KÜRESEL GENÇLİK TÜTÜN ARAŞTIRMASI 2003

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Nefize Gökmen, Ömer Deniz, Ayşe Yıldız
Advertisements

el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
DOĞAL SAYILAR.
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
TİE Platformu Yürütme Kurulu Başkanı
Kobi Tanımı 150 kişiden daha az çalışanı olan kurumlar
KİŞİSEL KAMP MALZEMEN Kamp malzemelerini şu ana başlıklar altında düşünebilirsin. Uyku malzemesi Yemek malzemesi Temizlik malzemesi Zorluklara karşı hazır.
SAĞLIK EKONOMİSİ.
Sakarya Üniversitesi personelinin tütün kontrol yasasına uyumunu ve farkındalığını değerlendirmeye yönelik anket sonuçları Pınar Pazarlı Sakarya Üniversitesi.
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
ÇÖZÜM SÜRECİNE TOPLUMSAL BAKIŞ
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
Diferansiyel Denklemler
ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
ALIŞVERİŞ ALIŞKANLIKLARI ARAŞTIRMASI ÖZET SONUÇLARI Haziran 2001.
İZMİR EKONOMİ ÜNİVERSİTESİ TEKNİK ve İDARİ İŞLER MÜDÜRLÜĞÜ (T.İ.İ.M) “HİZMET MEMNUNİYETİ ÇALIŞMASI” Temmuz, 2010.
Orta Öğretimden Üniversiteye Gelen Öğrencilerin Temel Bilgisayar Bilgilerinin İl ve Bölge Bazında İncelenmesi: Karadeniz Teknik Üniversitesi Uygulaması.
1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği 2 Koç Üniversitesi
Uygulamalı Örneklem Seçimi
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Verimli Ders Çalışma Teknikleri.
HOŞGELDİNİZ 2005 Yılı Gelir Vergisi Vergi Rekortmenleri
HİSTOGRAM OLUŞTURMA VE YORUMLAMA
ETİK ve İTİBAR YÖNETİMİ
Soruya geri dön
Prof. Dr. Leyla Küçükahmet
Hastane Çalışanlarında Tüberküloz Bilgi Düzeyi ve Risk Algılanması
CAN Özel Güvenlik Eğt. Hizmetleri canozelguvenlik.com.tr.
GÖK-AY Özel Güvenlik Eğt. Hizmetleri
“Dünyada ve Türkiye’de Pamuk Piyasaları ile İlgili Gelişmeler”
1/20 PROBLEMLER A B C D Bir fabrikada kadın ve çocuk toplam 122 işçi çalışmaktadır. Bu fabrikada kadın işçilerin sayısı, çocuk işçilerin sayısının 4 katından.
AB SIĞIR VE DANA ETİ PAZAR DURUMU 13 Aralık 2012.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
1/25 Dört İşlem Problemleri A B C D Sınıfımızda toplam 49 öğrenci okuyor. Erkek öğrencilerin sayısı, kız öğrencilerin sayısından 3 kişi azdır.
Dördüncü Grup İkinci Harf B sesi sunumu Mürşit BEKTAŞ.
ÖRNEKLEM VE ÖRNEKLEME Dr.A.Tevfik SÜNTER.
USLE R FAKTÖRÜ DR. GÜNAY ERPUL.
YASED BAROMETRE 2006 AĞUSTOS.
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
İL KOORDİNASYON KURULU I.NCİ DÖNEM TOPLANTISI
ASİSTAN ANKETİ Dr. Ahmet Fazıl NOHUTÇU Oftalmolojide Eğitim Buluşması
İmalat Yöntemleri Teyfik Demir
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Dr. Eyüp Sabri Uçan Türk Toraks Derneği Genel Başkanı
Uygulamalı Örneklem Seçimi
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
19 Ekim 2006 GfK TürkiyeCustom ResearchGrowth from Knowledge 1 TUHID - İDA İletişim Hizmetleri Algılama Araştırması Eylül 2006.
KADIN ve SOSYAL YAŞAM Prof. Dr. Gönül BUDAK Dokuz Eylül Üniversitesi
Tüketici Trend Araştırması Aralık 2009 Sosyal Telefon.
4 X x X X X
Mukavemet II Strength of Materials II
MADDE BAĞIMLILIĞI BİLGİLENDİRME SEMİNERİ
E-Ticaret (Rakamlarla Giriş)
1 FİNANSBANK A.Ş Sinan Şahinbaş Finansbank Genel Müdürü
MEMNUNİYET ANKETİ ANALİZİ
Strateji Geliştirme Başkanlığı 1 DÜNYA EKONOMİSİ REEL SEKTÖR.
Bir bölme işleminde bölen 8,Bölüm 7, kalan 1ise bölünen Kaçtır?
ZEYTİN ÇEŞİTLERİ.
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
1 DEĞİŞMEYİN !!!
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
SAYILAR NUMBERS. SAYILAR 77 55 66 99 11 33 88.
1.HAFTA 26 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA 2.HAFTA 01 EYLÜL 2009 SALI 3.HAFTA 09 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 4.HAFTA 15 EYLÜL 2009 SALI 5.HAFTA 23 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 6.HAFTA.
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
Diferansiyel Denklemler
Sunum transkripti:

KÜRESEL GENÇLİK TÜTÜN ARAŞTIRMASI 2003 31 Mayıs DÜNYA SİGARASIZ GÜNÜ Dr. Toker ERGÜDER Madde Bağımlılığı Şube Müdürü M.E.B T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI

KÜRESEL GENÇLİK TÜTÜN ARAŞTIRMASI Sağlık Bakanlığı Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) ABD Hastalıkları Önleme ve Kontrol Merkezi - Centers for Disease Control and Prevention (CDC) ve Milli Eğitim Bakanlığı Gençlerde sigara içme oranlarını saptamaya yönelik olarak Sağlık Bakanlığı tarafından, Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) ve ABD Hastalıkları Önleme ve Kontrol Merkezi - Centers for Disease Control and Prevention (CDC) ve Milli Eğitim Bakanlığı ile işbirliği içerisinde Küresel Gençlik Tütün Anketi - KGTA (Global Youth Tobacco Survey-GYTS) uygulanmıştır. Ülkemiz açısından gençlerimizi ileri yaşamlarında tütün kullanmaya itebilecek bilgiler, davranışlar ve sigaraya karşı tutumlar konusunda mevcut verilerin güncellenmesi ve diğer etkilerin belirlenmesi oldukça önceliklidir. Anket bilgileri, tütün önleme ve eğitim programlarının etkinliğinin değerlendirilmesi bakımından önemlidir. Sağlık ve Milli Eğitim Bakanlıkları anketten çıkan sonuçları kapsamlı bir tütün kontrol programı geliştirmekte kullanacaktır. Ayrıca anket sonuçları, gençler arasında sigara kullanımını azaltacak sağlık programları oluşturulmasında da kullanılacaktır.

KÜRESEL GENÇLİK TÜTÜN ARAŞTIRMASI Sigara kullanım oranları Sigaraya ulaşılabilirlik, bulunabilirliği ve fiyatı Bilgi ve tutumları Sigarayı bırakma istekleri Ortamdaki sigara dumanına maruziyet Medya ve reklamlar Okul müfredatları ve sağlık eğitimi Anket çalışması kapsamında 13-15 yaş grubundaki (İlköğretim 7,8 - Lise1. sınıf) öğrencilerin; sigara içme oranları, sigara içme konusunda bilgi ve tutumları, basın yayın organları ve reklamların sigara içmeleri üzerindeki etkisi, sigara ve diğer tütün ürünlerine ulaşmaları, okul müfredatlarında sigaradan korunma konularına yer verilip verilmediği, Çevresel Tütün Dumanına (Enviromental Tobacco Smoke-ETS) pasif olarak maruz kalma durumu ve sigara bırakma konularında daha sağlıklı bilgi toplanması hedeflenmektedir.

