DİKKAT Prof Dr Süheyla üNAL.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Öğrenme İle İlgili Kavramlar ABDÜLKADİR UÇAR
Advertisements

DOĞUM SONRASI NÖRONAL GELİŞİM
Merkezi Görme Yolları.
Algı, Benlik ve İletişim Human Communication [Bölüm 2]
Beyin Temelli ve Basamaklı Öğrenme S
SAĞLIK Sağlık Okuryazarlığı - Sinir Sistemi -.
BİLİŞSEL PSİKOLOJİ BEYİN/Nöro-Psiko-Anatomi
kendiliğin nörobiyolojisi
DAVRANIŞ NÖROBİYOLOJİSİ
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
Öğretim Araç Gereç ve Materyalleri
BÖLÜM 4 BEBEKLİKTE FİZİKSEL GELİŞİM. BÖLÜM 4 BEBEKLİKTE FİZİKSEL GELİŞİM.
SANTRAL SİNİR SİSTEMİ DR. Muhammed Ayaz
DUYUM – ALGI “Orada olmayı” sağlayan bilişsel işlevler
ÖĞRENME Yrd. Doç. Dr. Mukaddes Erdem H.Ü. Eğitim Fakültesi
Çevresel Sinir Sistemi
SİNİR SİSTEMİ.
Görüntünün Oluşturulması
İşitsel Merkezi Sinir Sistemi
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
Bazal ganglionlar:Çekirdekler;
Fonksiyonel Anatomi Sağlık Slaytları
BEYİNLE İLGİLİ 6 İLGİNÇ ŞEY
Duygular.
BİLİNÇ Prof Dr Süheyla ÜNAL.
Görüntünün Oluşturulması
Ψ BÖLÜM 2: BEYİN ve ÖĞRENME -1.
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
BELLEK –Elliot Bölüm 7.
FİZYOLOJİK PSİKOLOJİ SİNİRSEL GELİŞİM.
DİKKAT VE KONSANTRASYON
Probleme Dayalı Öğrenme
POZİTİF PSİKOLOJİ DERS 2 Pozitif Psikolojinin Teorik Temelleri
BEYİN SAPI ve İŞLEVLERİ
Düşünmenin Nörobiyolojisi Prof Dr Süheyla ÜNAL
İşlevsel Anatomi-I Prof Dr Süheyla Ünal.
Frontal Lob Anatomisi ve İşlevleri
LİMBİK SİSTEM Prof Dr Süheyla ÜNAL.
DUYGU GELİŞİMİ Prof Dr Süheyla ÜNAL. Duygu Fizyolojik uyarılma Fizyolojik uyarılma Bilinçli yaşantı Bilinçli yaşantı Davranışsal ifade Davranışsal ifade.
Beyinden Kültüre Sosyal Biliş
Şizofreninin Biyolojik Belirteçleri
Davranış Kritik Ödül r δ Pekiştirmeli Öğrenme Eğitilen Sistem Ortam Değer Atama Hatırlatma.
Cinselliğin Psikonörobiyolojisi
ACT-R Adaptive Control of Thought-Rational
DUYGU, BELLEK, DÜŞÜNCE Prof Dr Süheyla Ünal.
Serebral korteks Prof Dr Süheyla Ünal.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
BEYİN VE DAVRANIŞ Prof Dr Süheyla ÜNAL
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
İSTEMLİ DAVRANIŞ Prof Dr Süheyla ÜNAL.
BİLİNÇ Prof Dr Süheyla ÜNAL.
ALGI Prof Dr Süheyla ÜNAL.
Frontal Lob Anatomisi ve İşlevleri
Şizofrenide Bilişsel İşlev Bozuklukları
GÖRME E. Kandel.
ALGI Prof Dr Süheyla ÜNAL.
PSİKOTERAPİLER Prof Dr Süheyla Ünal.
BİLGİ İŞLEME MODELİ.
OSB’Lİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİNDE KULLANILAN YÖNTEMLER
Genetik Ve Davranışın Biyolojik Temelleri, Kalıtım Ve Çevre Dr
Kültürel Tarihsel Kuram
ALGILAMA Duyu organlarının uyarılması akabinde oluşan ani bir ayırt ediciliktir.
ALGILAMA.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖĞRENME HEDEFLERİ Rüyayı tanımlayabilmek
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
SAĞLIK Sağlık Okuryazarlığı - Sinir Sistemi -. Sinir sistemi vücudun her köşesinde, her organında olup bitenleri başlatan, devam ettiren ve sonlandıran.
Sunum transkripti:

