Bilgin KALMIŞ Psikolojik Danışman

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ERDAL YILMAZ PSİKLOJİK DANIŞMAN
Advertisements

DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
Şİddet Muhammet GÜLER.
ÇOCUKLARDA GÖRÜLEN DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
DR. EMRE MÜEZZİN ULUSLARARASI KIBRIS ÜNİVERSİTESİ
ANA BABA VE ERGENLİK.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
KISKANÇLIK.
Hazırlayan: Rehber Öğretmen E. Meriç KAYNAR
ÇOCUKLARDA GELİŞİM VE ANA-BABA YAKLAŞIMLARI
Ş İ D D E T ŞEHİTKAMİL ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ
SINIF YÖNETİMİ ÇOCUK EĞİTİMİ “ÇOCUĞUN RUHSAL GELİŞİMİ”
ÇOCUKLARDA KARDEŞ KISKANÇLIĞI
ÇOCUKLARDA SALDIRGANLIK
KARDEŞ KISKANÇLIĞI.
DİSİPLİN NEDİR ? Davranışı yönlendirmeyi amaçlayan bir eğitimdir
Hazırlayan Psk.Dan. Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
Ruh Sağlığı.
Hazırlayan Psk.Dan. Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
Kardeş Kıskançlığı, Altını Islatma ve Parmak Emme ve Tırnak yeme
ERGENLİK DÖNEMİNDE ARKADAŞ ETKİSİ
Mesane kontrolü gündüz 2-3 yaş gece 3-4 yaş civarında kazanılmaktadır.
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
ALTINI ISLATMA (Enürezis)
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
AİLE TUTUMLARI Funda HANOĞLU Psikolojik Danışman.
Çocuğun Eğitiminde Disiplin ve Sınırlar
Çocuklarda Tırnak Yeme Alışkanlığı
ÇOCUĞUMA NASIL YARDIMCI OLURUM?.
AKRAN ZORBALIĞI.
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
ANNE-BABA TUTUMLARI İLKNUR NURKAN
DIŞKI KAÇIRMA(ENKOPRESİS)
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
ÇOCUKLARDA TİKLER İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ VELİ SUNUMU
KISKANÇLIK VE UTANGAÇLIK. KISKANÇLIK  İnsanların sahip oldukları ya da sahip olmak istedikleri şeyleri paylaşma durumunda kaldıklarında duydukları hisler.
ÇOCUKLARDA KARDEŞ KISKANÇLIĞI
ANNE BABA TUTUMLARI VE OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ÖNEMİ
BÖLÜM 14 ÇOCUKLUK ÇAĞINDA GÖRÜLEN RUHSAL PROBLEMLER
AİLE MODELLERİ VE ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Fatma Bekar anne, 34 yaşında, reklam sektöründe çalışıyor.
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
Mehmet Akif Ersoy İlkokulu Sunar. ÇOCUĞUN GELİŞİM DÖNEMLERİ 0 – 2 YAŞ BEBEKLİK DÖNEMİ 2 – 6 OYUN DÖNEMİ 6 – 12 OKUL DÖNEMİ 12 – 18 ERGENLİK.
OKUL SEMİNERLERİ:2 ÇOCUKLARDA GÖRÜLEN UYUM VE DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI.
DİĞER TUTUMLAR.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
1 ÇOCUKLARDA GÖRÜLEN UYUM ve DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI.
YENİ KARDEŞ DÜNYAYA GELDİĞİNDE... UYUM SÜRECİNİ KOLAYLAŞTIRAN 23 YOL
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI Ortaokul Öğrenci Semineri
Rehberlik Servisi.
AİLE İÇİ İLETİŞİM Anne-Baba Tutumu
ANA BABA VE ERGENLİK.
ANNE BABA ve ERGEN İLETİŞİMİ
ALTINI ISLATMA (Enürezis)
ÇOCUKLARDA KÜFÜR VE ÖNLEME YOLLARI Hazırlayan: Ayşegül ATA
EMZİRMEYİ DEĞERLENDİRMEK
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ Psikolojik Danışman Serpil KARACA
Hazırlayan Psk.Dan. Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
AİLE MODELLERİ VE ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
Kardeş Kıskançlığı, Altını Islatma ve Parmak Emme ve Tırnak yeme
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
AİLEDE İLETİŞİM.
YENİ KARDEŞ DÜNYAYA GELDİĞİNDE... ÇOCUĞUN UYUM SÜRECİNİ KOLAYLAŞTIRAN 23 YOL KARDEŞ İLİŞKİLERİ YAZI DİZİSİ - 2 Davranış Bilimleri Uzmanı ve Çocuk Gelişimci.
Sunum transkripti:

Bilgin KALMIŞ Psikolojik Danışman bilginkalmis@hotmail.com DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI Bilgin KALMIŞ Psikolojik Danışman bilginkalmis@hotmail.com

ÇEŞİTLERİ Davranış bozuklukları çocuğun çeşitli ruhsal ve bedensel nedenlere bağlı, iç çatışmalarını davranışlarına aktarması sonucu ortaya çıkar. Saldırganlık, yalan, çalma, küfür, altını ıslatma, parmak emme,tırnak yeme, kardeş kıskançlığı, tik gibi davranışlar davranış bozukluklarına girer.