KÜRESEL GENÇLİK TÜTÜN ARAŞTIRMASI KGTA ilk olarak 1999 yılında 12 ülkeyle başlamış olup, şu anda DSÖ üyesi 192 ülkeden 150’sinde aktif olarak uygulanmaktadır. KGTA bugüne kadar oluşturulmuş en geniş küresel sağlık araştırma sistemidir. KGTA ilk olarak 1999 yılında 12 ülkeyle başlamış olup, şu anda DSÖ üyesi 192 ülkeden 150’sinde aktif olarak uygulanmaktadır. KGTA bugüne kadar oluşturulmuş en geniş küresel sağlık araştırma sistemidir.

KÜRESEL GENÇLİK TÜTÜN ARAŞTIRMASI 1. Örneklem Seçimi a) İki tabakalı örneklem seçimi (okul ve sınıf) b) Ulusal ve bölgesel temsiliyet c) 13-15 yaş grubu öğrenciler d) İlköğretim 7, 8 ve Lise Hazırlık ve 1. sınıflar e) Ağırlıklandırılmış, Epi İnfo 2002 programı f) % 92,11 cevaplandırma oranı, 15957 (17323) öğrenci cevapladı g) 61 il 202 (% 100) okul h) % 95 güven aralığı (confidence interval –CI)

KÜRESEL GENÇLİK TÜTÜN ARAŞTIRMASI 2. Veri Toplama Süreci Ortak, Gizli ve gönüllü Kendi başına dolduruldu, 90 SORU, Kalem Sınıflarda öğretmenler bulunmadı Adana anketör eğitimi (8-9 Ekim 2003) 61 ilimizden 65 Ruh Sağlığı Şube Müdürlüğünde görevli personel ve 14 Sağlık Bakanlığı Merkez teşkilatından denetçi görev yaptı 13 Ekim - 21 Kasım 2003 tarihleri arasında yapıldı Anketlerin 21 Aralık 2003 ile 30 Mart 2004 tarihleri arasında analizleri yapıldı.

Okul: 20 Öğrenci: 1500 Okul: 20 Öğrenci: 1500 Okul: 20 Öğrenci: 1500 Okul: 20 Öğrenci: 1500 Okul: 20 Öğrenci: 1500 Okul: 20 Öğrenci: 1500 Okul: 20 Öğrenci: 1500 Okul: 20 Öğrenci: 1500 Okul: 20 Öğrenci: 1500 Okul: 20 Öğrenci: 1500

Bölgelere Göre Okul ve Öğrenci Sayıları ve Yüzdeleri Okullar (N) Okullar (%) Öğrenciler (N) Öğrenciler (%) BÜYÜKŞEHİRLER 60 100 4878 93.26 İzmir 20 1642 92.45 Ankara 1754 94.20 İstanbul 1482 93.09 BATI 41 3094 94.3 Marmara Bölgesi 1616 93.14 Ege Bölgesi 21 1478 95.79 ORTA 61 4752 92.6 Karadeniz 1683 92.57 Akdeniz 1462 91.83 İç Anadolu Bölgesi 1607 93.43 DOĞU 40 3233 89.4 Doğu Anadolu Bölgesi 1639 91.72 Güney Doğu Anadolu B 1594 83.98 Tüm Okullar 202 15957 92.11

KGTA Anket Yapılan Öğrenci Sayıları, GYTS, CDC

İstanbul BATI Ankara DOĞU ORTA İzmir

YAYGINLIK SİGARAYI İÇEMEYİ DENEMİŞLER % 34,9 % 21,5 Öğrencilerin % 29,3’ü en az bir kez sigara içmeyi denediğini belirtmiştir. % 29,3

SİGARA İÇEN ÖĞRENCİLERİN BÖLGELERE GÖRE ORANLARI, TÜRKİYE, KGTA, 2003

SİGARA İÇEN ÖĞRENCİLERİN BÖLGELERE GÖRE ORANLARI, TÜRKİYE, KGTA, 2003

Ülkelere göre sigara içme oranları, GYTS, CDC

YAYGINLIK HALEN SİGARA İÇENLER % 11,9 % 5,0 % 9,1’i halen sigara içmektedir. % 9,1

