BELLEK.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİŞSEL SÜREÇLER Özlem CİHANGİR
Advertisements

BİLİŞSEL SÜREÇLER Abdurrahman İNAN
Bilişsel süreçler Ömer Faruk KOCAMAN
DOĞUM SONRASI NÖRONAL GELİŞİM
BİLİŞSEL PSİKOLOJİ Ders 4: BELLEK
Limbik Sistemin Fonksiyonel Önemi Corpus Amygdaloideum uygun davranışsal yanıtların programlanmasında rol oynar limbik sistem.
15. BÖLÜM BİLGİYİ İŞLEME KURAMI
Bilişsel Öğrenme Kuramı
BİLİŞSEL PSİKOLOJİ BEYİN/Nöro-Psiko-Anatomi
BELLEK.
DAVRANIŞ NÖROBİYOLOJİSİ
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
DUYUM – ALGI “Orada olmayı” sağlayan bilişsel işlevler
PSİKOLOJİ VE PSİKİYATRİDE TEMEL KAVRAMLAR
BELLEK VE BELLEK SÜREÇLERİ
Prof Dr Mustafa Yıldız KOÜ Tıp Fak Psikiyatri AD Öğretim Üyesi
So for instance you’re probably all familiar with Pavlov’s classical conditioning experiments in which dogs learned to associate a bell with meat and therefore.
BÖLÜM 5 BEBELİKTE BİLİŞSEL GELİŞİM. BÖLÜM 5 BEBELİKTE BİLİŞSEL GELİŞİM.
Bazal ganglionlar:Çekirdekler;
Fonksiyonel Anatomi Sağlık Slaytları
Duygular.
Spinal Refleksler Yrd. Doç. Dr. Sefa Gültürk Fizyoloji Anabilim Dalı
DİKKATİN NÖROBİYOLOJİK YAPISI YÜRÜTÜCÜ İŞLEVLER
UZUN SÜRELİ BELLEĞİN YAPISI
BİLİNÇ Prof Dr Süheyla ÜNAL.
Key Terms from the Chapters. Chapter -1 Statistics, Data, and Statistical Thinking Fundemantal Elements of Statistics Statistics: EN: Statistics is the.
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
BELLEK –Elliot Bölüm 7.
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi
Ψ BELLEK Bölüm 6.
FİZYOLOJİK PSİKOLOJİ SİNİRSEL GELİŞİM.
POZİTİF PSİKOLOJİ DERS 2 Pozitif Psikolojinin Teorik Temelleri
Learning to learn network for low skilled senior learners ÖĞRENCİ Mİ? EVET, O BENİM! Learning to Learn Training Öğrendiklerinizin aktif bir seçicisi olmak.
BEYİN SAPI ve İŞLEVLERİ
Learning to learn network for low skilled senior learners ÖĞRENCİ Mİ? EVET, O BENİM! Learning to Learn Training Gölgede kalmış yeterliliklerinizin farkında.
Learning to learn network for low skilled senior learners ÖĞRENCİ Mİ? EVET, O BENİM! Learning to Learn Training Hafıza performansınızı geliştirmek Developed.
Can K. Tutuğ TÜTF Psikiyatri ABD, Edirne
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II. Algı açısından baktığımızda, insanın bilişsel sistemi, etrafımızdaki dünyayı gelen bilgileri  Bağlam.
Düşünmenin Nörobiyolojisi Prof Dr Süheyla ÜNAL
İşlevsel Anatomi-I Prof Dr Süheyla Ünal.
Frontal Lob Anatomisi ve İşlevleri
LİMBİK SİSTEM Prof Dr Süheyla ÜNAL.
Learning to learn network for low skilled senior learners Hayat Boyu Öğrenme Toplumu Learning to Learn Training Ne kazanıyoruz? Developed with the support.
Ortam Özdüzenlemeli Öğrenme Eğitilen Sistem Hatırlatma.
BELLEK Prof Dr Süheyla ÜNAL.
Davranış Kritik Ödül r δ Pekiştirmeli Öğrenme Eğitilen Sistem Ortam Değer Atama Hatırlatma.
Şizofrenide Dopaminin Rolü
Practice your writing skills
ACT-R Adaptive Control of Thought-Rational
DUYGU, BELLEK, DÜŞÜNCE Prof Dr Süheyla Ünal.
BEYİN VE DAVRANIŞ Prof Dr Süheyla ÜNAL
BELLEK PATOLOJİLERİ Prof Dr Süheyla ÜNAL.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
İSTEMLİ DAVRANIŞ Prof Dr Süheyla ÜNAL.
BEDENDE YAŞAYAN TRAVMA
BİLİNÇ Prof Dr Süheyla ÜNAL.
Frontal Lob Anatomisi ve İşlevleri
Korteks ve subkortikal yapıların organizasyonu!
Şizofrenide Bilişsel İşlev Bozuklukları
Prof Dr Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi
Travma Belleği Prof. Dr. Süheyla Ünal.
PSİKOTERAPİLER Prof Dr Süheyla Ünal.
Uzun Süreli Bellek I.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
11. BÖLÜM BELLEK, ÖĞRENME VE AMNEZİ. 11. BÖLÜM BELLEK, ÖĞRENME VE AMNEZİ.
ÖĞRENMEDE BİLİŞSEL YAKLAŞIM: BİLGİYİ İŞLEME MODELİ
ALGILAMA Duyu organlarının uyarılması akabinde oluşan ani bir ayırt ediciliktir.
Effects of phobias on people Cankaya University International Trade Prepared by: Nazlıcan Tek
ÖĞRENME HEDEFLERİ Rüyayı tanımlayabilmek
Sunum transkripti:

BELLEK

Bellek Düşünce, algı ve deneyimleri bir arada tutar Geçmiş ve geleceğin anlamını, kendi farkındalığımızı sağlar Bilgiler geri çağırma ve adaptif davranış için depolanır Modifikasyon, adaptasyon ve bozulmaya uğrar

ZAMANSAL PAREMETRELER Farkındalık----kaydedilme---engram---depolanma Ebbingham kısa ve uzun süreli bellek Atkinson ve Shiffrin çok kısa, kısa ve uzun süreli Çok Kısa Süreli Bellek; duysal bellek,milisaniyeleri kapsar, duysal kanallardaki bilginin depolanması

Kısa süreli bellek Kısa Süreli (çalışma belleği,dikkat menzilli); çok sınırlı bilgi,çok sınırlı zamanda çevrim içi tutulur Depolanmış bilginin geri çağırılması için hazırlanma PFK dorsolateral ve ventrolateral bölgeleri Paryetal bölgenin de katkısı Frontoparietal şebeke kontrolünde

Uzun süreli bellek Uzun Süreli Bellek; hayat boyu çevrim dışı saklama 12 kelimelik listede baştakini hatırlama öncelik(primacy) uzun süreli bellek Sondakini hatırlama sondalık(recency) kısa süreli bellek

LONG-TERM MEMORY Squire 1992 DECLARATIVE (EXPLICIT) NONDECLARATIVE (IMPLICIT) PROCEDURAL (SKILLS & HABITS) PRIMING & PERCEPTUAL LEARNING SIMPLE CLASSICAL CONDITIONING NONASSOCIATIVE FEAR SOMATIC AMYGDALA CEREBELLUM STRIATUM NEOCORTEX REFLEX PATHWAYS EPISODIC (events) SEMANTIC (facts) Hippocampus/ Medial Temporal Lobe Squire 1992

Bellek yapıları Locus Coeruleus HIPPOCAMPUS External stimuli AMYGDALA Cognitive Map/Categories Working Memory External stimuli AMYGDALA Alarm THALAMUS Novelty & Threat Detection Locus Coeruleus Memory Encoding Activation Prefrontal Cortex (Orbito/Dorsolateral) Integration/Decisions Narrative Memory Limbic Cortex (Anterior Cingulate) Awareness of Body, Self, Others Self-Calming/Reguulation

Bellek anatomisi

© 2004 Institute of HeartMath Emotional Memory Two Pathways SENSORY CORTEX Emotional Perception Slow Track Thalamus Amygdala Fast Track Trigger Memories Activation of ANS and stress hormones © 2004 Institute of HeartMath

İÇERİĞE GÖRE SINIFLAMA

Bellek yapıları Amigdala: Hipokampus: Yaşantıların sınıflandırılması Koşullanmış korku tepkileri Nötral uyarana duygunun eklenmesi Duyu modaliteleri arasında bağlantı Aşırı uyarılmada hipokampusun baskılanması Hipokampus: Yaşantıların sınıflandırılması Uzaysal harita oluşturulması Basit anıların depolanması Bilgilerin indekslenmesi