DİKKAT Prof Dr Süheyla üNAL

Dikkat Bireyin duyu organları aracılığıyla ulaşabildiği ve bu yolla farkında olduğu fenomenal çevresinde meydana gelen uyarıcıya/uyarıcılara zihinsel alıcılarını yönlendirmesi durumu Bazı uyaranların diğerlerine göre daha iyi algılanabilmesi için uyaranlara ilişkin uyarılma eşiğinin dereceli ve seçici bir biçimde azaltılması süreci

Dikkatin amaçları Beynin sınırlama kapasitesi ile başa çıkmak Uyaran taramasını kolaylaştırmak Uyaranın algılamasını kolaylaştırmak Düşünmeyi kolaylaştırmak Hatırlamayı kolaylaştırmak İlgili işlemcileri bir araya getirmek Eyleme hazırlanmak

Dikkat için gerekenler Uyarının sürekli taranması için vijilans Uyarı seçildikten sonra daha ileri işlemler için dikkatin sürdürülmesi Amaç oluşturmak için yönetici işlevler

Mesulam MM, Phil Trans R Soc London, 1999

Dikkatin anatomisi Reticular activating system The superior colliculus The thalamus The parietal lobe The frontal lobe The cingulate cortex

Vijilans sistemi-RAS Mezensefalik retiküler formasyon Limbik sistem Dopaminerjik sistem Kolinerjik sistem Noradrenerjik sistem

The Superior Coliculus This structure is important for directing visual attention to ‘novel’ stimuli Saccade – an eye movement in which the eyes jump from one position to the next (rather then moving smoothly) Express saccade – fast and reflexive in response to novel visual stimuli (superior coliculi) Regular saccade – voluntary eye movements (frontal eye fields) 7/02/2006

Thalamus Medial dorsal, intralaminar and reticular nuclei are important for general arousal (connected to the RAS) Pulvinar is involved in selective attention 7/02/2006

Parietal lobe Important for visual and spatial aspects of attention (remember the “where” pathway) and general attentional resources Domain-specific Top-down processing Hemineglect 7/02/2006

Anterior Cingulate Cortex Important for attentional selection red green blue yellow blue yellow red green 7/02/2006

Frontal Lobe Important for complex aspects of attention Executive control of attention  can inhibit the more reflexive aspects of attention Top-down processing Domain non-specific On-line holding of information 7/02/2006

Görsel dikkat anatomisi Frontal, parietal ve talamik çekirdekler arasındaki bağlantılar DLPFC FEF PC V1 MT SC BG 1 2 3 4 5 6 Retinadan superior colliculusa (SC) V1 ve orta temporal alandan SC’a Bazal gangliyonlardan SC’a Frontal göz alanları Parietal korteks - Seçme, hazırlık, sürdürme Dorsolateral prefrontal korteks - Dikkatin kontrolü RETİNA

Üst düzey kontrol Çatışmalı amaçlar arasında öncelikli olanı belirlemek dikkati bu amaca odaklaştırmak, konsantrasyonu düzenlemek, karmaşık ardışık aktiviteler için plan yapmak Frontal lob ve anterior singulat girus tarafından gerçekleştirilir Limbik sistemle bağlantıları nedeniyle duygularla yakından ilişkilidir

Dikkat duygu ile yoğunlaştırılır davranış ile contain edilir KORTEKS MOTOR SİSTEM TALAMUS FRONTAL LOB BAZAL GANGLİYONLAR LİMBİK SİSTEM MOTOR SİSTEM BASKINLIĞI DUYGU SİSTEMİ BASKINLIĞI