ÖLÇÜTLER 1-Yaşa uygunluk: 2-Yoğunluk: 3-Süreklilik: 4-Cinsel rol beklentileri:

NEDENLER Dikkat çekme isteği: Ebeveynlere karşı güç kazanma isteği: İntikam alma isteği: Yetersizlik:

DAVRANIŞ BOZUKLUĞU OLAN ÇOCUKLARLA OLUMLU İLİŞKİ NASIL KURULUR? 1-Karşılıklı Saygı: 2-Çocuğa Zaman Ayırmak: 3-Cesaretlendirme: 4-Sevgiyi anlatmak:

SALDIRGANLIK Saldırgan çocuk; Vurur Isırır Zorbalık yapar Tutturur Hasar verir Bu dürtülerini kontrol etmeyi öğrenir.

SALDIRGANLIĞIN NEDENLERİ Saldırgan davranışların ebeveynler tarafından ödüllendirilmesi. Çocuğun yetişkinlerden katı ceza, anlayışsızlık ve yetersiz sevgi görmesi TV ve kitle iletişim araçlarının olumsuz etkisi Ana-baba tutumlarının olumsuzluğu, çocukla aralarındaki iletişimin iyi olmaması Çocuğun ana-babasından dayak yemesi Beyin zarı iltihabı, beyin zedelenmesi gibi fizyolojik sorunlar.

ÖNLEMLER Kötü model olunmamalıdır Çok fazla saldırgan davranışlara tolerans gösterilmemelidir Saldırgan davranışlar kesinlikle dayakla cezalandırılmamalıdır Çocuk gergin ve sinirliyken onunla tartışmamalı Olumlu davranışı pekiştirilmelidir Kendi kendine konuşması teşvik edilebilir Spor yapması sağlanabilir

ÇALMA NEDENLERİ Çocuğa yeterli harçlık verilmemesi Çocuğun hayatında önemli bir yoksunluk İntikam almak Çocuk özdeşleşmek için kendine kötü örnek seçmiş olabilir Özgüvenini artırmak için Yeni doğan kardeşe duyulan kıskançlık

ÖNLEMLER Değerleri Öğrenmek ve öğretmek Örnek oluşturmama İletişimi güçlendirmek Çocuğa belirli bir miktarda harçlık verilmelidir Etrafta bozuk para gibi cezbedici eşyalar bırakılmamalıdır. Çocuğun kendisine ait eşyaları olmalıdır. ANA-BABA TUTUMLARI

YALAN Hayali Yalanlar Taklit Yalanlar Sosyal Yalanlar Savunma Yalanları

ÖNLEMLER Yetişkinler örnek olmalıdır. Aşırı tepki göstermemek gerekir. Çocuklardan başaramayacakları Şeyler beklememelidir. Fazla baskıdan kaçınmalıdır. Çocuğu yetişkinler araç olarak kullanmamalıdır. Gizli polis gibi çocuğu sorgulamamalı. Çocuğun diğer çocuklarla kıyaslanmaması gerekir. Yalan söylediği için çocuğu suçlamamak gerekir. Doğrudan emin olmak için kontrol edin.

KÜFÜR ETME NEDENLERİ Dikkat çekme Ağızdan kaçıverme Savunma Akranları tarafından onaylanma

TAVSİYELER Örnek oluşturmama Dürtülerini ifade edebilme rahatlığı Tartışma Önemsememe "Dilsizlik Oyunu“ Kötü sözcüklerin yıpratılması Ciddi cezalandırmama

ALTINI ISLATAN ÇOCUKLAR Yalnız gece altını ıslatanlar, Yalnız gündüz altını ıslatanlar, Hem gece hem de gündüz altını ıslatanlar Ara-sıra altını ıslatanlar.

NEDENLER Fiziksel Psikolojik

ÖNERİLER Altını ıslatınca en kısa zamanda değiştirilmeli Yanlış tutumlardan vazgeçilmeli. Mümkün olduğunca çok sulu ve tuzlu yemek verilmemelidir. Ayaklarının sıcak tutulması. Çocuğun altına bez koyulmamalıdır. Çocuğa karşı ilgisiz davranmaktan kaçınılmalıdır Gece belli aralıklarla saat kurulup çocuk tuvalete kaldırılabilir. Gece yatmadan önce tuvalete götürülmeli, aynı saatte yatmasına dikkat edilmelidir. Çocuk tuvalete kaldırıldığında tam olarak uyanık olması sağlanmalıdır. Korku filmi seyrettirilmemelidir. * (Takvim metodu)

PARMAK EMME Doğal bir davranıştır.(3-4yaşları) Diş çıkarma döneminde sıklaşabilir. Uykuya dalmadan önce emmeye başlar ve uykuda da devam eder. Sadece emilen parmakta değil diş ve damak yapısında da bozulmalar oluşabilir Uykuya dalarken, acıkınca, yalnız kalınca ve duygusal yoksunluk durumlarında kendini daha güçlü hissettirir.