SİGARA İÇEN ÖĞRENCİLERİN BÖLGELERE GÖRE ORANLARI, TÜRKİYE, KGTA, 2003

SİGARA İÇEN ÖĞRENCİLERİN BÖLGELERE GÖRE ORANLARI, TÜRKİYE, KGTA, 2003

YAYGINLIK 10 YAŞINDAN ÖNCE SİGARAYA BAŞLAYANLAR % 33,1 % 22,3 % 29,5

SİGARA İÇEN ÖĞRENCİLERİN BÖLGELERE GÖRE ORANLARI, TÜRKİYE, KGTA, 2003

İÇİLEN SİGARA TÜRLERİ Toplam 30.3 (±3.1) 86.6 (±2.6) 4.5 (±0.5) Erkek KATEGORY ELDE SARILAN SİG. FABRİKA DİĞER TÜTÜN ÜRÜN Toplam 30.3 (±3.1) 86.6 (±2.6) 4.5 (±0.5) Erkek 31.2 (±3.7) 86.3 (±3.2) 5.9 (±0.7) Kız 22.7 (±5.4) 89.4 (±3.9) 2.0 (±0.4) BŞEHİR 22.4 (±6.2) 88.5 (±6.0) 3.8 (±0.9) 22.0 (±8.8) 86.9 (±11.6) 4.9 (±1.3) 16.8 (±9.9) 94.2 (±5.8) 1.7 (±0.8) BATI 21.3 (±4.6) 87.5 (±5.5) 3.8 (±1.0) 24.7 (±7.4) 85.4 (±6.4) 5.6 (±1.4) 11.9 (±7.8) 91.7 (±7.3) 1.8 (±0.8) ORTA 25.6 (±5.3) 87.4 (±3.3) 4.2 (±0.8) 26.5 (±5.6) 88.4 (±3.8) 5.4 (±1.2) 21.7 (±9.0) 86.7 (±7.2) 1.9 (±0.6) DOĞU 50.4 (±5.0) 83.2 (±6.4) 7.5 (±1.6) 48.7 (±5.7) 83.4 (±6.3) 8.2 (±1.4) 49.4 (±10.4) 82.9 (±11.0) 3.5 (±1.6) Sigara içenlerin % 86,6’sı fabrikalarda üretilen paket sigaraları içmektedir.

YAYGINLIK ÖNÜMÜZDEKİ YIL SİGARA İÇMEYE BAŞLAMAYI DÜŞÜNENELER % 9,1 % 5,8 Hiç sigara içmemiş olanların % 7,7’si önümüzdeki yıl içmeye başlayabileceğini belirtmiştir. % 7,7

Ulaşılabilirlik ve Mevcudiyet-Halen sigara içenler % 23,5’i evde sigara içtiğini belirtmiştir. (erkek = % 18,6, kız = % 35,5) % 50,4’ü bakkaldan veya marketten sigara almaktadır. (erkek = % 53,5, kız = % 42,9) % 86,7’si sigara alırken yaşlarından dolayı sigara satın alamama gibi bir durumla karşılaşmadıklarını belirtmiştir.

Çevresel Tütün Dumanı (Pasif içicilik) % 89.0’u aynı evde yaşadıkları insanların yanlarında sigara içtiğini belirtmiştir. % 91,1’i halka açık yerlerde sigara dumanına maruz kaldıklarını belirtmiştir. Sigara içenlerin % 64,1’i, içmeyenlerin % 91,1’i halka açık yerlerde sigara içilmesinin yasaklanması gerektiğini düşünmektedir. Çevresel Tütün Dumanına maruz kalma oranı oldukça yüksek olup, her 10 öğrenciden 9’u evde kendileriyle aynı ortamda sigara içen kişilerin bulunduğunu belirtmiştir. 9/10’u halka açık alanlarda sigara dumanına maruz kalırken, yaklaşık 6/10’unun ailesi sigara içiyor. Öğrencilerin 9/10’undan fazlası halka açık yerlerde sigara içmenin yasaklanması gerektiğini düşünüyor.