Motor Nöron yolları dikkat tarafından organize edilir KORTEKS MOTOR ALAN DİKKAT TALAMUS BASAL GANGLİYONLAR YÜZ KASLARI ve SPİNAL KORD

Algıda seçicilik=Dikkat Hedefe fiksasyonun aktif kontrolü + hedef görev arasına giren göz hareketlerinin baskılanması Hedef uyaranın seçilmesi- posterior parietal korteks ve V4 Superior kollikulusun hedefte olmayan uyaranlara refleksif sakkadlarının inhibisyonu ile

Dikkatin bileşenleri Odaklanma-Seçici dikkat Sürdürülme organizma kendisi için kritik öneme sahip olan özellikleri seçer Sürdürülme Dikkatin çelinebilirliğinin baskılanması Yönlenim tepkisi Gereksinime göre farkındalık merkezinin değiştirilmesi (iç-dış) Mesulam (1981)

Dikkat tipleri Perry & Hodges (1999) Seçici dikkat Seçilmiş sınırlı uyarana dikkati odaklama Sürdürülen dikkat Uzun bir süre odaklanmayı sürdürme Bölünmüş dikkat Aynı anda birden fazla görev yapıldığında dikkatin paylaşılması

Dikkat tipleri Top down-Aktif- İstemli- Seçici Bottom up-Pasif- İstemsiz İstemsiz dikkat, kişinin herhangi özel bir amacı ya da çabası olmadığı halde, dış çevre ortamındaki bazı nesneler ve olayların birer uyaran niteliği alacak biçimde kişinin algı alanına kendiliğinden girmesi olarak tanımlanmaktadır. İstemsiz dikkatin oluşmasında dürtüler ve duygudurum gibi süreçler rol oynamaktadır

Seçici dikkat

Seçici dikkat Kokteyl parti olgusu (Cherry, 1953) Gölgeleme Bir konuşmayı dinlerken diğer konuşmalar tarafından dikkatin çelinebilirliği Gölgeleme İki farklı uyaranı dinleme sırasında sadece bir mesajın hızla tekrarlanabilmesi Bölünmüş dikkat İki kulaktan iki farklı mesajı dinlerken birisine dikkati yöneltebilme

Dikkat kuramları Filtreleme (Broadbent, 1958) Seçme Kokteyl parti etkisi Seçme Geç vs. erken (Treisman, 1964) Sınırlı kapasite/işlem kaynağı (Kahneman, 1973) Spotlight searchlight metaphor (Jonides, 1980; Crick, 1984)

Odaklanmış İşitsel Dikkat Kuramları Filtre Kuramı (Broadbent) Zayıflatılmış süzme kuramı (Treisman ) Geç seçim kuramı (Deutsch ve Deutsch) Alternatif Seçme Kuramı (Triesman ve Geffen)

Filtre Kuramı (Broadbent) İletiler fiziksel özelliklerine göre kişilerin dikkatini çekerler, dikkat edilmeyen uyaranların tamamı ise süzülüp atılır Seçim yapıldıktan sonra semantik yorum yapılır Bilinçli kontrol söz konusudur

Zayıflatılmış süzme kuramı Uyaran analizi belli bir hiyerarşiye göre yapılır Uyaranın fiziksel özellikleri dikkat öncesi süreçler tarafından taranır Uyaran bir kalıba oturtulur (konuşma, müzik) Seçilen uyaran anlamlandırılır İletiler sadece fiziksel özelliklerine göre filtre edilmezler İletilerin seçiminde anlamsal içerik de önemlidir Dikkat edilmeyen uyaranlar da kısmen işlenebilmektedir

Geç seçim kuramı Algı sistemi değil, tepki sistemi sınırlıdır Her iki uyarı da algılanır, birisi zaman içinde gölgede kalır Seçim uyaranın algısal ve kavramsal analizi yapıldıktan sonra yapılır Seçim kriteri anlama ya da kulağa göre değişir Geç seçim Uyaran 1 (dikkat edilen) Uyaran 2 (dikkat edilmeyen) Seçim Duyum Bellek Anlam verme süreci Tepki

Alternatif Seçme Kuramı Filtreleme sözcüksel algılamanın gerçekleşmesinden sonra oluşur