Örtük bellek Örtük Bellek; bilinçli hatırlamadan bağımsız Daha iyi veya daha hızlı yapılan işler Örtük öğrenme: amigdala ile oluşturulan korku koşullaması Limbik olmayan yapılarca Neokortikal,cerebellar ve bazal ganglionlar Edinme sürecinin,böyle bir bilgiye sahip olduğunun farkında değildir

Koşullama Kortikal sistemler (priming) Amigdala (korku koşullaması) Serebellum (Göz kırpma koşullaması) Korteks Striatum

Koşullanma Fear Conditioning requires the amygdala (a part of the limbic system), which is key for emotions such as fear. Operant Conditioning often requires the striatum and cerebellum (which involve learning motor skills or motor output. Memory from classical conditioning is stored in the sensory and motor systems involved in the learning (sounding a tone would affect the auditory areas, giving a novel taste would affect the gustatory pathways in the brain, etc.)

Fear conditioning which underlies many anxiety-related conditions (e.g. PTSD and phobias) mainly involves the amygdala and ‘implicit’ memories Anxiety, fear, or terror are triggered by cues (reminders) of the original frightening experiences. The cues can be internal (feelings, emotions, sensations) or external (sounds, smells, sights, certain people etc). The amygdala has ‘tagged’ these as being associated with danger – this is a largely unconscious process

Örtük bellek Prosedürel Bellek; algısal ve motor becerilerin öğrenilmesi Kural ve seri işlemlerin edinilmesi DLPFK katılımı ile temel olarak cerebellum ve bazal ganglionlarda Kayak yapma,araba kullanma,enstruman çalma

Hazırlama(priming); daha önceden algılanmış uyaranın gelecekteki performansa etkisi Bilginin bilince yansıması olmaksızın tanınması Kavramsal ve algısal hazırlama Uyaranlar her evrede aynı duysal yapıda(algısal, meyve -elma) Uyaranlar sadece aynı kategori veya kavramı paylaşır(kavramsal, kelime-içindeki harf)

Açık bellek Açık Bellek; episodun bilinçli olarak hatırlanmasını gerektirir Episodik Bellek; zaman ve mekanda gömülü kişisel olaylarla ilgili Sağ frontotemporal bölge Edinme ve hatırlama süreçlerinin farkında Hippokampo-enthorinal kompleks ve thalamus limbik çekirdekleri önemli ‘’geçen ağustos Antalya’daydım’’ ‘’dün akşam yemeğinde balık yedim’’

Semantik Bellek; genel gerçeklerle ilişkili Bilinir Sol hemisfer fonksiyonu ‘’İspanya’nın başkenti Madrid’’ ‘’2x2x2=8’’ Factual =gerçeklere ilişkin

BELLEĞİN İŞLEYİŞİ Yeni bilgi---nöral döngüde işlenir---depolanır Kaydedilme ve pekiştirmede parahipokampalenthorinal komplex Papez halkası bilginin uzun süreli belleğe aktarılması Amigdaloid döngü deneyimlerin emosyonel değerlerinin kaydedilmesi

KODLAMA VE PEKİŞTİRME İlk kayıtlama ve pekiştirme/hatırda tutma farklı biyolojik alt yapılar Bellek izleri zamanla güçlenir pekiştirme ile silinmeye dirençli Bilgi assosiasyon cx de kodlanır,limbik sisteme aktarılır Anlamlılık, daha önceki bilgi ile entegre,pekiştirme

BİLGİNİN DEPOLANMASI Dağınık kortikal şebekelerde Engramlar unimodal,heteromodal ve paralimbik alanlarda depolanır Limbik sistem bileşenleri birleştirir Engram üretiminde vasküler,nöral ve glial değişiklikler birlikte yer alır Sol hemisfer sözel/genel bilgi Sağ hemisfer sözel olmayan/otobiyografik

BİLGİNİN GERİ ÇAĞIRILMASI Ekfori Kodlamada sol PFK-geri çağırmada sağ PFK de aktivite Prefrontal ve anterior temporal korteksden kaynaklanan tetikleyici mekanizmalara bağlı İnfereolateral temporopolar bölgeler eski anıları geri getirme

Hemispheric Specialization

Sağ hemisfer episodik,sol hemisfer semantik anıları geri çağırmada

Temporopolar bölge limbik bağlantılar ile bağlantı korteksine kaydedilmiş engramlara ulaşmayı koordine eder