NEDENLER Memeden erken kesilme, biberon, yalancı meme kullanmama sonucu emme güdüsünün yeterince tatmin olamamasıyla oluşabilir. Utanma ve sıkılma belirtisi olarak parmak emmektedirler. Kıskançlık korku, kaygı ve yalnızlık gibi duygusal sorunlar parmak emmeye yol açabilir

ÖNERİLER Görmezden gelmeli. Yaşla birlikte azalır. Onunla alay edip suçlamanız, cezalandırmanız kendine güvenini azaltabilir . Basit bir dille bu davranışın kötülüğü anlatılabilir. Dikkati başka şeylere çekilerek, unutturmaya çalışılabilir Uykuya geçerken parmak emiyorsa uyuduktan sonra elin ağızdan çekilmesi uygun olabilir Alışkanlığı Tersine Çevirme Adımları

TIRNAK YEME NEDENLERİ Sağlıklı iletişim kuramaması Aşırı baskılı ve otoriter bir eğitimle birlikte, çocuğun sık azarlanarak eleştirilmesi, Kıskançlık, yeni doğan kardeşi kıskanma, Aile içerisinde tırnak yiyen bir modelin olması, Saldırganlık dürtülerinin dışa vurulması yada kendine yönelmesi,

KARDEŞ KISKANÇLIĞI NEDENLERİ Kendine yöneltilen ilgi ve dikkatin kardeşine yöneltilmesinden doğan rahatsızlık en temel nedendir. Kardeşler arasındaki yaş farkı. Çocukların birbirleriyle rekabete girmelerini, kızgınlık duymalarını sağlayabilir. Doğan çocuğun cinsiyeti. Bazı çocuklar mizaçlarından dolayı daha kıskançtır.

ÖNLEMLER-1 Kardeş doğmadan ön hazırlığın yapılması. Hamilelik döneminde babası ya da başka bir aile üyesi (anneanne, babaanne) büyük çocuğun bakımıyla ilgilenmelidir. Anne baba aralarında işbölümü yapmalıdır. Sevgisinin azalmadığı sözden ziyade davranışla gösterilmelidir. Kıskanan çocukla mümkün olduğunca nitelikli zaman geçirilmeye çalışılmalı Doğal davranmak. Kıskanmasın diye çocuğa aşırı hoşgörü göstermek durumu kötüleştirecektir

ÖNLEMLER-2 Bebekle ile ilgili işlerde çocuktan yardım istenebilir. Olumsuz duygularını ifade etmesine izin verin. Kardeşler arasındaki karşılaştırmalardan kaçının. Yaşından büyük davranışta bulunmasını beklemeyin. Farklı zaman ayrılmaya çalışılmalıdır. Yapmak istemediği bir şey de zorlanmamalıdır. Bütün aileyle zaman geçirilmeye çalışılmalıdır. Çocukların kavgalarında hakem rolünü almayın. Kardeşler arasındaki kıskançlık ve geçimsizlik ne kadar yoğun olursa olsun birbirlerinden ayrı kaldıklarında çok özlerler.

TİKLER Gelip geçici tik. Kronik motor yada vokal tik bozukluğu.

NEDENLER Aile içinde aşırı baskılı ve otoriter bir eğitim. Çocuğun pek çok davranışının eleştirilmesi, Çocuğu yetenekleri üstünde zorlama, Kıyaslama yapma. Aile içi geçimsizlik. Kardeş kıskançlığı, Okulda aşırı baskı Ortaya çıktığı bölgenin ya da organın uzun süren rahatsızlığı Ruhsal bir bozukluk belirtisi ya da merkezi sinir sistemi bozukluğundan kaynaklanıyor olabilir. Çabuk endişeye kapılan aşırı duygusal, sıkıntıları içine atan, ürkek ve çok titiz olan çocuklarda tikler daha uzun süre devam etmektedir

ÖNERİLER Sevildiğini hissettirmek. Çocuğu yeteneklerinin üstünde zorlamaktan, başkalarıyla kıyaslamaktan ve sürekli eleştirmekten kaçınılmalıdır. Aşırı tepki artırabilir. Sosyal çevrelere sokulması. Çocuklar alay edilmeye karşı korunmalıdırlar. Alışkanlığı Tersine Çevirme Adımları