Çevresel Tütün Dumanı (Pasif içicilik) % 55,3’i başkalarının içtiği sigara dumanının kendilerine zararlı olduğunu düşünüyor. % 68,8’i babasının, % 39,7’si annesinin evde sigara içtiğini belirtmiştir. Öğrencilerin % 80’i başkalarının içtiği sigara dumanının kendilerine zarar verdiğini düşünmektedir.

Bırakma-Mevcut içiciler % 62,8’i sigarayı bırakmak istediğini belirtmiştir. % 65,1’i geçen yıl içerisinde sigarayı bırakmaya çalışmıştır. % 63,0’ü en az bir kez sigarayı bırakma konusunda yardım almıştır. % 15,9’u sabah uyanır uyanmaz sigara içmek istediğini belirtmiştir. Her 10 öğrenciden 6’sı sigarayı bırakmak istediğini, 2 si ise sabah uyanır uyanmaz ilk olarak sigara içmek istediğini belirtmiştir.

Medya ve Reklamlar % 57,8’i TV’de sigara-karşıtı mesajları, % 52,4’ü sigara reklamlarını gördüklerini belirtmiştir. % 43,0’ü reklam panolarında sigara-karşıtı mesajları, Her 10 öğrenciden 6’sı TV’de sigara karşıtı mesajlar görürken, % 50’si sigara reklamlarıyla karşılaşıyor. Her 10 öğrenciden 4’ü reklam panolarında sigara-karşıtı mesajları, 3/10’u sigara reklamlarını gördüklerini belirtiyor.

Medya ve Reklamlar % 36,6’sı ise sigara reklamlarını gördüklerini belirtmiştir. % 44,1’i gazete ve dergilerde sigara-karşıtı mesajları, % 31,0’i ise sigara reklamlarını gördüklerini belirtmiştir. Her 10 öğrenciden 4’ü gazete ve dergilerde sigara-karşıtı mesajları, yaklaşık 3/10’u sigara reklamlarını gördüklerini belirtmiş.

Medya ve Reklamlar % 28,9’u üzerinde bir sigara markası logosu bulunan eşyası olduğunu belirtmiştir. % 20,1’i bir tütün firması temsilcisi tarafından kendisine bedava sigara verildiğini belirtmiştir.

Okul Müfredatı Geçen öğretim yılında (2002-2003); % 53,2’si sigara içmenin zararlarını öğrendiğini belirtmiştir. % 23,5’i kendi yaşıtlarının neden sigara içtiğini tartışmıştır. % 41.0’i sınıfta sigara kullanımının zararlı etkilerini öğrenmiştir. Her 10 öğrenciden yalnızca 5’i okuldaki derslerde sigaranın zararlarının öğretildiğini belirtmiş.

OKUL MÜFREDATI, TÜRKİYE, KGTA, 2003 SİGARA İÇMENİN ZARARLARINI ÖĞRENENLER

OKUL MÜFREDATI, TÜRKİYE, KGTA, 2003 SİGARA İÇMENİN ZARARLARINI ÖĞRENENLER

YETİŞKİNLERİN SİGARA İÇME ORANLARI KGTA, 200

SONUÇ Türkiye’de öğrencilerde sigara içme oranı yüksektir. Çocukların evde sigara dumanına maruz kalmalarını önleyecek yeni yöntemler ve mevzuat geliştirilmelidir. Sigaraya başlamayı önleyici tedbirler öğrenim çağının ilk yıllarında alınmalı ve kapsamlı programlar başlatılmalıdır. Sigara eğitimi mutlaka ilköğretimden başlamalıdır. 4207 sayılı yasanın uygulanması ile ilgili problemler (çocuklara sigara, satışı, dolaylı reklamlar vb.) çözülmelidir.