Dikkatte Spotlight (b) Görsel uyaran Görsel alanda dikkat ettiğimiz alanı genişleterek, algı alanımızı arttırabiliriz Ancak o alana dikkati yoğunlaştırmamız başka alanları ihmal etmemiz pahasına olur b) Dikkat edilen alan arttıkça aktive olan alan büyümekte

Görsel Dikkat Görsel bilginin analizi V1’den projekte olan iki paralel yol aracılığı ile gerçekleştirilir Ön yol “nesnenin neliği” ile ilgili bilgileri işlemler, inferior temporal loba projekte olur Arka yol, “nerede” ile ilgili bilgileri işler, paryetal loba projekte olur

Görsel Dikkat Her iki yol sakkadik hareketler aracılığı ile bütünleştirilir Ön sistem superior kollikulus ve onun beyin sapı ile bağlantılarına bypass yaparak öncelikle frontal göz alanlarını ya da göz hareketlerini kontrol eden dorsal-motor frontal korteksi kullanır

Görsel dikkatle ilgili beyin bölgeleri Frontal, parietal ve talamik alanlar Uyaranın içeriğine göre aktive olan alanlar V1 & V2: form V4: renk V5+: hareket FFA (fusiform face area): yüzler PPA (parahippocampal place area): nesneler

Odaklanmış Görsel Dikkat Görsel dikkatte seçicilik göz hareketleri aracılığı ile sağlanır Bir nesnenin ayrıntılarını görmek istediğimiz zaman, nesne foveaya yansıyana kadar gözlerimizi düzenli olarak hareket ettiririz Sakkadik göz hareketleri Oküler düz takip (pursuit) hareketleri

Göz tarama hareketleri Gözün resim üzerinde durakladığı noktalar noktalar, resim hakkında en fazla bilgiyi veren önemli özelliklerin yerleşmiş olduğu yerlerdir Bir yüz fotoğrafı taranırken, gözler, burun ve ağza denk düşen bölgelerde pek çok duraklamalar olur Yarbus 1967

Sakkadik göz hareketleri Posterior Parietal Cortex Frontal & Supplementary Eye Fields Superior Colliculus V1 LGN Midbrain & Pons

Göz hareketleri Refleksif göz hareketleri dikkatle artış göstermez Hedef- sakkadik sistem ve düz takip sistemi dikkatten etkilenir Dikkatin sürdürülmesindeki gelişimsel süreç bilişsel gelişim ile de yakından ilgilidir

Bilişsel gelişim Bebeğin ebeveyninin dikkatine katılması Bakışın yönlendirilmesi İşaret etme Taklit

Dikkate katılma Bir başkasına dikkati yöneltme ve bakışlarıyla izleme Gösterilen ya da işaret edilen işlevin anlaşılması Diğerinin davranışını taklit etme Bu süreçler arasında koordinasyon

Bilişsel gelişim Oryante edici/araştırıcı sistem birinci yılda işlevsel hale gelir Yeni uyaranlara dikkatin yönlendirilmesi önem taşır. Bu sistem ikinci sistem devreye girdiğinde zayıflar İkinci sistem birinci yılın sonunda dikkatin yüksek düzey kontrolünün gelişmesi ile ortaya çıkar Her iki sistem de sosyal bir bağlamda işlev görür.

Kaynaklar Liz Styles Attentional behaviourVarieties, deficits and theoretical accounts. Holly Ruff & Mary Rothbart Chapter 1: Introduction cogsci.webedu.ccu.edu.tw/Attention_ and_Development_93/attn&develop_Intro.ppt John E. Richards & Sharon K. Hunter Attention and Eye Movement in young Infants: Neural Control and Development Niko KriegeskorteFunctional principles and neuronal mechanisms of Visual attention

Kaynaklar Kanwisher, N. & Wojciulik, E. (2000). Visual attention: insights from brain imaging. Nature Reviews 1, 91-100. Driver, J. & Frith, C. (2000). Shifting baselines in attention research. Nature Reviews 1, 91-100. 147-148. Section on Attention in Gazzaniga, M.S. (2000). The New Cognitive Neurosciences. MIT Press