bulunma

ÖĞRENİLMİŞ GÜDÜLER Saldırganlık: İnsanlardaki saldırganlık, başkalarına fizyolojik veya psikolojik zarar verme niyeti taşıyan tüm davranışları içerir. Niyet, saldırganlığın temel öğesidir. Saldırganlık, Lorenz’e göre (1968) acılarla ve engellenmişlikle tetiklenmiş olan evrimsel geçmişin bir kalıntısıdır. Bandura’ya (1973) göre, engellenme, sadece, saldırganlığı hoş olmayan durumlarla başa çıkma yolu olarak öğrenmiş kişilerde saldırganlığa yol açmaktadır. L.Berkowitz (1983), araştırmalara göre herhangi bir olumsuz olayın saldırganca bir patlamaya yol açtığını öne sürmüştür.

ÖĞRENİLMİŞ GÜDÜLER Cinsel Zorlama ve Etkileri Tecavüz ve cinsel saldırı, cinsel zorlamanın en ciddi biçimi ve en fazla araştırılanıdır. Laboratuvar çalışmaları tecavüz, saldırganlık ve cinsellik arasında yakın bir ilişki olduğunu doğrulama eğilimindedir. Fitzgerald’e göre (1993), tecavüz gibi cinsel taciz de çoğunlukla, kadınlara karşı duyulan öfkenin veya saldırganlığın bir ifadesidir. Cinsel zorlama şiddetli bir duygusal yük getirmektedir, ciddi psikolojik bozukluklar, PTSD yaşamaktadırlar.

ÖĞRENİLMİŞ GÜDÜLER Başarı “Engelleri yıkarak, güç uygulayarak zor bir şeyi gerçekleştirme arzusu”. Başarı güdüsü de kişiden kişiye değişmektedir. Helmereich ve Spence (1978) başarı güdüsünü araştırmak amacıyla İş ve Aile Yönelimi ölçeği kullanmışlar ve başarıya yönelik davranışın, birbiriyle ilişkili üç boyuttan oluştuğunu bulmuşlardır; iş yönelimi, işte uzmanlık ve yarışmacılık.

ÖĞRENİLMİŞ GÜDÜLER Güç Kazanma Ün kazanma, başkalarını etkileme, başkalarını ve grupları kontrol etme gereksinimi, güç kanma güdüsü temellidir. Güç sahibi olma gereksinimi yüksek olan üniversite öğrencileri, kulüplerde başkanlık, yurtlarda danışmanlık ve önemli kurullarda üyelik gibi bu gereksinimi karşılayan görevler üstlenme eğilimindedirler (R. Beck, 1983).

ÖĞRENİLMİŞ GÜDÜLER Birarada Bulunma İnsanlar genellikle birarada bulunma gereksinimi içindedirler, uzun süre sosyal ilişkilerden yoksun kalan kişi kaygılanabilir. Bu gereksinim tehdit hissedildiğinde uyanabilir veya takdir edilme güdüsü gibi sosyal ihtiyaçlar da bu gereksinimi doğurabilir. Güncel bir kurama göre (Rofe, 1984), kişilerinin arkadaşlarını veya yalnızlığı seçmelerinin, diğer kişiler ile birlikte iken sağlamış oldukları yarar miktarına bağlı olduğu belirtilmektedir.

GÜDÜLERİN HİYERARŞİSİ Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi

Böyle havada istifa ettim evkaftaki memuriyetimden Beni bu güzel havalar mahvetti Böyle havada istifa ettim evkaftaki memuriyetimden Tütüne böyle havada alıştım Böyle havada aşık oldum Eve ekmekle tuz götürmeyi böyle havalarda unuttum Şiir yazma hastalığım Hep böyle havalarda nüksetti Orhan Veli Kanık

DUYGULAR

DUYGULAR Duygular, en basit düzeyde, nesnelere yaklaşılması veya uzaklaşılmasını sağlayışlarına göre sınıflandırılabilir (Arnold, 1960). Güdüler gibi duygular da, basit yaklaşma veya kaçınma tepkilerinin çok ötesinde karmaşık davranışları harekete geçirirler. Duygular bazen sağduyuyu etkiler, bu durum duygunun şiddetine ve işin güçlüğüne bağlıdır. Yerkes-Dodson yasasına göre; uyarılmış düzeyi yüksekliğinin performansı etkileme derecesi, yapılan işin bilindiklik düzeyiyle orantılıdır.

