Yrd. Doç. Dr. Şaziye Senem Başgül Çocuk ve Ergen Psikiyatristi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Cinsel Dokunulmazlığa Karşı Olaylarda Mağdurların Ruh Sağlığı Boyutu
Advertisements

ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE BEP
Şİddet Muhammet GÜLER.
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
ANA BABA VE ERGENLİK.
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
Okul Başarısında Ailenin Rolü
ERGENLİK DÖNEMİ(15-22 YAŞ)
Çocuk ve Ergenlerde Ruhsal Psikopatolojiler
TÜRKİYE HALK SAĞLIĞI KURUMU BAŞKANLIĞI 0-6 Yaş Çocuğun Psikososyal Gelişimini Destekleme Programı (ÇPGD)
PSİKİYATRİK GÖRÜŞME VE DEĞERLENDİRME
İlkokul Çocuklarının Özellikleri ve Ailelere Öneriler
SINIF YÖNETİMİ ÇOCUK EĞİTİMİ “ÇOCUĞUN RUHSAL GELİŞİMİ”
REHBERLİK.
ERGEN VE EBEVEYN DOÇ DR MÜCAHİT ÖZTÜRK.
DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE
Çocuk Psikiyatrisinde acil durumlar
Calgary Depresyon Ölçeği
ÖZEL TERCÜMAN LİSESİ ANAOKULUNDAN İLKÖĞRETİME SEMİNER PROGRAMI
UYUMSUZ ÇOCUKLARIN TANINMASI VE TEŞHİSİ
CİNSEL YOLLA BULAŞAN ENFEKSİYONLAR
TESTİN DEĞERLENDİRİLMESİ
BABALARININ İNTİHARINA TANIK OLAN ERGENLER: Üç Olgu Sunumu
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ERGENLİK DÖNEMİ SEMİNERİ
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
Aile İçi İletişim.
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
AİLE VE ERGEN HAYATIN İÇİNDEN PSİKOTERAPİ MERKEZİ.
EĞİTİMDE AİLENİN ÖNEMİ
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Hekim-Hasta İletişimi
Çocuk İzlem Merkezinin tanıtımı ve işleyişi
KISKANÇLIK VE UTANGAÇLIK. KISKANÇLIK  İnsanların sahip oldukları ya da sahip olmak istedikleri şeyleri paylaşma durumunda kaldıklarında duydukları hisler.
Çocuk Koruma ve İzlem Merkezinin
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
Asist. Dr. Burcu AYKANAT Aile Hekimliği ABD.
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
D İ KKA T EKS K L Ğ Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu olan çocuklar 3 gruba ayrılır: a) Hem dikkat sorunları hem aşırı hareketlilik ve dürtüsellik.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Klinik Kararların Doğruluğunu Ne Etkiler? Hangi Bilişsel Süreçler Davranışsal Sorunlara Eşlik Eder? Tedaviyle.
ERGENLERDE MADDE KULLANIMI Sosyal Hizmet Uzmanı Ercan Mutlu
DİĞER TUTUMLAR.
ERGENLİK DÖNEMİ PSİKOSOSYAL GELİŞME
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
İLETİŞİM.
İŞ VE MESLEK DANIŞMANLIĞI HİZMETLERİ. Meslek Nedir? Meslek, kişilerin belli bir eğitimle edindikleri ve hayatlarını kazanmak için sürdürdükleri düzenli.
ÖĞRETMENLERİN ERGEN ALGILAYIŞI Psi. Dan. Selen Demirtaş-Zorbaz Psi. Dan. Tuğba Kurt Psi. Dan. Mehmet Osman Çetiner.
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI Diyarbakır Çocuk Hastanesi
Gelişimsel Psikopatoloji Vaka İnceleme Projesi
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
Psikiyatride öykü alma ve muayene
D İ KKA T EKS K L Ğ Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu olan çocuklar 3 gruba ayrılır: a) Hem dikkat sorunları hem aşırı hareketlilik ve dürtüsellik.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Anne Baba Tutumları ve Çocuğun Kişilik Gelişimine Etkileri.
ANA BABA VE ERGENLİK.
GENETİK HASTALIKLAR Yrd. Doç. Dr.Tülay AYYILDIZ.
PSİKOLOJİK TESTLER.
Risk faktörleri-koruyucu faktörler perspektifi
Acil Hasta Bakımı III uygulama
ERGENLİK DÖNEMİ(15-22 YAŞ)
ÇOCUK VE ERGENLERDE CİNSEL GELİŞİM VE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğü Sağlık Sunumları:
SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sunum transkripti:

Yrd. Doç. Dr. Şaziye Senem Başgül Çocuk ve Ergen Psikiyatristi Çocuk ve Ergenlerde Ruhsal Değerlendirme Hasan Kalyoncu Üniversitesi Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programı www.gunescocuk.com

Değerlendirme (geçmiş yıl, yeni eğitim dönemi) Bu Yıl; Ders süremiz Ders konularımız Beklentileriniz Beklentilerim Değerlendirme (geçmiş yıl, yeni eğitim dönemi) Hepinize başarılı ve verimli bir eğitim yılı dilerim

Dersin Genel Akışı Çocuk ve Ergenlerde Ruhsal Değerlendirme Muayene Görüşme Ölçme Çocukluk ve Ergenlik Psikopatolojilerinde Ruhsal Değerlendirme

Çocuğun ve Ergenin Ruhsal Değerlendirmesinde Süreç; Anne baba ile görüşme Çocukla görüşme Ruhsal durum muayenesi Psikolojik testler Öğretmenden bilgi alma Gerekirse diğer bölümlerden konsültasyon ve tetkik isteme Formulasyon Tanı ve tedavi planı çizme

Görüşme; Gözlem Öykü alma * Yapılandırılmış görüşmeler * Yarı yapılandırılmış görüşmeler