Temel Duygusal Yaşantılar Robert Plutchik (1980), insanların ve hayvanların çeşitli uyum sağlayıcı davranışlarını güdüleyen duyguların sekiz temel kategoride ele alınabileceğini öne sürmüştür. Korku, hayret, üzüntü, tiksinti, öfke, umut, sevinç ve kabul edilme duygularının her biri, farklı biçimlerde de olsa kişinin çevresel beklentilerine uyum göstermesini sağlar.

Plutchik’in Duygu Çemberi

Plutchik’in Duygu Çemberi Plutchik’in “Duygu Çemberi”nde birbiriyle yan yana gösterilen duygular birbirinin karşısında veya uzağında yer alan duygulara göre daha benzer olarak kabul edilir. Farklı duyguların birleştirilmesiyle daha geniş çapta ve zengin bir yaşantı fayı yaratılabilir. Örn: Umut + Sevinç = İyimserlik

Plutchik’in modelinde duygular şiddet açısından da farklılık gösterirler.

Duygusal yoğunluk, bireylere göre değişebilmektedir Duygusal yoğunluk, bireylere göre değişebilmektedir. Bir uçta başkalarına göre önemsiz görünen olaylara karşı yoğun sevinç veya derin üzüntü duyan kişiler vardır. Öbür uçta ise, en zor koşullarda dahi neredeyse hiçbir duygusal davranım göstermeyenler yer alır.

Duygu Kuramları James-Lange kuramında, çevredeki uyarıcılar, bedende fizyolojik uyarılara neden olur ve duygular bu fizyolojik değişimlere ilişkin farkındalıktan ibarettir. Cannon-Bard kuramında ise, duyguların ve beden davranışlarının ardı ardına değil, aynı zamanda ortay çıktığı ileri sürülmüştür. Duygusal yaşantıyı belirlemede asıl rol, görülen veya algılanan şeydedir.

Duygu Kuramları Bilişsel psikologlar bu fikri geliştirerek, durumlara ilişkin algıların ve olaylara yüklenen anlamın, o durumlara ilişkin duyguların temelini oluşturduğunu öne sürmüşlerdir. Bilişsel kurama göre, kişi uyarıldığında, bu genel uyarılma haline nasıl tepki vereceğine ilişkin ipuçları, içinde bulunulan durum yani çevre tarafından sağlanmaktadır.

DUYGULARIN İFADE EDİLMESİ Sözel İletişim Birinin ne hissettiğini anlamanın en basit yolu, ona bu konuda soru sormaktır. Ancak insanların ne dedikleri çoğunlukla ne hissettiklerini yansıtmayabilmektedir. Sözel Olmayan İletişim “Davranışlar, kelimelerden daha yüksek sesle konuşur”. Yüz ifadeleri en açık duygusal göstergelerdir.

Beden dili de sözel olmayan mesaj iletme yolarından biridir. Bedensel iletişim kişisel mesafe alanında da görülmektedir. Sözel olmayan ipuçlarını anlamada kadınların erkeklere oranla daha başarılı oldukları bilinmektedir. Empati; başkasını izleyen birinin “o kişinin içinde bulunduğu duruma” gösterdiği davranımdır. “Kendini o kişinin yerine koyabilme kapasitesi ve uygun duygusal davranımı gösterebilmesidir”.

Duyguların İfade Edilmesinde Toplumsal Cinsiyet Farklılıkları Erkeklerle kadınlar arasında duyguların ifade ediliş biçimleri ile ifade etmeyi seçtikleri duygular açısından büyük fark vardır. Erkeklerin ve kadınların aynı durumda farklı duygular gösterdiklerini de söylemek mümkündür.