Görüşmenin Şekli ve Ortam; Bir görüşme için uygun süre 45 dak. dır Sakin ve özel bir ortam olmalıdır Çocuklar, odaya ailesiyle alınmalı ve tanışma sonrasında aile odadan çıkarılıp çocukla yalnız görüşülmelidir Ergenler, aileyle birlikte odaya alıp tanışılmalı ve aile dışarıya çıkarılarak önce ergenin kendisi ile görüşülmelidir Ergene, yapılan görüşmenin gizliliği hakkında mutlaka bilgi verilmelidir

Önemli; Görüşmecinin tavrı ve hasta ile kurulan ilişki çok önemlidir Öncelikle çocuk veya ergen ile tanışılmalı ve tanısal süreç hakkında açık, destekleyici ve somut bir açıklama yapılmalıdır Çocuğun/gencin anksiyetesi ve görüşmeye istekli olup olmadığı önemsenmelidir Her hasta farklı klinik özellikler taşır Mental yaş !!! Reseptif ve ekpresif dil!!!

Sormak; Yüksüz sorular sormak Yansız sorular sormak Yargısız sorular sormak Açık uçlu sorular sormak

Anne Baba ile Görüşme; Anne babalar; Psikiyatrik sorunun utanılacak bir durum olduğuna inandıkları için, Çocuk bir psikiyatrik tanı alırsa başa çıkamayacaklarına inandıkları için, Çocuk şimdiden psikiyatriste gelirse ilerde ruh sağlığının daha da bozulacağından korktukları için, Psikiyatristin çocuğun sorunundan anne babayı sorumlu tutmasından korktukları için endişeli, kaygılıdırlar.

Anne Baba ile Görüşme; Çocuğun yakınmaları neler? Yakınmalar ne zaman başlamış? Yakınmaları ne başlatmış? Daha önce psikiyatriste gitmişler mi? Anne baba yakınmalara karşı ne tepki veriyor? Çocuğun öğretmeni ne tepki veriyor?

Çocuğun kişilik özellikleri ne? Çocuğun arkadaş ilişkileri nasıl? Çocuğun öğretmeni ile ilişkisi nasıl? Çocuğun okuldaki uyumu nasıl? Çocuğun ilgi alanları ne? Aile içinde ilişkiler nasıl? Aileyi etkileyen sorun var mı?

Çocuk/Ergen İle Görüşme; Kendini Tanıtma,Tanışma, Güven İlişkisi İnsan resmi çizdirme, masal anlattırma (Goodenough testi) Resim çizdirme (aile resmi, hayvanlarla aile resmi) Oyuncaklarla oynama Öz bildirim ölçekleri (Depresyon, anksiyete, cümle tamamlama, benlik saygısı vs.) Çocuğun yaşına göre okul, arkadaş, öğretmen, yapmaktan hoşlandığı şeyler, aile içi ilişkiler, ruhsal sorun hakkında konuşmak

Çocuğun/Gencin Ruhsal Muayenesi; Fiziksel görünüm Ebeveyn çocuk etkileşimi Ayrılık ve tekrar birleşme Yönelim Konuşma ve dil Duygudurum Duygulanım Düşünce süreci ve içeriği Sosyal ilişkiler Motor davranış Biliş Bellek Yargılama ve içgörü Kendilik algısı Savunmaları Özbildirim ölçekleri Psikolojik testler

Genel Görünüm ve Davranış; Yüz ifadesi (kızgın, üzgün, korkulu, neşeli, donuk, ifadesiz, rahat) Giyim ve temizlik (giyimi sosyoekonomik düzeyine, cinsel kimliğine uygun ve temiz mi?) Fiziksel gelişim (kilosu, boyu yaşına uygun mu? cinsel gelişimin fiziksel bulguları?) Dışa vuran davranışlar (sakin, aşırı hareketli, çok durgun, anlamsız tekrarlayan hareketler yapıyor, saldırgan, tikleri var, cinsiyetine uygun davranış? )

Konuşma ve İlişki Kurma; Çocuk; Odaya yalnız geliyor mu? Psikiyatristin yüzüne bakıyor mu? Konuşması yaşına uygun mu? Kekemelik, artikülasyon bozukluğu, bebeksi konuşma var mı? Kendiliğinden konuşuyor mu? Ergen; Konuşması (spontan, çekingen, öfkeli, akıcı, dağınık vs.) İlişki şekli (samimi, çekingen, sınırsız vs.) Kullandığı ifadeler

Okuldan Bilgi Edinme; Açık Uçlu Öğretmen Bilgi Formu Davranış derecelendirme ölçekleri Belli tanılara yönelik ölçekler

Psikolojik Testler; 1. Çocuğa yansıtmalı (projektif) testler: İnsan resmi çizdirme (Goodenough) testi CAT-TAT testi Luis a Duss testi Rosachah Testi Diğer kişilik testleri 2. Gelişim testleri (Denver, AGTE vs.) 3. Zeka testi (Stanford Binet, WISC-R)

Çocukların doldurduğu özbildirim ölçekleri Psikolojik Ölçekler; Çocukların doldurduğu özbildirim ölçekleri Klinisyenin çocuğa sorarak doldurduğu ölçekler Ebeveynlerin doldurduğu davranış derecelendirme ölçekleri

Sonuç Verme; Değerlendiren uzman tarafından aileye sorunun ve nedeninin ne olduğu, çocuğa nasıl davranmaları gerektiği, nasıl bir tedavi uygulanacağı konularında bilgi verilir. Değerlendiren uzman tarafından gözlenen, çocuğun olumlu yanları aileye belirtilir. Çocuğa ve gence, gelişim düzeylerine uygun takip süreci hakkında bilgilendirme yapılır.